Урок.(Проблема морального вибору. В.Шекспір «Гамлет»)

Про матеріал

Мета:

Активізувати художню думку учнів при розгляді трагедії «Гамлет»

Через конфлікт, що лежить в основі твору, розкрити драматизм епохи, кризу гуманістичної ідеології

На прикладі головного героя розкрити виключну глибину та складність внутрішньої сутності людини, показати гуманістичну віру у необмежені можливості людини

Побачити, як у творі вирішується проблема морального вибору, що стоїть перед героєм

Епіграф

Tonus mundus agif historiorem
Весь мир лицедействует
Петроний Арбитр
(надпись над входом в театр “Глобус”)

“Что же это за химера – человек? - Паскаль.

Перегляд файлу

Урок №1, 2  Проблема морального вибору

( В.Шекспір «Гамлет»)

Мета:

        Активізувати художню думку учнів при розгляді трагедії «Гамлет»

        Через конфлікт, що лежить в основі твору, розкрити драматизм епохи, кризу гуманістичної ідеології

        На прикладі головного героя розкрити виключну глибину та складність внутрішньої сутності людини, показати гуманістичну віру у необмежені можливості людини

        Побачити, як у творі вирішується проблема морального вибору, що стоїть перед героєм

 

 

Епіграф

Tonus mundus agif historiorem
Весь мир лицедействует
Петроний Арбитр
(надпись над входом в театр “Глобус”)

                                                   Хід уроку

1.Вступне слово вчителя (слайд №2)

“Кожна людина – дитя своїх справ ”. Ці слова письменника епохи

Відродження Сервантеса так само актуальні сьогодні, як і багато років

тому, в ХVIст., коли вони були написані. Протягом понад двох століть,

з середини XIVст. до початку XVII ст., у країнах Західної Європи

відбувався процес поступової кризи й розпаду феодалізму, зумовлений

переходом європейського суспільства до нової , соціально – економіч-

ної формації. Цей період відомий в історії під назвою доби Відродження,

або Ренесансу( від франц. “розквіт ”).

Це був час первісного нагромадження капіталу, ліквідації феодальної

монархії,виникнення великих централізованих держав, формування

нації та національних культур, бурхливого розвитку наук та виробничих

сил.

Основний принцип – гуманізм – утвердження людини як вищої цінності.

2.Актуалізація знань.

Гра « Обличчя Відродження» (слайди № 3-14)

Бесіда з учнями :

  • Назвіть особливості культури пізнього Відродження
  • Який рід літератури стає домінуючим в цю епоху, чому?

 

(Драма. Саме засобами драматичного твору можуть бути відображені конфлікти між людьми та боротьба протиріч у душі людини. Невипадково у ХVI столітті довершеності досягає драма саме у Англії, у країні, де найбільш глибино проявляється трагічний характер епохи)

Слово вчителя (слайди 15,16)

Сьогодні ми поговоримо лише про одного письменника та про один

його твір.

                 Він списом влучно світ потряс,

                 Цей знаменитий лондонський Парнас,

                 Ромео і Джульєтта, король Лір...

                 То ж хто цей всім відомий нам...

                                                                            Шекспір

 

Сокіл із списом у кігтях  – герб Шекспіра. Прізвище «Шекспір» означає  «той, хто трясе списом». Критики його називали «зворушувачем сцени» («сотрясателем сцены»), друзі - поети «Лебедем Евона». Саме перейшовши міст через річку Евон, Шекспір відправився на пошуки успіху. Відправився, щоб стати великим поетом і залишитися жити вічно.

 Дж. Джойс писав: “Із усіх великих людей він найбільш загадковий. Єдине, що ми знаємо про нього,- це те, що він жив і страждав ”.

«Характеры, созданные Шекспиром, это не типы одной страсти, одного порока, это живые существа, наполненные многими страстями и многими пороками»,- А.С.Пушкин.

Багато можна розповідати про Шекспіра – геніальну особистість, яка і в ХХІ ст. все ще продовжує хвилювати свідомість людства.

Дуже влучно про своє призначення написав сам Вільям Шекспір:

                        Век расшатался, и скверней всего,

                           Что я рожден восстановить его»

Г.Гейне сказав: ” Серце поета – центр світу, через моє серце пройшла велика тріщина світу ”.  Ці слова можна віднести і до Шекспіра, і до його героя Гамлета.

Бесіда

  • Які основні жанри можна виділити у драматичній творчості Шекспіра?

(У літературі Англії в цей період розквітає і поезія, і проза, проте головною стає драма – трагедія, комедія, історична хроніка. Всі ці три вида національної драми на небувалу художню висоту підняв Шекспір)

  • Дайте визначення жанру «трагедія»

(Трагедія – один із драматичних жанрів, підґрунтям якого є протиріччя, конфлікт, що неможливо вирішити, тому найчастіше, як правило, закінчується твір загибеллю героя. Цей конфлікт виходить за межі особистого зіткнення між діючими особами і переростає у боротьбу протилежних, непримиренних законів, життєвих принципів)

  • До якого періоду творчості Шекспіра відноситься «Гамлет», у чому полягає особливість цього періоду?

(Ця трагедія займає перше місце у ряді «тривожних» трагедій – так називалися п’єси, що з’явилися на англійській сцені у кінці XVI століття , у яких відображувалась тривога з приводу  подій часу)

3.  Мета та завдання уроку (слайди № 17,18)

Звернемося до слів В.Бєлінського: “Гамлет! Чи розумієте ви значення цього слова? – воно велике і глибоке : це життя людське, це людина, це ви і я, це кожен із нас...”

Чи так це? У чому критик правий? Зрозуміймо важливість морального життєвого вибору. Адже проблеми, які порушив автор, загальнолюдські, вони стосуються і нас.

4. Слово вчителя

В.Г. Бєлінський  у статті «Гамлет» писав : «Что привело его (Гамлета) в такую ужасную дисгармонию, ввергло в такую мучительную борьбу с самим собою? – несообразность действительности с его идеалом жизни: вот что. Из этого вышла и его слабость, и его нерешительность»

Як бачите, Бєлінський вважає Гамлета слабим та нерішучим. Пропоную і нам замислитися та спробувати відповісти на питання: «Хто він, Гамлет»?

5. Бесіда за питаннями (слайд № 19)

  • Як у Шекспіра виникла ідея написання «Гамлета»?
  • Який час та місце зображує драматург?
  • На чому акцентує увагу Шекспір у  своєму творі, на відміну від легенди?
  • Назвіть основні проблеми, які піднімаються у творі, драми, що розігріваються на сцені. З якими героями вони повязані ?

(Драм стільки, скільки і героїв. Сім’я, любов, вірність, дружба, суспільні відносини. Честь, закон, обовязок, помста)

Проте всі названі проблеми можуть бути зведені до основного конфлікту.

  • До якого?

(Протиріччя між дійсністю та ідеалом, реальністю та уявою того, як має бути; між прощенням та помстою)

6. Слово вчителя

Шекспір  вустами Гамлета говорить:  “Что за мастерское создание — человек! Как благороден разумом! Как беспределен в своих способностях, обличиях и движениях! Как точен и чудесен в действии! Как он похож на ангела глубоким постижением! Как он похож на некоего Бога! Краса вселенной! Венец всего живущего!”

(слайд № 20)

“Что же это за химера – человек? - восклицал Блез Паскаль в своих знаменитых “Мыслях”. – Какая невидаль, какое чудовище, какой хаос, какое поле противоречий, какое чудо! Судья всех вещей, бессмысленный червь земляной, хранитель истины, сточная яма сомнений и ошибок, слава и сор вселенной. Кто распутает этот клубок? ...Узнай же, гордый человек, что ты – парадокс для самого себя. Смирись, бессильный разум! Умолкни, бессмысленная природа, узнай, что человек бесконечно выше человека...   Опасное дело – убедить человека, что он во всем подобен животному, не показав одновременно и его величия. Не менее опасно убедить его в величии, умолчав о низменности. Ещё опаснее – не раскрыть ему глаза на двойственность человеческой натуры. Благотворно одно – рассказать ему и о той стороне, и о другой.    Человек не должен приравнивать себя ни к животным, ни к ангелам, не должен и пребывать в неведении о двойственности своей натуры. Пусть знает, каков он в действительности”.

Людина – це всесвіт у Всесвіті, це мікрокосм у структурі макрокосму.

                      (слайд № 21)

Макрокосм – це відображення трагедії часу. У творі Шекспіра час створений як взаємодія двох світів:

1) Справжній, реальний світ середньовічної Данії . З цим світом пов’язані події твору, головна сюжетна лінія, так званий зовнішній конфлікт п’єси.

2) Уява про світ як про театр.

7. Робота за текстом. Бесіда (слайд №22)

  • Ланцюг яких трагічних подій зображений у творі Шекспіра «Гамлет»?

(Смерть царює у трагедії. Завязкою у творі є раптова смерть короля, у середині дії гине Полоній, Офелія, Розенкранц, Гільдестерн, а у кінці – королева Гертруда, Клавдій, Лаерт та й сам герой трагедії)

  • До чого, навіщо таке нагромадження смертей, трупів, атмосфера гниття? Яку відповідь дає сам Гамлет?

( Виною всьому є вік, що «розхитався»)

  • Як Шекспір передає нам атмосферу віку, що «розхитався»?

                              (слайд № 23)

  1. Похмурий настрій самої трагедії: Данія готується до війни; дію у творі ми бачимо очима Гамлета, а він нова людина у Ельсінорі, йому все здається чужим, все відштовхує (не може зрозуміти і прийняти раптову смерть батька, мати дуже швидко виходить заміж за рідного брата батька, герой підсвідомо відчуває віроломство, підступність); насторожують репліки героїв: «у цьому бачу знак якихось дивних розбрат для держави»-Гораціо, «Підгнило щось у Датському королівстві»- Марцел…) 2. Лексично. Використовуються терміни хвороби 3. Атмосфера передається образами героїв, що оточують Гамлета. Клавдій – антигерой.)

 

(слайд № 24)

  • Як Шекспір характеризує Клавдія? Яке ставлення до нього Гамлета до та після розмови з Привидом?
  • Гамлет у кінці першого акту вирішує виконати свій обов’язок – помститися за батька, проходить два місяці, читач сподівається дізнатися, наскільки Гамлет приблизився до мети, проте другий акт розпочинається сценою у домі Полонія. Що відбувається? 70 рядків випадають із фабули твору. Що це дає нам, читачам?

(Гамлет розібрався у натурі придворних , оцінив поліцейську систему)

  • Як змінюється зміст конфлікту у творі ?

(Конфлікт переріс із особистої помсти у конфлікт моралі, у конфлікт суспільний)

  • Як ідея «життя - театр» розкривається у творі «Гамлет»? (слайд № 25)

( У розмові Гамлета з акторами; кожен із героїв грає свою роль у житті)

  • Кого грають герої пєси у житті?
  • У тексті є дві сцени, коли діючі герої збираються всі разом. Які це сцени? Яке їх значення у композиції твору та у «лицедіючому світі» ельсинорського двору? (слайд № 26)
  1. «Пастка» (акт 3,сц.2) «Театр у театрі», перше зривання масок, читач слідкує за реакцією двору. 2. Сцена дуелі Гамлета та Лаерта. У кожного героя своя реакція на подію, перед смертю всі залишають свої ролі – маски)
    • Який висновок ви можете зробити  стосовно суспільства

(У світі всі лицедіють, це породжує брехню, порок  знищує суспільство)

8. Слово вчителя

«Хворе» суспільство зараджує свідомість самого героя, породжує у ньому внутрішній розлад, меланхолію, глибоку невдоволеність собою . Ці специфічні риси пізніше отримають назву «гамлетизм».

Настав час звернутися до характеру Гамлета, мікрокосму трагедії – розвитку його душевної кризи.

9. Бесіда  (слайд №27)

  • За якими чинниками ми можемо судити про внутрішній світ Гамлета?

(Поведінка, сутички з придворними, отруйні репліки, бесіди з друзями, матірю, за монологами)

  • Яким ми бачимо Гамлета у першому акті? Що є причиною його душевного неспокою, замішання?
  • Які герої поєднані ідеєю помсти?

10. Робота зі схемою «Помста за батька» (слайд № 28)

  • Розкажіть, як вирішують проблему «помсти» Лаерт та Фортінбрас. Заповніть схему
  • Чому у схемі стоїть знак «?» поряд із Гамлетом?
  • Яка природа «божевілля» Гамлета? (слайд № 29)
  • Як із розвитком дії поглиблюється внутрішній  конфлікт героя?

Кульмінацією зображення душевного розладу Гамлета є монолог «Бути чи не бути».

11. Прослуховування монологу у виконанні Інокентія Смоктуновського

                                 (слайд № 30)

12. Бесіда                (слайд № 31)

  • Чим вирізняється цей монолог від інших монологів та реплік?
  • Про що роздумує Гамлет у цьому монолозі?

(Цей монолог – композиційний центр трагедії, тематично він не пов’язаний із сюжетною лінією, Гамлет з’являється вже мислячим , початку монологу ми не знаємо. Основне питання – це ставлення до зла – питання життя та смерті)

  • У чому причина вагань Гамлета?
  • Що заважає Гамлету просто помститися Клавдію?

( Ховатися має тільки зло. Йому не потрібна темрява для здійснення своєї справи. Всі мають знати, за що покараний Клавдій. Своєю маскою «божевілля» він примушує всіх діяти, розкривати себе, знімати свої маски.  Гамлет не може вбити Клавдія під час молитви, він не просто намагається помститися, а прагне відновити справедливість. Вбивство батька – це не просто злочин Клавдія, це вияв бездуховності суспільства, часу. Змінюється мета: помста переростає у бажання виправити світ – каліку)

  • У яких словах Гамлет підкреслює своє призначення?

 (“Век расшатался, и скверней всего, что я рожден восстановить его”)

13. Самостійна робота     (слайд № 32)

Запишіть хід думки Гамлета : «за» та «проти» помсти

14.Бесіда (слайд № 33)

  • Як Гамлет ставиться до матері?
  • У чому трагізм його стосунків із Офелією?
  • Чи вирішує фінальна сцена конфлікт Гамлета?

(Особисту помсту герой здійснив, проте Гамлет не вирішив основної задачі – змінити суспільство, хоча він його розхитав, він залишає нову думку, погляд тим, хто залишився жити)

  • Яка ж ваша думка що до того, чи діяльний – бездіяльний Гамлет?

15. Гра «Маю право так вважати» (Яку тему ви б дали нашому уроку? Аргументуйте свою відповідь )

16. Самостійна робота (слайд № 34)

Мотиви просувають вчинки персонажів, збуджують переживання, роздуми. Мотиви часто бувають статичними, що повторюються протягом твору.

Визначте мотиви та наведіть приклади

(Мотив божевілля :

Гамлет прикидається

Офелія втратила розум

Гамлет згадує божевільного Йорика

Мотив смерті:

Гамлет каже у своїх монологах

Клавдій вбив брата

Гамлет вбиває Полонія

Померла Офелія

Кладовище

Всі помирають

Мотив “ гнилизни ”

Марцелл каже про це

Гамлет каже про труп Полонія

На кладовищі знаходять черепи та кості, що згнили

Мотив помсти:

     Гамлет повинен помститися за смерть батька

Лаерт – за батька і сестру

Фортінбрас – за смерть батька та повернути королівство

 

Мотив сповільнення дії

Гамлет відкладає помсту

Фортінбрас знаходиться біля Данії

Мотив заміни

Лаерт і Гамлет обмінюються шпагами

Королева випиває вино з кубка Гамлета

День Валентина – день скорботи для Офелії

Гамлет підмінив лист, що везли до Англії

Замість Гамлета вбивають Розенкранца та Гольденстерна)

17. Заключне слово вчителя

Образ Гамлета – вічний образ. Можливість вибору є у всіх. Який це буде вибір, залежить лише від людини.

Давайте подивимося, якого Гамлета малюють Блок, Цвєтаєва, Пастернак.

18. Читання віршів. Бесіда. Прослуховування вірша Пастернака у виконанні В.Висоцького (слайд № 35)

19. «Гамлет» і театр (слайди № 36 – 45 )

20. Домашнє завдання (слайд № 46)

Спробуйте , знаючи текст “Гамлет”, довести або заперечити наступні висловлювання:

  • Життя цінується не за тривалістю, а за змістом ”(Сенека)
  • “Люди – господарі своєї долі ” (Шекспір)
  • “Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо ”(О. Генрі)
  • “У кожного кохання своя доля ”(Т. Драйзер)
  • “Не бійся ворогів : найгірше – вони можуть тебе вбити. Не бійся друзів: найгірше – вони можуть тебе зрадити. Бійся байдужих: вони не вбивають і не зраджують, та тільки з їхньої мовчазної згоди існують на землі зрадництво і вбивство ” (Б. Ясенський)

  21. Підведення підсумків

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Палажченко Володимир
    високий рівень, так тримати
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сухініна Ірина Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
29 липня 2018
Переглядів
12688
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку