Мета:
Після участі у тренінгу учасники повинні:
Допоміжні матеріали:
Дидактичні засоби: великі аркуші паперу, аркуші паперу формату А4, список головних історичних подій у вашій місцевості, кольорові фломастери, схема генеалогічного дерева, карта завдань.
Тривалість проведення: 2 х 45 хвилин.
Хід тренінгу
Щонайменше за місяць перед запланованим уроком попросіть учнів, щоб вони відшукали в домашній колекції найстарішу фотографію когось із членів своїх сімей. Скажіть, щоб вони зібрали якомога більше інформації про цю людину (зокрема про місце і момент, коли була зроблена ця фотографія): хто це, як її/його звати, де ця людина жила, чим займалася тощо.
Також попросіть учнів, щоб вони порозмовляли зі своїми батьками, а якщо це можливо, з бабусями та дідусями, щоб назбирати якомога більше інформації про історію своєї сім’ї. Під час розмови учні можуть використовувати запропоновані нижче питання.
Запитання, які можна використати під час розмови з батьками або батьками батьків:
Вступна частина
Сімейні генеалогічні дерева, альбоми з фотографіями, листи та щоденники — найкращі джерела знань про життя сім’ї та близького оточення. Мета цього уроку — звернути увагу учнів на пізнавальну цінність сімейних архівів.
Об’єднайте учасників у три команди. Дайте кожній команді один із термінів: «минуле», «традиція», «історія» — і великий аркуш паперу. Зверху учні мають записати термін, а нижче — всі свої асоціації, пов’язані з ним.
Після цього попросіть учнів, щоб вони таким самим чином створили «ментальну карту», в центрі якої буде слово «сім’я».
По завершенні роботи повішайте аркуші на стінах. Попросіть, щоб учні їх уважно переглянули і висловили свої думки та спостереження. Можна почати розмову такими запитаннями:
Попросіть, щоб учні ознайомились зі списком головних історичних
подій, що відбулися у вашій місцевості від часу їх народження, і дописали в ньому дати, важливі для їхніх сімей.
Основна частина
Роздайте великі аркуші паперу і попросіть учасників пригадати важливі події свого власного життя й записати їх на спіралі часу «Знайомство з минулим».
Запропонуйте учасникам відповісти на запитання:
Скажіть їм, що вони зможуть відповісти на ці запитання після завершення роботи над своїми проектами.
Попросіть, щоб учасники подивились на дати важливих подій у власному житті та у житті своєї місцевості. Чи вони помічають якісь збіги? Що із цього випливає?
Об’єднайте учасників у команди із 5—6 осіб і попросіть, щоб вони вибрали 10 важливих для них предметів, які можна було б помістити у «капсулу часу», щоб майбутні покоління мали уявлення про те, як вони жили.
Запитайте, що сталося б, якби люди не мали здатності пам’ятати про минуле і користувалися б тільки короткою пам’яттю, як тварини.
Представте учасникам пропозиції щодо позашкільної роботи, подані нижче, і попросіть, щоб кожен з них вписав своє ім’я у підготовлену вами карту завдань. Це завдання учасники виконують самостійно або у складі групи (у групи об’єднуються за бажанням). На виконання завдання відводиться час (додатковий).
Пропозиції щодо позашкільної діяльності.
Кожна місцевість має свою історію. Цю історію творять люди. Ти і твої близькі—також частина історії вашої місцевості. Але ми забуваємо про ті події, що не були описані. І тому варто описувати свої переживання, досвід, враження. Підготуй три аркуші зі свого журналу, опиши в ньому три дні свого життя, але таким чином, щоб записати ті події, що відбувалися навколо тебе і були також важливим для твоєї місцевості.
Кожна місцевість має свої таємниці. Розкрий одну з них і опиши її.
Відшукай найстаршого мешканця своєї місцевості, з яким можна буде провести інтерв’ю. Попроси його розповісти про події минулого у твоїй місцевості.
У кожного є улюблені місця. Знайди своє «чарівне місце», зроби фотографії або малюнки цього місця, дізнайся, чи не пов’язана із ним якась історія.
Придумай якнайбільше назв статей, які б відносились до проблематики багатокультурності й могли бути надруковані у місцевій газеті.
Про наше минуле розповідають також цвинтарі. Відшукай на місцевому цвинтарі найстаріші гробниці, запиши прізвища та роки життя осіб, які там поховані. Спробуй відшукати нащадків однієї з них. Можешвибрати таку людину, життя якої, на твою думку, було найцікавішим. Перевір, чи так це було насправді.
Якщо у твоїй місцевості є музей, піди туди і відшукай якнайбільше інформації про минуле своєї місцевості. Якщо музею нема, розпочни діяльність, що сприятиме створенню хоча б невеликого краєзнавчого куточка. Для початку всі могли б принести старі предмети, які й стануть першими експонатами. Повідомте органи місцевого самоврядування про свою ініціативу. Якщо у вас небагато старих предметів, можете почати збирати ті, які не схожі на музейні експонати і яких багато на горищах та у підвалах — через десять-двадцять років вони вже перейдуть до історії. Пам’ятай про те, що необхідно докладно описати кожен предмет — кому він належав, для чого його використовували тощо.
Попросіть кожного з учасників створити вдома генеалогічне (родинне) дерево своєї сім’ї. На його гілках необхідно записати імена і прізвища своїх прадідів, дідів і батьків, а біля імен, по можливості, — дати їх народження (смерті). Можна організувати шкільний конкурс на найкраще генеалогічне дерево і запросити до участі не лише учнів, а й їхніх батьків.
Запитайте, що для кого було цікавим, корисним.
Може бути здійснена у будь-якій формі.
Вручення нагород. Взаємна подяка.