Міністерство освіти і науки
НВК «ЗОШ І – ІІІ ст. – гімназія» №1
м. Ананьєва Одеської області
Методична розробка
уроку-проекту з предмета
«Я і Україна. Природознавство»
у 4 класі на тему:
«Рідний край на території України»
Вч. початкових класів
Сидоркевич Л. В.
2013 р.
Тема. Рідний край на території України
Мета. Дати відомості про розташування Одеської області на карті України. Ознайомити з особливостями рельєфу, клімату, ґрунтів, природоохоронних об’єктів, економіки рідного краю. Розвивати спостережливість, збагачувати словник учнів. Виховувати любов до рідного краю.
Обладнання:
- презентація «Одещина»;
- презентація «Ананьївська рідна земля»;
- альбом-проект учнів «Рідний край на території України. Одещина»;
- альбом-проект «Ананьївський район Одеської області»;
- грамзаписи пісень про Україну;
- карта України,
- карта Одеської області;
- анкета Одеської області;
- анкета Ананьївського району.
Форма уроку. Урок-проект
Хід уроку
І. Організація класу
Слайд 1
Девіз уроку: ««Вважай нещасним той день або той час, в який
ти не засвоїв нічого нового і нічого не додав до своєї освіти».
Я. А Коменський
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
(Звучить запис пісні про Україну)
Вчитель. Ненька наша Україна,
Мова рідна, рідний спів.
Ця земля свята, єдина
Наших прадідів-батьків.
На попередньому уроці ми закінчили вивчення розділу «Україна на карті світу». Згадаємо основне з цього розділу.
Фронтальне опитування за допомогою тестів
а) Африка б) Євразія в) Австралія
2. Які моря омивають береги України?
а) Карибське і Чорне б) Балтійське і Середземне в) Чорне і Азовське
3. Які гори розташовані на території України
а) Уральські і Карпати б) Кримські і Карпати в) Кримські і Кавказькі
4. Яка річка є символом України
а) Дніпро б) Дунай в) Дністер
5. Яке місто України називають «матір’ю міст руських»
а) Черкаси б) Харків в) Київ
6. Північна частина України знаходиться у природній зоні
а) мішаних лісів б) лісостепу в) степу
7. Природну зону мішаних лісів змінює зона
а) степу б) лісостепу в) Південний берег Криму
8. Найбільший і найстаріший заповідник України Асканія-Нова знаходиться у зоні
а) степів б) лісостепів в) мішаних лісів
9. Найвища вершина Кримських гір – це гора
А) Говерла б) Роман-Кош в) Зейтин-Кош
10. Найвища вершина Українських Карпат – Говерла має висоту
А) 2000м б) 2061м в) 2601м
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні ми розпочинаємо вивчати новий розділ. Тема уроку зашифрована в цьому ребусі. Треба читати за годинниковою стрілкою, щоразу пропускаючи один кружечок.
У цьому розділі ми будемо вивчати географію Одеської області, тобто взнаємо про розташування Одеської області на території України, про природні умови, ресурси, населення і господарство рідного краю.
Слайд 2
Робота з підручником
Ми створимо колективний проект під назвою «Рідний край на території України. Одещина». Напередодні уроку ви розподілились у групи і кожна група готувала повідомлення відповідно до свого спрямування.
Представлення груп
Політичні географи. Ознайомлять нас із територіально-адміністративним устроєм Одеської області.
Фізичні географи. Досконало вивчали рельєф, клімат, водні ресурси, ґрунти та корисні копалини нашої області.
Біогеографи. Ознайомлять нас із рослинним і тваринний світом та природоохоронними об’єктами.
Соціально-економічні географи, розкажуть нам про господарський комплекс та населення Одещини.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Вчитель. Я, як керівник проекту буду керувати презентацією і допомагати вам записувати основне до «Анкети Одеської області».
Ітак, презентація «Рідний край на території України. Одещина».
Слайд 3( читає вчитель)
Слово політичним географам
Учень 1 – читає сторінку 3 альбому-проекту «Одещина»
Слайд 4
Завдання. Виміряти відстань на карті в підручнику від Одеси до Києва. Користуючись масштабом, визначити фізичну відстань між нашим обласним центром і столицею.
Вчитель. У кожного з вас є анкета Одеської області, куди ми будемо вписувати дані зі слайдів. Допишіть відповіді до завдань 1, 2, 3.
(Запис даних в анкети)
Учень 2 – читає ст. 4 альбому-проекту
Слайд 5
(Запис даних в анкети. Завдання 4 )
Учень 3 – читає ст. 5 альбому-проекту
Слайд 6
Учень 4 – читає ст. 6 альбому-проекту
Слайд 7
(Запис даних в анкети. Завдання 5)
Творча робота
У вас на картках записані райони Одеської області так, як вони розміщені на карті з півночі на південь. Спробуйте їх розмістити їх в алфавітному порядку.
Савранський
Кодимський
Балтський
Любашівський
Котовський
Ананьївський
Миколаївський
Фрунзівський
Красноокнянський
Ширяївський
Березовський
Великомихайлівський
Іванівський
Роздільнянський
Комінтернівський
Біляївський
Овідіопольський
Тарутинський
Білгород-Дністровський
Саратський
Арцизький
Татарбунарський
Болградський
Кілійський
Ізмаїльський
Ренійський
Як бачите, наш Ананьївський район перший в Одеській області за алфавітом. Розглянемо докладніше його розташування на карті (слайд 8).
Учень 5 – читає ст. 7 альбому-проекту
Слайд 8
(Запис даних в анкети)
Слово фізичним географам
Учень 1 – представляє проект, читає ст. 8
Слайд 9
(Запис даних в анкети. Завдання 6)
Учень 2 – читає ст. 9 - 10 альбому-проекту.
Слайди 10 - 11
(Запис даних в анкети. Завдання 7)
Учень 3 – читає ст. 11альбому-проекту
Слайд 12
(Запис даних в анкети. Завдання 8 )
Учень 4 – читає ст. 12 альбому-проекту «Одещина»
Слайд 13
(Запис даних в анкети. Завдання 9)
Учень 5 – представляє ст. 13 альбому-проекту
Слайди 14 – 15
(Запис даних в анкети. Завдання 11, 12)
Слово біогеографам
Учень 1 – представляє проект, читає ст. 14- 15
Слайди 16, 17, 18
Учень 2 – представляє ст. 16 альбому-проекту
Слайд 19
(Запис даних в анкети. Завдання 13)
Учень 3 – Читає ст. 18 - 19 альбому-проекту
Слайд 20
Вчитель демонструє картки «Рослини і тварини Червоної книги Одеської області».
Слово соціально-економічним географам, які докладніше розкажуть нам про господарський комплекс та населення Одещини.
Учень 1 – представляє проект, читає ст. 20альбому-проекту.
Слайд 21
(Запис даних в анкети. Завдання 14)
Учень 2 – читає ст. 21 проекту.
Слайди 22- 23
Учень 3 – читає ст. 22 альбому-проекту «Одещина»
Слайд 24
Учень 4 – представляє ст. 23 альбому-проекту
Слайд 25
Учень 5 – читає ст. 24 проекту
Слайд 26
(Запис даних в анкети. Завдання 15).
Фізкультхвилинка
Дружно разом підніміться,
Вліво-вправо подивіться.
Потім хутко поверніться,
Всім навколо посміхніться.
Поплескайте у долоні
Та побігайте, як поні.
(Далі всі разом, читають зі слайду 26)
Хай лунає всюди сміх:
Україна - краща всіх!
V. Закріплення вивченого. Робота в парах
Закріпимо те, що ми сьогодні взнали на уроці. Попрацюйте в парах. Прочитайте інформацію із заповнених анкет. Учні І варіанту читайте текст написаний друкованим шрифтом, учні ІІ варіанту читайте те, що написане писаним шрифтом.
Узагальнення і рекомендації
Звичайно, на сьогоднішньому уроці ви отримали багато інформації. Не одразу все вдасться запам’ятати. Але ж це тільки перший урок розділу. Розділ «Рідний край на території України» ми будемо вивчати на протязі всього ІІ семестру і більш ґрунтовно розглянемо всі оглянуті питання.
VІ. Поетична хвилинка
На території Одеської області є найрідніший для нас куточок. Це рідна Ананьївська земля. Про неї хочеться сказати найтеплішими словами. А допоможе нам у цьому наш ананьївський поет, громадський діяч Ю. М. Сисін. Саме його вірш про Ананьїв під назвою «Омитий росами» прочитає учениця класу …
Над Тилігул-рікою,
Із минулих століть,
Весь омитий росою
Мій Ананьїв стоїть.
Кам’яниці червоні,
І небес сивизна.
І картини Столиці,
І Анань – слобода.
Над Тилігул-рікою
знов зозуля кує,
мов з часів тих дідівських
козаків до нас зве.
Ковиловії хвилі
На вітрах шелестять,
Наче кінськії гриви,
І козацький наш стяг.
І Ананьївом-містом,
Як завжди молодий.
Йде наш Байда-Ніщинський
По його головній.
Над Тилігул-рікою,
Із минулих століть,
Весь омитий росою
Мій Ананьїв стоїть.
Ю. Сисін
VІІ. Перегляд презентації «Рідна Ананьївська земля»
Я пропоную вам подивитися і насолодитися фільмом- презентацією «Рідна Ананьївська земля». Разом з тим кожна група географів має виконати своє завдання.
Завдання для груп
Політичні географи, запам’ятайте в якому році було засноване м. Ананьїв.
Фізичні географи, запам’ятайте яка територія (площа) району.
Біогеографи, зверніть увагу, який заказник існує на території нашого району.
Соціально-економічні географи, запам’ятайте, яка головна господарська галузь і скільки всього населення в районі.
Після перегляду презентації учні під керівництвом вчителя записують дані в анкету «Ананьївський район Одеської області»
VІІІ. Підсумок уроку
Оцінювання. Всі, хто приймав участь у створенні проекту отримують 11 балів. Ті, хто були активними на уроці, доплюсуйте собі ще по 1 балу.
Домашнє завдання
На ст.144 підручника є підпункти «Пригадай». Повчіться відповідати на питання. Повторіть все, що ми взнали про рідний край з анкет.
Побажання. Діти, вивчайте, шануйте, примножуйте свій рідний край. Адже недарма в народі кажуть: «Рідна земля – мов колиска золота».
Додаток до уроку
Анкета Одеської області
______________________________________________________________.
_______________________________________________________________.
______________________________________________________________.
_____________________________ заповідник.
_______________________________________________________________.
_______ національностей і народностей.
Анкета Ананьївського району
Джерела
1. Одеська область — Інформаційно-пізнавальний сайт | Одеська область у складі УРСР (На основі матеріалів енциклопедичного видання про історію міст та сіл України, том — Історія міст і сіл Української РСР. Одеська область. — К.: Головна редакція УРЕ АН УРСР, 1969. — 911 с.)
2. - Я. В. Верменич Одеська область // Енциклопедія історії України / Редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін.. — Київ: Наукова думка, 2010. — Т. 7: Мі-О. — С. 728.
3. http://uk.wikipedia.org/wiki/Одеська_область
4. http://library.kiwix.org/wikipedia_uk_all/A/Одещина
5. http://www.experts.in.ua/regions/detail. Всеукраїнська експертна мережа
7. uk.wikipedia.org›Ананьївський район
8. http://ananiev.info/index/ananjivskij_rajon_odeska_oblast/0-118
9. Ананьївський район — Інформаційно-пізнавальний сайт | Одеська область у складі УРСР (На основі матеріалів енциклопедичного видання про історію міст та сіл України, том - Історія міст і сіл Української РСР. Одеська область. — К.: Головна редакція УРЕ АН УРСР, 1969. — 911 с.)
10. http://rada.info/region/Одеська-область/Ананьївський-район/
11. Байбара Т.М., Бібік Н.М. Я і Україна. 4 класс DOC. Підручник для 4 класу. — К.: Форум, 2004. — 176 с.