Урок "Стихійні явища.Екологічні проблеми Африки"

Про матеріал
Розробка відкритого уроку для учнів 7-х класів з теми "Стихійні явища.Екологічні проблеми Африки" передбачає мультимедійний супровід та обов'язкове використання інтерактивної дошки
Перегляд файлу

Тема уроку:  Стихійні  явища природи. Екологічні проблеми      

                     Африки

 

Мета уроку:

формувати уявлення учнів про стихійні природні явища, екологічні проблеми та заповідні території материка ;

розвивати навички роботи з основними джерелами географічних знань та вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;

виховувати екологічну свідомість учнів

 

Тип уроку:  комбінований

 

Обладнання: фізична карта Африки, підручники, атласи, мультимедійний проектор, смарт-дошка, ноутбук, роздатковий матеріал (літери «А,Б,В,Г»  – 1 комплект для кожного учня), куб з 6-ма гранями-запитаннями.

                                                      

Хід уроку

I. Орг.момент (перевірка присутніх та готовності учнів до уроку)

 

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

 

Робота з настінною картою та атласом («Природні зони Африки»)

Біля карти учень називає і показує природні зони, інші учні перевіряють за атласами.

 

 – Які природні зони поширені на території Африки?

За ключовими фразами або словами необхідно визначити природну зону:

  • зміна сухого і волого сезонів (савани)
  • багатоярусність (гілеї)
  • великі добові амплітуди температур (пустелі)
  • дика маслина і суничне дерево (твердо листі вічнозелені ліси і чагарники)

 

Прийом «Творча лабораторія» (2 учні) 

Два творчих завдання підвищеного рівня складності. Учні можуть використовувати підручник, атласи.

*Чи можна змерзнути в жаркій пустелі?Обґрунтуйте.

*Чому на півночі Африки більш чітко простежується широтна зональність, ніж на півдні?

( перевірка - після «Фотокрос»)

 

Фотокрос «Знайди мою домівку»

(Вибіркове оцінювання: 4 учні обмінюються зошитами, 1 – перевіряє вчитель)

Розподілити представників флори або фауни по трьом природним зонам, записуючи їх за номером у відповідні колонки [слайд 1-11].

 

Перевірка  «Фотокрос»[слайд 12].

Гілеї:  2,5,10 (леопард, сейба, шоколадне  дерево)

Савани:  4,6,7,9 (зонтикоподібна акація, баобаб, птах-секретар, слонова трава)

Пустелі:  1,3,8,11 (алое, лисиця-фенек, скорпіон, дикі кавуни)

 

 Перевірка завдання «Творчої лабораторії» (усно)

 

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

 

Прийом «Дивуй»

 –А чи знаєте ви, що в Африці знаходиться одне з семи чудес світу? Єгипетські піраміди. І саме в піраміді Хеопса вчені віднайшли наступний напис: «Люди загинуть від невміння користуватись силами природи і незнання істинного світу».(Епіграф уроку – на дошці)

  Стихія природи  є дуже могутньою, і населення Африки відчуває на собі її істотний вплив. Але сама людина своєю необдуманою господарською діяльністю також значно порушує природну рівновагу, видозмінюючи ландшафти.

 

 Проблемне питання:  [слайд 13]

 – Хто, все ж таки, несе за собою більші негативні наслідки: могутня стихія природи чи нераціональна діяльність людини?

 

IV. Вивчення нового матеріалу

 

Запис  теми  уроку [слайд 14]

 

Метод кубування (протягом уроку)

Демонстрація куба. Роз’яснення. Перша  грань:

 

Грань «Назви асоціацію»

–З якими образами у вас  асоціюється поняття «стихійні лиха»?

 

Прийом «Словничок» [слайд 15]

Стихійні явища природи — фізико-географічні явища, які завдають шкоди

господарству, погіршують умови життя людей і можуть призвести до їх

загибелі та значних матеріальних збитків.

 

Відеосюжет  з випуску новин [слайд 16]

 

Робота з підручником [c.68]

– Які з них найбільш поширені в Африці?

 

Пояснення вчителя з відповідним записом у зошити

1. Тропічні циклони та зливи в зоні вологих екваторіальних лісів. [слайд 17]. Вимивають гумус, підтоплюють будинки  і с/г посіви.

3. Посухи і суховії– тривалий бездощовий період здебільшого в зоні Сахель, на південь від Сахари, що супроводжується жарким,сухим вітром.[слайд 18] Посухи та суховії призводять до втрат урожаю сільськогосподарських культур, знищення пасовищ і, як наслідок, спричинюють голод у бага­тьох країнах Африки

4. Пилові бурі в пустелях засипають піском коло­дязі, караванні шляхи.  [слайд 19]

5. Нашестя сарани [слайд 20], яка здатна за лічені години знищити посіви сільськогосподарських культур або врожай плантацій.

 

За останні століття значно збільшилися масштаби проявів стихійних явищ, на розвиток багатьох стихійних лих впливає загострення екологічних проблем, викликаних людською діяльністю.

 

Прийом «Словничок» [слайд 21]

Екологічні проблемице зміна природного середовища в результаті антропогенних дій, що веде до порушення природних систем  і призводить до негативних соціальних, економічних та інших наслідків.

 

Перегляд  відеосюжету [слайд 22]

 

1. Вирубка екваторіальних лісів[слайд 23], як джерел цінних порід дерев.

2. Випалювання лісів під поля і пасовища.

– Які негативні наслідки цього явища?

3. Спустелення савани[слайд 24], через надмірне випасання великої рогатої худоби та посухи. Швидкість наступу 1 км/рік.                                                               

[слайд 25]Щоб зупинити наступ Сахари на сава­ну, уряди прилеглих країн домовилися про створення так званого зеленого поя­су, де висаджуються фінікові пальми, акації, вічнозелені австралійські евкаліпти.                                                                                                                             

[слайд 26]                                                                                                                 4. Скорочення популяції деяких видів диких тварин (особливо  слонів, носорогів і жирафів) через зміну природного середовища та браконьєрство. 5. Радіоактивні сміттєзвалища.

Випереджаюче завдання «Екологічна хвилинка»

[слайд 27] ( виступ учня)

 

Грань «Порівняй» (куб)

– Що спільного і відмінного між стихійними лихами та екологічними проблемами?

 

Нераціональна людська діяльність може призвести до серйозних негативних наслідків. І для вирішення екологічних проблем та збереження природи було створено природоохоронні території, що займають значну площу на території Африки. До світової спадщини ЮНЕСКО занесені 78 об’єктів Африки.

 

Робота з підручником та картами атласів.

– Скориставшись матеріалом підручника (с.69 ) та атласом наведіть приклади природоохоронних територій Африки. Покажіть їх на карті.

 

Грань «Проаналізуй» (куб)

 – В якій  природній зоні створено більшість національних парків та заповідників? Чому?

 

Фізкультхвилинка

 

Випереджаюче завдання

(Доповідь учня про природоохоронні території Африки). [слайд 28-29]

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

 

Прийом «Обери зайве» [слайд 30]

Учні піднімають картку з відповідною літерою:

А) Пилові бурі            Б) Нашестя сарани             В) Спустелення савани           Г) Посуха                    Д) Зливи.

 

–Чому саме спустелення?

 

Прийом «Знайди пару» [Слайд 31]

 Встановіть відповідність між причинами та наслідками несприятливих явищ, записавши у зошит правильні поєднання цифр і літер.

Перевірка: учні піднімають картки з відповідними літерами для зворотнього зв’язку.

Правильна відповідь:  1-В, 2-А, 3-Б. [Слайд 32]

 

Робота зі смарт-дошкою (3 учні) https://learningapps.org/display?v=p6b30t62j19   

Класифікувати несприятливі явища за відповідними групами: стихійні лиха або екологічні проблеми.

 

Резерв часу *

Картографічний практикум

Знайдіть «прихований» природоохоронний об’єкт за його географічними координатами[Слайд 33]

І ряд:    13º пд.ш., 37º сх.д. - ??? (запов.Ньяса)

ІІ ряд:   24º пд.ш., 32º сх.д. - ??? (нац.парк Крюгера)

ІІІ ряд: 4º пд.ш., 36º сх.д. - ??? (запов. Нгоронгоро)

 

 

VI. Підсумок уроку

Рефлексія. Метод «Кубування» (продовження)

 

Грань «Аргументуй» (повернення до проблемного питання)

Грань «Застосуй»

Грань «Я дізнався…»

 

Оцінювання учнів

 

VIІ. Д/З [Слайд 34]

§18, познач. на к/к основні заповідні об’єкти (с.69)

Підготувати доповідь про племена пігмеїв і тутсі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

 

«Творча лабораторія»

__________________________________________________________________

Питання №1

*Чи можна змерзнути в жаркій пустелі?

__________________________________________________________________

Питання №2

*Чому на півночі Африки більш чітко простежується широтна зональність, ніж на півдні?

_____________________________________________________________________________________________

Національний парк Серенґеті, що означає «безкрайня рівнина», розташований на півночі Танзанії на кордоні з Кенією. Нещадне винищування, наплив із усього світу мисливців за слоновою кісткою й рогом носорога, любителів сафарі й простих браконьєрів створили небезпеку для унікальної екологічної системи. Тому виникла потреба у створенні національного парку. Мешканцями національного парку є понад два мільйони антилоп гну, сотні тисяч газелей і зебр, бегемоти, величезна популяція левів, плямистих гієн, шакалів і гепардів.

Заповідник Нгоронгоро в Танзанії – це унікальне по своїй природі середовище проживання для багатьох видів фауни, яке склалось тут в результаті природньої ізоляції від навколишнього світу. Оскільки тварини не можуть подолати високих уступів кратеру, вони все своє життя проводять в межах Нгоронгоро. кількість крупних тварин, що мешкають в заповіднику сягає більше 25 тисяч голів. Серед них зустрічаються павіани, слони, жирафи, антилопи гну, зебри, газелі, буйволи, бегемоти, карликові антилопи дікдік, дикі кози, а також рідкісні білі та чорні носороги. Серед такого розмаїття травоїдних тварин вільно почувають себе численні хижаки: шакали, лисиці, леопарди, гієни, гепарди, леви.

 

Місто Агбогблоши (Гана), одне з антиекологічних місць на планеті! Сюди звозять електронне сміття зі всього світу. У ґрунти та повітря потрапляють ртуть, соляна кислота, миш’як, важкі метали, свинцевий пил, концентрація яких перевищує гранично допустимі норми концентрації в сотні разів. Це місце, де у воді немає риби, у повітрі не літають птахи, на ґрунті не росте трава. Середній вік його жителів становить менше 30 років.

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
1981
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку