Презентація до уроку.
Презентація містить питання до вікторини,відео, таблиці, схеми, що допамагають глибше зрозуміти авторську концепцію, а разом з тим і поведінку героя.
Дом. завдання - обрати собі тему для написання твору.
“Життя цінується не за тривалістю, а за змістом ”(Сенека)
“Люди – господарі своєї долі ” (Шекспір)
“Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо ”(О. Генрі)
“У кожного кохання своя доля ”(Т. Драйзер)
“Не бійся ворогів : найгірше – вони можуть тебе вбити. Не бійся друзів: найгірше – вони можуть тебе зрадити. Бійся байдужих: вони не вбивають і не зраджують, та тільки з їхньої мовчазної згоди існують на землі зрадництво і вбивство ” (Б. Ясенський)
“Кожна людина – дитя своїх справ”. Ці слова письменника епохи Відродження Сервантеса так само актуальні сьогодні, як і багато років тому, в ХVIст., коли вони були написані. Протягом понад двох століть, з середини XIVст. до початку XVII ст., у країнах Західної Європи відбувався процес поступової кризи й розпаду феодалізму, зумовлений переходом європейського суспільства до нової , соціально – економічної формації. Цей період відомий в історії під назвою доби Відродження, або Ренесансу( від франц. “розквіт”). Це був час первісного нагромадження капіталу, ліквідації феодальної монархії,виникнення великих централізованих держав, формування нації та національних культур, бурхливого розвитку наук та виробничих сил.
Дж. Джойс сказав: “Із усіх великих людей він найбільш загадковий. Єдине, що ми знаємо про нього,- це те, що він жив і страждав”. «Характеры, созданные Шекспиром, это не типы одной страсти, одного порока, это живые существа, наполненные многими страстями и многими пороками»,- А.С.Пушкин. Багато можна розповідати про Шекспіра – геніальну особистість, Яка і в ХХІ ст. Все ще продовжує хвилювати свідомість людства. Дуже влучно про своє призначення написав сам Вільям Шекспір: “ Век расшатался, и скверней всего, Что я рожден восстановить его» Г.Гейне сказав:”Серце поета – центр світу, через моє серце пройшла велика тріщина світу”. Ці слова можна віднести і до Шекспіра, і до його героя Гамлета.
Звернемося до слів В.Бєлінського: “Гамлет! чи розумієте ви значення цього слова? – воно велике і глибоке : це життя людське, це людина, це ви і я, це кожен із нас...” Чи так це? У чому критик правий? Зрозуміймо важливість морального життєвого вибору. Адже проблеми, які порушив автор,- загальнолюдські, вони стосуються і нас.
Як у Шекспіра виникла ідея написання «Гамлета»? Який час та місце зображує драматург? На чому акцентує увагу Шекспір у своєму творі ,на відміну від легенди? Назвіть основні проблеми, які піднімаються у творі, драми, що розігріваються на сцені. З якими героями вони пов’язані ? До якого конфлікту можуть бути зведені всі названі проблеми, драми? Протиріччя між дійсністю та ідеалом, реальністю та уявою того, як має бути; між прощенням та помстою
“Что же это за химера – человек? - восклицал Блез Паскаль в своих знаменитых “Мыслях”. – Какая невидаль, какое чудовище, какой хаос, какое поле противоречий, какое чудо! Судья всех вещей, бессмысленный червь земляной, хранитель истины, сточная яма сомнений и ошибок, слава и сор вселенной. Кто распутает этот клубок? ...Узнай же, гордый человек, что ты – парадокс для самого себя. Смирись, бессильный разум! Умолкни, бессмысленная природа, узнай, что человек бесконечно выше человека... Опасное дело – убедить человека, что он во всем подобен животному, не показав одновременно и его величия. Не менее опасно убедить его в величии, умолчав о низменности. Ещё опаснее – не раскрыть ему глаза на двойственность человеческой натуры. Благотворно одно – рассказать ему и о той стороне, и о другой. Человек не должен приравнивать себя ни к животным, ни к ангелам, не должен и пребывать в неведении о двойственности своей натуры. Пусть знает, каков он в действительности”.
Людина – це всесвіт у Всесвіті, це мікрокосм у структурі макрокосму Макрокосм – це відображення трагедії часу У творі Шекспіра час створений як взаємодія двох світів Справжній, реальний світ середньовічної Данії . З цим світом пов’язані події твору, головна сюжетна лінія, так званий зовнішній конфлікт п’єси Уява про світ як про театр Уява про світ як про театр
Як Шекспір передає нам атмосферу віку, що «розхитався»? Справжній, реальний світ середньовічної Данії . З цим світом пов’язані події твору, головна сюжетна лінія, так званий зовнішній конфлікт п’єси Похмурий настрій самої трагедії Лексично Атмосфера передається образами героїв, що оточують Гамлета
Як Шекспір характеризує Клавдія? Яке ставлення до нього Гамлета до та після розмови з Привидом? Як характеризує батька та Клавдія сам принц? Гамлет у кінці першого акту вирішує виконати свій обов’язок – помститися за батька, проходить два місяці, читач сподівається дізнатися, наскільки Гамлет приблизився до мети, проте другий акт розпочинається сценою у домі Полонія. Що відбувається? 70 рядків випадають із фабули твору. Що це дає нам, читачам? Як змінюється зміст конфлікту у творі ?
Боротися Так Твір Шекспіра певною мірою трагедія помсти Гамлет, Лаерт, Фортінбрас прагнуть помститися за вбитих батьків Привид наказує Гамлету помститися, але не заплямувати себе і не чіпати матір Гамлет вважає, що його матір – грішниця, несе на собі моральний і християнський гріх Ні Життя триває. Король помер – хай живе новий король Офелія стає іграшкою в чужих руках Навіщо боротися і загинути? Християнські та людські закони проголошують думку, що людина не має права на вбивство.
Спробуйте , знаючи текст “Гамлет”, довести або заперечити наступні висловлювання: “Життя цінується не за тривалістю, а за змістом”(Сенека) “Люди – господарі своєї долі” (Шекспір) “Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо”(О.Генрі) “У кожного кохання своя доля”(Т.Драйзер) “Не бійся ворогів : найгірше – вони можуть тебе вбити. Не бійся друзів: найгірше – вони можуть тебе зрадити. Бійся байдужих: вони не вбивають і не зраджують, та тільки з їхньої мовчазної згоди існують на землі зрадництво і вбивство” (Б.Ясенський)