Урок географії в 6 класі
Тема уроку: Рельєф дна Світового океану»
Мета: поглибити та систематизувати знання про основні форми рельєфу Землі; формувати загальні уявлення про рельєф дна Світового океану; розвивати вміння працювати з різноманітними джерелами знань, критичне мислення; виховувати спостережливість, повагу до дослідників глибин Світового океану.
Обладнання: фізична карта півкуль, атласи, підручники, плакати, фрагмент відеофільму про дослідження дна океану.
Тип уроку: урок-віртуальна підводна екскурсія.
Очікувані результати: учні зможуть розрізняти складові частини в рельєфі океану, характеризувати їх, показувати на карті.
Хід уроку.
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Сьогодні Ви не просто учні 6-А класу, сьогодні Ви члени команди досліджувальної підводної лодки «Челенджер». Отже сьогодні нам будуть потрібні Ваші важливі якості: увага, взаємовиручка, вміння аналізувати ситуацію і знаходити вірне рішення.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Учні обмінюються сенканами та кросвордами,які складали вдома за темою: «Форми рельєфу суходолу».
Прийом «Підготовка до мандрівки» (робота в групах, кожна група - батискаф, який буде мандрувати і досліджувати за своїм маршрутом)
Розробіть рекомендації щодо підготовки спорядження та правил роботи в групі. (Назва груп та девіз приготовлені заздалегідь).
Перевірка домашнього завдання
IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Здивуй!»
Людині властиве прагнення пізнати невідоме. Підкорення полюсів та найвищих вершин, багатоденні переходи через пустелі та непрохідні лісові хащі, вихід у космічний простір — усе це приклади невтомного пошуку відкриття таємниць, які пропонує людству природа.
Однак, незважаючи на високий рівень розвитку людської цивілізації, величезні простори Світового океану, зокрема його дна, ще й сьогодні залишаються недостатньо вивченими.
Демонстрація фрагменту відеофільму про вивчення підводного світу. (Відеоролік 3Д – рельєфу дна).
Відео зупиняється і оголошується девіз уроку.
3Д – три дії: Дивись! Досліджуй!Дізнавайся!
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Ще у середині ХІХ століття вважали, що рельєф Світового океану достатньо простий, за багатомільярдну історію планети, вода могла би повністю вирівняти морське дно. Такі погляди були спростовані у 60-роки ХІХ століття, коли велося прокладання телеграфного кабелю з Європи до Америки через північну частину Атлантичного океану. Під час виконання підводних робіт в центрі океану знайшли високі гори.
Чому вода їх не зруйнувала і чи знаходяться вони тільки в центрі океану?
Сьогодні ми спробуємо дати відповіді на ці запитання.
Ехолот — прилад для вимірювання глибин океану. Пояснення принципу дії.
Кожна команда отримує картку з завданням по певній частині океану,результати дослідження повинні бути представлені у вигляді таблиці чи певної логічної схеми.
Складові частини в рельєфі дна Світового океану (робота з підручником та картами атласу)
Висновок 1. Рельєф дна Світового океану характеризується складністю і різноманітністю. Учені виділяють три основні частини в рельєфі дна Світового океану: шельф, материковий схил і ложе океану.
Континентальний шельф — широка смуга дна, що перебуває на глибині до 200 м. Межі шельфу проводять береговою лінією та вздовж перегину поверхні (брівка) шельфу до материкового схилу. Межа лежить на глибині 50–600 м та більше. Якщо чіткого перегину немає, межу проводять ізобатою 200 м. Ширина шельфу різна — від 1 до 1500 км.
Материковий схил — підводний уступ, що відокремлює шельф від глибоководної частини та опускається на глибину 3,5–4 км.
Це затоплена частина континенту із земною корою материкового типу. Материковий схил має нахил від 1 до 10°, характеризується різним розчленуванням рельєфу: наявністю довгих і глибоких каньйонів, терас, зсувів. Окремі каньйони сягають 3–5 км глибини та врізаються в континентальний схил на 1000 м, як наприклад, перед гирлами річок Св. Лаврентія, Парани, Конґо.
Ложе океану
Основна частина дна Світового океану — ложе із земною корою океанічного типу. На ложі є пасма, плато, височини, які розділяють його на котловини.
У центральних частинах океану пролягають серединно-океанічні хребти з глибокими розколинами завширшки кілька десятків кілометрів, уздовж яких розходяться літосферні плити та піднімається розплавлена речовина мантії. Найглибші місця океані — жолоби, які утворюються там, де одна плита заходить під іншу, поринаючи в мантію.
Практична робота № 4 (продовження)
1) Знайдіть на фізичній карті світу знаходження шельфу, серединно-океанічних хребтів, глибоководних жолобів, океанічних котловин та гірських хребтів.
2) Позначте на контурній карті положення серединно-океанічних хребтів.
Висновок 2. На дні океанів, як і на суходолі, найбільшими формами рельєфу є підводні рівнини і гори. Крім того, чітко вирізняються частини океанічного дна: підводна окраїна материків, ложе океану, серединно-океанічні хребти.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом «Бліцопитування»
Які частини виокремлюють у рельєфі дна Світового океану?
Як утворюються глибоководні жолоби?
Яким ділянками земної кори — стійким чи рухомим відповідають серединно-океанічні хребти?
Які форми рельєфу, що властиві дну океанів, відсутні на материках?
Прийом «Творча лабораторія» (робота в групах)
За картами атласу охарактеризуйте головні риси рельєфу дна одного з океанів.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Учні підбивають підсумки за допомогою вчителя, відповідаючи на запитання. Продовжується перегляд відеоролика до кінця з поясненнями з кожної групи.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати стор. 108-110 підручника;
2. Продовжити підготовку міні-проектів про унікальні форми рельєфу Землі (бажано розподілити їх за тематикою: про унікальні форми рельєфу в світі, Україні, рідному краї).