Урок-проект із використанням ІКТ
Тема: Праведники народів світу – подвиг в ім’я людяності.
Проект
Учасники проекту: гімназисти 6(10) - А класу.
Класифікація проекту:
За характером домінантної діяльності: дослідницький, інформаційний.
За предметно-змістовою галуззю: монопроект.
За характером контакту: серед учнів класу.
За кількістю учасників: груповий, колективний.
За тривалістю виконання: довготривалий.
За характером взаємодій: кооперативний.
За рівнем виконанням: виконується разом з учителем
І. Актуальність проекту
Геноциди ХХ ст. стали своєрідними проявами системної кризи сучасної цивілізації. Хворобливе несприйняття або навіть відторгнення «не своєї» трагедії кидає тінь цих катастроф, всюди де загострюються невирішені проблеми.
Актуальність вивчення теми геноцидів є надзвичайно великою. Географія винищення людей охоплює різні регіони світу, зокрема Європу, Азію, Африку. Україна нажаль також входить до цього скорботного переліку. Такою ж актуальною темою є дії для запобігання цим злочинам. Люди, які не хотіли бути байдужими спостерігачами і навіть ціною свого життя і життя своїх близьких, рятували ні вчому не винних людей, вони були. Були і належали до усіх прошарків суспільства. Не залежно від того, яку посаду займали, були це прості селяни чи бізнесмени, безпосередньо чи опосередковано - вони в рівній мірі виконали свою місію – «зберегли життя людині, а отже врятували весь світ».
ІІ. Мета та завдання проекту:
- на основі фактичного матеріалу, додаткових джерел відшукати імена Праведників народів світу, систематизувати їх;
- розкрити особливості допомоги єврейському населенню під час Голокосту ;
- розширити знання учнів за межами програми;
- підібрати інформативний та ілюстративний матеріал, створити наочний посібник – «Праведники народів світу. Галерея портретів»;
- розвивати вміння давати стислу характеристику історичним діячам та оцінку їх діяльностіі;
- висловлювати власну думку, брати участь в обговоренні, розвивати навички роботи в групах;
- виховувати почуття толерантності, гуманізму, співчуття у ставленні до інших національностей та гордості за українських героїв .
ІІІ. Механізми реалізації проекту.
1. Визначення теми і мети проекту.
2. Ознайомлення учнів із проектом та основними етапами його реалізації.
3. Збір інформації.
4. Розподіл завдань по групах.
5. Самостійна робота учнів щодо вирішення групових завдань.
6. Колективне обговорення.
7. Формулювання висновків.
8. Виготовлення наочного посібника - «Праведники народів світу. Галерея портретів» – результат проекту.
IV. Структурна реалізація проекту.
Ключове питання: В чому, полягає значення подвигу Праведника народів світу?
Тематичні питання:
V. Створення дослідницьких груп із визначеними завданнями.
І група «Праведники світу – етимологія поняття»
Завдання
1. З’ясувати походження терміну та особливості присвоєння звання.
2. Дослідити ідею та мету запровадження звання для євреїв зокрема, та для людства в цілому.
ІІ група «Праведники з усього світу»
Завдання
1. Дослідити імена найвідоміших «Праведників» з різних країн, які допомагали юдеям під час Голокосту.
2. Встановити розмір та значущість їхньої допомоги для збереження єврейської нації.
ІІІ група «Українці – праведники світу»
Завдання
1. Встановити імена українців які допомагали євреям в роки Другої світової війни.
2. З’ясувати особливості наданої допомоги.
3.Визначити мотиви, якими керувались українці допомагаючи представникам іншої національності.
VI. Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
- пояснювати, хто такі Праведники народів світу;
- називати найбільш відомих людей – Праведників, які власним життям поплатилися за притулок євреям, та тих які скористались впливовим становищем, щоб якось допомогти;
- висловлювати власну думку, щодо дилем перед якими може опинитися людина під час війни;
- усвідомити важливість для суспільства збереження пам’яті про людей, які ризикували собою заради інших;
- оцінити внесок українців – Праведників, для історії єврейського народу ;
Мета:
Сформувати в учнів уявлення про Праведників; проаналізувати конкретні історії спасіння; обговорити з учнями основні дилеми, перед якими стояли Праведники; сформувати у дітей розуміння важливості збереження подібних історій і пошуку нових імен Праведників.
Обладнання: підручник: Всесвітня історія(профільний рівень):підр.для 10 кл. закл./ О.В. Гісем, О.О. Мартинюк. Харків: 2018., дидактичний матеріал, мультимедійний комплекс,
презентація.
Форма уроку: семінарське заняття
Тип урок: урок комплексного застосування вмінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Учні об’єднуються в 3 групи, ті, в яких працювали протягом проекту.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда
1. Яким був режим окупації гітлерівською Німеччиною, щодо цивільного населення упідкорених країнах?
2.Що таке гетто?
3.Чому лише для представників єврейської громади були створені такі карантини?
4.Куди люди потрапляли із гетто?
5. Чи можна було уникнути такої долі?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети
і завдань уроку.
Слово вчителя
До сьогодні людству важко усвідомити, як сталося, що протягом «освіченого» ХХ ст., люди вбивали інших людей лише через їхню національну приналежність. Ця історія важлива і жахлива. На жаль ми недостатньо розуміємо її. Як усе це сталося? Чому?
Злочин проти людства і подвиг в ім’я людяності, ці поняття на жаль стоять в одному рядку, і нерозривно пов’язані. Якби не було злочину, не було б подвигу. Не було б подвигу не було б історії. А саме історія вчить, як цього злочину уникнути. Сьогодні ми розглянемо такий подвиг – збереження життя людини.
IV. Усвідомлення учнями змісту та послідовності застосування
практичних дій.
Проблемне питання уроку
В чому, полягає значення подвигу Праведника народів світу?
Під час уроку заповнити узагальнюючу таблицю:
Кількість «Праведників» у світі |
|
Кількість «Праведників України» |
|
Найвідоміші Праведники світу |
|
Праведники Бабиного Яру |
|
Праведники, які заслуговують, але не отримали звання. |
|
Соціальні групи населення, які рятували євреїв |
|
V. Самостійне виконання учнями завдань під контролем і з
допомогою вчителя.
Учні презентують свої дослідження:
І група – «Праведники світу – етимологія поняття»
ІІ група – «Праведники з усього світу»
ІІІ група – «Українці – праведники світу»
Підсумок :
Відомий європейський вчений Цвєтан Тодоров зазначав, що нам нікуди не сховатися від тієї дійсності, що минуле століття стало часом геноцидів та винайдення концентраційних таборів, ми маємо це знати та відповідати на виклики минулого, можливо заради майбутнього.
VI. Узагальнення та систематизація учнями набутих знань навичок і вмінь.
А тепер повернемося до нашого проблемного питання: «В чому, на вашу думку, полягає значення подвигу Праведника народів світу?»
Еврестична бесіда
1.Чи знали ви раніше про праведників? Які історії порятунку ви чули?
2. Чим ризикували рятувальники? Чи був цей ризик, на ваш погляд
виправданими?
3. Чому навіть через багато років тривають пошуки Праведників.
4 Оцініть важливість цього процесу для всіх учасників процесу ( громадян
України, сімей врятованих, держав України та Ізраїлю).
VII. Звіт учнів про результати виконаної роботи
Презентація учнями – посібника «Праведники народів світу. Галерея портретів».
VIII. Підсумки уроку.
Слово вчителя
Дякую всім групам за плідну роботу і цікаві виступи.
Формування культури історичної пам’яті про ХХ ст. – це головне завдання наступного покоління і сьогодні ми до нього долучилися.
“Пам’ять про Голокост потрібна, щоб наші діти ніколи не були жертвами, катами чи байдужими спостерігачами”
І. Бауєр, дослідник Голокосту
IХ. Домашнє завдання.
Опрацювати підручник §47-48