Тема : Реактивний рух.
Мета:
Дидактична: дати поняття реактивного руху; з’ясувати умови його виникнення, причини, з яких реактивний рух покладений в основу створення космічних кораблів, ознайомити з основними частинами ракети, їх призначенням, поглибити розуміння фізичної сутності другого та третього законів Ньютона.
Формувати вміння, навички та норми діяльності учнів. Розвивати креативність мислення.
Виховна: виховувати почуття патріотизму, бажання працювати на користь країні.
Хід уроку:
1. Організаційний момент
- привітання учнів;
- готовність учнів до уроку ;
- психоемоційний настрій
Учитель. Я рада вітати вас на уроці, бачу, що ви маєте гарний настрій. Добрий настрій притягує вдачу. Дуже хочеться, щоб кожен з вас показав себе сьогодні через знання і дії на занятті. Отже, запрошую вас до співпраці.
2. Актуалізація опорних знань
Учитель. Пропоную перевірити знання з попередньої теми.
2.1. Експрес - опитування:
1. Що називають імпульсом?
Можлива відповідь: Функцію механічного стану матеріальної точки називають імпульсом.
2. Імпульс тіла – це…
Можлива відповідь: імпульс тіла – це векторна величина, яка дорівнює добутку маси тіла на швидкість поступального руху центра мас.
3. Назвіть внутрішні сили для системи з двох тіл.
Можлива відповідь: сили взаємодії між тілами, що входять до системи, наприклад, між зорями, називаються внутрішніми силами.
4. Що таке зовнішні сили?
Можлива відповідь: Це сили діяння на тіла даної системи (дві зорі) з боку тіл, які не входять до цієї системи (наприклад, сусідні космічні тіла).
5. Як впливають внутрішні сили на сумарний імпульс системи?
Можлива відповідь: Внутрішні сили, змінюючи імпульси окремих тіл системи, не змінюють сумарний імпульс системи.
6. Яку систему називають замкненою?
Можлива відповідь: Це система тіл, на кожне з яких не діють зовнішні сили.
7. Сформулюйте закон збереження імпульсу.
Можлива відповідь: В інерціальній системі відліку сумарний імпульс замкненої системи тіл у часі не змінюється.
8. Чому усі реальні системи не є замкненими?
Можлива відповідь: Тому що на тіла системи діють як сила тяжіння, так і сили опору, наприклад тертя.
9. В яких випадках закон збереження імпульсу можна застосовувати для не замкненої системи тіл?
Можлива відповідь: закон збереження імпульсу можна застосовувати для не замкненої системи тіл, якщо зовнішні сили, які діють на будь-яке тіло системи, врівноважуються.
10.Чому дорівнює імпульс тіла чи системи тіл у системі відліку, зв’язаній з їх центром мас?
(Можлива відповідь. Нулю.)
11.Чи можна сказати, що зміна імпульсу тим більша, чим більші:
А. Прикладена до тіла сила;
Б. Маса тіла;
В. Імпульс тіла;
Г. Більший час дії сили?
(Можлива відповідь. Правильні відповіді А і Г, що випливає з формули )
3. Повідомлення теми, мети уроку
4.Вивчення нового матеріалу.
Вчитель. На минулому уроці ми поділилися на групи:
1.Теоретики
2.Експерементатори
3.Практики
4. Біофізики
5.Техніки
6.Історики
Учитель. Кожна з них шукала певну інформацію, що стосується реактивного руху, обдумувала її,аналізувала. Пошук закінчився. Я думаю, що кожна команда знайшла багато корисного і цікавого. Перше слово надаємо теоретикам.
Виступ теоретиків.
Нам відомий закон збереження імпульсу. Реактивний рух виникає при відокремленні від тіла його частини з певною швидкістю. Тобто до взаємодії тіло було нерухомим, а , значить, його імпульсу дорівнює нулю.
Отже, імпульси частин тіла мають бути однаковими за модулем, але протилежними за напрямком.
Отже, швидкість тіла при реактивному русі прямо пропорційна масі тіла та швидкості відокремленої частини та обернено пропорційна масі тіла.
Учитель. Отже, ми познайомилися з теоретичною основою реактивного руху. Але, як сказав Ломоносов , « Дослід цінніший; ніж тисячі думок , народжених уявою». Тому наступне слово – експериментаторам.
Виступ експериментаторів.
Дослід1. Повітряна кулька наповнюють повітрям. Кульку відпускають, із неї виходить повітря і вона починає стрімко рухатися.
Дослід 2. На візочку закріплена під кутом пробірка з водою, яка щільно закрита пробкою. Пробірку нагрівають за допомогою спиртівки. Після вистрілу пробки візочок від’їжджає в протилежному напрямі до напрямку руху пробки.
Дослід3. З зігнуту трубку через лійку наливають воду. При виливані води трубка відхиляється в протилежному напрямі.
Перегляд мультфільму « Капітан Врунгель»
Перегляд відео, мультфільм.
Учитель. Як казав Галілей, Фізика написана у величній книзі, що завжди відкрита у нас перед очима. Я маю на увазі Всесвіт. Цю книгу читали практики. Їм слово.
Виступ практиків. Реактивний рух дуже часто зустрічається в житті, зокрема :
Учитель. Дуже часто, коли робили якийсь винахід, виявлялося, що він тисячоліттями існує в природі . Так сталося з ідеєю реактивного руху . Тому наступне слово я хочу надати біофізикам.
Виступ біофізиків.
Захист презентації
План
1. Кальмари
2.Восминоги
3.Медузи
4.Гребішок
5. Сальпа
6. Личинки стрекоз .
Учитель. Як бачимо , реактивний рух – явище досить поширене. Але, звичайно ж , у нас воно асоціюється у першу чергу з польотами в космос.
Залишити поверхню Землі і піднятися в небо мріяли ще стародавні греки. До наших днів дійшов міф про Дедала, який сконструював крила собі і своєму сину Ікару з пір’я , скріпленого воском. Ікар піднявся до Сонця, але віск розпалився Й Ікар упав у море. Від міфів до наукових проектів пройшли тисячі років. Триста років тому Ньютон висловив дуже цікаву думку: якщо вистрілити вгору, сила земного тяжіння сповільнює рух кулі , але чим далі віддаляється куля від Землі, тим слабшає сила земного тяжіння. Він розрахував ту швидкість, яку потрібно було надати тілу, щоб воно подолало земне тяжіння, і ця швидкість дорівнювала 8 км\год. Але ж як надати тілу такої великої швидкості ? Ми знаємо, що це стало можливим завдяки застосуванню реактивної сили. Але як прийшли до цієї ідеї, нам повідомляють історики.
Виступ істориків.
Захист презентації.
План.
1.О. Засядько
2. К. Константинав
3.Микола Іванович Кибальчич
4. Ціолковський Костянтин Едуардович
5. Кондратюк Юрій Васильович (Олександр Гнатович Шаргей)
6. Корольов Сергій Павлович.
Учитель. Отже, ми ознайомилися з біографіями видатних людей, що зробили значний внесок у розвиток космонавтики. І тепер, я думаю, буде цікаво дізнатися пор технічний бік справи. Як же побудована ракета, як вона рухається? Слово технікам.
Виступ технікам.
Захист презентації.
План.
Учитель. Я думаю , що тем дуже цікава і ви не обмежитеся тим, що почули на уроці та прочитаєте в підручнику.
5.Закріплення вивченого матеріалу.
Запитання:
1. Який рух називають реактивним?(це рух внаслідок відокремлення від системи деякої її частини з певною швидкістю.)
2. Чому рухається ракета?(тому що нескомпенсована сила тиску розжареного газу на дно камери згоряння створює реактивну силу тяги двигуна.)
3. Яка будова ракети?(головна частина, запас пального, камера згорання, реактивне сопло.)
4. Яким чином можна збільшити швидкість руху ракети?(збільшивши масу палива або швидкість витікання палива.)
6. Підсумки. Оцінювання.
7. Домашнє завдання ст.128 -130. вивчити. Скласти задачу на реактивний рух.