Урок "Реактивний рух"

Про матеріал
Мета: Закріпити та поглибити знання учнів з теми імпульс, закон збереження імпульсу; розглянути та вивчити особливості реактивного руху; ознайомити учнів з першими космонавтами та реактивним рухом у природі; розвивати вміння - робити висновки та узагальнення; застосовувати свої знання на практиці; виховувати почуття гордості за здобуті знання та інтерес до предмету.
Перегляд файлу

Фізика 10 кл

Людство не лишатиметься вічно на Землі,

                                                  а  в погоні за світлом і простором

спочатку несміло  проникне за межі атмосфери,

а потім  завоює собі і  весь навколишній простір.

                                                                                                    К.Е. Ціолковський

 

Тема: Реактивний рух

Мета: Закріпити та поглибити знання учнів з теми імпульс, закон збереження імпульсу; розглянути та вивчити особливості реактивного руху; ознайомити учнів з першими космонавтами та реактивним рухом у природі; розвивати вміння -  робити висновки та узагальнення; застосовувати свої знання на практиці; виховувати почуття гордості за здобуті знання та інтерес до предмету.

Формування ключових компетенцій: спілкування державною мовою; математичну компетентність; основні компетентності у природничих науках і технологіях; уміння вчитися впродовж життя; ініціативність  і підприємливість;

Обладнання: повітряні кульки, нитка, шматки трубки різного діаметру, картки з завданнями, презентація «Перші космонавти», відеофрагмент «Реактивний рух в природі».

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу (2 хв)

 - привітання

- психоемоційний настрій учнів

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів, перевірка домашнього завдання (10 хв)

До дошки два учня: перший учень показує розв’язок домашнього завдання, другий завдання на картці.

Учням в класі пропонується об’єднатися в групи по 2 учнів і розв’язати завдання на картці.

 Перевірка розв’язаних карток (завдання підібрані так, що число відповіді у всіх картках однакова).

Додаткові питання:

  1. Що називають імпульсом тіла?
  2. Що називають імпульсом сили?
  3. Яку систему називають замкненою?
  4. Сформулюйте закон збереження імпульсу.

ІІІ. Робота по темі уроку (22 хв)

Учням пропонується надути кульку, підписати її (дати назву) і відпустити. Після спостереження польоту кульки учням ставиться проблемне питання: Який  рух ви спостерігали?; які особливості цього руху?

Вислуховуємо відповіді учнів.

Ви спостерігали реактивний рух. Що це за рух ми розглянемо на сьогоднішньому уроку. Запишіть тему уроку «Реактивний рух»

Реактивний рух  - це рух, що виникає внаслідок відділення з певною швидкістю від тіла якоїсь його частини.

Яка частина відділялась від кульки під час польоту?  -  повітря.

Відповідно до закону збереження імпульсу загальний імпульс системи кулька-повітря залишається незмінним і дорівнює нулю: mпvп+ mкvк = 0 звідки vк=- mпvп/ mк    - знак мінус вказує на те що кулька рухається в бік протилежний рухові повітря.

На який літальний апарат схожа повітряна куля?  - ракета.

Ракета – літальний апарат, який переміщується в просторі завдяки реактивній тязі, що виникає внаслідок відкидання ракетою частини власної маси.

Виведемо формулу швидкості руху оболонки ракети для випадку коли все паливо згорає миттєво .

Згідно закону збереження імпульсу імпульс системи до взаємодії був рівним 0 а після взаємодії mгvг + mобvоб   тоді 0 =- mгvг + mобvоб  звідки              

vоб = mгvг / mоб

Які висновки можна зробити з формули?

  • Чим більша маса газу що вилітає тим більша і швидкість оболонки
  • Чим більша швидкість газу що вилітає тим більша і швидкість оболонки
  • Чим менша маса оболонки тим більша її швидкість.

В реальних ракетах газ витікає з певною швидкістю – тому ракети рухаються з значно меншими швидкостями.

В основу ракетобудування були покладені праці К Е Ціолковського. Свою працю «Дослідження світових просторів реактивними приладами»,  що побачила світ у 1896 році. У цій статті і її продовженнях він заклав основи теорії ракет і рідинного ракетного двигуна. У цій піонерській праці Ціолковський:

 

Над ракетами працював і Микола Іванович Кибальчич – свої думки він виклав у проекті де розробив реактивний літальний апарат. Але його праці побачили світ тільки в 1917 році після Жовтневого перевороту, тому першість у цій галузі закріпилась за К.Е. Ціолковським.

Давайте розглянемо  будову ракети (таблиця):

  • паливо
  • окисник
  • оболонка
  • двигуни
  • корисне навантаження

 

Доповідь учня «Перші космонавти»

Доповідь учня «Реактивний рух у природі»

IV. Закріплення матеріалу (8 хв)

Поясніть чому кулька рухається?

Що можна зробити для збільшення швидкості кульки? – збільшити швидкість витікання повітря. Яким способом? Спробуйте його здійснити за допомогою обладнання що є у вас на столі.

Дітки пробують і роблять висновки.

Чи уважно ви слухали розповідь своїх однокласників про реактивний рух у природі перевіримо за допомогою хмарки тегів. Наведіть приклади тварин, що використовують реактивний рух.

Задача 1. Реактивний літак набирає швидкість від 800 км/год (222,2) до 2000 км/год (555,6). За цей час літак втратив 1 т палива. Маса літака без палива дорівнює 16 т. Яка швидкість витоку газів?

(m1+m)v1=m2v2+mv3   v3=((m1+m)v1-m2v2)/m = -5112,2 м/с

Задача 2. Ракета масою 4000 кг летить зі швидкістю 500 м/с. Від неї відокремлюється головна частина масою 1000 кг і летить зі швидкістю 800 м/с. З якою швидкістю продовжуватиме політ частина ракети, що залишилась?(400 м/с).

m1v1=m2v1’+(m1-m2)v2’   v2’=(m1v1-m2v1’)/(m1-m2) = 400 м/с

Задача 3. З моделі ракети масою 200 г вилітають гази зі швидкістю 600 м/с відносно Землі. Вважати, що заряд масою 50 г згоряє миттєво. Визначити дійсну висоту підняття моделі, якщо опір повітря в 3 рази зменшує теоретично обчислену висоту?

Задача 4. Космонавт вийшов у відкритий космос і забув пристебнути страхувальний трос. У якому напрямку треба кинути гайковий ключ, аби повернутися на корабель?

Потрібно ключ кинути в бік протилежний від корабля.

Задача 5. Відповідно до інструкції під час пострілу з рушниці варто щільно притиснути приклад до плеча. Навіщо?

Збільшити масу рушниці для зменшення її швидкості.

V. Рефлексія (2 хв)

Що ви дізналися нового на уроці?

Чи зможете застосувати свої знання вдома?

VІ. Домашнє завдання (1 хв)

Вивчити § 32     дост. № Задача 5           вис. № 

Додаток 1

 

 

  1. Куля масою 10г вилітає з дула гвинтівки зі швидкістю 500м/с , якої швидкості набуде гвинтівка, якщо її маса 5 кг.

m1v1=m2v2  v2=(m1v1)/m2 = 1 м/с

  1. Одиницею імпульсу сили є:

а) Н          б)  Н*с           в) Н*м/с

 

 

  1. Вагон масою 20 т рухається зі швидкістю 10.8 км/год і стикається з нерухомим вагоном масою 40 т. З якою швидкістю рухатимуться вагони після спрацювання автощеплення?  m1v1=(m1+m2)v2’  v2’=(m1v1)/(m1+m2) = 1 м/с
  2. Одиницею імпульсу тіла є:

а) Н          б)  Н*м/с       в) Н*с   

 

 

  1. Хлопчик масою 35 кг, що стоїть на візку масою 5 кг, кидає м’ячик зі швидкістю 36 км/год. Яка маса м’ячика, якщо хлопчик з візком почав рухатися зі швидкістю 2 м/с. (m1+m2)v1=m3v3 m3=(m1+m2)v1/v3 = 1 кг
  2. Імпульс тіла  - величина

а) скалярна            б)   векторна         в) геометрична

 

 

  1. Який імпульс має гумка масою 20 г, що  рухається зі швидкістю 50 м/с. p=mv = 1 Нм/с
  2. З якого човна легше вистрибнути на берег: з навантаженого чи порожнього?

а) з порожнього        в) з навантаженого                  г) немає значення

 

 

  1. Який імпульс має автомобіль масою 1,5 т, що рухається зі швидкістю 0,002 км/год?  p=mv = 1 Нм/с
  2.  Одиницею імпульсу тіла є:

а) Н          б)  Н*м/с       в) Н*с   

 

 

  1. На візку  масою 200 кг їде хлопчик масою 50 кг. Візок рухається зі швидкістю 4 м/с. Наскільки зміниться швидкість візка, якщо хлопчик зійде з нього. (m1+m2)v1=m1v2  v2’=(m1+m2)v1/m1 – v2 = 1 м/с
  2. Дві кулі однакового об’єму виготовлені з заліза та дерева рухаються з однаковими швидкостями. Яка з них має менший імпульс?

а) залізна              б) дерев’яна          г) імпульси однакові

 

 

  1. Дві кульки рухаються назустріч зі швидкостями 2 м/с і 5 м/с. Маса першої кульки 4 кг, маса другої 3 кг. Знайдіть швидкість і напрямок руху кульок після їх непружного удару. m1v1-m2v2=(m1+m2)v2’ v2’=(m1v1-m2v2)/(m1+m2) = -1 м/с
  2. Камінь вільно падає. Опором повітря знехтуйте. Вкажіть правильну відповідь.

а) імпульс камена незмінюється      б) імпульс  каменя збільшується

в) імпульс каменя зменшується

 

 

Додаток 2

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 10 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (академічний рівень) 10 клас (Бар’яхтар В.Г., Божинова Ф.Я.)
До уроку
Розділ 3. Закони збереження в механіці
Додано
23 січня 2020
Переглядів
6872
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку