Інтегрований урок з природознавства та трудового навчання на тему "Птахи восени. Перелітні та осілі птахи"
Мета: ознайомити учнів із життям птахів восени, зі змінами, що відбуваються в їхньому житті; показати зв'язок змін у житті птахів зі змінами в природі; вчити називати групи птахів (за переміщенням відповідно до пір року), наводити приклади перелітних й осілих птахів своєї місцевості та «зимових гостей», які прилітають на зиму до нас, пояснювати причини відльоту птахів у вирій; розвивати спостережливість, узагальнювати; формувати навички охорони природи на прикладі птахів, виховувати творчі здібності, самостійність та акуратність.
Ладижинський НВК №1
Інтегрований урок
(природознавство та трудове навчання)
Птахи восени.
Перелітні й осілі птахи
Підготувала та провела
вчитель початкових класів
Пронькіна Надія Миколаївна
2017-2018 н.р.
Тема. Птахи восени. Перелітні й осілі птахи
Мета: ознайомити учнів із життям птахів восени, зі змінами, що відбуваються в їхньому житті; показати зв’язок змін у житті птахів зі змінами в природі; вчити називати групи птахів (за переміщенням відповідно до пір року), наводити приклади перелітних й осілих птахів своєї місцевості та «зимових гостей», які прилітають на зиму до нас, пояснювати причини відльоту птахів у вирій; розвивати спостережливість, узагальнювати; формувати навички охорони природи на прикладі птахів, виховувати творчі здібності, самостійність та акуратність.
Обладнання: малюнки, ілюстрації, загадки, презентація, мелодія «Звуки птахів», паперові елементи птахів та клей.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Встали діти всі рівненько,
Посміхнулись всі гарненько,
Повернулись до гостей,
Привітались : «Добрий день!»
Продзвенів дзвінок – дзелень
І за парти тихо сіли.
- Діти, прочитайте наш девіз, потисніть одне одному руки і приготуйтеся до активної співпраці.
Не просто слухати, а чути,
Не просто дивитись, а бачити,
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно й плідно працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Вправа «Погода»
- Яка зараз пора року? (осінь)
- Який місяць? (листопад)
- Скільки складів у цьому слові?(3 склади)
- Скільки букв, а звуків?(8 букв, 8 звуків)
- Яке число? (30)
- Дайте характеристику цьому числу.(3 десятки, 0 одиниць. Його сусіди 29 та 31)
- А чи є наступний сусід цього числа у місяці листопаді?
- Скільки днів у листопаді?
- Який місяць розпочнеться завтра?
- Тепло чи холодно надворі?
- Який стан неба?
- Чи були сьогодні протягом дня опади?
2. Фронтальне опитування. Вправа «Мікрофон»
— Які зміни відбуваються в природі з настанням осені?
— Яку тему ми опрацьовували на попередньому уроці?
— Які звірі відкладають запаси жиру? Для чого?
— Що таке линяння у тварин? Які тварини змінюють колір свого хутра? Навіщо це їм?
— Як готуються до зими інші звірі?
II. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні на уроці ми розглянемо, як змінюється життя ще однієї групи тварин.Якої саме, спробуйте відгадати.
Тварини, які мають тіло вкрите пір’ям,
дзьоб, а замість передніх кінцівок - крила.
реніПеліттихап
сіОлітихап
моЗивітігос
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Цікавий калейдоскоп.Розгадування загадок.
Маленький хлопчик
У сірій свитинці
По дворах стрибає
Крихти збирає.
Пташка невеличка
В неї білі щічки
Сірі лапки, чорна шапка,
Фартушок жовтенький,
Голосок тоненький.
Та ж ця пташка невеличка
Називається…
Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним добуваю.
Вони бувають сизі, білі
Воркують, в парку проживають.
Вважають їх птахами миру,
На щастя в небо випускають.
І линуть в сині голубій
Птахи чудові…
Хто це у садку стрекоче,
Всі новини знати хоче?
Це хитренька, білобока
З чорним хвостиком…
Ми маєм грудочки червоні
І чорні крильця в нас міцні.
На крилах зиму ми приносим
І звуть нас просто…
Дивний ключ у небі лине,
Не залізний, а пташиний
Цим ключем в осінній млі
Відлітають ...
Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує.
Як горобчик, цвірінчить,
Мов сорока, скрекотить.
А ще інколи буває,
Що кричить , немов сова!
Хто виспівує отак?
Та то ж так співає ...
- Чизустрічаливи таких птахів у нащіймісцевості?
Фізкультхвилинка
Трава низенька - низенька,
Дерева високі - високі.
Вітер дерева колише, гойдає,
То вліво, то вправо,
То вперед, то назад,
То вліво, то вправо,
То вперед, то назад,
До земліпригинає.
Птахи летять, відлітають,
летять, відлітають,
А учні тихенько
З а партисідають.
- Зараз ми трохибільшедізнаємось про птахів. І дізнаємосьвсе у співпраці. Ви самі зараз спробуєтерозповістиусіміншим про них. А іншіуважномаютьслухати.
Виступгрупи «Перелітні птахи»
З настанням осені змінюється життя птахів. Зникають комахи, в’януть трав’янисті рослини. Все менше й менше корму залишається для птахів. Тому наприкінці літа й восени багато птахів відлітає в теплі краї, де для них достатньо їжі.
Пташки, які на зиму покидають свій рідний край, називаються перелітними. До перелітних пташок належать ластівки, лелеки, зозулі, шпаки, солов’ї, журавлі, качки та багато інших.
Перелітні птахи до осені починають жиріти, адже в них попереду далекий шлях, на який треба буде витратити багато сил і енергії.
Одні птахи вирушають у мандри малими групами, інші — великими зграями. Деякі птахи летять по одному, наприклад, зозулі.
Кожного року птахи-мандрівники долають багато тисяч кілометрів, вони знають такі місця, у яких можна певний час прожити — добре прогодуватись. Птахи летять із різною швидкістю. А деяких летунів не наздоженеш і найшвидшим потягом! Є такі птахи, що летять день і ніч без відпочинку. А деякі долають відстань пішки.
( показують малюнки птахів і називають їх)
Виступ групи «Осілі птахи»
Є такі пташки, які залишаються зимувати у нас, бо можуть найти собі поживу. Птахи, які не відлітають — це осілі пташки. До них належать горобці, сороки, ворони, сичі, дятли, синиці. Ці пташки полюбляють насіння лободи, подорожника, живляться рештками рослин, а от синиці дуже люблять свіже несолоне сало.
Коли настають холоди, осілі птахи покидають ліси, поля і переселяються поближче до осель людей, де можуть знайти собі корм. У них стає густішим пір’я і пух.
Деякі птахи на зиму запасають собі їжу. Синиці ховають у тріщини кори насіння дерев, лялечки комах. Сови - у дуплах дерев ховають мертвих мишей.
( показують малюнки птахів і називають їх)
Виступ групи «Зимові гості»
У листопаді в наших лісах з’являються зимові пернаті гості - червоногруді снігурі, чечітки, чубаті омелюхи та шишкарі.
Вони прилітають зимувати до нас. Тут вони знаходять більше корму взимку.Птахів, які прилітають зимувати, називають зимовими гостями.
Один із гостей - шишкар. Він прилітає до нас з Карпат та з півночі, коли йому не вистачає їжі. Шишкаря називають божим птахом, бо дзьобик у нього перетинається хрестиком. Такого дзьоба, як у шишкаря не знайдеш у жодного птаха . Це для того, щоб витягувати насіння з-під лусочок шишки ялини, сосни, модрини.
Шишкарі вигодовують своїх пташенят не комахами, як більшість пташок, а насінням хвойних дерев, яке достигає тільки взимку. Ось і доводиться шишкарю виводити пташенят у люті морози. Взимку ці птахи починають мандрувати у пошуках їжі. Тоді вони нерідко залітають в нашу місцевість.
( показують малюнки птахів і називають їх)
2. Робота в групах.
а) Гра «Погрупуйте»
б) Гра «Знайди зайве»
ІV. Практичне заняття
Склеїти птаха і посадити на годівницю
Кожна группа виготовляє представника «своєї» групи
V. Підсумок уроку
1. Вправа «Закінчи речення»
2. Інтерактивна вправа «Гронування»