1 липня о 18:00Вебінар: Шкільна дошка – ігрове поле вчителя

Урок "Проблема краси й моралі в романі О. Уайльда «Портрет Доріана Грея».

Про матеріал
Мета уроку: формування предметних компетентностей: розвивати навички дослідницько-пошукової роботи старшокласників, допомогти визначити витоки моральної стійкості, твердих принципів і переконань, розвивати словниковий запас учнів, навички зв’язного мовлення, критичного мислення, виховувати у старшокласників потребу у саморозвитку та самовдосконаленні.
Перегляд файлу

Тема: Проблема краси й моралі в романі О. Уайльда «Портрет Доріана Грея».

 

    Мета уроку: формування предметних компетентностей: розвивати навички            

            дослідницько-пошукової  роботи старшокласників,  допомогти визначити витоки моральної стійкості, твердих принципів і переконань, розвивати словниковий запас  учнів, навички  зв’язного мовлення,  критичного мислення, виховувати у старшокласників потребу у саморозвитку та самовдосконаленні; формування ключових  компетентностей : уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну  й  пошукову  діяльність та критичне мислення учнів , комунікативної: формувати  навички спілкування в колективі та  толерантне ставлення до думок інших; інформаційної: розвивати навички роботи з різними джерелами інформації; загальнокультурної: сприяти вихованню в    учнів гуманістичних почуттів, естетичного смаку, високої читацької та  загальної культури, цілеспрямованості, почуття справедливості,  морально-етичних  норм.                                                                                    

   Тип уроку:   урок вивчення нового матеріалу

   Форма уроку: урок розвитку  мовлення ( урок-діалог)

   Обладнання:  портрет письменника, ілюстрації до твору, мультимедійні презентації учнів та учителя, відеоролики, міні-підручники, музичний супровід - Бетховен „Місячна соната".                                              

Епіграф:                                              

                                                                 Справжня таємниця щастя - у пошуках краси.

Перебіг уроку

 

І.Мотивація навчальної діяльності.

 1. Екскурсія до  шкільної  картинної  галереї                                                                                 ( проводять десятикласниц і- екскурсоводи)                                                                                           Вступне слово вчителя:                                                                                                                                       - Урок зарубіжної літератури ми розпочинаємо сьогодні   екскурсією до шкільної картинної галереї, якою ви проходите щодня по декілька  раз, але чи часто зупиняєте свій погляд на творах мистецтва?  Тож у вас  з'явилася така нагода . Ми звернемо увагу на дві роботи портретного  жанру . Я думаю ви розумієте,  чому? Адже твір, про який ми говорили протягом декількох уроків,  називається «Портрет Доріана Грея».  Портрет як самостійний жанр мистецтва виник тоді, коли людина стала усвідомлювати себе самостійною особою. Не дивно, що це сталося саме  в епоху  Відродження, коли  людина стала центром всесвіту.  Про неповторність відомого всім  загадкового портрету – картини   «Мо́на Ліза» («Джоконда») нагадає нам екскурсовод.                                                                                                                                                                            1-й екскурсовод: розповідь учениці  про красу картини «Мо́на Ліза» («Джоконда»)                                             

Учитель:                          Пригадаймо, чим привабив художника Безіла двадцятирічний юнак Доріан Грей ? ( відповіді учнів).                                                                                                                                У всі часи для художника важливо не тільки передати зовнішню схожість, але і зазирнути  у внутрішній світ, душу своєї моделі, показати особливості характеру, переживання,  емоційний стан. Я впевнена, що в цьому вас переконає наш екскурсовод .                                                                            2-й екскурсовод:

- Чи чули ви про мальовниче село Золотоношку Драбівського району Черкащини? Саме тут  народився і працював заслужений майстер народної творчості,  визначний художник-аматор, колекціонер, який ще за життя уславив Україну далеко за її межами і увійшов до Всесвітньої енциклопедії наївного мистецтва, Іван Іванович Лисенко. А чи звертаєте увагу, щодня проходячи повз   напис при вході до картинної галереї на другому поверсі, де знаходяться  окремі екземпляри робіт колекції Івана Івановича? А чи знаєте, що наш директор Валентина Іванівна- його донька?

          Народився Іван Іванович Лисенко у 1921 р. в сім’ї хліборобів. До війни закінчив сім класів, потім працював у колгоспі, служив в армії. Замолоду став культпрацівником (сільська бібліотека, будинок культури, музей історії села). Після війни закінчив культосвітній технікум, інститут культури. 

  Ще юнаком Іван Лисенко відчув потяг до малювання. Перша його живописна картина -«Поле край села».

  Іван Іванович через усе своє життя проніс любов до рідного села і присвятив йому багато полотен. За цими картинами можна вивчати історію Золотоношки.

     У 1988 р. за ініціативою Івана Лисенка у Золотоношці було відкрито музей історії села й унікальну живописну галерею творів відомих самодіяльних художників із різних республік колишнього Союзу під назвою «Дружба народів», яка на сьогодні нараховує близько чотирьохсот полотен.  

          Про І. Лисенка відзнято документальні фільми: «Золотоношківські вечорниці» та «Сяйво фарб Івана Лисенка», дві його найкращі роботи вміщені до Всесвітньої енциклопедії наївного мистецтва.

  Упродовж творчого життя Іван Лисенко намалював більше двохсот полотен, мав 23 персональні виставки. За свою діяльність художник отримав звання заслуженого майстра народної творчості України (1985) та став лауреатом Державної премії ім. Катерини Білокур. 

Окрім односельців, Іван Лисенко писав також портрети видатних діячів української культури: Василя Симоненка, Катерини Білокур, Наталії Ужвій, Раїси Кириченко. 

  А ще, у своїй творчості митець часто звертався до поетичного слова Тараса Шевченка, знаходячи у ньому натхнення й теми майбутніх картин. Так виникла шевченкіана Івана Лисенка: «Портрет Т.Г. Шевченка», «На Тарасовій горі», «Оксана і Тарасик», «Садок вишневий коло хати» й інші.   

        Одна з цих робіт - «Портрет Т.Г. Шевченка»- знаходиться у нашій картинній галереї. З якою любов'ю і витонченим відчуттям прекрасного сприйняв художник  образ Тараса Григоровича  Шевченка.

 Немає сумнівів у тому, що митця завжди хвилювали питання краси, він постійно прагнув віднайти її справжні витоки і критерії.

2.Словникова робота                   Наївне  мистецтво (англ. naïve art) - один знапрямків примітивізму XVIIIXXI ст., що включає як самодіяльне мистецтво (живопис, графіку, декоративне мистецтво, скульптуру, архітектуру), так і образотворчі роботи художників-самоучок.

3.Поетична  хвилинка                                                                                                                               
Учитель:           - Живопис - один із різновидів мистецтва.  Звертаючи погляд на портрети ,   думаємо про те,  що сталося з тими людьми, хто позував великим художникам? Від їхньої краси тільки й залишилися портрети, а самі вони канули у вічність, як писав Омар Хайям, перетворилися на глину. То що варта краса, якою наділяє людину Бог? Вона - тільки миттєвість порівняно із вічним мистецтвом, і тільки в ньому може залишити свій слід. Красу зовнішню - на портретах, в скульптурах; багатство душі - в поезії, прозі, у звуках музики.                                                                                                                                                                        Втілюючи в своїх образах ідеали краси, мистецтво  пробуджує в людях естетичні почуття творців, вчить розуміти прекрасне, формує естетичний смак, впливає на духовний розвиток.  Про вплив мистецтва на людину влучно сказав  земляк Оскара Уайльда англійський поет-романтик  ХVІІІ століття  Вільям Вордсворд  у поезії «До прекрасного"                                                                                    Виразне читання напам'ять поезії «До прекрасного"   (читає учениця)                                                                             

Святе мистецтво! В пензлі чи пері
Є сила дати вічність кожній рисі:
Хмарини, що пливе в небесній висі,
Веселих промінців химерній грі,-

Вони спиняють порух віт вгорі
І подорожніх, що ідуть у лісі,
І корабель, що при скелястім мисі
Навік в заливі кинув якорі.

Дитя весни, і літа, й падолисту,
Що вірно тчуть ясну твою окрасу,
Мистецтво, ти даруєш благодать.
І стримане, просте, хоч повне змісту,

Ти вмієш вирвать мить із плину часу
І в ній божисту вічність передать.                                                                               

 

Учитель:                                           - Якими прикладами з тексту роману  ми  можемо заперечити естетизм (тенденцію в англійській літературі),  представником якого став Оскар Уайльд, який  вважав,  що мистецтво живе своїм життям незалежно від дійсності, що життя має наслідувати  мистецтво, а не навпаки?                                 (зміни на портреті як відображення аморальних вчинків у житті героя)

 

4. Робота з таблицею « Зміни на портреті»

 

Учинки й дії Доріана Грея

Егоїстичне ставлення до Сибіли Вейн

Убивство Безіла Холлуорда

Смерть Алана Кембела

«Поща- да» Гетті Мертон

«Убивство» портрета - «душі»

Художні деталі -зміни на портреті- душі

Складка жорстокості біля рота

Хтива по- смішка, огидна волога, червона й лискуча

Жахлива зіпсованість зсередини

Хитрувата лицемірна посмішка

Кров із пальців рук і ніг ніби крапала. Портрет господаря у блиску  чарівної юності та вроди

Зміни зовнішності героя

Краса й пишність молодості

Розквіт краси й привабливості

Незмінно вродливий

Такий само молодий і красивий

Мрець у вечірньому костюмі, змарнілий, аж погляд вернуло

 

- Яка подія у творі доводить , що мистецтво вічне?

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Учитель:                           Сьогодні ми спробуємо глибше осягнути душу роману О. Вайльда „Портрет Доріана Грея".  Ми знову повернемося до розмови про етико - філософські проблеми, зокрема Краси та Моралі,  прослідкуємо за розвитком конфлікту між етичними категоріями, бо твір О.Вайльда залишив глибокий слід в душах не одного покоління. Він заставляє душу здригнутися і забути враження від нього неможливо.

(Запис до зошитів теми і мети уроку)                       

Словникова робота.

Краса  - абстрактна властивість речі, ідеї, місця чи живої істоти, зокрема людини, що приносить відчуття приємності, яке відповідає задоволенню. Краса є невід'ємною складовою сприйняття світу людиною.

Мораль - система формальних, у вигляді правових приписів поглядів, уявлень, норм та оцінок, що регулюють поведінку людей у суспільстві, практична реалізація положень якої забезпечується громадським осудом та іманентним імперативом соціалізованого індивіда.

ІІІ. Актуалізація знань учнів. Формування компетентностей

Учитель:            Зрозуміти інтелектуальні, філософські проблеми роману можуть лише філософи, тому я й пропоную вам сьогодні на уроці стати знавцями з питань філософії, юними літературними дослідниками, учасниками діалогу.                                        Ф. Достоєвський говорив, що краса врятує світ. У підготовці до сьогоднішнього уроку ви стали учасниками проекту «Краса навколо нас». Тому настав час презентувати свій погляд на красу .                                                     1. Презентація учнівських  міні-проектів  «Краса навколо нас»

(звучить „Місячна соната" Л.Бетховена)                                                                                                                                   Учитель:

- Саме ця мелодія народжує в моїй уяві багато красивих речей та людей.                             

Дозвольте запитати , шановні гості, про те, що для вас являється уособленням краси?

Перегляд відеоролика «День краси»

Учнівські  міні-проекти:

1.Мультимедійна презентація «Краса навколо нас»

2. Демонстрація фотоальбому «  У світі краси:  зачіски»                                     3. Мультимедійна презентація « Краса у світі моди -від давніх часів до
    сьогодення»)                                                                                                                                                 4. Розповідь учня  «Лев- окраса тваринного світу»

5.Майстер-клас «Про красу у сфері комп’ютерних технологій»

6.Виставка робіт бабусі учениці «Краса української вишивки»                                              7. Есе «Про внутрішню красу людини»

Перегляд відеоролика «Притча про красу»

  • Спробуйте назвати українського поета, автора цих рядків про жіночу красу ( Іван Франко)

Учитель:

- Ми пам’ятаємо, що сучасники Шарля Бодлера не сприйняли  його книгу «Квіти зла», поета звинуватили  в аморальності, проти автора було висунуто судове обвинувачення в «образі суспільної моралі» за трактування завдання мистецтва – перетворити зло на добро. Юн А. дослідив поезію «Гімн красі» з точки зору визначення краси.

Переглад мультимедійної презентації учня

    Учитель:                                                                                                                         

  • Погляд Бодлера на огидне як джерело краси можна зрозуміти і    

          навіть прийняти.

 (перегляд фрагменту відеоролика про перетворення гусені в метелика «Метаморфоза»)

     Учитель:                                  -Як бачимо, поняття про красу й асоціації, пов’язані з цим словом, у кожного різні. Мабуть, не існує абсолютної краси. Це категорія відносна, для кожної епохи, нації  вона може бути  своя.  Герої О. Уайльда й сам автор у передмові  висловлюються про красу.

 

2. Аукціон цитат «Слово про красу» (за текстом  твору)

Очікувані відповіді

- «Краса є прояв Генія — та навіть вище за Генія»;

- «Краса — це одна з великих істин світу»;

- «Краса — поза всякими сумнівами, їй дано божественне право

на верховенство»;

- «Краса… не така тлінна, як Думка»;        - «Для мене Краса є дивом із див».                                                                                                                      Учитель:                                                                                                                                                                         - Стендаль писав, що «краса є лише обіцянкою щастя».                                               - То що ж таке Краса, як вона співвідноситься з Моральністю?                                            -Якими правилами моралі керуєтеся ви у своєму житті? (учнівські відповіді)

 

 

 

3. Пошуково-дослідницька робота ( Повідомлення про основні моральні правила сучасної України (розділ «Етика сьогодні»)» 

                                  Любов до Батьківщини        Любов до мови                     Працелюбність.

 

 

Основні моральні правила сучасної України

 

 

Шанобливе ставлення       Повага до  звичаїв та          Людські відносини:

до інших людей та              традиції інших народів        братерство, честь,

доброзичливість                                                                    відданість, повага,                       

                                                                                                  вдячність

1.Особливе місце займає любов до Батьківщини. Українці шанують її так само, як батьків, рідний дім, душу. Батьківщина для українців – як рідна матінка - «Матір не купити, не заслужити».                                                             2.До найбільших моральних цінностей нашого народу здавна належить і любов до мови. Цю моральну нoрму втілює прислів’я: «Хто своєї мови цурається, той сам себе стидається».                                                                  3.Також , однією з чеснот українців є працелюбність. З давніх – давен українці є землеробським краєм.                                                                        4.Українським людям з діда - прадіда було властиве шанобливе ставлення до інших людей та доброзичливість.                                                                                      5.В Україні завжди поряд з українцям живуть і інші народи. Вони спілкуються з повагою один до одного, в мирі й злагоді. «Повaжати звичні та традиції інших народів» - стародавнє моральне правило українського народу.                                                                                                                                  6.В Україні здавна берегли людські відносини. Такі поняття як братерство, честь, відданість, повага, вдячність, мали величезну цінність і коштували, іноді, навіть життя. Мати вірних друзів, здорових батьків і дітей, та коханих людей поряд - на мою думку це і є основа людського щастя. Адже важливо задовольнятись не «малим», а головним – істинно цінним.

- А хто із вас може сформулювати так зване «золоте правило моралі» (загальне етичне правило)?                                                                                      Варіант відповіді :                                                                                                                     -У Конфуція золоте правило звучить  так : «Не роби іншим того, чого не бажаєш собі».                                                                                                        Учитель:                                                                                                                                                   - То ж як  у романі Оскара Уайльда  «Портрет Доріана Грея» Краса співвідноситься з Моральністю?                                                                Розпочнімо міркування з того, що Доріан Грей продав  за вічну красу душу...  Проникаючись ідеями гедонізму, він морально деградує, скоює злочини і вбиває власну душу, совість, самого себе.                                                                                                                                                                                                          «Краса душі надає чарівності навіть непоказному тілу, точнісінько так, як потворність душі покладає на найчудовішу статуру і на найпрекрасніші члени тіла якийсь особливий відбиток, який викликає в нас незрозумілу відразу»,- писав німецький філософ Г. Лессінг (звернення до епіграфа уроку). І це твердження якнайточніше відображає суть головного героя роману О. Уайльда «Портрет Доріана Грея», його духовну деградацію.

 

4. Міні-диспут «Чи може Краса бути «моральною» або

«аморальною»?»

Очікувана відповідь                                - Сама по собі краса не може бути ані моральною, ані аморальною. Зовнішність обов’язково пов’язана з внутрішньою сутністю, намірами й діями.                                                                                                           

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

Метод „Мікрофон".

Учитель: 

  • Лорд Генрі якось сказав Доріану: „Справжня таємниця щастя - у пошуку краси". Чому ж цей пошук не приніс щастя Доріану Грею?

(Доріан не міг знайти красу, бо там, де він її шукав, краси не було. Краса не у відчуттях, не в насолоді і навіть не в мистецтві. Душа, совість, мораль повинні керувати людиною у пошуках і створенні краси. Отже, красу треба шукати в людині.)

  • Чи врятує така краса світ?

 

V. Підсумки уроку.

1.Заключне слово вчителя.

Таким чином, на прикладі життя Доріана Грея ми побачили, що коли орієнтиром краси стає лише зовнішня її оболонка, тілесна, і зовсім не враховується внутрішня її сутність, духовна, то це призводить до трагедії.

Наші дослідження довели, що намагання одержати насолоду ціною болю і життя інших людей ведуть до втрати духовних цінностей, морального і фізичного руйнування особистості.

Не забувайте,що у пошуках і створенні справжньої краси повинен керувати дух, часткою якого є совість, яку і намагався знищити Доріан Грей, не знаючи, що саме вона і може привести його до ідеалу. Отже, краса-                 у гармонії духа і тіла!

2. Оцінювання роботи учнів.

 

VI. Домашнє завдання.

Підготуватися до написання контрольного твору за темою                                    «Роман ХІХ століття»?

VІI.Рефлексія

Учитель: 

У романі О. Уайльда є згадка про «отруйну книгу», що так вплинула на головного героя і підштовхнула його до аморального способу життя, виправдання пороків. Тому, можливо, твір «Портрет Доріана Грея» також є такою книгою, як стверджували багато сучасників Уайльда?

Очікувані відповіді («за» і «проти»)на  допомогу  учням

- «За». Абсолютизуючи красу, Мистецтво, показуючи привабливість пороку, богемного життя, автор викликає заздрість, бажання наслідувати, «спробувати все». Тому книга є «аморальною».

- «Проти». Звільняючи красу від моралі, автор показує, як таке

вивільнення діє на особистість. За скоєне Греєм розплачується

портрет — уособлення душі героя. Чим бридкішими є вчинки,

тим відразливішою стає душа. Урешті-решт, вони гинуть разом.

- Ані «за», ані «проти». Книга сама по собі не може бути ані «мо-

ральною», ані «аморальною». Усе залежить від того, як сприймає читач, що думає, що відзначає для себе. На підтвердження цього наведемо висловлювання філософів:

 «Щоб запобігати усім гріхам і перемогти їх, передусім потрібно визнати, що корінь кожного гріха - у поганих думках. Ми всі - тільки наслідки того, що ми думаємо» (Будда);

 «Визначає долю людини те, як вона розуміє себе» (Торо);

 «Усе, що відбувалось у житті окремої людини і людських суспільств, мало початок у думці. І тому пояснення всього того, що відбувалося з людьми, -не в попередніх подіях, а в думках, що передують цим подіям» (Л. Толстой).

 «Працюй над очищенням твоїх думок. Якщо у тебе не буде поганих думок, не буде й поганих учинків» (Конфуцій);

 «Намагайся не думати про те, що вважаєш поганим» (Епіктет);

«Навряд чи є щось більш потрібне для знання, для спокійного життя і для успіху будь-якої справи, ніж уміння людини володіти своїми думками»                      (Дж. Локк).

 

Сам О. Уайльд вважав: «Немає книг моральних або неморальних. Є книги добре написані або погано написані»

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 березня
Переглядів
328
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку