Тема Пряма та непряма мова ( на матеріалі творчості Лесі Українки
Мета: закріпити та систематизувати знання учнів про способи передачі чужої мови , розділові знаки при прямій та непрямій мові, цитаті та діалозі; за запропонованими завданнями виявити рівень знань учнів; розвивати творчу уяву, кмітливість, культуру усного та писемного мовлення, уміння акумулювати набуті знання; виховувати любов до творчості Лесі Українки.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Форма уроку: урок-практикум.
Обладнання: підручник, схеми, дидактичний матеріал, картки, слайд-шоу, фотогалерея «Леся Українка», твори авторки.
Учні повинні знати:
Учні повинні вміти:
Епіграф уроку
Ти себе Українкою звала,-
І чи краще знайду я ім'я
Тій, що радістю в муках сіяла,
Як отчизна – твоя і моя.
М.Рильський
Хід уроку
I. Організаційний момент.
- Вступне слово вчителя
- Доброго дня, друзі!
Ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож за парти всі сідайте рівно,
І до нашої роботи візьмемося сумлінно.
( Звучить мелодія)
Давайте перетворимо наш урок на свято спілкування і спробуємо довести, що справжнє свято – це особливий стан душі, усвідомлення, що тебе розуміють, адже поруч завжди знаходяться вірні друзі.
Вслухайтесь у звуки чарівної мелодії і налаштуйтесь на позитивну та сумлінну роботу.
II. Оголошення теми , мети і завдань уроку.
Найбільшою духовною скарбницею кожного народу є його мова. Саме вона береже в собі мудрість багатьох віків і пам'ять тисячоліть.
Вивчаючи тему «Способи передачі чужої мови», ви не лише засвоїли теоретичний матеріал, а й формували практичні вміння, прилучаючись до культури усного та писемного мовлення.
Сьогодні ми узагальнимо і систематизуємо ваші знання про пряму і непряму мову, і допоможе нам у цьому творчість геніальної поетеси Лесі Українки.
Ви бачите на дошці записаний епіграф уроку ( зачитую )
На підтвердження слів М.Рильського ще зацитую висловлювання самої Лесі Українки:
«Я у світ цей прийшла , щоб вказати людям шлях прозріння, сіяти серед людей добре слово, творити прекрасне словом, прийшла, щоб вселяти віру в людські ідеали. Моя творчість – це сторінки життя, гортати які не втомлюйтесь ніколи. У них життя моє й народу, що назвався українським».
Ми виконаємо сьогодні ( і не тільки ) прохання Лесі Українки, будемо повторювати вивчений матеріал, гортаючи сторінки її творів.
Ви у 8 класі вже ознайомились зі сторінками біографії Лесі Українки, вивчали окремі її твори.
Бесіда з учнями
–А що вам найбільше запам’яталось з її життя чи творчості?
-Що схвилювало , вразило?
Відповіді учнів.
Ви бачите оформлену стіннівку про життєвий шлях поетеси; ніби відчувається її присутність. Ще швиденько переглянемо слайди «Фотогалерея Лесі Українки»
( Звучить мелодія)
Учні записують тему й епіграф уроку у зошити.
III Актуалізація опорних знань
1.»Мікрофон». Перегляд презентації «Пряма мова» та коментування учнями теоретичного матеріалу.
(Зачитую). Експерт
1.Які ж існують способи передачі чужого мовлення?
Відповідь учня.
Перевірка відповіді.
2. Про пряму мову.
Розповідь учня. Перевірка експерта.
3. Про непряму мову.
Розповідь учня .Експерт
4. Діалог.
Розповідь учня. Експерт
5. Цитата.
Розповідь учня. Експерт
6. Які розділові знаки використовуються при прямій мові?
Відповідь учня.
7. Завдання: розглянути речення в 2-х колонках, пояснити відмінність між прямою і непрямою мовою: пояснити вживання розділових знаків
Хвалився горщик: Хвалився горщик,
«Розіб'ю казана!» що розіб’є казана.
8. Пряма мова після слів автора. Що демонструє цей слайд?
Відповідь учня.
9. Пряма мова перед словами автора. Пояснити ці схеми.
Відповідь учня
10. Пряма мова в середині слів автора.
Відповідь учня.
11. (По черзі 2 слайди)
Пряма мова розривається словами автора
Відповідь учня.
IV. Узагальнення і систематизація вивченого у ході виконання різних практичних усних і письмових вправ.
1.Графічний диктант. (Уривок з поеми Лесі Українка «Давня казка»
Завдання: прослухати речення, кожне позначити схемами.
«Хто там? –
Невідомого питає. –
Якщо злодій, то запевне
Помиливсь ти, любий друже!» --
«Ні, се я , -- озвався голос, --
Маю справу, пильну дуже…»
«Хто ж се «я»?» -- поет питає.
«Я, Бертольдо, лицар з гаю».
Тут поет пізнав той голос:
«А, мисливий! Знаю, знаю!»…
2. Робота з картками за варіантами (2 учнів біля дошки; перевірка на дошці,взаємоперевірка в зошитах.)/Додаток до уроку №1/
1. варіант
1. Правильно оформлена пряма мова в реченні
А Олена Пчілка згадувала ― «Коли проживали ми ще в Луцькому,то часто діти бігали грати до старого Луцького замку.»
Б
2. Речення з не прямою мовою в рядку
А
3. Правильно оформлена цитата в реченні
В
2 варіант
1. Правильно побудоване речення з непрямою мовою в рядку
А
2. Речення з прямою мовою в рядку
В
3. Правильний варіант виділення на письмі цитати
А.
3. Редагування речень. Пояснити і виправити помилки, що виникають при заміні прямої мови непрямою. Колективна робота, коментування з місця. /Додаток до уроку №2/
1.Леся Українка писала, що була вона малою горда.
2.Дівчинка повторювала, що не баришня і не панна вона і просила звати її просто Лесею.
3.Лесин тато в знак великої любові до донечки загадав, щоб побудувати справжню білу хатину для неї.
4. Доміно «Цитатне мовлення» Пригадати, як вводиться цитата в речення (Усно ставлю запитання, учні відповідають)
1.Як виділяються дослівні вирази, які вставлені в текст як члени речення? ( Лише лапками )
2.Якщо цитат вводиться авторські слова як частина речення, з якої літери пишеться перше слово? ( З маленької )
3.Як позначається пропуск слів у цитатах? (Трьома крапками)
4.Як пишуться епіграфи?
(Без лапок, а вказівка на автора не береться в дужки)
5.Як пишеться вказівка на автора або джерело цитати, якщо вона йде безпосередньо за цитатою?
(Вона береться дужки, а крапка ставиться після дужок)
6. Як виділяються на письмі цитати, якщо вони супроводжуються словами автора?
(Розділові знаки ставляться так, як при прямій мові)
5. Робота в парах. «Ти – мені, я – тобі». Введення цитати в речення різними способами (цитати подані на індивідуальних листках). /Додаток до уроку №3/
--Контроль висвітлюється на ноутбуці. Учні беруть ручки іншого кольору і коригують роботу однокласника.
Фізична хвилинка
Мати, мова,Батьківщина –
От і вся моя родина.
Батьківщина, мати, мова,
Ти джерельне вічне слово.
Батьківщина, мова, мати –
Нас повік не роз'єднати.
Ось взялися усі за руки –
Так було завжди, так буде.
Щоб учитись було краще –
Усміхнись мені і їй.
Ти, товаришу, візьми
Підморгни і обніми.
Ось тобі завжди у школі
Буде радості доволі.
6. Редагування діалогу: виправити помилки
(Текст записано на дошці з помилками) З вірша «Мамо, іде вже зима» (Один учень коментує біля дошки)
–Мамо, чи кожна пташина у вирій на зиму літає?—в неньки спитала дитина.
–Ні, не кожна,-- одказує мати, онде пташина сивенька ще зосталась, бачиш.
–Чом же вона не втіка? Нащо морозу чека?
–Не боїться морозу вона…Жде,що знову прилине весна.
7. Декламатор: запитання до учнів:
1.Можливо, хтось пригадав собі цю поезію Лесі України?
Розповідь учня вірша напам'ять.
2.Що тебе вразило в цій поезії?
3. Яка основна думка твору?
Отож запрошую вас до царства мудрого і красивого, сильного і ласкавого, доброго і мужнього слова Лесі Українки.
8. Творча майстерня: ( поділ класу на 2 групи ) «Лінгвісти» і «Мрійники».
Завдання для «Лінгвістів»:
на дошці висить таблиця-схема; учні отримують книги з творами Лесі Українки і шукають речення до поданих схем.
Завдання для «Мрійників»:
скласти уявний діалог з Лесею Українкою. Для цього потрібно скористатись пам’яткою – нагадуванням «Правила мовного етикету» /додаток до уроку №4/ та матеріалом підручника на ст.59-60 про «Формули мовного етикету».
Перевірка роботи 1групи.
Перевірка роботи 2 групи.
V.Контроль і корекція набутих знань
Висновки
Усі завдання виконані. Ви старанно попрацювали. Я задоволена вашими знаннями, адже ви їх застосували на практиці. Недарма ж мудрий давньогрецький драматург Есхіл сказав: «Мудрий не той, хто багато знає, а той, чиї знання корисні.
VI.Рефлексія. «Мікрофон»
VII. Контрольно-оцінювальний етап. (Виставлення оцінок)
VIII. Домашнє завдання й інструктаж до нього.
Записати речення, зробити його синтаксичний розбір.
«Голос маю, - каже лицар, -- та не тямлю віршування».
Написати лист до Лесі Українки, використовуючи цитати.
Індивідуальне завдання: скласти вірш про Лесю Українку у формі діалогу.
Додаток до уроку №1
Робота з картками за варіантами
I варіант
1. Правильно оформлена мова в реченні
А. Олена Пчілка згадувала – « Коли проживали ми ще в Луцькому, то часто діти бігали грати до старого Луцького замку».
Б. Олена Пчілка згадувала « Коли проживали ми ще в Луцькому, то часто діти бігали грати до старого Луцького замку».
В. Олена Пчілка згадувала « Коли проживали ми ще в Луцькому, то часто діти бігали грати до старого Луцького замку».
2. Речення з непрямою мовою в рядку
II варіант
1. Правильно побудоване речення з непрямою мовою в рядку
А. У листі до професора Омеляна Огоновського Олена Пчілка зазначила, що вона оточувала дітей такими обставинами, щоб українська мова була їм найближчою».
Б. У листі до професора Омеляна Огоновського Олена Пчілка зазначила, що я оточувала дітей такими обставинами, щоб українська мова була їм найближчою».
В. У листі до професора Омеляна Огоновського Олена Пчілка зазначила, щоб вона оточувала дітей такими обставинами, щоб українська мова була їм найближчою».
2. Речення з прямою мовою є в рядку
Додаток до уроку №3
Робота в парах. «Ти – мені, я - тобі»
1. З листа Лесі Українки до письменника Осипа Маковея дізнаємося, що поетеса « не згідна з тим, що для зрозуміння чиїх-небудь віршів треба знати життєпис автора».
2. У своїх спогадах Л. Старицька-Черняхівська зазначала, що «червоною ниткою переткано всю творчість Лесину почуттям високого героїзму... ».
3. Олена Пчілка у листі до письменниці Ольги Кобилянської писала: «Такий величний вогонь перестав горіти, такий високий і тонкий інтелект перестав жити, думати, працювати!»
Додаток до уроку №4
Правила мовного етикету
- Хочеш почати розмову і в тебе є що сказати − підбери відповідний момент і не бійся розпочати.
- У розмові потрібно бути привітним, доброзичливим і уважним до співрозмовника.
- Вибирай тон, тему й слова відповідно до того, коли, де і з ким розмовляєш.
- Вживай формули ввічливості.