Урок № 4 циклу "Кровообіг." Мета уроку Ознайомити учнів з нервовою та гуморальною регуляцією кровопостачання органів. Ознайомити учнів з найбільш частими порушеннями в роботі кровоносної ситеми та причинами їх виникнення.
Регуляція кровопостачання органів
Практична робота № 4. Вивчення кровообігу. Зміни в тканинах
при порушенні кровообігу
Мета уроку: ознайомити учнів із видами регуляції кровопостачання органів — нервовою та гуморальною; розкрити значення регуляції для здійснення важливих життєвих функцій; , ознайомити учнів з найбільш частими порушеннями в роботі кровоносної системи і причинами їх виникнення.
Розвиваюча: розвивати уміння порівнювати біологічні процеси та їхнє значення в організмі, уміння виділяти головне в матеріалі, який вивчається;, навчитися надавати першу допомогу в разі артеріальних, венозних і капілярних кровотеч.
Виховна: виховувати бережливе ставлення до власного організму та оточуючих людей.
Базові поняття та терміни:. Нервова, гуморальна регуляція, тиск крові, гіпертонія, гіпотонія, інфаркт, інсульт, аритмія,артеріальна, венозна, капілярна кровотечі, внутрішня кровотеча, пов’язки, джгут.
Концепція уроку: Охарактеризувати механізми, що регулюють роботу серця, пояснити, що саморегуляція роботи серця автономною нервовою системою й гормональна регуляція роботи серця за допомогою гормонів діють незалежно одна від одної. Обговорити з учнями можливі причини ураження органів кровоносної системи, розглянути методи їх лікування і профілактики, у ході практичної роботи дати кожному учневі можливість отримати практичні навички надання першої допомоги в разі різних видів кровотеч.
Методи: словесні, наочні, частково-пошукові, проблемно-розвиваючі, робота в группах, практичні
Обладнання й матеріали: таблиці «Кровообіг», « Будова серця» , « Перша допомога в разі кровотеч», джгути, бинти, вата, марлеві серветки.
Тип уроку: урок формування умінь та навичок.
1. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
2. Мотивація навчальної діяльності
- Як і чому змінюється кровопостачання м’язів при переході від спокою до роботи і навпаки?
Інтенсивність кровообігу залежить від фізичних навантажень, температури тіла тощо. Тому завжди виникає потреба у збільшенні або зменшенні кількості крові, яка перетікає по кровоносній системі. До того ж часто виникає необхідність перерозподілу надходження крові до органів (наприклад, необхідність збільшення кровообігу в м’язах, які працюють, і зменшення його в органах травлення). Усі ці процеси відбуваються під впливом регуляторних систем організму.
Повідомлення теми уроку.
3. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда
— Що таке регуляторні системи організму людини?
— Які системи органів до них належать?
4. Засвоєння нового матеріалу
План пояснення нового матеріалу
1. Регуляція кровопостачання органів. (Розповідь учителя, заповнення таблиці.)
2. Порушення діяльності серцево-судинної системи та заходи запобігання їм. (Робота в групах ,складання опорної схеми, повідомлення учнів.)
3. Перша допомога при кровотечах. (Розповідь учителя, бесіда, практична робота)
Регуляція кровопостачання органів.
Розповідь учителя, заповнення таблиці учнями
Рух крові по судинах регулюють нервова система та деякі біологічно активні речовини.
Нервова регуляція. До гладеньких м’язових волокон стінок кровоносних судин підходять нерви, імпульси від яких звужують просвіт судин і, відповідно підвищують тиск крові Загальну регуляцію руху крові забезпечує судиннно-руховий центр відповідного відділу головного мозку.
Гуморальна регуляція Деякі гормони, серед них уже вам відомий адреналін, звужують просвіт кровоносних судин, підвищуючи тиск крові в них . Інші біологічно активні сполуки( ацетилхолін) навпаки,можуть розширювати просвіт кровоносних судин, зменшуючи при цьому тиск
Порушення діяльності серцево-судинної системи та заходи запобігання їм.
Серед різних хвороб захворювання серцево-судинної системи є найпоширенішими в усіх країнах світу. Саме вони призводять до тимчасової або повної працездатності. Якщо раніше ці хронічні хвороби були притаманні переважно людям літнього віку, то зараз патологічні порушення серцево-судинної системи спостерігаються навіть у дітей шкільного віку.
Які ж хвороби переслідують нашу серцево-судинну систему? Які причини їх виникнення, як їм запобігти? Це ми зараз і розглянемо.
Серцево-судинні захворювання поділяються на хвороби серця (наприклад інфаркт міокарда, аритмії, вади серця, міокардити); хвороби артерій (наприклад дистонія, атеросклероз, гіпертонічна хвороба, інсульт); хвороби вен (наприклад варикозне розширення вен, тромбофлебіт).
Складання опорної схеми
Робота в групах
Завдання групам
Схарактеризуйте захворювання серцево-судинної системи за таким планом:
Причини, симптоми, профілактика
- інфаркту міокарда, аритмії
- інсульту, дистонії
-гіпертонії, атеросклерозу
-варикозного розширення вен, тромбофлебіту
Які основні причини виникнення серцево- судинних хвороб?
- зниження фізичної активності
- нераціональне харчування
- паління, алкоголь, наркотики
- нервові перенапруження
Як запобігти розвитку захворювань серцево-судинної системи?
- Фізична праця й спорт
- Дотримання режиму харчування, раціональне харчування
- Загартовування
- Психологічна рівновага (емоційна стриманість)
- Відмова від шкідливих звичок
Перша допомога при кровотечах.
Бесіда
- Що таке кровотеча?
- Які судини можуть бути пошкоджені?
Складання опорного конспекту
У залежності від того, яка судина пошкоджена, розрізняють кровотечі:
- капілярні
- венозні
- артеріальні
У залежності від того, куди виливається кров, кровотечі поділяють на:
- зовнішні
- внутрішні
Перша допомога полягає в:
-зупинці кровотечі
-знезараженні рани
- накладанні пов’язки.
Порядок дій при різних видах кровотеч з демонстрацією правил правильного накладання джгута, закрутки, тиснутої повязки.
Види кровотеч |
Характерні ознаки |
Перша допомога |
Венозна |
кров витікає безперервним темним струменем без різко виражених пульсових поштовхів |
накладання тиснучої пов’язки або джгута нижче за рану |
Артеріальна |
кров витікає яскраво-червоним пульсуючим струменем, висота якого змінюється в ритмі пульсової хвилі |
накладання гумового джгута або закрутки з тканини; максимальне згинання кінцівок у суглобах або притискання артерії в певних точках тіла або вище за місце поранення |
Капілярна |
кров витікає повільно |
накладання тиснучої пов’язки після обробки рани дезинфікуючим розчином, або прикладання міхура з льодом |
Внутрішня |
раптове зблідніння обличчя, збліднення й похолодіння кистей і стоп, почастішання пульсу, запаморочення, шум у вухах, виділення холодного поту |
потрібно прикласти гумовий міхур із льодом чи холодною водою й негайно відправити постраждалого до медичного закладу |
.
5. Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях
Виконання практичної частини роботи.
Практична робота № 4. Вивчення кровообігу. Зміни в тканинах при порушенні кровообігу
1) Інструктаж із правил безпеки життєдіяльності учнів, під час виконання практичних робіт в кабінеті біології.
2) Виконання практичної роботи (згідно з інструкційною карткою).
Практична робота № 4. Вивчення кровообігу. Зміни в тканинах при порушенні кровообігу.
Мета: вивчити кровообіг у власному організмі, зміни в тканинах, що виникають при порушеннях кровообігу.
Хід роботи
1. Подивіться на колір нігтьового валика на великому пальці руки. Який він? Натисніть на ніготь великого пальця вказівним. Що спостерігаєте тепер? Приберіть вказівний палець із нігтя великого пальця. Які зміни відбуваються з кольором нігтя? Запишіть відповіді на поставлені запитання й зробіть висновок про причини зміни кольору нігтя.
2. Обхопіть пальцями правої руки основу вказівного пальця лівої руки й із силою притисніть його. Через 30 с зазначте зміни, що сталися з пальцем. Поясніть із фізіологічної точки зору зміни, що відбуваються в тканинах у цьому випадку.
3. За результатами роботи зробіть висновок.
6. Узагальнення і закріплення знань
Обговорення питань.
— У якому напрямку рухається кров по артеріях і венах?
— Які можливі причини порушення кровообігу?
— Які зміни при порушенні кровообігу можуть відбутися в тканинах ?
7. Підбиття підсумків уроку
Складання Т – схеми
Я знав І Я дізнався
8. Домашнє завдання