Урок для 10 класу з всесвітньої історії.
Автор: Семенюк Олена Володимирівна
ТЕМА. Провідні держави світу в 20 – 30-х рр. ХХ ст. Німеччина
Мета:
— допомогти учням засвоїти основні поняття; фашизм, нацизм (націонал-соціалізм), антисемітизм.
— формувати вміння встановлювати хронологічну послідовність і синхронність фактів, пов’язаних із існування Веймарської республіки, Листопадової революції в Німеччині, шляхів приходу нацистів до влади, проаналізувати сутність Веймарської республіки як альтернативи нацистському режиму в Німеччині, встановити передумови, механізми та наслідки утвердження націонал-соціалізму; висловлювати аргументовані судження про політичну діяльність Адольфа Гітлера.
— забезпечити диференційований підхід у ході вивчення історичних подій.
— встановити зв'язки між засвоєними та новими знаннями.
Формувати групи компетентностей: хронологічна, просторова, інформаційно-мовленнєва, логічна, аксіологічна, соціальна та громадянська компетентності.
Методи: пояснення, коментоване читання тексту документа, проблемна лекція, фронтальна бесіда, дискусія, робота з підручником, роздавальним матеріалом, з контурною картою.
Прийоми: «Асоціації», «Мозкова атака», створення проблемної ситуації, метод «ІНСЕРТ», «ДРІД», «Два-чотири - всі разом», «Навчаючи - учусь», «сенкан».
Форми навчання: парна, групова, індивідуальна, фронтальна.
Засоби: підручники, Іnternet, інформаційні таблички, роздавальний матеріал, таблиці, карта «Німеччина у 20 – 30-х рр. ХХ ст.», наочний матеріал.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ВЧИТЕЛЬ.
Розпочати урок я хочу словами відомого філософа І. Канта. Я пропоную вам самим скласти цей вислів із хаотично розсипаних слів і пояснили, як ви розумієте його суть.
треба вчити
думок а
думати не
Очікувані відповіді:
(учні складають вислів філософа та пояснюють, як вони його розуміють)
ВЧИТЕЛЬ.
Отже, епіграфом до нашого уроку будуть слова І. Канта: «Не думок треба вчити, а думати».
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ВЧИТЕЛЬ.
Ми продовжуємо вивчати тему «Провідні держави світу в 20 – 30-х рр. ХХ ст.» і за допомогою методу «ІНСЕРТ» закріпимо знання з попередніх тем.
Текст для опрацювання за допомогою позначок:
«V» – інформація відома
«+» – вперше зустрічаю цю інформацію
«-» – про подію чув, але думав інакше
«?» – інформація невідома, хочу знати
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ПЛАНУ УРОКУ
Виходячи із результатів роботи за методом «ІНСЕРТ», учні самостійно формулюють мету уроку.
План уроку:
1. Листопадова революція 1918 року у Німеччині.
2. Конституція та Веймарська республіка.
3. Німеччина у 1919 – 1939 рр.
4. Постать в історії.
5. Нацистський режим в Німеччині.
ІV. ОСНОВНА ЧАСТИНА
ВЧИТЕЛЬ.
У 1918 р. для правлячих кіл Німеччини стало зрозумілим, що війна програна. Війна для країни коштувала надзвичайно дорого: 2 млн. – загиблих, мільйони поранених і скалічених, загострення матеріальних проблем, недовіра імператору, повідомлення про революційні події в Росії. Всі ці чинники і призвели до революції в Німеччині.
РОБОТА над ПЕРШИМ ПУНКТОМ ПЛАНУ
3 листопада 1918 р. – повстання моряків в місті Кілі, привід до революції.
9 листопада 1918 р. – утворення уряду – Ради народних уповноважених (РНУ).
Запитання вчителя:
1. Чи були проголошені демократичні свободи?
2. Чи вирішувались економічні питання, які?
3. Що таке «Союз Спартака», ваше ставлення до нього?
30 грудня 1918 р. – утворення «спартаківцями» КПН.
5 – 6 січня 1919 р. – вбивство лідерів КПН К. Лібкнехта та Р. Люксембург через організацію збройного повстання.
19 січня 1919 р. – вибори до Національних зборів, президент – Ф. Еберт.
Проміжний підсумок вивченого: назвати основні етапи Листопадової революції.
РОБОТА над ДРУГИМ ПУНКТОМ ПЛАНУ
6 лютого – 31 липня 1919 р. – робота Національних зборів у м. Веймарі.
31 липня 1919 р. – прийняття Конституції.
Конституції»
https://studfile.net/preview/14506863/page:58/
Кожна група відповідає на запитання, яке записане під документом.
РОБОТА над ТРЕТІМ ПУНКТОМ ПЛАНУ
ВЧИТЕЛЬ
Після Листопадової революції Німеччина була в стані глибокої кризи. Страйки в Берліні, в Рейнсько-Вестфальській області, самопроголошення Баварської Радянської Республіки, у Гамбурзі повстання організоване лідером Комінтерну Е. Тельманом. Але не тільки комуністи, соціалісти, анархісти піднімаються на виступи за владу, втягуються в боротьбу і нацисти.
Нацизм – агресивна націоналістична течія, що визначає право на панування у світі винятково арійської раси.
Антисемітизм – одна з форм національної та релігійної нетерпимості, що проявляється у ворожому ставленні до євреїв у різних формах, аж до знищення.
1919 р. – утворено НСДАП на чолі з А. Гітлером.
https://studfile.net/preview/14506863/page:58/
«Програмні цілі НСДАП» та «Пивний путч»
РОБОТА над ТРЕТІМ ПУНКТОМ ПЛАНУ
А. Гітлера» (постать в історії)
РОБОТА над П’ЯТИМ ПУНКТОМ ПЛАНУ
ВЧИТЕЛЬ.
У квітні 1932 р. президентом республіки став Гінденбург, а нацисти отримали 37% голосів у парламенті. Вже у 1933 р. Гітлер став рейхсканцлером (главою уряду).
30 червня 1934 р. – «ніч довгих ножів», фізичне знищення керівників СА (штурмовиків), які виступали за переділ власності в Німеччині.
З 9 на 10 листопада – «кришталева ніч» - єврейські погроми.
Так принцип поділу влади за Веймарською республікою було відкинуто, вся повнота влади зосередилась в руках Гітлера. Нацистський режим вступив у свої повні права. По всій країні з’явились концентраційні табори, створено державну таємну поліцію – гестапо, охоронні загони (СС), антисемітизм став офіційною політикою держави.
V. РЕФЛЕКСІЯ. ФОРМУВАННЯ МИСЛЕННЯ «СУЧАСНЕ ЧЕРЕЗ МИНУЛЕ»
ВЧИТЕЛЬ.
Ми вивчили дуже насичену подіями і термінами тему. Я пропоную вам за допомогою прийомів «Сенкан» та «ДРІД» закріпити свої знання. Ключове слово сенкану «Німеччина», але за періодами свого розвитку.
Очікувані результати:
Німеччина
Розбита, Веймарська
Розвивається, змінюється, фашизується
Країну захоплює нацистський режим
Тоталітарна
Д – досвід (що робили, що пам’ятаєте) – відповіді учнів
Р – рефлексія (які відчуття, реакція) – відповіді учнів
І – інформація (яку одержали, які висновки) – відповіді учнів
Д – дії (як ви будете діяти в майбутньому) – дотримуватися складових демократії, не допускати антинародних дій уряду ніколи не допускати насилля та фашизму, завжди пам’ятати трагічні уроки минулого, щоб не допустити їх у сучасному.
VІ. АНАЛІЗ ДОСЯГНУТИХ РЕЗУЛЬТАТІВ
Оцінювання відповідей учнів (аналіз).
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати відповідний параграф, написати есе «Прихід до влади нацистів».