Урок "Птахи : особливості будови, спосіб життя"

Про матеріал
Розробка конспекту уроку з біології 7 класу з теми " Птахи : особливості будови, спосіб життя"
Перегляд файлу

Тема: Птахи: особливості будови, спосіб життя

Цілі уроку:                                                                       

  • освітня: розглянути характерні ознаки класу Птахи; сформувати  в учнів  знання про особливості організації птахів, пов’язаних із пристосуванням до польоту; вивчити будову пір’яного покриву, розглянути типи пір’я та їх призначення                                                                              розвивальна: розвивати інтелектуальні та розумові здібності, вміти аналізувати, порівнювати, логічно мислити, робити висновки; розвивати екологічне мислення;  формувати культуру спілкування                 
  • виховна: бережливе ставлення до природи, птахів; формувати культуру спілкування; етично-цінністне ставлення до природи

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Методи, форми, прийоми навчання:

1.Інформаційно-рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, бесіда, повідомлення учнів ,робота з підручником;

б) наочний: демонстрація, ілюстрація

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту нових знань.

2.Репродуктивний

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація та закріплення вже набутих знань

3.Проблемно-пошуковий:постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємозвязаних запитань,активізація уваги та мислення

Міжпредметні зв’язки: історія, географія, література, українська мова.

Основні поняття й терміни: крило, пір'яний покрив, дзьоб ,кіль, цівка, диференціація пір’їв, линька, куприкова залоза.

 

 

Обладнання: таблиці «Птахи», малюнки птахів ,відео фрагмент польоту птахів, мультимедійна презентація.

Хід уроку:

І. Організаційний етап

Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх. Організація класу, створення психологічного настрою.

Учитель. Я пропоную вам обрати смайлики , по настрою на початку уроку

Прилетіли гості, сіли на помості,

Без сокири, без лопати поробили собі хати.

Здогадались ви, чи ні? Ну звичайно –це … (Птахи)

ІІ. Актуалізація опорних знань

    Запитання до учнів: 
— Над якою темою ми працювали на минулому уроці? Який клас тварин вивчали? (клас Плазунів)
 

Постановка проблемних питань.
1.    Які ряди належать до класу Плазуни?
2.    Чи схожі птахи до плазунів?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Ми  продовжуємо  вивчати чудову науку про природу – біологію, ознайомилися  з новим розділом – зоологією, наукою про тварин. Важко уявити своє життя без цих істот.   Наша Батьківщина Україна – прекрасна!                                                                                                                 У будь-яку пору року вона чарує око, то яскравими барвами літа або золотої осені, то казковою красою зими або буйним цвітінням весни.  Але найгарніший куточок природи залишається мертвим, якщо його не оживляють… (Птахи)

А зараз, я пропоную вам  біологічний квест «Ключове слово»

Потрібно відповісти на запитання і взявши з кожного відгаданого слова вказану літеру (виділену), скласти два ключових слова (додаток)

1.Величезний цей хижак, на людей наводить жах.

Проживає в річці Ніл небезпечний … - 1-ша літера (крокодил).

2.Ящірки, вужі, гадюки – рептилії … - 1-ша літера (лускаті).

3.І не змій, і не звір,і не жаба,і не птах:

   Виповзає із нір -  нагла смерть для комах… -6- та літера (ящірка)

4. У шлунку крокодила містяться камені вагою до 5 кг, це камені проковтнуті ним , для того , щоб у шлунку перетиралася їжа….-3- тя літера

(гастроліти).

5.Мала та ще й плеската, на спині у неї хата.

  А сили має досить: допомогти не просить… -5- та літера(черепаха).

6.Невелика змієподібна  безнога ящірка, до 50 см завдовжки, забарвлення чорно-буре, у багатьох місцях безневинну ящірку приймають за змію…

5-та літера (веретільниця).

7.Це лускатий плазун за появою людини намагається сховатися, причаїтися, і тільки відкрита агресія з боку людини змушує її захищатися… Постраждалі від  її укусу видужують уже через 2 дні, її отрута використовується для лікування багатьох хвороб…-2-га літера (гадюка).

8.Це найдавніші рептилії, живуть понад 150 років…-7-та літера(черепахи).

9.Любить спеку він і воду, дуже схожий на колоду.

   Зачаївся і лежить, може носа відкусить, тим, хто пильність загубив,

   Бо на те він … -7-та літера(крокодил).

(Відповідь: ключове слово –клас Птахи)

Український народ з великою теплотою і любовю оспівує птахів, у віршах і піснях, складає про них казки, перекази,оповідання, прислявя, приказки, загадки, скоромовки…

Давайте послухаємо казку…          Під запис пташиного співу

«Гавеня і соловей»

Вивела ґава одне-єдине пташеня- Гавеня. Вона любила свого дитя, панькала його смачними червячками.                                                                                                          

Та ось полетіла Ґава по їжу й пропала. Уже сонечко піднялося вище за дерево, на якому вони жили, а матері все нема .Заплакало Гавеня.Плаче, сльози струмками ллються додолу. Чимало пташок притихло, жаль їм бідолашного малого.

Почув Соловей плач Гавеняти. Затремтіло із жалощів соловїне серце. Залишив своє гніздо Соловей, прилетів до гавиного, сівпоруч із пташеням і заспівав свою чудову пісню. Аж вітер притих, заслухався

А Гавеня, мов і не чує соловїного співу, реве, плачем заливається.

Та ось почуло Гавеня- десь удалені пролунапв материн голос: кра, кра…

Умить перестало плакати й каже:

  • Чуєш , це моя мама співає! Замовнки, будь-ласка не пищи!
  • Кра, кра, кра…- залунало поблизу, і Соловей замовк. Він перелетів на сусіднє дерево і замовк.    ( В.Сухомлинський)                                              

 

А зараз ми з вами складемо вірш за планом, який називається «Сенкан»

1.Іменник (Соловей)

2.Два прикметника (Співучий, сіренький)

3.Дієслова (Прилітає, виспівує, гніздиться)

4.Речення з 4-х слів (Непомітна сіренька пташка з близкучими чорними очима)

5.Синонім до іменника (Птах)

Молодці!

Проблемне запитання

Які характерні особливості представників класу Птахи? Завдяки чому вони літають?

ІV. Вивчення нового матеріалу

1.Загальна характеристика птахів (розповідь учителя)

Починаємо подорож – знайомство з найбільш відомими представниками тваринного світу України – Птахами, які потребують нашої уваги, турботи та любові.  Птахи – найчудовіші істоти живої природи.  Хто з нас не мріяв стати птахом, і , піднявшись  у небо, подивитися на землю з висоти пташиного польоту?                                                                                             

Птахи - теплокровні яйцекладні наземні хребетні з передніми кінцівками, перетвореними на крила, тіло яких вкрито пір’ям.

В основному це тварини, які добре літають. Є представники, що пристосувалися до життя на поверхні землі й у водному середовищі. Поширені на всіх континентах, у всіх кліматичних зонах. Харчуються в основному тваринними організмами (від дрібних безхребетних до ссавців), але є й рослиноїдні види.

2.Основні прогресивні ознаки класу Птахи

  • Значний розвиток центральної нервової системи
  • Високорозвинена здатність до терморегуляції, що зумовила відносно сталу температуру тіла
  • Добре розвинена здатність до пересування в повітрі
  • Виражена турбота про потомство

 

3.Зовнішня будова птахів  (Розповідь учителя,)

C:\Users\ВЧИТЕЛЬ\Desktop\з.png

Тіло птахів має двобічну симетрію, обтічну форму тіла, що зумовлює зменшення сили тертя у повітрі під час польоту. Є дві пари кінцівок, перша з яких видозмінюється у крила. Тіло розділене на голову, тулуб, кінцівки та хвіст. Чітко виражена шия, що має високу рухливість, завдяки чому птах може не тільки спритно збирати корм та озиратися на всі боки, а й чистити дзьобом пір’я черевця, крил, спини й хвоста. Голова в птаха невелика, округлої форми, з витягнутим уперед досить довгим і тонким дзьобом, покритим роговим чохлом. Дзьоб складається з двох частин: верхньої – наддзьобка і нижньої- піддзьобка. В основі наддзьобка відкриваються ніздрі.

C:\Users\ВЧИТЕЛЬ\Desktop\images.jpg                      C:\Users\ВЧИТЕЛЬ\Desktop\д.jpg

З боків голови містяться великі круглі очі, трохи нижче й позаду них під пір'ям сховані вушні отвори. За допомогою передніх кінцівок- крил- птах літає, їх поверхні підтримують птаха в повітрі. Ходить птах, спираючись на пальці задніх кінцівок – ніг. Нижня частина ніг і пальці з кігтями вкриті грубою шкірою з роговими лусочками.

4.Покриви тіла. Пір’я.  Як літають птахи? ( Розповідь учителя.)

Шкіра птахів вкрита пір’ям. Пір’я розташоване на певних ділянках (птеридіях). Є ділянки вільні від  пір’я (аптерії).

Типи пер:

  • контурні,
  • пухові,
  • пух,
  • ниткоподібні,
  • щетинки.

Контурні пера складаються зі стрижня (поділяються на дві частини- очин (занурений у шкіру) і стовбур) і двох бічних пластинок – опахал (складаються з борідок першого та другого порядків).

 У пухового пера на борідках другого порядку відсутні гачечки. Пух не має стрижня. Шкірною залозою у птахів є куприкова. Вона розташована над основою хвоста й добре розвинена у водних видів. У деяких наземних видів вона відсутня (страуси, дрофи). Пір’я, особливо пухове, і пух зберігають тепло пташиного тіла. Між борідками, у стрижнях і серед окремих пушинок міститься багато повітря, яке погано проводить тепло. Птахи періодично линяють: старе, зношене пір’я випадає, а замість нього виростає нове. Крила птахів є видозміненими кінцівками. Їхні рухи забезпечуються добре розвиненими грудними мязами. Вони поперемінно піднімають і опускають крило. Несуча поверхня крил може утворюватися перами, які черепицеподібно перекривають одне одного .

  • Типи польоту птахів- відеофрагмент»

Махаючий: політ, під час якого птах утримується в повітрі з допомогою зиіхів крил

Планерувальний: політ, під час якого крила нерухомо розставлені під кутом 90 відносно тіла, а птах під впливом сили тяжіння поступово втрачає висоту

Ширяючий:  це планерувальний політ, що відбувається без утрати висоти; птах використовує висхідні потоки повітря

Зависаючий: політ, під час якого птах інтенсивно махає крилами, але залишається на одному місці. У цьому випадку тяга, яку розвивають крила, спрямована вгору й урівноважує вагу тіла птахів

 

Це цікаво!!!

 

         Найбільша тривалість життя птахів (у неволі): сокола – 162, папуги – 150, шуліки – 118, грифа – 117, орла, беркута, крука, ворони, пугача – 70-80, пелікана – 52, страуса – 50, чайки – 44, лебедя і солов’я – 25, канарейки – 24, дрозда – 20, мухоловки – 13, синиці – 9 років.

 

         Найвище з усіх птахів піднімаються орли – 7 500 м, крижні – 6 300 м, ластівки –     4 000 м, лебеді, журавлі – 2 400 м.

 

         Розмах крил південноамериканського кондора – 4,2 м, альбатроса – 4,2 м; сірого журавля – 2,2 м; чорного грифа – 2 м, пелікана – 2 м.

 

         Найменший із сучасних птахів – колібрі-бджілка. Його довжина – 5,7 см, а вага – 1,6 г.

 

         Найдовший дзьоб у пелікана – 51 см, за ним іде лелека – 19 см, чапля – 23 см, дятел чорний – 6,5 см.

 

         Найдовший язик у зеленого дятла – 14 см, висувається такий язик на відстань, що в чотири рази перевищує довжину дзьоба.

 

         Найбільшу швидкість розвиває сокіл сапсан – 320 км/год, але тільки падаючи на здобич. Гранична швидкість польоту орла – 190 км/год, сокола і стрижа 150 км/год, качок – 100-110, лебедів і гусей – 90, шпака – 80, ластівки – 74, горобця – 56.

 

         Найглибше пірнають пінгвіни – на глибину понад 25 м, гагари, баклани, норці – до 10 м, крохаль – на 6 м, гоголь – на 4 м.

 

         Швидкість пересування під водою у пінгвіна – 10 м/с, у норця – 1 м/с. Тривалість перебування під водою гагар і лисок – 3 хвилини, гоголя – 2, баклана – 1.

 

         Найбільший і найважчий птах на Землі – африканський страус. Його маса сягає 80-100 кг, ріст – до 2,5 м.

 

         Найважчий літаючий птах – дрохва. Маса тіла – до 21 кг, а ріст – до 103 см.

 

         Качки і гуси не бояться морозів. Вони витримують температуру до -110°С.

 

Міні- проект «Най… най…най…»

НАЙБІЛЬШИЙ СЕРЕД ПТАХІВ — гриф чорний. Маса його до 12,5 кілограма, довжина крила — 87 сантиметрів. Його досить легко впізнати по тому, як стрімко він спус­кається з висоти з напівскладеними крилами, витягнути­ми лапами та піднятим хвостом, з шумом розтинаючи повітря.

http://netstar.moy.su/_pu/0/89421197.jpg

 

 

 

 

НАЙВИЩИМ ПТАХОМ  є журавель сірий. Висота його досягає 120 сантиметрів, а маса — 7 кілограмів. При­літає в Україну в другій половині березня, а улюбленими його місцями є глухі зарості, болота, очеретяні заплави рік. Гніздо (до 1 метра в діаметрі) мостить на купинах.

http://netstar.moy.su/_pu/0/s24413329.jpg

НАЙВАЖЧИЙ ПТАХ    української фауни — дрохва. її маса може досягати 20 кілограмів. Такими можуть бути самці — самиці значно менші.

http://netstar.moy.su/_pu/0/73113419.jpg

 

НАЙМЕНШИЙ ЛІСОВИЙ ПТАХ корольок. Його маса 4—5 грамів. Зустрічається в гірських і рівнинних хвойних лісах. Його їжа — дрібні комахи, а взимку — частково насіння хвойних порід. Має на голові повздовжну смужку, що нагадує корону (звідки й назва).

http://netstar.moy.su/_pu/0/s50672575.jpg

 

НАЙШВИДШИЙ ПТАХ сапсан, якого ще назива­ють мандрівним соколом. Нападаючи на якогось птаха, він мчить за здобиччю зі швидкістю понад 300 кілометрів на годину. Часто можна помітити лише тінь, що промайнула, і почути свист повітря, яке розтинає птах. Його не наздогнати навіть літаком АН-2. В Україні сапсан гніз­диться зрідка на Поліссі, у лісостеповій зоні, в Карпатах і Криму.

http://netstar.moy.su/_pu/0/s34162505.jpg

  • Міні-проект: Процеси життєдіяльності птахів

Дихання

Живлення

Подвійне. Повітря з легень потрапляє до повітряних мішків, які розташовані між внутрішніми органами й у довгих кістках кінцівок. З повітряних мішків повітря знову потрапляє в легені.

За способом живлення птахів умовно поділяють на такі групи: хижі, трупоїдні, рибоїдні,комахоїдні, зерноїдні, плодоїдні, всеїдні.

Хижі –

 

 

Трупоїдні

 

Рибоїдні-

 

 

Комахоїдні

 

 

 

Зерноїдні

денні хижаки, сови. Живляться іншими пернатими, звірами .Вони мають короткий,дуже зігнутий, із гачком на кінці, дзьоб.

24

  • грифи,сипи, стервятники. Великий дзьоб, гола голова і шия. Падлом живляться орли, ворони, буревісники.
  • пінгвіни ,пелікани, чайки, чаплі. Міцний гострий дзьоб,
  • у пеліканів є шкіряний мішок на нижній щелепі, що виконує роль сачка.
  • -дятли, стрижі, ластівки, мухоловки (дзьоб короткий і широкий), у куликів дзьоб тонкий, довгий, шилоподібний дзьоб (повзики, крутиголовки ,одуди),
  • у дятлів сильний долотоподібний.
  • - ряд Курині, ряд Горобинні, голуби, шишкар, дзьоб хрестоподібний; конусоподібний у в’юркові

 

 

V.Узагальнення та систематизація знань

1. Ми добре попрацювали разом, а тепер подивимося, чи багато ви знаєте про птахів

Кошик загадок

 Відгадайте загадки, які я вам підібрала:

1.Летів птах через дах, сів на воротях у червоних чоботях. (Лелека.)

2.Сам вечірньої години заховався в кущ калини

та на дудочку одну грає пісню чарівну. (Соловей.)

3.Уночі гуляє, а вдень спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова.)

4.Вірно людям я служу —
Їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним добуваю. (Дятел.)

5. Сів крилатий гість на вітах,
Назва гостя з шести літер.
На хвості у нього вісті —
Як усидиш тут на місці?
Що за гість? Ото морока…
Подивіться, то ж(сорока).

6.Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нім він не зимує. (Ластівка.)

7.Довгі ноги, довгий ніс, по болоті ходить скрізь. (Чапля.)

 

 

 

 

 

 

2. Кросворд «Зовнішня будова»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Видозмінені щелепи… (дьоб)

2.Передній відділ тіла… (голова)

3.Оголена частина ніг, вкрита роговими лусками…(цівка)

4.Задні кінцівки … (ноги)

5.Відділ тіла, виконує роль руля… (хвіст)

6.Різновид польоту…( ширяючий)

7.Частина тіла…(кінцівка)

8.Між головою і тулубом розташована … (шия)

9.Форма тіла птахів… (обтічна)

10.Частина тіла…(тулуб)

11.Частина пера, яка позбавлена опахал…(колодочка)

12. Органи зору…(очі)

13.Різновид пера …9махове)

14.Різновид пер…(пухове)

15.Ділянки вільні від пір’я…(аптерії)

 

Екологічна сторінка

Л.Костенко «Ластівки тікають із Європи…» Читання вірша його аналіз.

ЛАСТІВКИ ТІКАЮТЬ ІЗ ЄВРОПИ

Ластівки тікають із Європи,

Що поробиш? Скрегіт, регіт, рев,

Чад,бензин,вібрації,галопи,-

Птиці мертві падають з дерев.

Може, десь є лотоси і гінкго,

Тихі ріки і рожева даль-

У краю неляканих фламінго,

Де росте неламаний мигдаль.

Може, там є птицям привілеї…

А гніздо ліпити,ластівки,-

Все одно вам із якого глебу,-

З Рейну, з Нілу чи Угрюм-ріки?

Ну, а потім, -я люблю вас змалку.

А  іще – спасибі вам за все,

Тільки хто ж це королеві Марку

золотинку в дзьобі принесе?!

VI Домашнє завдання

Вивчити матеріал підручника § 23, підготувати повідомлення про птахів.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 березня 2019
Переглядів
8069
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку