Урок-проєкт "Хмари і туман, відмінності в їх утворенні. Форми хмар, хмарність"

Про матеріал
Майстер-клас "Я так роблю" для педагогів при проведенні уроку в 6 класі "Хмари і туман".
Перегляд файлу

 

Миколаївська гімназія

 

 

 

 

 

 

Майстер-клас

 

«Використання

 інформаційно-комунікаційних технологій

під час вивчення географії»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Майстер: Пурій Галина Степанівна,

  вчитель вищої кваліфікаційної категорії


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Тема «Хмари і туман, відмінності в їх утворенні. Форми хмар, хмарність»

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення: урок-проект.

                                    Хід уроку

І. Організаційний момент.

Вірш.

Щиро я вітаю вас і проводжу майстер-клас.

Гарно й весело у нас, атестація та майстер-клас.

Погода нам сприяє, сьогодні й кожен раз

Бо ми всі переживаєм за майстер-клас.

Уроки ми давали в житті своїм не раз.

Тепер покажем вміння у майстер-клас.

Експеримент провести зможе кожен з нас.

Дозвольте розпочати мій майстер-клас.

II. Перевірка раніше засвоєних знань. Вправа «Дуель».

Бесіда за питаннями:

  1.   За якої умови вода з рідкого стану переходить у газоподібний?
  2.   Які властивості має водяна пара?
  1. . Що таке випаровування, плавлення, твердіння, конденсація?
  2. . Від чого залежить к-сть водяної пари в повітрі?
  3. . Як змінюється к-сть водяної пари із збільшенням тем-ри повітря?
  4. . Чи завжди к-сть води в 1 м повітря за даної тем-ри буде однаковою?
  5. . Як називається прилад для вимірювання вологості, його будова ?

III. Мотивація навчально - пізнавальної діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Вступне слово вчителя. Щоб намочити класну дошку, необхідно затратити не менше 10 г води. Та мине кілька хвилин - і дошка буде сухою. Куди подінеться вода ? Вона перетвориться на невидимі оку крапельки пари . І такої невидимої оку пару в земній атмосфері дуже багато. Можна сказати, що ми живемо на дні величезного повітряно - водяного океану. Правда, воду ми не бачимо, вона ніби розчинена в повітрі, як цукор у склянці води. Але під час дощу ми переконуємося в її існуванні.

Прийом «Приваблива мета».(cлайд 3)

Вам доводилося милуватися вигадливими формами хмар? Вони постійно змінюються: нагадують то казкові палаци з баштами та банями, то череду білих овечок, то мазки невідомого художника з буйною фантазією. Іноді вони тонкі та прозорі, а іноді - важкі й низькі. З таких важких темних хмарин часто йде дощ, а то й злива. А після дощу утворюються калюжі, де можна пускати човники, можна стрибати через калюжі, а то й просто в них... Але пригріло сонечко, небо ясне, а калюжі зникли. Куди вони зникли? І як знову з’являться на небі хмари? Чи можна спостерігаючи за хмарами, передбачати зміни погоди? Ви зможете відповісти на ці запитання сьогодні на уроці.

Завдання:

  • Що таке хмари, туман ?
  • Як вони утворюються ?
  • Які існують види хмар ?
  •   Що таке хмарність і як вона визначається ?
  •   Як хмарність впливає на погоду ?

IV. Сприймання і усвідомлення учнями нового навчального матеріалу (учні демонструють проекти у вигляді презентацій). (слайд 4)

Вчитель.

Високо - небо голубе,

Внизу - колосся золоте,

А в небі легкі хмаринки,

Як ніжні срібні перлинки.

А вітер, як скульптор невтомний,

Будує з хмаринок замки чудові.

Так описував хмари в своєму вірші відомий український поет Павло Тичина. Давайте спробуємо пригадати рядки інших письменників,  які у своїх творах також описували хмари. Доповідач І пошукової групи «ЛІТЕРАТОРИ» (рядки з творів письменників, де зустрічаються подібні описи).(слайд 5,6,7).

Закучерявилися хмари

Закучерявилися хмари. Лягла в глибинь блакить… 
О милий друже, — знов недуже — 
О милий брате, — розіп’яте — 
Недуже серце моє, серце, мов лебідь той ячить. 
Закучерявилися хмари…    П.Тичина

Хмари

Хмарки небесні, одвіку мандровані! 
Синню вогнистою, ниттю перлистою 
Ви, як і я, на вигнання роковані, 
Линете з любої півночі млистої. 

Що ж бо вас гонить? Чи долі призначення? 
Заздрість таємна? Злоба неприхована? 
Може, за злочин нема вам пробачення? 
Може, від друзів вам зрада вготована? 

Ні, ви з полями розтались безплодними, 
Пристрастей ви і страждання не знаєте; 
Вічно холодними, вічно свободними 
Ви без вітчизни по небу блукаєте. 

М. Лєрмонтов

Напливають хмари

Напливають хмари помаленьку,
Мабуть дощ подумує пройти…
Загойдався вітерець тихенько —
Йому спокій вже не вберегти.
Піднімається все вище й вище,
Весело співає в гілочках.
І щоразу дужче й веселіше,
Та принишк в своїм гніздечку птах.
А хмарки щільніше небо вкрили,
І сховали сонечко від нас.
Хвильки на ріці заряботіли.
Буде дощ чи ні? Покаже час.

Н.Красоткіна

Вчитель. Сьогодні на уроці ми з вами будемо говорити про небесних мандрівників - хмари та туман. Хмари називають індикаторами погоди. Довідатися, яка погода на вулиці досить легко. Іноді швидкий погляд на небо може дати більше інформації, чим докладний аналіз погоди, переданий по радіо: над головою буде або безмежна блакить, або чорні грозові хмари, що ясно говорять про негоду, що насувається Але чи завжди зрозуміла «мова хмар»?

У небесному алфавіті не так вже й багато «букв», усього 10.( слайд 8)

Саме стільки основних типів хмар розрізняють метеорологи. І кожне з них розташовується на певних ярусах або «поверхах». Хмари мають різну форму й від того різна назва.

Сьогодні ми познайомимося з трьома основними типами хмар .

Запитання.

  • Із чого складаються хмари ? (з води).
  • А що важче : повітря чи вода ? (вода).
  • А чому хмари плавають по повітрі і не падають ?

Метод «Творча лабораторія».

Учитель бере пухову пір’їнку – це  вода в газоподібному  стані. Підкидує її вгору й знизу дме на неї (знизу висхідні потоки піднімають нагору ).

  •     А в якому випадку крапля - перо впаде на земну поверхню ? (якщо маса буде переборювати потоки, що піднімають повітря).
  • Чи завжди на небі однакова к - сть хмар ?
  • Яка роль хмар ? (ковдри).

Робота з підручником

Вчитель.  Ми з вами з’ясували , як утворюються хмари, а тепер спробуйте дати визначення поняття « хмара ». Хмара - це скупчення дрібних краплинок води чи кристаликів льоду у тропосфері.

Хмари мають різні форми, які залежать від висоти, температури, вологості, атмосферного тиску. Усі види хмар об’єднують в три основні групи.

Робота зі схемою «Утворення хмар» .

Вчитель. Тож давайте роздивимося схему, яка допоможе нам з’ясувати, як утворюються хмари (вчителі аналізують її ). (слайд 9).

 

Прийом «Дивуй» - Скільки важить хмара ?

Незважаючи на те, щ о хмари здаються легкими, майже невагомими, вони містять значну к-сть води. 1 мЗ хмари може  містити до 10 г води Оскільки об'єми хмар дуже великі, то навіть одна хмара може утримувати у вигляді води і  кристаликів льоду десятки і сотні тисяч і навіть мільйони тонн води.

Доповідач пошукової групи «Перисті хмари». (слайд 10, 11).

 

 

 

 

 

 

 

Доповідач пошукової групи «Шаруваті хмари».(слайд 12,13).

 

 

 

 

 

Доповідач пошукової групи «Купчасті хмари».( слайд 14, 15).

 

 

 


ВЧИТЕЛЬ.  Загадки (слайд)

1. Сивий кінь на весь світ заліг.

2. На долину, на поділ

Ліг великий сивий віл.

Надійде теля червоне –

Геть того вола прогоне .

3. Сірий, білий, волохатий,

Одягнув дерева й хати,

У долині тихо ліг,

Доїдає сніг. (Туман).

4. Без крил, а літає, ніхто не б' є, а плаче .(Хмара).

Туман-це скупчення великої к-сті надзвичайно дрібних, завислих у повітрі краплинок. Сильні тумани погіршують видимість, тому небезпечні для руху транспорту та авіації. 

 

Географічний практикум «Утворення хмари».

Виконаємо дослід за поданою інструкцією

  •    Ти краще бачитимеш утворення хмари , якщо  помістиш банку на тлі чорного паперу або обклеїш ним половину банки.
  •    Наповни банку (приблизно третину) теплою водою. Що тепліша вода, то кращий буде ефект.
  •    Запали сірник і потримай його у верхній частині банки декілька секунд.
  •    Вкинь сірник у банку і відразу прикрий її мішечком з льодом.
  •    Уважно спостерігай  що відбувається усередині банки.

VI. Осмислення знань

Вчитель.  Спостереження за хмарністю ведуть на око. Хмарність вимірюється в балах за десятибальною системою. Наприклад,0балів- небо ясне, 3 бали -30% небосхилу вкрито хмарами, 10 балів - все небо закрите хмарами. Значна частина поверхні земною кулі, майже завжди вкрита хмарами. Найбільше хмарних днів буває в помірному поясі і над екватором, найменше-над тропічними пустелями .Над материками вона менша, над океанами більша. Хмарність впливає на температуру повітря, бо хмари затримують тепло, яке випромінюється Землею і відбивають к-сть сонячних променів. Тому в похмурий літній день буває прохолодніше, ніж у ясний, а ясної ночі - холодніше, ніж похмурої.

Практичне завдання. 1) Спробуємо застосувати наші знання на практиці. Давайте зараз подивимося разом у вікна на небо, та спробуємо з'ясувати : Чи є зараз на небі хмари? До якого типу хмар їх можна віднести? Про які наслідки вони свідчать. Давайте визначимо хмарність у балах . (В залежності від ситуації на небі, учні з'ясовують ці питання . Вчитель вносить відповідні доповнення та пояснення).

2) Скласти 5 тестових запитань, вірш сенкан, діалог-інтерв’ю «Розкажи про себе, Хмаринко».

VII Узагальнення та систематизація .

Вчитель.  Що ж сьогодні ми з вами добре попрацювали , то ж давайте розгадаємо кросворд.

  1.     Умовний знак, що використовується для заповнення календаря погоди.
  2.     Прилад для вимірювання температури.
  3.     Які хмари складаються з дрібних кристалів льоду і нагадують мереживо?
  4. Які хмари схожі на туман, що піднявся над земною поверхнею?
  5. Дощ, сніг, град - це ... .
  6.     Які хмари з’являються здебільшого влітку, приблизно о 10-11 год на висоті 1-2 км?

 

 

 

 

 

 

 

 


VIII. Підсумок. Рефлексія.

Сьогодні на майстер-класі я зрозумів ...

Сьогодні на майстер-класі я дізнався про ...

Мене дуже зацікавило ...

Поетична хвилинка.

Експеримент скінчився і настрій просто клас.

Ніхто не помилився дивившись майстер-клас.

В житті я вам бажаю успіхів щораз.

Спасибі за роботу у майстер-клас.

 

Отож, натхнення вам, творчості, цікавих знахідок.


Нотатки

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________   

 

 

Завантаження...
doc
Додано
22 квітня 2021
Переглядів
1290
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку