Епіграф
Tonus mundus agif historiorem
Весь мир лицедействует
Петроний Арбитр
(надпись над входом в театр “Глобус”)
“Что же это за химера – человек? - Паскаль.
Епіграф
Tonus mundus agif historiorem
Весь мир лицедействует
Петроний Арбитр
(надпись над входом в театр “Глобус”)
Хід уроку
1.Вступне слово вчителя (слайд №2)
“Кожна людина – дитя своїх справ ”. Ці слова письменника епохи
Відродження Сервантеса так само актуальні сьогодні, як і багато років
тому, в ХVIст., коли вони були написані. Протягом понад двох століть,
з середини XIVст. до початку XVII ст., у країнах Західної Європи
відбувався процес поступової кризи й розпаду феодалізму, зумовлений
переходом європейського суспільства до нової , соціально – економіч-
ної формації. Цей період відомий в історії під назвою доби Відродження,
або Ренесансу( від франц. “розквіт ”).
Це був час первісного нагромадження капіталу, ліквідації феодальної
монархії,виникнення великих централізованих держав, формування
нації та національних культур, бурхливого розвитку наук та виробничих
сил.
Основний принцип – гуманізм – утвердження людини як вищої цінності.
2.Актуалізація знань.
Гра « Обличчя Відродження» (слайди № 3-14)
Бесіда з учнями :
(Драма. Саме засобами драматичного твору можуть бути відображені конфлікти між людьми та боротьба протиріч у душі людини. Невипадково у ХVI столітті довершеності досягає драма саме у Англії, у країні, де найбільш глибино проявляється трагічний характер епохи)
Слово вчителя (слайди 15,16)
Сьогодні ми поговоримо лише про одного письменника та про один
його твір.
Він списом влучно світ потряс,
Цей знаменитий лондонський Парнас,
Ромео і Джульєтта, король Лір...
То ж хто цей всім відомий нам...
Шекспір
Сокіл із списом у кігтях – герб Шекспіра. Прізвище «Шекспір» означає «той, хто трясе списом». Критики його називали «зворушувачем сцени» («сотрясателем сцены»), друзі - поети «Лебедем Евона». Саме перейшовши міст через річку Евон, Шекспір відправився на пошуки успіху. Відправився, щоб стати великим поетом і залишитися жити вічно.
Дж. Джойс писав: “Із усіх великих людей він найбільш загадковий. Єдине, що ми знаємо про нього,- це те, що він жив і страждав ”.
«Характеры, созданные Шекспиром, это не типы одной страсти, одного порока, это живые существа, наполненные многими страстями и многими пороками»,- А.С.Пушкин.
Багато можна розповідати про Шекспіра – геніальну особистість, яка і в ХХІ ст. все ще продовжує хвилювати свідомість людства.
Дуже влучно про своє призначення написав сам Вільям Шекспір:
“ Век расшатался, и скверней всего,
Что я рожден восстановить его»
Г.Гейне сказав: ” Серце поета – центр світу, через моє серце пройшла велика тріщина світу ”. Ці слова можна віднести і до Шекспіра, і до його героя Гамлета.
Бесіда
(У літературі Англії в цей період розквітає і поезія, і проза, проте головною стає драма – трагедія, комедія, історична хроніка. Всі ці три вида національної драми на небувалу художню висоту підняв Шекспір)
(Трагедія – один із драматичних жанрів, підґрунтям якого є протиріччя, конфлікт, що неможливо вирішити, тому найчастіше, як правило, закінчується твір загибеллю героя. Цей конфлікт виходить за межі особистого зіткнення між діючими особами і переростає у боротьбу протилежних, непримиренних законів, життєвих принципів)
(Ця трагедія займає перше місце у ряді «тривожних» трагедій – так називалися п’єси, що з’явилися на англійській сцені у кінці XVI століття , у яких відображувалась тривога з приводу подій часу)
3. Мета та завдання уроку (слайди № 17,18)
Звернемося до слів В.Бєлінського: “Гамлет! Чи розумієте ви значення цього слова? – воно велике і глибоке : це життя людське, це людина, це ви і я, це кожен із нас...”
Чи так це? У чому критик правий? Зрозуміймо важливість морального життєвого вибору. Адже проблеми, які порушив автор, загальнолюдські, вони стосуються і нас.
4. Слово вчителя
В.Г. Бєлінський у статті «Гамлет» писав : «Что привело его (Гамлета) в такую ужасную дисгармонию, ввергло в такую мучительную борьбу с самим собою? – несообразность действительности с его идеалом жизни: вот что. Из этого вышла и его слабость, и его нерешительность»
Як бачите, Бєлінський вважає Гамлета слабим та нерішучим. Пропоную і нам замислитися та спробувати відповісти на питання: «Хто він, Гамлет»?
5. Бесіда за питаннями (слайд № 19)
(Драм стільки, скільки і героїв. Сім’я, любов, вірність, дружба, суспільні відносини. Честь, закон, обов’язок, помста)
Проте всі названі проблеми можуть бути зведені до основного конфлікту.
(Протиріччя між дійсністю та ідеалом, реальністю та уявою того, як має бути; між прощенням та помстою)
6. Слово вчителя
Шекспір вустами Гамлета говорить: “Что за мастерское создание — человек! Как благороден разумом! Как беспределен в своих способностях, обличиях и движениях! Как точен и чудесен в действии! Как он похож на ангела глубоким постижением! Как он похож на некоего Бога! Краса вселенной! Венец всего живущего!”
(слайд № 20)
“Что же это за химера – человек? - восклицал Блез Паскаль в своих знаменитых “Мыслях”. – Какая невидаль, какое чудовище, какой хаос, какое поле противоречий, какое чудо! Судья всех вещей, бессмысленный червь земляной, хранитель истины, сточная яма сомнений и ошибок, слава и сор вселенной. Кто распутает этот клубок? ...Узнай же, гордый человек, что ты – парадокс для самого себя. Смирись, бессильный разум! Умолкни, бессмысленная природа, узнай, что человек бесконечно выше человека... Опасное дело – убедить человека, что он во всем подобен животному, не показав одновременно и его величия. Не менее опасно убедить его в величии, умолчав о низменности. Ещё опаснее – не раскрыть ему глаза на двойственность человеческой натуры. Благотворно одно – рассказать ему и о той стороне, и о другой. Человек не должен приравнивать себя ни к животным, ни к ангелам, не должен и пребывать в неведении о двойственности своей натуры. Пусть знает, каков он в действительности”.
Людина – це всесвіт у Всесвіті, це мікрокосм у структурі макрокосму.
(слайд № 21)
Макрокосм – це відображення трагедії часу. У творі Шекспіра час створений як взаємодія двох світів:
1) Справжній, реальний світ середньовічної Данії . З цим світом пов’язані події твору, головна сюжетна лінія, так званий зовнішній конфлікт п’єси.
2) Уява про світ як про театр.
7. Робота за текстом. Бесіда (слайд №22)
(Смерть царює у трагедії. Зав’язкою у творі є раптова смерть короля, у середині дії гине Полоній, Офелія, Розенкранц, Гільдестерн, а у кінці – королева Гертруда, Клавдій, Лаерт та й сам герой трагедії)
( Виною всьому є вік, що «розхитався»)
(слайд № 23)
(слайд № 24)
(Гамлет розібрався у натурі придворних , оцінив поліцейську систему)
(Конфлікт переріс із особистої помсти у конфлікт моралі, у конфлікт суспільний)
( У розмові Гамлета з акторами; кожен із героїв грає свою роль у житті)
(У світі всі лицедіють, це породжує брехню, порок знищує суспільство)
8. Слово вчителя
«Хворе» суспільство зараджує свідомість самого героя, породжує у ньому внутрішній розлад, меланхолію, глибоку невдоволеність собою . Ці специфічні риси пізніше отримають назву «гамлетизм».
Настав час звернутися до характеру Гамлета, мікрокосму трагедії – розвитку його душевної кризи.
9. Бесіда (слайд №27)
(Поведінка, сутички з придворними, отруйні репліки, бесіди з друзями, матір’ю, за монологами)
10. Робота зі схемою «Помста за батька» (слайд № 28)
Кульмінацією зображення душевного розладу Гамлета є монолог «Бути чи не бути».
11. Прослуховування монологу у виконанні Інокентія Смоктуновського
(слайд № 30)
12. Бесіда (слайд № 31)
(Цей монолог – композиційний центр трагедії, тематично він не пов’язаний із сюжетною лінією, Гамлет з’являється вже мислячим , початку монологу ми не знаємо. Основне питання – це ставлення до зла – питання життя та смерті)
( Ховатися має тільки зло. Йому не потрібна темрява для здійснення своєї справи. Всі мають знати, за що покараний Клавдій. Своєю маскою «божевілля» він примушує всіх діяти, розкривати себе, знімати свої маски. Гамлет не може вбити Клавдія під час молитви, він не просто намагається помститися, а прагне відновити справедливість. Вбивство батька – це не просто злочин Клавдія, це вияв бездуховності суспільства, часу. Змінюється мета: помста переростає у бажання виправити світ – каліку)
(“Век расшатался, и скверней всего, что я рожден восстановить его”)
13. Самостійна робота (слайд № 32)
Запишіть хід думки Гамлета : «за» та «проти» помсти
14.Бесіда (слайд № 33)
(Особисту помсту герой здійснив, проте Гамлет не вирішив основної задачі – змінити суспільство, хоча він його розхитав, він залишає нову думку, погляд тим, хто залишився жити)
15. Гра «Маю право так вважати» (Яку тему ви б дали нашому уроку? Аргументуйте свою відповідь )
16. Самостійна робота (слайд № 34)
Мотиви просувають вчинки персонажів, збуджують переживання, роздуми. Мотиви часто бувають статичними, що повторюються протягом твору.
Визначте мотиви та наведіть приклади
(Мотив божевілля :
Гамлет прикидається
Офелія втратила розум
Гамлет згадує божевільного Йорика
Мотив смерті:
Гамлет каже у своїх монологах
Клавдій вбив брата
Гамлет вбиває Полонія
Померла Офелія
Кладовище
Всі помирають
Мотив “ гнилизни ”
Марцелл каже про це
Гамлет каже про труп Полонія
На кладовищі знаходять черепи та кості, що згнили
Мотив помсти:
Гамлет повинен помститися за смерть батька
Лаерт – за батька і сестру
Фортінбрас – за смерть батька та повернути королівство
Мотив сповільнення дії
Гамлет відкладає помсту
Фортінбрас знаходиться біля Данії
Мотив заміни
Лаерт і Гамлет обмінюються шпагами
Королева випиває вино з кубка Гамлета
День Валентина – день скорботи для Офелії
Гамлет підмінив лист, що везли до Англії
Замість Гамлета вбивають Розенкранца та Гольденстерна)
17. Заключне слово вчителя
Образ Гамлета – вічний образ. Можливість вибору є у всіх. Який це буде вибір, залежить лише від людини.
Давайте подивимося, якого Гамлета малюють Блок, Цвєтаєва, Пастернак.
18. Читання віршів. Бесіда. Прослуховування вірша Пастернака у виконанні В.Висоцького (слайд № 35)
19. «Гамлет» і театр (слайди № 36 – 45 )
20. Домашнє завдання (слайд № 46)
Спробуйте , знаючи текст “Гамлет”, довести або заперечити наступні висловлювання:
21. Підведення підсумків