ЗИМОВА КАЗКА
Тема: Тварини взимку. Як зимують птахи
Загальна мета:
Конкретні цілі:
Обладнання: презентація.
Хід уроку
І. Організація класу
Пролунав уже дзвінок,
Починається урок.
Щоб урок минув цікаво,
Всі беремося до справи.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Хвилинка спостережень
- Яка температура повітря сьогодні?
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
- Які дерева називають хвойними?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя
Звучить музика Вівальді «Пори року», «Зима».
- Діти,сьогодні у нас з вами незвичайний урок. Сьогодні, не покидаючи
класу, ми відправимося в зимовий ліс, на нашу лісову поляну. А по
дорозі я вам розкажу казку.
Зійшлися якось разом чотири чарівники-живописці – Зима, Весна, Літо, Осінь. Зійшлись і засперечались, хто з них краще малює? І почали художники один за одним розмальовувати землю, одягати її в нарядні шати. А в судді вибрали собі Червоне Сонечко.
Першою за пензлика взялася чарівниця Зима.
Ходить вона по горах, по долинах, ходить у великих валянках, ступає тихо, нечутно. Білим рівним килимом покрив сніг землю. Поля і лісні галявини – ніби гладенькі чисті аркуші паперу, якоїсь величезної казкової книги. І хто не пройде по них – всі розписуються.
Вдень йде сніг. Припинить – сторінки чисті. Вранці прийдеш – білі сторінки покриті багатьма загадковими значками, рисочками, крапками. Вночі тут були різні лісові звірі. Ходили, бігали, щось робили. Хто був? Що робив? Зараз ми з вами з'ясуємо.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Як живуть птахи
Робота в групах з картками
- Вам потрібно виправити помилки.
(Відповіді дітей, які птахи залишаються у нас.)
- Що птахам страшніше холод чи голод?
Звучить дятла стукіт.
Вірш « Дятел».
В теплий край не відлітає:
Він роботу й взимку має!
В лісі чути дятла стук,
По корі він дзьобом «тук»!
- Хто завітав ще до нас у гості? (Синички)
- Давайте послухаємо вірш про те, як зимують синички .
Вірш «Смачного, синички!»
Пухнастим килимом зима
Усе подвір'я вкрила.
Пташки, сумуючи, сидять,
Померзли, зголодніли.
Відніс я сала, хлібних крихт
Пташкам у годівничку,
Тепер з вікна дивлюсь на них,
Смачного вам, синички.
Така неяскрава, сіренька.
Та серце палке вона мала
І сонечко дуже кохала.
А що вже смілива була
Ця сіра пташина мала!
От якось спекотного літа
Надумала пташка злетіти
До сонця у небо високе,
Таке недосяжне й глибоке.
Так, справді, смілива була
Й завзята ця пташка мала.
Знялася вона й полетіла,
До сонця несли її крила.
Чим вище вона підіймалась,
Тим сонце все більш дивувалось:
Занадто хоробра була
Ця крихітна пташка мала!
І сонце палкі свої стріли
В сміливого птаха пустило,
І груди вогнем запалали,-
Криваво-червоними стали…
Відважна пташина мала
Тепер вже не сіра була.
Спустилась на землю невдаха…
Відтоді ображена птаха
Не мріє до сонця злетіти,
Не любить спекотного літа.
Тепер вона любить сніги…
Ти взимку поглянь навкруги
Й побачиш на тлі білосніжнім-
Птахи, як троянди розкішні,
В червонеє пір'ячко вбрані.
Поглянь лиш, які вони гарні!
Їх груди – немов ліхтарі.
Цих красенів звуть снігурі.
VІ .ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
VІІ. Зимівля тварин.
- А хто ще потерпає від голоду взимку разом з птахами? (Тварини.)
Засвітились серед ночі
В темній хащі жовті очі.
Наче лісу грізний дух –
Гострі ікла, сірий смух.
Полювати йде хижак.
На весь ліс наводить жах.
( Вовк)
Природознавець
У лісі проживає,
Білу шубку має,
А взимку склад горішків
Завжди в дуплі тримає.
(Білка.)
Природознавець:
Хвостата, носата, руда і зубата.
Уміє хвостата нечутно ступати,
В курник залізати, тягнути курчата.
Як злодійку звати?
- Так – це лисиця .
Природознавець.
Не олень, хоча й рогатий,
В нього роги – як лопати,
Хто ж це? Здогадався хтось?
Це великий, дужий …
(Лось)
Виступ природознавця:
- Взимку лосі переходять на грубі корми – гілки дерев (особливо осики або верби), кору, лишайники і частково хвою. Лосі майже не їдять ягід і грибів, не чіпають злаки і картоплю. Вони виходять з гущавини годуватися вранці і вечорами. В цю холодну пору року тварини збираються по 5-6 особин, але іноді утворюють групи в 15-20 голів. При нападі вони обороняються сильними ударами ніг. Так лосю вдається вбивати наповал вовка і відганяти ведмедя.
Лось
В листяному лісі лосю
Влітку краще всіх жилося:
Горобина та вербичка,
Молода смачна осичка,
І трава і чагарники.
Аж погладшали боки!
Взимку набагато гірше:
Зелені немає більше.
Доведеться кору гризти
Та засохлі трави їсти.
Коли б так весь рік жилось,
Мабуть, зовсім схуд би лось.
В полі в лісі проживають,
А хатиночки не мають.
Довговухі стрибунці,
Сірі й білі є …(Зайці.)
Зайці
Зимня шубка в них густіша,
Навіть в сірого – світліша,
Зовсім біла в біляка –
Гарна, тепла і м'яка!
Взимку від лисиць тікають,
Їстоньки собі шукають:
Обгризають верболіз,
Кору кленів і беріз.
VІІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
- Що нового дізналися на уроці?
- Які птахи зимують у нас? Чим вони живляться?
- Які птахи прилітають до нас з півночі? Чому?
- Як ви допомагаєте птахам?
- Що найбільше вразило вас на уроці?
ІX. Домашнє завдання
Скласти усно лист зимуючій пташці або тваринці.