Урок-проект. Природознавство 4 клас. Рідний край на території України

Про матеріал
Методична розробка уроку-проекту з предмета "Я і Україна. Природознавство» у 4 класі на тему: «Рідний край на території України. Одещина. Ананьївська рідна земля". Презентації роботи груп: політичні географи, фізичні географи, біогеографи, соціально-економічні географи.
Перегляд файлу

                                      Міністерство  освіти  і науки

                         НВК «ЗОШ І – ІІІ ст. – гімназія» №1

                               м. Ананьєва Одеської області

 

 

 

Методична розробка

уроку-проекту з предмета

«Я і Україна. Природознавство»

у  4 класі на тему:

 

«Рідний край на території України»

 

 

 

 

 

 

                                                                                    Вч. початкових класів

                                                                 Сидоркевич Л. В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                             2013 р.

Тема. Рідний край на території України

Мета. Дати відомості про розташування Одеської області на карті України. Ознайомити з  особливостями рельєфу, клімату, ґрунтів, природоохоронних об’єктів, економіки рідного краю. Розвивати спостережливість, збагачувати словник учнів. Виховувати любов до рідного краю.

Обладнання:

-  презентація «Одещина»;

 - презентація «Ананьївська рідна земля»;

 -  альбом-проект учнів «Рідний край на території України. Одещина»;

 -  альбом-проект «Ананьївський район Одеської області»;

 -  грамзаписи пісень про Україну;

 -  карта України,

 - карта Одеської області;

 - анкета Одеської області;

 - анкета Ананьївського району.

 

Форма уроку. Урок-проект

                                                                Хід уроку

І. Організація класу

  Слайд 1   

                                        Девіз уроку: ««Вважай нещасним той день або той час, в який

                           ти не засвоїв  нічого нового і нічого не додав до своєї освіти».

                                                                                                     Я. А Коменський         

D:\Документи Петя\Лариса\Фото школа\Урок Одеська обл\DCIM\Урок  Одеська обл\SDC11789.JPG

                

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень

  • Який сьогодні місяць?
  • Яке число? День тижня?
  • Яким є стан неба?
  • Якою є температура повітря? Напрямок вітру?

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  • Число, місяць, температура повітря, напрям вітру постійно змінюються. Але є в житті одне поняття, яке не можна змінити. Це наша Батьківщина.

(Звучить запис пісні про Україну)

Вчитель. Ненька наша Україна,

                Мова рідна, рідний спів.

                Ця земля свята, єдина

                Наших прадідів-батьків.

 

На попередньому  уроці ми закінчили вивчення розділу «Україна на карті світу».  Згадаємо основне з цього розділу.

Фронтальне опитування за допомогою тестів

  1. На якому материку розташована Україна?

а) Африка            б) Євразія                в)        Австралія

  2. Які моря омивають береги України?

          а) Карибське і Чорне    б) Балтійське і Середземне   в) Чорне  і Азовське

3. Які гори розташовані на території України

          а) Уральські і Карпати  б) Кримські і Карпати   в) Кримські і Кавказькі

4. Яка річка є символом України

         а) Дніпро          б) Дунай                 в) Дністер

5. Яке місто України називають «матір’ю міст руських»

        а) Черкаси           б) Харків                    в) Київ

6. Північна частина України знаходиться у природній зоні

         а) мішаних лісів      б)  лісостепу       в) степу

7. Природну зону мішаних лісів змінює зона

         а) степу          б) лісостепу                  в) Південний берег Криму

8. Найбільший і найстаріший заповідник України Асканія-Нова знаходиться у зоні

         а) степів           б) лісостепів                 в) мішаних лісів

9. Найвища вершина Кримських гір – це гора

          А) Говерла       б) Роман-Кош          в) Зейтин-Кош

10. Найвища вершина Українських Карпат – Говерла має висоту

         А) 2000м          б) 2061м                   в) 2601м

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

       Сьогодні ми розпочинаємо вивчати новий розділ. Тема уроку зашифрована в цьому ребусі. Треба читати за годинниковою стрілкою, щоразу пропускаючи один кружечок.

 

  • Який край на території України для нас є рідним? (Одещина)

У цьому розділі ми будемо вивчати географію Одеської області, тобто  взнаємо про розташування Одеської області на території України, про  природні умови, ресурси, населення і господарство рідного краю.

 

Слайд 2

 

Робота з підручником

  • Відкрийте підручники «Я і Україна» на ст. 144.
  • Як ви гадаєте, чому в підручнику немає статті про Одеську область?
  • Яку ж практичну роботу нам пропонують автори підручника?

 

Ми створимо колективний проект під назвою «Рідний край на території України. Одещина».  Напередодні уроку ви розподілились у групи і кожна група  готувала   повідомлення відповідно до свого спрямування.

 

Представлення груп

Політичні географи. Ознайомлять нас із територіально-адміністративним устроєм Одеської області.

 

Фізичні географи. Досконало вивчали рельєф, клімат, водні ресурси, ґрунти  та корисні копалини нашої області.

 

Біогеографи. Ознайомлять нас із рослинним і тваринний світом та природоохоронними об’єктами.

 

Соціально-економічні географи,  розкажуть нам про господарський комплекс та населення  Одещини.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Вчитель. Я, як керівник проекту буду керувати презентацією  і допомагати вам записувати основне до «Анкети Одеської області».  

 

Ітак, презентація «Рідний край на території України. Одещина».

 

Слайд 3( читає вчитель)

 

Слово політичним географам  

Учень 1 – читає сторінку 3 альбому-проекту «Одещина»

Слайд 4

Завдання. Виміряти відстань на карті в підручнику від Одеси до Києва.  Користуючись масштабом, визначити фізичну відстань між нашим                          обласним центром і столицею.

 

Вчитель. У кожного з вас є анкета Одеської області, куди ми будемо вписувати дані зі слайдів. Допишіть відповіді до завдань 1, 2, 3.

                                     (Запис даних в анкети)

Учень 2 – читає ст. 4 альбому-проекту

Слайд 5

                                   (Запис даних в анкети. Завдання 4 )

Учень 3 – читає ст. 5 альбому-проекту

Слайд 6

Учень 4 – читає ст. 6 альбому-проекту

Слайд 7

 

                                                          (Запис даних в анкети. Завдання 5)

 

Творча робота 

У вас на картках записані райони Одеської області так, як вони розміщені на карті з півночі на південь. Спробуйте їх розмістити їх в алфавітному порядку.

 


Савранський

Кодимський

Балтський

Любашівський

Котовський

Ананьївський

Миколаївський

Фрунзівський

Красноокнянський

Ширяївський

Березовський

Великомихайлівський

Іванівський

Роздільнянський

Комінтернівський

Біляївський

Овідіопольський

Тарутинський

Білгород-Дністровський

Саратський

Арцизький

Татарбунарський

Болградський

Кілійський

Ізмаїльський

Ренійський


 

 

Як бачите, наш Ананьївський район  перший  в Одеській області за алфавітом.  Розглянемо докладніше його розташування на карті (слайд 8).

 

Учень 5 – читає ст. 7 альбому-проекту

Слайд 8

                                              (Запис даних в анкети)

 

Слово фізичним географам

Учень 1 – представляє проект, читає ст. 8

Слайд 9

                                    (Запис даних в анкети. Завдання 6)

Учень 2 – читає ст. 9 - 10 альбому-проекту.

Слайди 10 - 11

                    (Запис даних в анкети. Завдання 7)  

 

Учень 3 – читає  ст. 11альбому-проекту

 Слайд 12

                                апис даних в анкети. Завдання 8 )

 

Учень 4 – читає ст. 12 альбому-проекту «Одещина»

Слайд 13

                                (Запис даних в анкети. Завдання 9)

 

Учень 5 – представляє  ст. 13 альбому-проекту

Слайди 14 – 15

                     (Запис даних в анкети. Завдання 11, 12)

Слово біогеографам

Учень 1 – представляє проект, читає ст. 14- 15

Слайди 16, 17, 18

 

 

 

Учень 2 – представляє ст. 16 альбому-проекту

Слайд 19

 

                                     (Запис даних в анкети. Завдання 13)

 

Учень 3 – Читає ст. 18 - 19 альбому-проекту

Слайд 20

 

Вчитель демонструє картки «Рослини і тварини Червоної книги Одеської області».

D:\Документи Петя\Лариса\Фото школа\Урок Одеська обл\DCIM\Урок  Одеська обл\SDC11822.JPG

 

Слово соціально-економічним географам, які докладніше розкажуть нам про господарський комплекс та населення  Одещини.

 

Учень 1 – представляє проект, читає ст. 20альбому-проекту.

Слайд 21

                                   (Запис даних в анкети. Завдання 14)

Учень 2 – читає ст. 21 проекту.

Слайди  22- 23

 

Учень 3 – читає ст. 22 альбому-проекту «Одещина»

Слайд 24

 

Учень 4 – представляє ст. 23 альбому-проекту

Слайд 25

 

Учень 5 – читає ст. 24 проекту

Слайд 26

             (Запис даних в анкети. Завдання 15).

 

 

Фізкультхвилинка

Дружно разом підніміться,

Вліво-вправо подивіться.

Потім хутко поверніться,

Всім навколо посміхніться.

Поплескайте у долоні

Та побігайте, як поні.

(Далі всі разом, читають зі слайду 26)

Хай лунає всюди сміх:

Україна - краща всіх!

 

 

 

V.  Закріплення  вивченого.   Робота в парах

Закріпимо те, що ми сьогодні взнали на уроці. Попрацюйте в парах. Прочитайте інформацію із заповнених анкет. Учні І варіанту читайте текст написаний друкованим шрифтом, учні ІІ варіанту читайте те, що написане писаним шрифтом.

 

Узагальнення і рекомендації

Звичайно, на сьогоднішньому уроці ви отримали багато інформації. Не одразу все вдасться запам’ятати. Але ж це тільки перший урок розділу. Розділ  «Рідний край на території України» ми будемо вивчати на протязі всього ІІ семестру і більш ґрунтовно розглянемо всі оглянуті питання.

 

VІ. Поетична хвилинка

На території Одеської області є найрідніший для нас куточок. Це рідна Ананьївська земля. Про неї хочеться сказати найтеплішими словами. А допоможе нам у цьому наш ананьївський поет, громадський діяч Ю. М. Сисін. Саме його вірш про Ананьїв під назвою «Омитий росами»  прочитає учениця класу …

                  Над Тилігул-рікою,

                   Із минулих століть,

                   Весь омитий росою

                   Мій Ананьїв стоїть.

                                             Кам’яниці червоні,

                                             І небес сивизна.

                                             І картини Столиці,

                                             І Анань – слобода.

           Над Тилігул-рікою

           знов зозуля кує,

           мов з часів тих дідівських

           козаків до нас зве.

                                             Ковиловії хвилі

                                             На вітрах шелестять,

                                             Наче кінськії гриви,

                                             І козацький наш стяг.

                      І Ананьївом-містом,

            Як завжди молодий.

            Йде наш Байда-Ніщинський

            По його головній.

                                             Над Тилігул-рікою,

                                             Із минулих століть,

                                             Весь омитий росою

                                             Мій Ананьїв стоїть.                      

                                                                                                        Ю. Сисін

VІІ. Перегляд презентації «Рідна Ананьївська земля»

Я пропоную вам подивитися і насолодитися фільмом- презентацією «Рідна Ананьївська земля». Разом з тим кожна група географів  має виконати своє завдання.

 

Завдання для  груп

Політичні географи, запам’ятайте  в якому році було засноване м. Ананьїв.

Фізичні географи, запам’ятайте яка територія (площа) району.

Біогеографи, зверніть увагу, який заказник існує на території нашого району.

Соціально-економічні географи, запам’ятайте, яка головна господарська галузь і скільки всього населення в районі.

 

 

Після перегляду презентації учні під керівництвом вчителя записують  дані в анкету «Ананьївський район Одеської області»

 

VІІІ. Підсумок уроку

 

Оцінювання. Всі, хто приймав участь у створенні  проекту отримують 11 балів. Ті, хто були  активними на уроці,  доплюсуйте собі ще по 1 балу.

 

Домашнє завдання

На ст.144 підручника є підпункти «Пригадай». Повчіться відповідати на питання. Повторіть  все, що ми взнали про рідний край з анкет.

 

Побажання. Діти, вивчайте, шануйте, примножуйте свій рідний край. Адже недарма в народі кажуть: «Рідна земля – мов колиска золота».

 

 

 

 

 

 

Додаток до уроку

 

Анкета  Одеської  області

 

  1. Одеська область розташована    ________________________-     України.
  2. Відстань від Одеси до Києва________ км .
  3. Площа Одеської області ___________.
  4. Одеська область межує  з  ________________________________________

______________________________________________________________.

  1. В області  _______районів.
  2. Більша частина області лежить на _________________________________,  на півночі заходять відроги   ______________________________________.
  3. Найбільші річки :  _______________________________________________. Притоки Південного Буга   _______________________________________.
  4. Найбільші лимани:  _____________________________________________.
  5. Одеська область лежить у двох природних зонах -  ___________________

_______________________________________________________________.

  1.  Клімат області  _________________________________________________.
  2. Ґрунти -  ______________________________________________________.
  3. Корисні копалини: ______________________________________________

______________________________________________________________.

  1.  На території Одеської області розміщений   ________________________

_____________________________ заповідник.

  1.  Господарський комплекс Одещини: ________________________________

_______________________________________________________________.

  1.  Населення області  _________________.  Тут проживають представники

_______  національностей і народностей.

 

 

 

                              Анкета Ананьївського району

 

  1. Ананьївський район розташований   у ___________________    частині  Одеської області.
  2. Межує з  Балтським, Любашівським,  Ширяївським, Фрунзівським, Красноокнянським,  Котовським   районами.
  3. Адміністративний центр – місто Ананьїв.  Засновано у ___________році.
  4. Територія району_________________.
  5. На території району створено  ________________________  ботанічний заказник.
  6. Головна господарська галузь – сільське господарство.
  7. Населення -  _________________ осіб.

 

 

                                                             Джерела

1.  Одеська область — Інформаційно-пізнавальний сайт | Одеська область у складі УРСР (На основі матеріалів енциклопедичного видання про історію міст та сіл України, том — Історія міст і сіл Української РСР. Одеська область. — К.: Головна редакція УРЕ АН УРСР, 1969. — 911 с.)

2. - Я. В. Верменич Одеська область // Енциклопедія історії України / Редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін.. — Київ: Наукова думка, 2010. — Т. 7: Мі-О. — С. 728.

 3.  http://uk.wikipedia.org/wiki/Одеська_область

 4.  http://library.kiwix.org/wikipedia_uk_all/A/Одещина

 5.  http://www.experts.in.ua/regions/detail. Всеукраїнська експертна мережа

6. http://maps.yandex.ua

7. uk.wikipedia.org›Ананьївський район

8. http://ananiev.info/index/ananjivskij_rajon_odeska_oblast/0-118

9. Ананьївський район — Інформаційно-пізнавальний сайт | Одеська область у складі УРСР (На основі матеріалів енциклопедичного видання про історію міст та сіл України, том - Історія міст і сіл Української РСР. Одеська область. — К.: Головна редакція УРЕ АН УРСР, 1969. — 911 с.)

10. http://rada.info/region/Одеська-область/Ананьївський-район/

11. Байбара Т.М., Бібік Н.М. Я і Україна. 4 класс DOC. Підручник для 4 класу. — К.: Форум, 2004. — 176 с. 

 

docx
Додано
23 вересня 2019
Переглядів
2744
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку