Питання, пов'язані з відсотками, дозволяють зробити курс орієнтованим на практику, показати учням, що придбані ними математичні знання застосовуються в повсякденному житті. Інтерес в значній мірі підтримується також і змістом завдань.
Математика 5 клас
Тема проекту: Відсотки проти куріння
Тип проекту: колективний, міжпредметний
І. Актуальність проекту
В основі проекту лежать інтереси учнів і розвиток їх компетенцій. Учні набувають навичок розв’язання реальних проблем життя у навчально-виховній діяльності. Робота над проектом розвиває творчі здібності, активність, індивідуальні та творчі здібності.
ІІ. Мета проекту:
Навчальна: довести до відома учнів, що здоров’я - найвища людська цінність. Вчити учнів берегти своє здоров’я, формувати позитивну мотивацію до ведення здорового способу життя.
Розвиваюча: розвивати активність, обчислювальні навички, критичність мислення, проектно-технологічну, здоров’язбережувальну компетентність.
Виховна: виховувати в учнів відповідальність за власне здоров’я, стійкий негатив до куріння, допитливість через пізнавальну інформацію.
ІІІ. Завдання проекту
сформувати у дітей потребу у веденні здорового способу життя шляхом розв’язування задач і вправ, пов’язаних з життєдіяльністю людини.
ІV. Механізм реалізації проекту
1.Постановка проблеми.
2.Визначення теми і мети проекту.
3.Ознайомлення учнів із суттю проекту та основними етапами для його реалізації.
4.Робота з інформаційними джерелами.
V. Напрямки реалізації проекту
Учні об’єднуються у дві групи з урахуванням здібностей, побажань.
Перша група «Дослідники»
Завдання. Підготувати розповідь про історію куріння тютюну.
Друга група «Практики»
Завдання. Підготувати задачі, які пов’язані з проблемою куріння та відсотками.
VІ. Очікувані результати
1.Розширити знання про значення здоров’я для людини.
2.Усвідомлення відповідальності за збереження свого здоров’я.
3.Формування ціннісного ставлення до себе, до оточуючих.
4.Підбір відповідних задач і вправ.
5.Формування вміння працювати в групі.
VІІ. Сценарій проекту
Епіграф:
Тютюн шкодить тілу, руйнує розум,
отуплює цілі цивілізації.
Оноре де Бальзак
Організаційний момент
Психологічний прийом «Побажай сусіду успіхів»
Формування мети і завдань
Сьогодні в нас незвичайний урок. Тема «Відсотки проти куріння». Давайте всі разом попробуємо сформулювати мету і завдання нашого уроку.
Він учить вас сказати: «Ні! » першій сигареті, він хоче переконати вас боротися за здоровий спосіб життя! Не бути байдужим і до своїх друзів, рідних! Тільки спільними зусиллями ми відвернемо нещастя!
Куріння - велике лихо. Епіграфом нашого заняття є слова «Тютюн завдає шкоди тілу, руйнує розум, отуплює цілі нації», - писав французький письменник Оноре де Бальзак. Злою, чорною, бісовою травою, породженням пекла називають тютюн. І в цьому немає перебільшення. У тютюновому димі виявлено 6000 найрізноманітніших компонентів. 30 із них належить до розряду натуральних отрут. Головним компонентом є нікотин. Заради нього й тягнеться людина до цигарки, позаяк у малих дозах нікотин викликає збудження. Людина один раз зазнавши «насолодження» від куріння назавжди лишається його рабом. В юності мало хто замислюється над тими наслідками, до яких може призвести тютюнопаління. А замислитися варто... Нікотин вбиває здоров'я людини поступово. Розплата за куріння – повільна, але неминуча. Вчені твердять, що одна випалена цигарка вкорочує вік людини на 15 хвилин, а систематичне куріння забирає майже 10 років життя. Тому ні за яких умов не беріть в руки цигарку! Пам'ятайте від цього залежить ваше здоров'я, щастя рідних і близьких!
Презентація груп
Презентація групи «Дослідники». Дещо з історії куріння тютюну.
До 15 березня 1493 року у Європі ніхто не курив. Саме в цей день у Португальському порту причалив маленький корабель «Нінья» з 2-ої експедиції Х. Колумба до Америки, на борту якого була привезена трава для куріння з провінції Табаго, на честь якої вона і була названа європейцями «тютюн». Тютюн почав швидко поширюватися в Європі, а потім потрапив і до Туреччини. У Росії тютюн отримав «прописку» на родючих землях України.
Тютюн стали вважати лікувальним засобом з легкої руки французького посла в Португалії Жана Ніко. Він уперше виділив з тютюну сильнодіючу речовину, названу його ім’ям. Тютюн почали називати ліками після того, як французька королева Катерина Медичі початку рятуватися ним від мігрені. Тютюн використовували для зняття зубних болів, ломоти в кістках. Коли стало відомо, що тютюн має збудливим ефектом, він став швидко поширюватися в якості продукту для куріння.
Поряд з шанувальниками тютюну зростало число і його супротивників. Виявилося, що дим тютюну ускладнює захворювання, перш за все легеневі. Почали з’являтися приклади отруєння тютюном. Уряди низки країн стали видавати закони по боротьбі з курінням. В Англії в кінці XVI століття винних в курінні піддавали страти через «відсікання» голови. Потім голову страченого виставляли на жердині для загального огляду. У Туреччині султан Мурад IV також ввів смертну кару за куріння, і багато курців поплатилися головою.
На Русі за царювання Михайла Федоровича викритих в палінні перший раз карали 60 ударами палиць по стопах, вдруге – відрізанням носа або вух. Після пожежі в Москві 1634 покарання посилили указом царя Олексія Михайловича від 1649 року до смертної кари. В Італії курців прирівнювали до злодіїв.
У Росії куріння і торгівля тютюном були дозволені Петром I в 1697 році. Сьогодні в Росії палять 73% дорослого чоловічого населення і 40% жіночого (у цих підрахунках враховані і підлітки).
Презентація групи «Практики» В районній лікарні.
Доведено прямий зв’язок між курінням і багатьма захворюваннями дихальної та серцево-судинної систем. Компоненти тютюнового диму – найвідоміші канцерогени, пов’язані з розвитком раку легенів, трахеї, бронхів, гортані та стравоходу; також тютюнопаління багаторазово підвищує ризик розвитку раку підшлункової залози, нирок, сечового міхура і шийки матки; куріння під час вагітності винне в 5-6 випадках внутрішньоутробної загибелі плоду, 17-26 відсотках випадків народження дітей з низькою масою тіла.
Терапевтичне відділення.
1. Статистика показує, що курців підлітків хлопчиків – 60%, дівчаток – 40 %. Визначте скільки курців дітей в школі, якщо в ній 350 хлопчиків і 298 дівчаток.
2. Давайте порахуємо середня вага новонародженої дитини, якщо батьки палять. Середня вага новонародженої дитини 3 кг 300 г. Якщо у дитини батько курить, то його вага буде менше середнього на 125 р, якщо курить мати – менше на 300 р. Визначте, скільки % втрачає у вазі новонароджений, якщо:
а) тато курить; б) мама курить. Відповідь округліть до одиниць.
Онкологічне відділення.
1. У відділенні 20 чоловік з діагнозом рак легенів. 90 % усіх хворих – курці. Скільки людей могли б уникнути цього захворювання? Відповідь - 18
2. Відомо, що в середньому 80% курців страждають захворюваннями раку легенів. Знайдіть кількість хворих, якщо курять 500 чоловік.
Відділення серцево – судинних захворювань.
1. 30 хворих перенесли інфаркт (порушення живлення ділянки серцевого м’яза і його відмирання). Відомо, що серед них 80% курців і алкоголіків. Скільки людей могли б бути здорові? Відповідь -24.
2. Після куріння відбувається зменшення діаметра дрібних артерій на 30 %. Наскільки мікрон зменшився діаметр артерії, якщо він дорівнював 20 мікронів? Чому він став дорівнювати? Відповідь – 6 мк, 14 мк.
Підведення підсумків
Як ви думаєте, чому ж, знаючи про шкоду куріння, люди продовжують палити, а хтось вперше закурює? Ми ж не питимемо воду, якщо вона отруєна отрутою.
Чи варто починати палити, якщо ти хочеш:
Відповіді учнів.
Прийом «Мікрофон»
Домашнє завдання
1.Деякі зарубіжні фірми за одну і ту ж роботу курцям встановлюють заробітну платню на 15% нижче, ніж некурящим. Заробітна платня 340 доларів. На скільки менше отримає той, що палить?
2.До 15% робочого часу йде на куріння. Робочий день триває 8 год. Скільки робочого часу витрачається із-за куріння?