Урок " Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів."

Про матеріал
конспект уроку складено за підручником "Біологія і екологія" Соболь В.І. 10 клас
Перегляд файлу

Предмет Біологія і екологія, 10 клас

Група _________________

Дата __________________

 

Тема 4: Репродукція та розвиток

Тема уроку: Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів.

 

Мета:

 освітня: систематизувати знання про основні способи розмноження організмів (нестатеве, статеве); сформувати уявлення про репродукцію, як основу для забезпечення безперервності існування видів; проаналізувати переваги та недоліки нестатевого і статевого розмноження;

 розвивальна: розвивати вміння логічно мислити, порівнювати основні форми розмноження живих організмів, формулювати висновки із власних спостережень;

 виховна: на прикладі процесів розмноження виховувати розуміння єдності всіх біологічних процесів

Обладнання і матеріали: таблиці, що ілюструють різні способи нестатевого і статевого розмноження.

Тип заняття: засвоєння нових знань.

Організація онлайн-навчання: онлайн-вправа, онлайн дошка Jamboard.

Базові поняття і терміни: розмноження (репродукція), нестатеве розмноження, статеве розмноження.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою; уміння аналізувати, формулювати висновки; навчання впродовж життя; наукове розуміння природи; знання та розуміння фундаментальних принципів біології.

Очікувані результати навчання здобувачів освіти:

Знаннєвий компонент: з’ясувати особливості форм розмноження різних організмів, переваги та недоліки статевого розмноження; ознайомитися зі способами нестатевого та статевого розмноження; одержати інформацію про  стратегії розмноження організмів.

Діяльнісний компонент: оперувати поняттям нестатеве та статеве розмноження; формулювати  висновки  про репродукцію, як умову існування біологічних систем.

Ціннісний компонент: усвідомлювати розмноження, як універсальну властивість живого на кожному з рівнів організації.

 

Підручник:

В.І. Соболь. Біологія: підручник для 10 кл. загальноосвітніх навчальних закладів. – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2018. – 272 с.: іл.

https://uahistory.co/pidruchniki/sobol-biology-and-ecology-10-class-2018-standard-level/


Хід уроку

І. Організаційний етап. Добрий день, шановні ліцеїсти! Сподіваюсь всі ви почуваєтесь добре. Я пропоную відслідкувати ваш настрій перед уроком. Оберіть свій смайлик.

Pin on рабочий стол

Neutral or Surprised Emoticon Face Stock Vector - Illustration of comic,  expressionless: 114997988

Картинки смайлики настроения для детей (44 фото) » Юмор, позитив и много  смешных картинок

1

2

3

ІІ. Актуалізація опорних знань

Фронтальна бесіда

«Пригадайте»

1. У чому біологічний сенс розмноження?

2. Які способи розмноження живих організмів вам відомі?

3. Чи завжди для розмноження організму потрібна інша особина?

4. Наведіть приклади розмноження за допомогою спеціалізованих частин тіла, неспеціалізованих частин тіла.

5. Чи може відбуватися розвиток незаплідненої яйцеклітини у тварин, які розмножуються статевим шляхом?

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

3.1.«Поміркуйте»

Розгляньте ілюстрації та запропонуйте пояснення.

https://uahistory.co/pidruchniki/sobol-biology-and-ecology-10-class-2018-standard-level/sobol-biology-and-ecology-10-class-2018-standard-level.files/image305.jpg

3.2.Оголошення теми та мети уроку

Тема нашого уроку : Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів.

Мета уроку: визначити особливості розмноження живих організмів, розглянути переваги статевого розмноження та стратегії розмноження.

ІV. Вивчення нового матеріалу

4.1.Розмноження, або репродукція (робота з терміном та схемою)

РОЗМНОЖЕННЯ, або РЕПРОДУКЦІЯ (від лат. re- — префікс, що означає зворотну або повторну дію, і produco — створюю), — відтворення собі подібних, що є основою безперервності існування виду

Репродукція реалізується на кожному з рівнів організації живого.

1.На молекулярному рівні відбувається процес реплікації ДНК – її подвоєння – що в подальшому забезпечить розподіл генетичного матеріалу між дочірніми клітинами.

2.На клітинному рівні відбуваються мітоз або мейоз – ділення клітин.

3.На організмовому рівні репродукцію живих істот забезпечують дві форми розмноження – нестатеве та статеве.

Нестатеве розмноження — це утворення нового організму з однієї або групи клітин вихідного материнського організму.

Статеве розмноження — форма розмноження, при якій утворюються спеціалізовані клітини (гамети) і відбувається статевий процес.

4.На популяційно-видовому рівні відтворення видів пов'язане зі стратегіями розмноження.

К-стратеги:

Невелика кількість нащадків

Висока індивідуальна адаптованість

Висока здатність до міжвидової конкуренції

Приклад: ссавці великих розмірів, яким притаманна турбота про нащадків; насінні рослини

R-стратеги:

Велика кількість нащадків

Низька адаптованість до середовища

Висока смертність нащадків

Приклад: комахи, бактерії, гризуни, однорічні рослини.

4.2. Які особливості нестатевої форми розмноження? (Міні-лекція)

Перевагою такого розмноження у тварин є те, що воно відбувається без затрат енергії на пошуки партнера протилежної статі. Водночас нестатеве розмноження має й суттєвий недолік — подібність нащадків. Якщо середовище існування організмів з нестатевим розмноженням зміниться, то подібним організмам одного виду з однаковими пристосуваннями загрожує загибель. Через те нестатева форма розмноження характерна для нижчих організмів і відбувається тоді, коли в навколишньому середовищі є сприятливі умови.

Основними способами нестатевого розмноження є поділ навпіл, спороутворення, фрагментація та брунькування.

Поділ навпіл — спосіб розмноження в одноклітинних, за якого з однієї материнської клітини утворюються дві дочірні, причому удвічі дрібніші, кожна з яких дає новий самостійний організм (наприклад, у бактерій, архей, амеб, інфузорій).

Множинний поділ (шизогонія) — спосіб розмноження одноклітинних, за якого з однієї материнської клітини утворюється багато дочірніх. Такий спосіб нестатевого розмноження спостерігається у споровиків, представником яких є плазмодій малярійний.

Брунькування — спосіб розмноження, за якого на клітині (наприклад, у дріжджів) або тілі (наприклад, у губок, гідр, коралових поліпів) формується брунька-клітина чи брунька-багатоклітинний утвір, що згодом відокремлюється або залишається на все життя.

Спороутворення — спосіб розмноження, що здійснюється за участі спор, що формуються всередині одноклітинних організмів (наприклад, хлорели, хламідомонади) або в спеціалізованих органах багатоклітинних організмів (наприклад, у вищих спорових рослин)

Фрагментація — спосіб розмноження, за якого тіло багатоклітинної тварини ділиться поперечним поділом на багато частин, кожна з яких росте й утворює новий організм. У такий спосіб можуть розмножуватися нитчасті зелені водорості, багатощетинкові черви, морські зірки.

Вегетативне розмноження — спосіб розмноження, що здійснюється багатоклітинними частинами, які відокремлюються від материнського організму. Його основу становить явище регенерації. Ця форма розмноження найбільш характерна для квіткових рослин.

Висновок: Отже, нестатеве розмноження обмежує різноманітність ознак у нових особин, але може за короткий сприятливий період забезпечити швидке утворення великої кількості нащадків з подібними ознаками.

4.3. Інформаційна довідка «Факти про водяне чудовисько»

Повідомлення здобувача освіти

Неотенія — явище, за якого досягнення статевої зрілості й завершення онтогенезу відбувається на ранніх стадіях розвитку, наприклад на стадії личинки. При цьому організм може досягати дорослої стадії або не досягати. Неотенія притаманна деяким членистоногим, червам, земноводним, а також багатьом рослинам. Приклад — аксолотлі — неотенічні личинки хвостатих земноводних роду амбістом, які внаслідок нестачі гормону тиреоїдину залишаються і розмножуються на личинковій стадії. Амбістоми — це рід земноводних, який включає 32 види. Цих істот можна зустріти на території Північної та Центральної Америки. Аксолотль у реальному житті зустрічається переважно лише в озерах Мексики, де для цієї незвичайної амфібії є всі необхідні умови.

Акваріум для аксолотля має бути дуже великим і глибоким, тому що на одну личинку, щоб вона нікого не з'їла, потрібно 50 літрів води. При цьому температура не повинна бути більше 20 градусів, інакше аксолотль може зазнати стресу та померти.

Аксолотль – личинка, яка досягає 30 см завдовжки

Факт

На цьому фото аксолотль знаходиться на людській руці, що насправді може не дуже сприятливо позначитися на личинці, що не звикла до температури наших тіл.

4.4.Яке значення статевого розмноження в природі? (Робота в групах)

Завдання для учнів.

Скласти схему «Способи нестатевого розмноження» за матеріалом §53 підручника (стор.209) та опублікувати її у Jamboard

Висновок: Отже, статеве розмноження має переваги над нестатевим, оскільки нові особини успадковують ознаки обох батьківських особин і тому мають можливість краще пристосовуватися до навколишнього середовища.

4.5. Які переваги та недоліки у різних форм репродукції?

(Розповідь з елементами бесіди)

А)Переваги нестатевого розмноження:

• потрібна лише одна батьківська особина (за статевого — дві); не потрібні спеціальні механізми на кшталт запилення, за якого марно гине багато гамет; не потрібно витрачати час та енергію на пошуки партнера;

• утворюються генетично ідентичні нащадки; якщо вид добре пристосований до свого середовища, то генетична ідентичність нащадків є перевагою, оскільки зберігаються вдалі комбінації генів;

• сприяє розселенню та поширенню виду (гриби — спорами, рослини — повзучими кореневищами тощо);

• швидке розмноження (бактерії здатні до поділу кожні 20 хвилин; множинний поділ малярійного плазмодію; нестатеве розмноження стьожкових червів та печінкового сисуна).

Б) Недоліки нестатевого розмноження:

• відсутність генетичної мінливості серед нащадків;

• марна втрата енергії та речовин за розмноження спорами, велика частина з яких не потрапляють у сприятливе місце для проростання;

• загроза перенаселення та виснаження поживних речовин в одному місці існування.

В) Переваги статевого розмноження:

• нащадки отримують комбінацію ознак батьків; за сприятливої комбінації підвищується життєздатність та покращується пристосованість нащадків до умов середовища, що змінюється;

• внаслідок комбінативної мінливості надає більше матеріалу для еволюції.

Г) Недоліки статевого розмноження:

• необхідність пошуку партнера;

• частина видів потребує спеціальних механізмів запліднення (запилення рослин птахами, комахами, вітром);

• частина нащадків за невдалої комбінації ознак виявляються менш життєздатними, ніж батьківські особини;

• менша кількість нащадків, ніж за нестатевого розмноження;

• менша швидкість розмноження, ніж за нестатевого.

 

V. Динамічна пауза

Написати у повітрі носом і підборіддям цифри від 1 до 10 або букви (наприклад, А, В, Д, О, У, К, М, П, Р, Ш тощо). Робити це слід з максимальним повертанням голови (цифри або букви мають бути високими і великими). Можна малювати в повітрі різні предмети, фігури тощо, писати добрі слова. Виконуючи вправу, потрібно рухати шиєю плавно, без ривків і зайвого напруження. Тулуб тримати нерухомо, спину прямо. Ця вправа покращує кровообіг головного мозку, роботу шийних хребців, позбавляє обличчя подвійного підборіддя.

 

VІ. Узагальнення, систематизація та контроль знань і вмінь здобувачів освіти

6.1.Виконання тренувальної вправи «Форми репродукції організмів» за посиланням

https://learningapps.org/display?v=pvdjtfzb522

СЛАЙД 30

6.2. Самостійна робота з таблицею (підручник, стор.210)

Порівняйте ознаки нестатевого й статевого розмноження та сформулюйте висновок про їхню роль у забезпеченні безперервності існування видів.

Таблиця. ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ФОРМ РОЗМНОЖЕННЯ ОРГАНІЗМІВ

Ознака

Нестатеве розмноження

Статеве розмноження

Поділ клітин

 

 

Участь клітин

 

 

Набір хромосом у клітинах

 

 

Джерело мінливості

 

 

Участь батьківських особин

 

 

Ідентичність нащадків

 

 

Основні способи розмноження

 

 

Біологічне значення

 

 

СЛАЙД 32

VІІ. Домашнє завдання

  • Ознайомитися з матеріалом § 53;
  • Усно відповісти на запитання № 1,7  (стор.210);
  • Доопрацювати таблицю в зошиті «ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ФОРМ РОЗМНОЖЕННЯ ОРГАНІЗМІВ»   СЛАЙД 15
  • Підготувати повідомлення «Регенерація кісткової тканини», «Регенерація у світі тварин»  (за бажанням);
  • Переглянути відео за посиланнями:

­       «10 клас. Біологія. Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів » MON UKRAINE: https://www.youtube.com/watch?v=ociA40U4-fo

­       «10 клас. Біологія і екологія. Репродукція як механізм забезпечення безперервності та існування видів» Всеукраїнська школа онлайн:

https://www.youtube.com/watch?v=3gpit4FF89s

VІІІ.Рефлексія

Прийом «Незакінчене речення»

Сьогодні я дізнався (дізналась)…

Було цікаво…

Було складно…

Я зрозумів, що …

Тепер я можу…

Я навчився…

Мене здивувало…

Урок дав мені для життя…

Мені захотілося…

 

Використані джерела

1. Євсеєв Р. С. Усі уроки біології. 10 клас. – Х. : Вид. група «Основа», 2018. – 255.  https://subject.com.ua/lesson/biology/10klas_2/53.html

2. Всеукраїнська школа онлайн https://lms.e-school.net.ua/courses/course-v1:UIED+Biology-and-Ecology-10th-grade+2020/courseware/f1bbdbc3 c4bf427792f8bd4abf844207/d22524a3c26144ea8bb762d9a537b9a5/?activate_block_id=block-v1%3AUIED%2BBiology-and-Ecology-10th-grade%2B2020% 2Btype%40sequential%2Bblock%40d22524a3c26144ea8bb762d9a537b9a5

3. Вправи-енергізатори, нестандартні фізкультхвилинки, динамічні паузи. URL:http://www.yrok.net.ua/load/vchitelski_znakhidki/do_uroku_fizichnoji_kulturi/vpravi_energizatori_nestandartni_fizkultkhvilinki_dinamichni_pauzi/109-1-0-1071

4. Блог Гаєвої Вікторії Анатоліївни https://vgayeva.wordpress.com/2020/04/21/10-клас-урок-на-тему-репродукція-як-меха/

5. Уміти   https://umity.in.ua/topic/?id=117

6. Щербіна Т.А., конспект уроку «Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів. Особливості процесів регенерації організму людини. Правила біологічної етики»

https://vseosvita.ua/library/urok-reprodukcia-ak-mehanizm-zabezpecenna-bezperervnosti-isnuvanna-vidiv-389477.html

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
19 червня 2023
Переглядів
436
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку