Мета даного уроку: ознайомити здобувачів освіти з правилами етикету, зокрема з правилами знайомства; продовжити формувати уявлення про дружбу і дружні стосунки; розвивати вміння будувати дружні стосунки; виховувати дружні стосунки між школярами, почуття дружби і взаємодопомоги.
Обладнання: ноутбук, підручник, картки.
Структура уроку відповідає його типові. Вдало поєднуються різні форми роботи на уроці, інтерактивні прийоми навчання
Тема уроку: Про знайомство і дружбу. Дружні стосунки. Практична робота. Рольова гра «Будьмо знайомі!».
Мета: ознайомити учнів з правилами етикету, зокрема з правилами знайомства; продовжити формувати уявлення про дружбу і дружні стосунки; розвивати вміння будувати дружні стосунки; виховувати дружні стосунки між школярами, почуття дружби і взаємодопомоги.
Обладнання: ноутбук, підручник, картки.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Вже дзвінок нам дав сигнал . Працювати час настав .
Тож і ти часу не гай . Працювати починай .
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Гра «Так. Ні».
Учні повинні швидко відповісти «так» або «ні».
- Чи корисно всією сім’єю:
1) Загартовуватися? (Так). 2) Грати в рухливі ігри? (Так).
3) Курити? (Ні). 4) Займатися спортом? (Так).
5) Ходити в походи? (Так). 7) Дивитися цілий день телевізор? (Ні).
8) Робити зарядку? (Так). 9) Співати пісень? (Так). 10) Гуляти в парку? (Так).
2. Перевірка домашнього завдання. Завдання 4 на с. 59 підручника.
III. Мотивація навчальної діяльності учнів.
А щоб дізнатись тему нашого уроку уважно послухайте вірш і скажіть про що ми сьогодні з вами будемо вести мову. Вірш І. Панасюк «У дворі».
У дворі гуляли діти: Інна, Таня, Коля, Віта.
Всі дружили і сміялись, Раптом - всі засперечались.
Хтось вередував і злився, Чимось хтось не поділився,
А хтось ляльку поламав, Хтось машинку заховав...
Ангел білий прилетів, Подививсь на дітлахів.
І сказав: «Мирись, мирись! Тільки більше не сварись!
Бо не хочеться водитись З тим, хто вміє тільки злитись.
Нумо, діти, посміхніться, Чемні будьте й подружіться!»
IV. Повідомлення теми, мети уроку.
Сьогодні на уроці ми поговоримо «Про знайомство і дружбу. Дружні стосунки.»
Ми дізнаємось :
Кого ми називаємо «другом» ?Що означає « вміти дружити» ?За що ми цінуємо своїх друзів ?Якщо хтось не має друга, після уроку зможе зробити свій вибір. Хочеться, щоб після уроку ви стали уважнішими у спілкуванні в класі і в сім'ї.
- Розкажіть про свого друга чи подругу. Як ви познайомилися? Що вас об’єднує? Які у вас стосунки? Чи сваритеся ви?
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя з проведенням словникової роботи про правила знайомства і дружбу.
Друг – це людина зв`язана з ким- небудь довірою, спільними поглядами , переконаннями , на яку можна в усьому покластися . (тлумачний словник)
Гронування « Друг».
2. Бесіда про стосунки в класі.
- Які взаємини між учнями вашого класу? Як ви ставитеся один до одного? Чи поважаєте, розумієте, допомагаєте один одному тощо? - Як ви вважаєте, чи можна назвати ваш клас дружним?
- Як ви думаєте, чи залежить здоров’я від взаємин у класі?
3. Розповідь учителя з елементами бесіди про дружні стосунки.
Що таке дружні стосунки? (Дружні стосунки - це доброзичливість, чуйне ставлення один до одного, взаємодопомога).
- Між ким можуть бути дружні стосунки? (Дружні стосунки можуть бути між друзями, однокласниками, членами команди, сусідами тощо).
- Як підтримувати дружні стосунки? (Відповіді учнів).
- Щоб підтримувати дружні стосунки, треба знати правила поведінки з людьми. Запам’ятайте деякі «секрети», Правила спілкування в колективі:
не сваритися;
* турбуватися про друга;
* намагатися зробити для нього щось хороше;
* підтримувати у скрутну важку хвилину;
* радіти за свого друга;
* поважати його думку.
Уміти себе стримувати, щоб запобігти конфліктам.
- Завжди пам’ятайте, що поводитися треба так, як би ви хотіли, щоб поводилися з вами.
Від того, чи вміє людина будувати свої стосунки з іншими, залежить її здоров’я та здоров’я оточуючих людей. Якщо стосунки ґрунтуються на повазі, довірі, щирості, взаєморозумінні, тобто є дружніми, то це позитивно впливає на здоров’я. Якщо, спілкуючись, люди ображають один одного, псують настрій, сваряться, конфліктують, то це шкодить здоров’ю.
Якщо ви з кимось посварилися, подумайте, чому так сталося. Намагайтеся не ображатися через дрібниці, умійте прощати своїм друзям. Якщо ви винні - підійдіть до товариша, попросіть вибачення.
4. Робота за підручником на с. 60-62 ( що таке етикет? Що таке дружба?).
Опрацювання тексту і бесіда за малюнками.
5. Фізкультхвилинка. « Гра на увагу»
Щоб могли ми гарно жити,
Треба вчитися... (дружити).
Друг нас виручити може,
У біді він ... (допоможе).
А як пісня, жарт чи сміх —
Радість ділиться на... (всіх).
Друг нас може захистити
Може з класом ...(помирити).
І ніколи не забудь!
Й ти для друга — вірним... (будь)!
Й ще одне запам’ятай:
Друзів ти.. (не забувай)!
Знай, моя дитино мила,
Дружба — це велика... (сила)!
Поверніться до свого сусіда по парті – подаруйте йому посмішку.
6. Читання і аналіз оповідання Любові Воронкової «Антон і Харитон» ( с.62-63).
VІ. Закріплення і систематизація вивченого матеріалу.
1. ПРАКТИЧНА РОБОТА. Інсценізація «Будьмо знайомі!».
2. Робота в зошиті на с. 23, 24.
· Обговорення і виконання завдання 1.
· Самостійне виконання завдань 2, 3 з подальшою перевіркою.
3. Вправа «Мікрофон».
- Яким має бути справжній друг (справжня подруга)?
Учні по черзі називають. (Добрий, щирий, сміливий, чесний, чемний, вихований, чуйний, щедрий, уважний тощо).
- Якою має бути справжня дружба? (Вірна, безкорисна, довга, вічна, міцна тощо).
4. Самостійна робота. Робота в парах.
Завдання 1.
Учитель роздає 2 парам картки, на яких записано риси характеру. Учні повинні викреслити ті риси характеру, що не сприяють дружнім стосункам.
Картка 1. Щирість, доброта, заздрість, відповідальність, хвалькуватість, уважність, жадібність.
Картка 2. Чуйність, заздрість, чесність, байдужість, уважність, хитрість, злість.
Завдання 2.
Учитель роздає 2 парам частини прислів’їв. Вони повинні їх «зібрати» і пояснити значення. Кожне слово записано на окремій картці.
Дерево корінням, а міцне друзями. людина -
(Дерево міцне корінням, а людина - друзями).
Людина коріння. Що без друзів, без дерево
(Людина без друзів, що дерево без коріння).
Щасливо де жити, дружити. вміють там
(Щасливо там жити, де вміють дружити).
Нових а наживай, друзів Не старих забувай.
(Нових друзів наживай, а старих не забувай).
5. Дайте поради.
• Оленка не хоче сидіти з Мишком за однією партою. Що відчуває Мишко? Чи має рацію Оленка?
• Сергійко знову смикнув Ніну за косу. Вона погналася за ним, щоб вдарити. Що можна порадити Ніні та Сергійкові? ( ЛИСТ)
Якими спільними справами можуть займатися хлопчики та дівчата?
6. За малюнками. Дайте оцінку вчинкам дітей.
7. Гра «Збери прислівя».
8. Розучування мирилок.
ЧАРІВНА МИРИЛКА І. Мирошниченко
Досить лаятись і злитись! Ну давай скоріш миритись!
Геть, образа, відійди, Жде нас дружба назавжди!
VIІ. Підсумок уроку.
Вправа Криголам « Друг»
Д – добрий , дорогий ,……
Р – радісний , розумний , ……
У – уважний , урівноважений , усміхнений , ….
Г – гарний, головний в житті ,….
- Якою має бути справжня дружба?
Гра « Добре – погано»
У нас можна У нас не можна
Вітатися штовхатися
Звертатися на ім`я лаятися
Усміхатися один одному ображатися
Допомагати брати чужі речі
Казати лише правду обманювати
Дружити сердитися