Урок-спілкування на тему: "Душею прагнемо до миру!"

Про матеріал
Перший урок у 2018-2019 н.р. в 11 класі, урок-спілкування "Душею прагнемо до миру!"
Перегляд файлу

«Душею прагнемо до миру!»

(урок-спілкування)

 Мета: довести учням необхідність збереження миру в усьому світі, показати масштаб небезпеки війни й можливості в її запобіганні; підвести учнів до усвідомлення зовнішньої політики української держави в зміцненні миру на планеті; розкрити взаємозв’язок участі у відстоюванні миру й готовності до захисту рідної землі; розвивати вміння аналізувати події, факти, історичні явища; формувати в учнів відчуття приналежності до України – мирної нації, усвідомлення вартості людського життя; виховувати почуття патріотизму, ціннісного ставлення до всіх держав, особистої відповідальності за мир у всьому світі.

 Обладнання:  державні символи України, емблеми-символи миру, портрети загиблих чуднівчан-героїв АТО, думки про мир, фотоілюстрації.

Людина створена природою

для миру, а не для війни, 

народжена для радості,

а не для горя…

Франсуа Рабле

 

Хід заняття

І. Організаційний момент

 Добрий день усім присутнім!

 Перший дзвінок знову зібрав нас у колі дружної шкільної родини. Святково й урочисто розпочався сьогодні для вас новий навчальний рік. Нехай він буде плідним, радісним, цікавим і мирним для всіх нас.

 Перше вересня – це плани, сподівання, мрії, задуми на весь навчальний рік.  Тож перший урок – незвичайний, це урок державності, громадянськості, людяності, патріотизму і, я впевнена, що у світлі тих буремних подій, які відбуваються в нашій державі, ви не залишитеся байдужими до того, про що ми говоритимемо.

 

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

 Наша зустріч присвячена тому, щоб учитися приймати один одного такими, які ми є, вчитися розуміти один одного й жити мирно. Мир на планеті –  надзвичайно актуальна тема в усі часи. І це не дивно. Адже будь-яка людина, яка загляне всередину себе, у свою душу, у свій розум, підтвердить, що зберегти мир іноді нелегко навіть у собі, що вже казати про стосунки між людьми (навіть близькими), а тим більше між країнами.

 Сьогодні ми доведемо необхідність збереження миру в усьому світі, покажемо масштаб небезпеки війни й можливості в її запобіганні; визначимо позицію України в цьому питанні, пригадаємо історію воєн і миру, проаналізуємо події й факти, спробуємо з’ясувати, хто має нести відповідальність за мир у всьому світі.

 

ІІІ. Основний зміст роботи. 

1. Робота з епіграфом.

 Епіграфом нашого уроку будуть слова відомого французького поета, одного з основоположників сучасної європейської літератури Франсуа Рабле: «Людина створена природою для миру, а не для війни,  народжена для радості, а не для горя…»

 Все просто. Чи не так?

 Світ знає величезну кількість війн, кожна з них повинна була б служити нагадуванням для всіх про те, що найжорстокіша ціна за них – це життя людей і мирне небо над головою. Здавалося б, уроки долі треба запам’ятовувати, але, як свідчить історія, люди повторюють свої помилки знову і знову. За підрахунками істориків, упродовж останніх 6 тисяч років мирними, тобто без воєн, були лише 292 роки.

 - Поясніть, чому? (Відповіді учнів)

 

 Мир на всій землі – вічна мрія людства. Вона виникає в кожного нового покоління. Однак війни на планеті не вщухають майже ніколи. То в одному кінці землі, то в іншому спалахує страшне полум'я, і тоді знову гинуть люди, ллється кров, плачуть матері й діти. На жаль, людське бажання вирішувати соціальні, політичні, національні суперечки лише з позиції сили лежить в основі багатьох проблем світу. Війна – смертельно небезпечна хвороба, якою заражені всі покоління.

 

Наприклад:

         Стародавній світ – троянська війна – після викрадення Єлени егейці розпочали війну з троянцями, щоб повернути дружину своєму царю.   

         Середньовіччя – війни виникали на релігійній основі. Хрестові походи забрали життя сотень тисяч людей.

   Друга світова війна – Гітлер вважав арійську расу кращою за інші. Основний план Гітлера полягав у тому, щоб встановити панування над усім світом, перетворивши населення інших країн на рабів. Для світу це стало трагедією й призвело до смерті десятки мільйонів людей. Для України ціна перемоги жахлива – мільйони людських життів, зруйнована економіка. Кожен другий воїн поліг у боях, кожен другий із тих, хто залишився живим, був поранений.

 Не можна не згадати 1945 рік. Скинуто атомні бомби над містами Хіросіма і Нагасакі. Зруйновано вщент міста, знищено сотні тисяч людей.

 Глибокі  рани  в  душах  нашого  народу  залишила  війна  в Афганістані.  Адже  10  років  наші  молоді  хлопці  виконували інтернаціональний  обов’язок.  Ми  повинні  розуміти  трагізм  участі  в Афганській війні тоді ще радянських людей, бо через Афганістан пройшло їх з  України  більше  160  тисяч.  Не  забудеться  це  горе,  не відболить іще кілька поколінь.

 1 вересня 2004 року. Північна Осетія. Місто Беслан. Середня школа №1. Під час урочистої лінійки терористами захоплено більше тисячі людей. Серед них учні, родичі, вчителі, гості. Загинуло 333 чоловіки.

 

 Мирне небо над головою… Раніше, у часи мого дитинства, ця фраза була обов’язковою в привітаннях, разом із побажаннями щастя та здоров’я. Я тоді не до кінця розуміла цей вислів. Мирне небо здавалося настільки звичним, що його побажання були наче побажання повітря. І ось…

 

 Сьогодні над Україною закружляли темні хмари лихоліття. Чорні сили хочуть розірвати на частини нашу державу, забрати в нас мирне щасливе життя. Наша держава не готувалася до війни. Ми – мирні люди. Але десятки тисяч людей за покликом серця взяли зброю в руки й стали на захист рідної землі.

 Ще недавно ми з вами не знали дуже багатьох слів, пов’язаних із війною, тепер же майже кожну родину так чи інакше опалило полум’я військових дій. Ще недавно ми не особливо звертали увагу на слова «Слава Україні – Героям слава», а тепер ці слова набули нового змісту.

 Наразі вже точно зрозуміло, кому ці слова адресовані, і ні в кого немає сумніву, що ці герої – хлопці, що зі зброєю в руках захищають крихкий східний кордон України, лікарі, які в мирний час повертають поранених із того світу, волонтери, на плечах яких тримається наша армія.

 На нашій землі пролилась кров героїв, волелюбних нащадків козацького роду з чистими душами та добрим серцем. Багато кращих синів полягли і більше ніколи не повернуться до своїх матерів, до своїх дітей. Серед них і сини нашої рідної Чуднівщини. Віддамо їм шану хвилиною мовчання.

(Хвилина мовчання)

 Трагічні події в Україні тривожать і не залишають байдужими жодного громадянина країни. Кожному з нас необхідно усвідомити, за що боролися учасники Євромайдану й заради чого пожертвувала своїм життям «Небесна сотня». Згадаймо,  як мужньо 242  дні  воїни  захищали  Донецький  аеропорт. Навіть  потрапивши  в пастку, так званий Іловайський котел, вони не падали духом, тримались, як справжні герої.

 По цей день тисячі наших солдат захищають рідну землю  від  загарбника,  який одержимий  ідеєю створити  нову  імперію.  Але історія  свідчить,  що  рано  чи  пізно  всі  імперії  руйнуються,  а  всі  диктатори гинуть.  Шлях  до перемоги  досить  довгий  і  кривавий,  бо  це –  війна,  яка приносить  загибель  тисяч  людей,  потворить  мільйони  душ  та закарбовується в пам’яті багатьох поколінь.

 

 Аби  не  війни,  що  прогриміли  над  землею  за  всю  історію,  то людство вже давно могло жити так чудово, що ми й уявити не можемо. Вони забирають  мільйони  людей найталановитіших,  які  могли  б  багато  чого поліпшити на землі.

 Велике щастя, що ви не бачили страхіть війни, але саме на вас лежить велика відповідальність: зберегти мир! А тому найважливіше – виховати в собі терпимість та повагу до іншого. З маленького миру – в собі самому, у групі, родині, державі – починається й великий і благодатний мир на нашій планеті.

 

2. Вправа «Учимося креативно мислити».

 

 Що б не сталося, які проблеми б не виникли, усе можна вирішити мирним шляхом. Слід пам’ятати, що завжди є вихід. Іноді він може бути зовсім несподіваним. Слід виробляти вміння шукати нестандартні рішення. Потренуємо свою креативність, спробувавши дібрати закінчення до висловів відомих людей. Як ви вже здогадалися, вони мають бути зовсім не банальними. Наприкінці нашої зустрічі ми заслухаємо ваші відповіді й порівняємо з авторськими. Можливо, хтось змінить думку, а хтось щось додасть до написаного.

(На партах перед учнями лежать картки з початком речення, вони його  продовжують. По закінченні роботи відкладають картки на край столу

до кінця уроку.)

Якщо бажаєш, щоб світ змінився, стань … (Махатма Ганді)

Не йдіть війною проти закону, прийміть закони проти … (Єврейське прислів’я).

Визнання проблеми – половина успіху в ї ї… (Зигмунд Фрейд)

Війна в однаковій мірі обкладає даниною чоловіків і жінок, але з одних вона стягає кров, а з інших … (В.Теккерей)

Війна буде повторюватися до тих пір, поки питання про неї буде вирішуватися не тими, хто … (Анрі Барбюс)

 

 Аби розібратися в проблемах миру та війни, звернімося до глосарія.

 

3. Робота з глосарієм.

 Глоса́рій (лат. Glōssarium – «словник глос ») – словник до тексту, що пояснює маловідомі або застарілі слова, неологізми чи, як мінімум, незвичайні.

 За глосарієм, мир – це:

1. Відсутність незгоди, ворожнечі, сварок; згода;

2. Відсутність збройної боротьби між двома або кількома народами, державами;

3. Угода сторін, що воюють між собою, про припинення воєнних дій; мирний договір.

4. Спокій, тиша.

 

 Пояснення слова «війна».

 Вікіпедія пояснює це слово так:

1. Війна – комплекс заходів, спрямований на захоплення чужих природних, енергетичних і людських ресурсів.

2. Війна – складне суспільно-політичне явище, пов’язане з розв’язанням суперечностей між державами, народами, національними й соціальними групами з переходом до вжитку засобів збройної боротьби, що відбувається у формі бойових дій між їхніми збройними силами.

 

4. Хвилина вільних думок.

 Прослухавши тлумачення цих двох слів, як ви можете пояснити вислів «Хочеш миру – готуйся до війни»? (Відповіді учнів)

 Війна – це страшне зло на Землі. Одного слова достатньо, щоб вона почалася й забрала мільйони життів із собою. Багато залежить від влади, від її витримки, терпіння й мудрості. Багато залежить і від нас. Наприклад, ви провчилися 10 років в одному класі, ви навчилися спілкуватися й дружити один з одним, навчилися приймати однокласників такими, які вони є. Давайте й цього року ми будемо жити мирно, за законами добра й справедливості. Це буде наш невеличкий  внесок у справу підтримання миру.

 

 Для чого людина народжується на світ? Для життя і щастя. А значить, для миру. Адже саме мирне існування дає можливість нам і жити, і бути щасливими.

Учень.

Мир на землі

Мир на землі — це затишок і тиша,

Це сміх дитячий і душі політ,

Коли поет чарівні вірші пише

Про незвичайний, дивовижний світ.

Мир на землі — це росяні світанки,

Краса і творчість, пісня у гаях.

Мир на землі — це вечори і ранки

Із радістю і щастям у серцях.

Мир на землі — це дім, і мама, й тато,

Й любові стільки — просто через край!

Це та земля, де щастя є багато

І в кожній хаті — хліба коровай.

Це та земля, де сміх і пісня лине,

А діти йдуть до школи знов і знов.

Й ніколи у боях ніхто не гине,

Бо там господар — щастя і любов.

 

5. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ».

-  Що ж ви розумієте під таким коротким і важливим словом «МИР»?

(Відповіді учнів)

 

6. Візуальна подорож місцями, які  найбільше відзначилися  у  боротьбі  за  мир.

 Для більшості людей, мешканців планети Земля, мир – це повсякденна реальність. Та чи всі живуть добре й щасливо? Пропоную всім разом вирушити у візуальну подорож місцями, які  найбільше відзначилися  у  боротьбі  за  мир.

(Учні розповідають. Вчитель демонструє емблеми-символи миру)

 Японія.  Тут  жила  маленька  дівчинка  Садако  Сасакі,  яка  внаслідок  бомбардування Хіросіми в 1945 році була опромінена високою дозою радіації, що принесла їй страшну хворобу – лейкемію. Почувши давню легенду про те, що здійсниться будь-яке бажання, якщо зібрати тисячу журавликів оригамі, дівчинка вирішила, що повинна це зробити. На жаль,  вона  зібрала  всього  644  журавлики.  Садако  Сасакі  поставили  пам’ятник  у  центрі Хіросіми - бетонна бомба висотою в дев’ять метрів, бронзова дівчина на ній, руки знесені вгору, на долонях - золотий журавель, що хоче злетіти в небо. На постаменті статуї, що зображує  Садако  з  паперовим  журавликом  у  руці,  написано:  «Це  наш  крик.  Це  наша молитва. Мир у всьому світі!» Цей пам’ятник отримав назву «Дитячий пам’ятник миру».

 Париж. У  1949  році  на  Паризькому  конгресі  жінок  була  виголошена  клятва,  в  якій йшлося про наміри боротися за мир у всьому світі та щастя дітей як основу цієї боротьби. Тоді  було  запропоновано  захистити  дітей  від  воєнних  страхіть  і  встановити  для  цього День захисту. Вперше цей День відсвяткували 1 червня 1950 року у 51 країні світу.

 Прага. У Празі в 1949 році відбулося засідання прихильників миру. Відомий художник Пабло Пікассо  створив символ  Всесвітнього  конгресу.  Це був білий голуб, що тримає в своєму дзьобі оливкову гілочку. Відтоді голуб є символом миру.

 - А чи знаєте ви, що символізує ця емблема? Відповідь на це запитання дає біблійна легенда. Після всесвітнього потопу Ной випустив голуба, аби довідатися, чи спала вода на землі. Голуб, повернувшись, приніс оливкову гілочку як свідчення благодатних умов для проживання. З того часу почали вважати зображення голуба з оливковою гілочкою символом миру, добра і благополуччя.

 Британія.  Знак, який усі зараз знають як міжнародний символ миру, було розроблено у 1958  році  британським  дизайнером  і  художником  Джеральдом  Холтом.  Це  був  логотип проти ядерного безумства. Пізніше він став одним із світових символів миру –  символом миру, роззброєння, антивоєнного руху.

 Нью-Йорк. Символом солідарності всіх людей світу став Дзвін миру. Це символ спокою, мирного життя і дружби, вічного братерства і солідарності. І в той же час — це  заклик  до  дії  в  ім'я  збереження  миру  і  життя  на  Землі. Перший  Дзвін  Миру  був встановлений в штаб-квартирі ООН у Нью-Йорку в 1954 р. Він відлитий з монет, які пожертвували  діти з 60 країн світу.  У  нього  також  вплавили  ордени  і  медалі,  інші почесні  відзнаки  людей  багатьох країн.  Напис  на  Дзвоні  свідчить: «Хай  живе  загальний мир у всьому світі».

 

 Раніше для нас, українців, мир – це була повсякденна реальність. Але  відбулися  різкі  зміни,  підкралося  горе…  На  Україну  напав ворог. І нам, українцям, як ніколи, потрібно усіма силами боротися за мир щоб нам завжди світило тепле, ясне сонечко, щоб небо було завжди чисте та голубе, щоб завжди були посмішки на обличчях у людей.

Учень.

Нам не треба війни

Нам не треба війни, не треба –

Ми за спокій і мир на Землі,

Щоб не коршаки в чистому небі,

А космічні пливли кораблі,

Щоб щасливо зростали діти

І не бачили жаху війни,

Щоб зловісний воєнний вітер

Був розвіяний вітром весни.

Вітром правди і сили людської –

Силу ту не здолати в віках –

Нас даремно лякають війною,

Міць народу – в народних руках!

Нам не треба війни, не треба –

Ми за спокій і мир на Землі,

Щоб не коршаки в чистому небі,

А космічні пливли кораблі.

 

IV. Підсумки уроку.

 Повернімося до висловів, які ви дописували на початку уроку. Пропоную переглянути їх і за необхідності дописати. Зачитаємо ваші варіанти й послухаємо авторські.

Якщо бажаєш, щоб світ змінився, стань … цією зміною. (Махатма Ганді)

Не йдіть війною проти закону, прийміть закони проти війни.(Єврейське прислів’я).

Визнання проблеми – половина успіху в ї ї… розв’язанні. (Зигмунд Фрейд)

Війна в однаковій мірі обкладає даниною чоловіків і жінок, але з одних вона стягає кров, а з інших … сльози. (В.Теккерей)

Війна буде повторюватися до тих пір, поки питання про неї буде вирішуватися не тими, хто … помирає. (Анрі Барбюс)

 

 Погодьтеся, деякі авторські продовження були зовсім несподіваними для вас, але не менш слушними. Трапляється,  що з зовсім, здавалося б, безвиході є нестандартний вихід, необхідно лише його розгледіти. І коли ми цього навчимося, буде легше досягати миру.

 

V. Рефлексія.

 «Незакінчені речення».

– Сьогодні я дізнався (дізналася)…

– Я б хотів (хотіла)…

– Мені варто подумати…

 

 Ви молоді жителі нашої планети. І від вас залежить майбутнє. Нехай усі ми навчимося розуміти й поважати одне одного, нехай почнеться на Землі нова історія – історія Людства, яке не знає війни. Ми прагнемо миру!

 

 Закінчити сьогоднішній урок я хочу такими словами:

 

Я голосую за мир,

за щастя у кожному домі,

Я голосую за мир,

за мир на землі колисковій.

Я голосую за мир,

хай буде завжди він і всюди,

Я голосую за мир,

хай будуть щасливими люди.

Хай діти здорові ростуть

у мирній щасливій країні,

Хай буде в них світле життя,

бо мир треба кожній дитині.

Я голосую за мир,

за мир на моїй Батьківщині.

Я голосую за мир

на рідній моїй Україні.

Хай в світі не буде незгод,

ні бід, ні печалі, ні смутку,

Хай мир людям буде завжди,

до миру єднаймося, люди!

Єднаймось до миру усі,

учімось любити й прощати,

Хай кожен наш прожитий день

буде схожий на маленьке свято.

Я голосую за мир,

хай буде завжди він і всюди,

Бо як буде мир на землі,

то будуть щасливими люди.

 

Заключне слово. На цьому наш урок-спілкування закінчено. Дякую за участь і увагу.

docx
Додано
28 березня 2019
Переглядів
391
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку