1
Тема уроку. ПУНКТУАЦІЯ СКЛАДНОГО РЕЧЕННЯ.
Мета уроку: систематизувати та узагальнити знання учнів про складні речення, удосконалювати вміння вживати розділові знаки, обґрунтовувати їх за допомогою правил, правильно використовувати їх в усному і писемному мовленні. Розвивати мовленнєво-комунікативні здібності учнів, уміння аргументувати свою відповідь, підприємницьку, інформаційну компетентності, логічне мислення, увагу, спостережливість, емоційні почуття; збагачувати словниковий склад учнів економічними термінами. Виховувати почуття відповідальності, підприємницькі і бізнесові якості.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.
Форма проведення: засідання бізнес-клубу.
Обладнання: опорна схема «Складнопідрядне речення», картки із завданням, комп’ютер, мультимедійна презентація до уроку, відеофрагмент, завантажений із сервісу YouTube, ілюстрації із зображенням бізнесменів, фірм, банку, сигнальні картки, тестові завдання, словничок економічних термінів, листки самооцінювання.
Методи: словесні (евристична, узагальнююча бесіди, лінгвістичне повідомлення, пояснення), наочні (ілюстрації, демонстрація, аудіовізуалізація), практичні (метод вправ, робота з опорною схемою) творчі (метод рольової гри), проблемно-пошукові, методи стимулювання і мотивації (створення ситуації зацікавлення), взаємоконтроль, самоконтроль, комплексний контроль.
Прийоми: «Аутотренінг», «Асоціативний диктант», «Розумовий штурм», «Займи позицію», «Прогнозування успішності», «Продовж речення», «Аукціон знань», «Лінгвістичний експеримент».
Форми роботи: індивідуальна, колективна, в парах, самостійна.
Міжпредметні зв’язки: економіка, російська мова
Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, орфографія, орфоепія, синтаксис, пунктуація, лексикографія, морфологія.
ХІД УРОКУ.
І. Організаційний момент. Створення позитивної атмосфери навчання та визначення емоційного стану учнів.
«Аутотренінг».
— Діти, я щиро рада нашій сьогоднішній зустрічі. До нас завітали гості, тож заспокоїмося, налаштуймося на роботу, відчуймо себе часточками колективу, держави, Всесвіту і разом скажімо:
— Я прийшов до школи вчитися...
— Треба бути спокійним...
— Зі мною друзі...
— Я легко дихаю...
— Я готовий добре попрацювати...
Подаруйте нам усім, будь ласка, свої добрі, розумні очі, а один одному – щирі посмішки.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів із супровідним повторенням.
Підприємець, управління, неплато(спроможність), кредит, товар, утилізація, акціонер, ціно(утворення), інвестиції, ярмарок, сировина, капітал.., лізинг, акциз, долар, нац(валюта), олігарх, ген(директор), ощадбанк, реалізація, економіка, чартер, еміс..ія, неустойка, надприбуток, якість. (Взаємоперевірка.)
Учитель. Усе наше життя складається з продажу та купівлі. Але не все можна купити за гроші. Є в нашому житті те, що не продається. А що саме? (Дружба, здоров’я, любов, знання…).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Жоден підприємець не здатний плідно працювати, не знаючи мови, без знання мови не можна підтримувати контакти, вести облік виконаної роботи, оформляти документи.
Я рада вітати всіх, хто відгукнувся на моє запрошення і приїхав до міста Синтаксис. Дозвольте відрекомендуватись. Я – президент великої фірми «Складне речення», бізнесвумен, володію великими і малими підприємствами, освітніми та розважальними закладами. А найбільша моя власність – це банк. Мій банк має великі кошти, і сьогодні ви в цьому переконаєтесь.
На ринку праці дуже дорого цінуються знання, які ви безкоштовно отримуєте в школі щодня. Проте сьогодні ви будете не просто учнями, а бізнесменами-початківцями, і я буду платити вам кошти-бали за знання на ваші «банківські рахунки» (листи самооцінювання). Заповнимо їх. У кінці уроку ми дізнаємось імена найбагатших бізнесменів. (Протягом уроку учні виставляють бали в листок самооцінки.)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
Для того, щоб почати власний бізнес, потрібно всього дві речі – бажання і ідея. Без бажання у вас нічого не вийде, а без хорошої ідеї бізнес просто не буде ефективним. Моя бізнес-ідея – це пунктуація складного речення, яку я пропоную вам ретельно повторити, закріпити правила вживання розділових знаків у складних реченнях.
Вивчення сьогоднішньої теми (бізнес-ідеї) сприятиме підвищенню культури вашого писемного мовлення.
V. Прогнозування учнями своєї успішності.
Я вважаю, що зможу
VІ. Формування вмінь і навичок на основі знань.
— Схарактеризуйте подане речення, поясніть розділові знаки. Чи можна це речення перетворити на складне? (Усно.)
Бізнес має властивість «затягувати» людину, витісняючи розваги й особисте життя. Який висновок ми можемо зробити? (Прості речення синонімічні складним.)
А. У наш час молоді люди прагнуть стати бізнесменами і часто не розуміють ризики цієї професії.
Б. Бізнесмен-початківець часто робить помилки, і деякі з них «коштують» дорого.
А. Бізнес-план може вміщати в собі нові ідеї для відкриття бізнесу, а також він описує всі аспекти його ведення.
Б. У банку ви можете отримати кредит для вашої бізнес-ідеї і менеджер допоможе вам у цьому. (спільний ДЧР)
В. У бізнесі ризик має свої особливості, однак імовірність «прогоріти» значно менша.
Г. Дай людині гроші та владу і вона себе покаже.
Учитель. На засідання нашого бізнес-клубу я запросила свого менеджера – спеціаліста з управління.
Я – менеджер фірми «Складнопідрядне речення». Наша фірма має три філії – «Підрядні означальні», «Підрядні з’ясувальні», «Підрядні обставинні» речення. У нашій фірмі я — головна частина. Без мене речення бідніє, втрачає смислові відтінки, бо тільки я вказую своїм підрядним частинам, що робити, вони відповідають тільки на мої запитання і приєднуються до мене сполучниками підрядності чи сполучними словами. Крім того, у моїй головній частині бувають вказівні слова (займенники і прислівники), які підказують підрядній відповідь. Ось посудіть самі. Маємо речення: Інвестори не отримають прибутку. Зразу постає питання: чому? А коли сказати: Інвестори не отримають прибутку, тому що не вклали кошти, то відразу стає все зрозумілим. Ось яка велика користь від складнопідрядного речення. Тому мені видається зайвим багато говорити про моє місце у світі мови.
1. Фахівці радять будувати бізнес так, щоб від малого поступово йти до більшого. 2. Бувають випадки, коли гроші створюються буквально з повітря. 3. Не робить помилки той, хто нічого не робить. 4. Більшість компаній, що утворюються досвідченими бізнесменами, є успішними. 5. Це пояснюється тим, що досвідчені люди знають, що потрібно робити і як потрібно діяти.
1. Тире А. Кредит як зміїна отрута: він цілющий у малих дозах і смертельний у великих.
2. Двокрапка Б. Бізнес гарантії не створює і не надає, він створює лише шанси.
3. Кома В. Більше грошей – більше суперечок.
А. Не витрачайте негайно зароблені гроші, тому що це дозволить пережити форс-мажорні обставини
Б. Якщо залучите до справи справжніх фахівців, ваш бізнес піде вгору.
В. Коли починаєте підприємницьку діяльність, обов’язково оцініть всі ризики вашого проекту.
Г. Думайте нестандартно, і обов’язково створите щось нове і привабливе.
Учитель
Учитель
З банківських рахунків видно, що майже всі ви стали власниками підприємств і можете почати випуск товару. Отже, отримуйте замовлення на випуск «лінгвістичної продукції»
Та кожному поважному бізнесменові необхідно рекламувати свої товари. Реклама повинна бути стислою, чіткою, влучною.
1 група – складносурядне;
2 – складнопідрядне;
3 – безсполучникове.
Несмотря на... — незважаючи на...
Не по силам — не під силу
По заказу — на замовлення
По закону — згідно з законом
По моим сведениям — за моїми відомостми
По поручению — за дорученням
По приказу — за наказом
По просьбе — на прохання
По собственной воле — з власної волі
Ввести в состав — ввести до складу
В защиту — на захист
В двух шагах — за два кроки
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу. Узагальнююча бесіда про пунктуацію складного речення.
VІІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф §.
Учням високого і достатнього рівня — скласти і записати міні-твір на тему «Якби я став бізнесменом», увівши до нього складні речення з різними розділовими знаками.
Учням середнього рівня виконати тестування (С.260-262)
Порахуємо свої бали і підсумуймо, чи досягли ми бажаного.
ІХ. Підсумок уроку.
Продовж речення:
Сьогодні на уроці я повторив правила…
Я дізнався, що…
Найважчим для мене було…
Найбільше мені сподобалось…
Мені не сподобалося…
Я відчував труднощі…
Я збагатила своє мовлення…
Я хотів би…
Учитель. Засідання нашого бізнес-клубу завершено. Ми добре попрацювали, сподіваюсь, що сьогоднішня робота згодиться вам у майбутньому, а добившись успіхів у справі, ви з гідністю представлятимете українських підприємців. Щасти вам!
Додатки
Банківський рахунок
Банк Андріївської ЗОШ І – ІІІ ст.
ПІП вкладника______________________________________________
Клас 11
Дата внесення вкладу ,,____” ______________ 2017 року
Фірма «Складне речення»
Я вважаю, що зможу:
Назва вправи |
Загальна кількість балів |
Кількість набраних балів |
Орфографічна розминка |
12 |
|
«Аукціон знань» |
9 |
|
Лінгвістичний експеримент |
1 |
|
1. Складносурядне речення 2. Розділові знаки |
1 4 |
|
Складнопідрядне речення |
5 |
|
1. Безсполучникове речення 2. Творча хвилинка |
3 4 |
|
Реклама «лінгвістичної продукції» |
1 |
|
«Конкурентна боротьба» |
12 |
|
Загальна сума вкладу____________________________________
Особистий підпис вкладника_______________________________
МІНІ-СЛОВНИЧОК ЕКОНОМІЧНИХ ТЕРМІНІВ
АКЦІОНЕ́Р, а, чол. Власник акцій; член акціонерного товариства.
АКЦІЯ 1, ї, жін. Цінний папір, який свідчить про те, що його власник вніс певний пай у підприємство та має право на участь у справах і прибутках цього підприємства.
АКЦИ́З, у, чол. Вид непрямого податку на продукти масового споживання (цукор, горілку, тютюнові вироби і т. ін.), який підприємці включають у їх продажну ціну.
АУКЦІО́Н, у, чол. Прилюдний продаж товарів, майна, причому власником їх стає той, хто дає за них найбільшу суму.
АУТОТРЕНІНГ — це концентроване саморозслаблення і самонавіювання.
БІ́ЗНЕС, у, чол., розм. Комерційна, біржова або підприємницька діяльність
ЕКОНО́МІКА, и, жін. 1. Сукупність суспільно-виробничих відносин. 2. Господарче життя, стан господарства (країни, району і т. ін. 3. Наукова дисципліна, що вивчає фінансово-матеріальну сторону якої-небудь галузі господарської діяльності.
ЕМІСІЯ (англ. етіssion) – випуск паперових грошей та цінних паперів державними установами та акціонерними товариствами.
ІНВЕСТИ́ЦІЯ, ї, жін., ек. вкладення, вклад.
КАПІТА́Л, у, чол. Значна сума грошей
КРЕДИ́Т, у, чол. 1. Надання в борг матеріальних цінностей, грошей; позика.
ЛІ́ЗИНГ (англ. leasing — оренда, майновий найм) — підприємницька діяльність, спрямована на інвестування власних чи залучених фінансових коштів Лізинг — це довгострокова оренда машин і обладнання, видача обладнання напрокат.
НЕПЛАТОСПРОМО́ЖНІСТЬ, неможливість сплатити те, що зобов'язаний платити.
НЕУСТО́ЙКА, и, жін. 1. Установлене договором стягнення (штраф) за невикопання однією стороною зобов'язання.
РЕКЛА́МА, и, жін. 1. тільки одн. Популяризація товарів, видовищ, послуг і т. ін. з метою привернути увагу покупців, споживачів, глядачів, замовників і т. ін.
СИРОВИНА́, и, жін. Добутий або вироблений вихідний матеріал, признач. для дальшої промислової обробки й одержання напівфабрикатів або готових виробів.
УТИЛІЗА́ЦІЯ, ї, жін. Використання чого-небудь для переробки.
ФОРС-МАЖО́Р, у, чол. У цивільному праві — обставина, надзвичайна подія (повідь, шторм, землетрус і т. ін.), якій не могла запобігти особа, відповідальна за виконання зобов'язання.
ЦІНОУТВО́РЕННЯ, я, сер. Установлення цін на товари.
ЧАРТЕР (charter) — вид договору морського та авіаперевезення.