Тема. Водойми України. Їх використання та значення.
Мета. Розширити знання дітей про водойми України, їх використання та значення; розвивати спостережливість, уяву, пізнавальний інтерес, уміння логічно мислити, працювати в групі; формувати в учнів навички роботи з фізичною картою, зошитом, підручником, опорними картками ; виховувати прагнення охороняти і примножувати природу рідного краю ; почуття любові до природи, дбайливе ставлення до водойм.
Обладнання. Презентація, фізична карта України, підручники, опорні картки.
Тип уроку: урок засвоєння знань.
Хід уроку:
І. Оргмомент.
- Сьогодні, діти, у нас незвичайний урок. Я його буду проводити разом з Тетяною Анатоліївною і говорити ми будемо на двох мовах: нашою рідною- українською та англійською. Бажаю вам успіху!
Гра. Знаю, що ви в мене молодці, тому будете моїми гарними помічниками. Закрийте очі і намалюйте у повітрі ту оцінку, яку б хотіли отримати на уроці. У вигляді уявної ручки - використайте свій носик. Будь ласка!
ІІ. Оголошення теми уроку.
-Чим же ми будемо займатися на цьому уроці?
Відео про воду
-Ви здогадалися?
-Так, ми будемо говорити про водойми України, про бережливе ставлення до води та природи в цілому.
Відома звіку рідина, усяк її вживає,
Буває хмаркою вона, пушинкою буває,
Бува, як скло крихка, тверда.
Звичайно — це… (вода).
Англійською… про властивості води.
ІІІ. Хвилинка спостережень
Сонце блищить, а мороз тріщить. Українською…
Багато снігу – багато хліба. Англійською: сніг вкриває ростки пшениці і гріє їх. Весною на полі вже великі, сильні ростки.
2. Дайте відповіді на питання:
-Яка пора року? ( Весна) укр
-Який місяць? ( Березень) анг
-Яке сьогодні число? (1) укр
-Який день? (Сонячний) анг
-Які зміни сталися в неживій природі? ( Сонечко гріє тепліше ) укр
-А в живій? ( З’явилися квіти) укр
Англійською… хоч лежить сніг, але все одно вже весняний настрій.
- Відкрийте зошити, і відмітьте стан погоди.
-Сьогодні синоптиком буде…
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Слово вчителя.
— Без води немає життя, вода є в кожній живій істоті. Без їжі можна прожити набагато довше, ніж без води. Людина і більшість тварин майже на 2/3 складаються з води, а деякі рослини — на 4/5. Вода займає 2/3 поверхні земної кулі, і тільки 1/3 припадає на сушу. Вода є в океанах і морях, річках і озерах, під землею і в ґрунті. — На Україні налічується 70 тисяч річок, з них близько 4 тисяч — довжиною понад 10 км, 137 річок — довжиною понад 100 км.
— Які є водойми? ( Природні і штучні).
Природні: океан, море, озеро, річка, джерело, струмок.
Штучні: водосховище, ставок, канал.
Дніпро — найбільша в країні і третя за величиною в Європі річка. Вона бере початок на півночі Смоленської області і котить свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну, долаючи шлях 2 285 км. У межах України довжина Дніпра становить 1 050 км. Найбільшими притоками Дніпра є Прип’ять і Десна. Меншими за величиною притоками є Тетерів, Псьол, Ворскла, Рось, Самара, Конка, Інгулець. Всього в басейні Дніпра — 1 424 притоки.
Дністер — одна з найбільших повноводних рік України, що протікає у семи областях. Початок бере на північному сході схилу Карпат і впадає в Дністровський лиман Чорного моря. Довжина ріки — 1 363 км. На території України в Дністер впадає майже 500 річок.
Південний Буг бере свій початок на Подільській височині на Хмельниччині. Довжина його 792 км. Південний Буг має 301 притоку, кожна з яких є завдовжки 10 км.
До великих рік належать ще Сіверський Донець. Його довжина становить 1 053 км, а в межах України — 738 км, а також ріка Дунай, яка перетинає на своєму шляху багато країн Європи. Дунай — друга за протяжністю (після Волги) річка в Європі. Довжина — 2960 км. Її називають «інтернаціональною» річкою, оскільки від витоку до гирла вона протікає по території або по межі 10 держав.
Живляться ріки України талими сніговими та дощовими водами. Навесні рівень води в річках значно піднімається, і вони затоплюють значні території.
Ріки України — це її багатство. З давніх-давен вони використовуються як судноплавні шляхи для перевезення вантажів і пасажирів. На ріках побудовані гідроелектростанції. В південних, центральних і східних областях воду річок використовують для зрошування земель, а також там розвинуте рибне господарство. — Вода — цінний дар природи. Без води не було б життя на Землі. Тому до водойм треба ставитися дбайливо, по-господарськи їх використовувати та охороняти.
- Озеро – це природна западина на поверхні землі, що заповнена водою. В Україні налічується понад 3000 озер. Озера відрізняються розмірами, глибиною, віком, кольором та смаком води.
Найбільшим прісним озером в Україні є озеро Ялпуг.
Озеро Світязь має найбільшу глибину 58м, в ньому виявлений 21 вид риб.
Одним з найкрасивіших озер України є гірське озеро Синевір. Його максимальна глибина 24 м.
Найвідомішим солоним озером є озеро Сиваш. В ньому видобувають кухонну сіль. Його вода за кольором червона, такою її роблять мікроводорості.
Зараз ми поговоримо про моря України.
- Хто знає, чому вода в морі солона?
( Різні мінеральні солі та соляні сполуки до моря приносять ріки).
-Якби всю воду в морях та океанах випарувати то залишиться стільки солі, що розстеливши її на суші, отримали б шар товщиною 150 км.
Англійською: Це Чорне море та Азовське. Чорне море – одне з найцікавіших водойм земної кулі.
Середня глибина його становить 1256м, а найбільша – 2 245 м. Верхній шар Чорного моря є багатим на рибу. ЇЇ тут налічується 180 видів.
Азовське море - наймілкіше в світі. Середня глибина його становить 8-10м, а максимальна 14м. Азовське море - унікальна водойма. Це своєрідний рибний розплідник, найпродуктивніша водойма світу. У морі водиться багато видів риб.
Перегляд відео про Азовське море
V. Перевірка знань учнів.
1. Робота у парах – Cahoot
Вода- найбільш поширена речовина на землі ( Так).
Вода є всюди: в морі, океані, грунті, річках, повітрі ( Так).
Вода може бути в двох станах ( Ні).
Життя на землі можливе без води ( Ні).
Вода входить до складу всіх живих організмів ( Так).
Водойми бувають штучними та природними ( Так).
2. Робота в групах
а) Гра « Хто швидше?»
- Подумайте, як утворилися джерела.
- Дощові та розталі снігові води швидко проходять крізь шари ґрунту та піску, а шар глини повільно всотує воду. Підземні води рухаються, і там, де глина підходить до поверхні води, вода витікає на поверхню. Це місце називають джерелом.
Проходячи через природні фільтри ( грунт та пісок), вода стає чистою та холодною.
Здавна джерельну воду люди вважали цілющою. В Україні є джерела з мінеральною водою, що лікує хвороби шлунка та кишечника. Це «Моршинська», « Миргородська», « Поляна квасова», « Березівська». Джерела – це природне багатство України. Їх треба охороняти.
б) « Плікерс»
Ріка Дніпро бере свій початок в Україні ( Ні).
Азовське море є глибшим за Чорне ( Ні).
Найбільша річка України ( Дніпро).
Де бере початок Дністер?( В Карпатах).
Найбільше озеро в Україні ( Ялпуг).
Скільки річок в Україні? ( 70000).
в) Гра « Розв’яжи екологічну проблему»
-На парті у вас лежить паперова крапелька. Запишіть на ній все, що можете запропонувати щодо охорони водойм. І ряд на укр мові, ІІ ряд на англ. мові, ІІІ ряд заповнює бланк успіху. ( Чи сподобався урок; чи все вийшло; було цікаво, байдуже, нецікаво). Потім на дошці складемо ці крапельки і у нас вийде емблема нашої школи. Який, взнаєте потім( незабудка).
VІ. Підсумок уроку
- Чи справдилися ваші передбачення стосовно уроку?
- Що було найцікавішим?
Визначте за допомогою смайликів.
- Урок закінчено. Дякую за увагу!