Урок "Ракоподібні, їх будова, життєдіяльність,пристосування до середовища."

Про матеріал
Даний урок ознайомлює учнів з особливостями зовнішньої будови ракоподібних на прикладі річкового рака; розвиває спостережливість, акуратність, самостійність, інформаційні компетентності; виховує інтерес до пізнання живої природи, бережливе ставлення до живих істот як частини екосистеми.
Перегляд файлу

УРОК №____                      КЛАС 7                                    ДАТА ________

 

Тема: Ракоподібні, їх будова, життєдіяльність,пристосування до середовища.

Мета: навчальна: ознайомити учнів з ососбливостями зовнішньої будови ракоподібних на прикладі річкового рака;

розвиваюча: розвивати спостережливість, акуратність, самостійність, інформаційні компетентності;

виховна: виховувати інтерес до пізнання живої природи, бережливе ставлення до живих істот як частини екосистеми.

Основні поняття: головогруди, хітиновий панцир, клешні.

Обладнання і матеріали: таблиці «Ракоподібні», відеофрагменти та фото ракоподібних.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

Добрий день, діти! Подивіться на мене й один на одного, посміхніться. Адже нічого так не привертає уваги один до одного, навіть у дуже серйозних справах, як усмішка. А на нас сьогодні дійсно очікує дуже багато роботи.

ІІ. Актуалізація знань опорних знань учнів.

1. Вправа «Розподіли»: розподіліть ознаки кільчастих червів і членистоногих у дві колонки:

1. Тіло сегментоване на кільця.

2. Тіло поділене на голову, груди та черевце.

3. Кінцівки членисті, рухливі.

4. Кінцівки відсутні, є щетинки.

5. Покриви щільні, хітинізовані.

6. Покривом є шкірно-м'язовий мішок.

7. Органи чуття розвинені слабо.

8. Добре розвинений зір, у більшості - мозаїчний.

9. Періодично линяють.

10. Травна система наскрізна.

11. Мають специфічні органи дихання: зябра, трахеї, повітряні мішки.

12. Дихають поверхнею тіла, деякі - зябрами.

Відповідь. Членистоногі: 2,3,5,8,9,10,11.

  • Які ще ознаки характерні для Членистоногих?

(кінцівки членисті, наявне жирове тіло, не мають шкірно-м’язового мішка, складна поведінка, є хижаками, рослиноїдними, сапротрофами, паразитами або кровососами).

  • Які класи входять до Членистоногих?
  • Складіть схему Членистоногих? (на дошці).

III. Мотиваційний момент

Відгадування загадок

Учитель: Щоб дізнатися, якій тварині буде присвячен наш урок, треба відгадати загадку.

Має клешні й довгі вуса. Я і сам його боюся. Він шипів, немов гусак, ну а звуть щипаку (Рак)

  •  Які загадки про рака вам ще відомі?

(Живий – чорний, як звариться – червоний.)

  • Формулювання теми та мети уроку

Тема урока: Клас ракоподібні. (Учні записують число та тему у зошит.)

Річковий рак належить до типу Членистоногі, класу Ракоподібні. Учених, які вивчають раків називають крустологами, а науку про раків – крустологією (запис у зошитах).

Які приказки, пов’язані з цією твариноюв вам відомі? Дайте їм тлумачення.

  • Учепився наче рак.
  • Почервонів як рак.
  • Назад тільки раки лазять.
  • Як рак на горі свисне.
  • При ловлі річкових раків іноді попадаються особини, у яких одна клешня менше іншої. Як можна пояснити таке явище?

 Сьогодні упродовж уроку ми повинні відповісти на усі запитання, що були відображені у приказках.  Для вирішення цих задач визначте мету урока.

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Ознаки ракоподібних
  • Переважно мешканці водойм
  • Дихають за допомогою зябер
  • Кутикула не має зовнішнього шару із жироподібної речовини
  1. Спосіб життя рака річкового. Розповідь вчителя .

Річковий рак живе у прісних водоймах з чистою водою та високим вмістом кисню. Тому їх існування у водоймищі є показником його не засміченості. Це нічні тварини: вдень вони відсиджуються у схованках, а вночі активно шукають їжу. Це всеїдні тварини, які харчуються живими (черви, молюск, ракоподібні, риба, комахи) або мертвими організмами, а також водяними рослинами. Органи нюху розвинені добре, тому запах їжі (м’яса, яке розкладається) вони відчувають на значній відстані. При цьому вони повзають за допомогою ходильних ніг або плавають. У пошуках їжі рак повільно повзає по дну, рухаючи своїми довгими вусами, за допомогою 4-х пар ходильних ніг, а свої довгі кінцівки, озброєні клешнями, тримає напоготові у піднятому положенні і хапає ними здобич. В разі небезпеки рак повзе назад, відштовхуючись клешнями, різкими рухами підгинає під себе членисте черевце і завдяки цьому пливе у зворотному напрямку.

(відео фрагмент «Рух рака річкового»)

Живуть річкові раки до 20 років і можуть досягати до 25 см та маси тіла – до 200 г.

  • Визначення систематичного положення Рака річкового

Тип Членистоногі

Клас Ракоподібні

Підклас Вищі ракоподібні

Ряд Десятиногі

Родина Річкові раки

Рід Раки

Вид Рак річковий

  1. Робота з підручником (§9 ), з муляжем рака та таблицями

Ознайомитися з особливостями зовнішньої будови рака.

Самостійно ознайомтесь з зовнішньою будовою рака річкового. Підпишіть малюнок.

Відповісти на питання:

  • З яких відділів складаються тіло рака? (головогруди та черевце)
  • Внаслідок чого утворюються головогруди? (при зростанні голови та грудей)
  • Які органи розташовані на голові? (складні очі, короткі вуса - органи нюху, довгі вуса – органи дотику, ротовий апарат це 3 пари щелеп і 3 пари ногощелеп)
  • Що кріпиться до грудей? (5 пар ходильних ніг)
  • На що перетворилася перша пара ходильних ніг? (на клешні – органи захисту та нападу)
  • Що розташовано на черевці? (плавальні черевні ніжки)
  • Як утворюється хвостовий плавець? (при перетворенні останньої пари ніжок та анальної лопасті)
  • Чи можна самку відрізнити від самця?

(Поняття статевий диморфізм)

  • Чи є шкірно-м’язовий мішок? (ні)
  • Чим вкрито тіло рака? (епітелій виділив хітин, який просочується солями кальцію, утворюючи панцир-кутікулу.).

Кутикула не має зовнішнього шару з жироподібних речовин, тому ракоподібні не витримують пересихання: вони не можуть ефективно утримувати вологу у своєму тілі.

Хітин – це особлива органічна речовина. Хітиновий покрив майже не розтяжим. Це заважає росту молодих раків. Тому, раки періодично линяють. Під старим покривом утворюється новий. Старий хітиновий покрив лопається та скидається. Рак швидко росте. Під час того, як хітин просочується вапняком, ріст уповільнюється та потім зовсім зупиняється до наступної линьки.

Відео сюжет «Линяння краба»

Відповідь на проблемне запитання : Іноді линька відбувається дуже важко для раку: він, не будучи в силах звільнити зі старої шкіри свою клешню або ходильних ногу, обриває її. Але пошкоджена кінцівка здатна до регенерації, тому-то і трапляються раки, у яких одна клешня менше іншої. Іноді рак, коли йому загрожує небезпека, за допомогою свого мускульного зусилля відламує свою клешню.

  1. "Хвилинка цікавинка"
    1. Розміри ракоподібних: від 1 мм (дафнія) до 80 см (омар).
    2. Тривалість життя: мокриця – 3-4 роки, креветки – 4 роки, омар – до 50 років, річковий рак – до 2 років.
    3. Відкладають яйця: тропічні краби – 20-150 штук, річковий рак – 60-500-600, паразитичні види – кілька тисяч до 1,5 млн.
    1. Рубрика "Чому?"
  • Як пояснити вислів "Червоний як рак"?

Рак має буро-зелений колір. Покрив тіла містить червоний пігмент астаксантин, який при взаємодії з білками панциря стає бурим. Під час нагрівання білки руйнуються, астаксантин звільняється, і рак червоніє.

  • Де раки зимують?

Взимку свого місця проживання вони не міняють, а просто опускаються значно глибше, туди, де вода не замерзає. З пізньої осені до ранньої весни раки ведуть малоактивний спосіб життя, відсиджуючись в укриттях по 20 годин на добу. Життя у самок в цей період більш насичена, ніж у самців. Адже через два тижні після спарювання, яке відбувається у жовтні, самка відкладає собі на черевце близько 100 ікринок і виношує їх довгі 8 місяців, тобто до початку літа, коли з них вилуплюються молоді рачки. Для повноцінного розвитку ікринок турботливим матусям доводиться час від часу залишати нору, щоб вигуляти їх і почистити. Навесні, коли вода прогрівається, раки стають дуже активними, здобуваючи прожиток, левова частка якого припадає на рослинну їжу, і захищаючи свій будинок, який являє собою довгу, до 35 см, нору. Так що ніякої загадки, що стосується місця, де раки зимують, зовсім і не існує.

  • Існує думка, що нормальний спосіб пересування раків – задом наперед.

Річ у тім, що у спокійному стані рухаються передом, а плавають задом. Коли рак пливе, він різко згинає черевце, яке закінчується хвостовим плавником, загрібає. І, відповідно, згинаючись, рухається головогрудьми уперед, а очі, вусики і черевце спрямовані назад.

  • Голова в раку нерухома. Яким чином він може одночасно дивитися в різні боки, не повертаючи голови?

Кулясті очі сидять на довгих стеблинках. Тому рак може одночасно дивитися в різні боки. У разі небезпеки він ховає очі в поглибленнях панцира.

  1. Різноманітність ракоподібних.

Ряди: Десятиногі

Рівноногі

Гіллястовусі

Веслоногі

Короподоїди

Самостійна робота. Заповнення таблиці «Різноманітність Ракоподібних»

Ряд

Особливості будови

Представники

Коропоїди

Паразитичні види. Тіло плоске. Є ротовий апарат сисного типу у вигляді колючого хоботка з сильними присосками по обидва боки.

коропоїд

Рівноногі

 

 

Гіллястовусі

 

 

Веслоногі

 

 

 

Десятиногі

 

 

 

V. Узагальнення та систематизація знань 

Тестування

1. Рак живе у .... водоймах

А) прісних,  Б) солоних, В) прісних та солоних.

2. За способом живлення рак – це ....тварина

А) хижа, Б) рослиноїдна, В) всеїдна.

3. Тіло рака складається з ....

А) черевця, Б) анальної лопаті, В) головогрудей.

4. Органи дихання рака – це ...

А) легені, Б) трахеї, В) зябра.

5. За статевою ознакою, рак є ....твариною

А) роздільностатевою,  Б) гермафродитною.

  • Закінчити речення
  1. Тіло рака складається з …. (головогрудей та черевця)
  2. До головогрудей приєднуються 5 …    (пар кінцівок)
  3. Перша пара кінцівок перетворилася на…   (клешні)
  4. За типом живлення ….    (всеїдні)
  5. На черевці розташовуються….   (плавальні ніжки)
  6. Раки дихають за допомогою …  (забер)
  7. Органи дотику у раків  ….    (довгі вусики)
  8. Органи нюху у раків ....(короткі вусики)
  9. Складні очі рака складаються з ....(простих вічок)
  10.  Для раків властивий ..... диморфізм (статевий)
  • Прийом «Якби….»

Уявіть, що в рака, краба чи омара зникли обидві клешні. Яким стане його життя?

 Уявіть, що в панцирі рака зник хітин і він став м’якеньким. Що не зможе робити рак?

VI. Домашнє завдання

Опрацювати § 9 підручника, дати відповіді на запитання (усно), підготувати кросворд.

VII. Підсумок уроку

Опишіть трьома дієсловами наш урок

1

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
12 березня 2019
Переглядів
12604
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку