Урок "Рептилії. Особливості процесів життєдіяльності"

Про матеріал
Ознайомити учнів із загальною характеристикою класу Плазуни; розкрити основні поняття, особливості будови та процесів життєдіяльності й поведінки плазунів.
Перегляд файлу

Рептилії. Особливості процесів життєдіяльності.

Мета:

Навчальна: ознайомити учнів із загальною характеристикою класу Плазуни; розкрити основні поняття, особливості будови та процесів життєдіяльності й поведінки плазунів.

Розвивальна: розвинути знання, уміння, навички характеризувати клас Плазунів, робити узагальнення і висновки,  на макетах та схемах розпізнавати органи та системи органів плазунів; спостерігати за життєдіяльністю та поведінкою плазунів.

Виховна: виховувати почуття відповідальності, спостережливість, увагу, толерантність, доброзичливість; формувати в учнів любов, дбайливе ставлення до класу Плазунів.

Обладнання та матеріали: малюнки, таблиці, динамічні моделі, які ілюструють будову та процеси життєдіяльності плазунів, презентація «Плазуни» ,фрагменти відеофраментів «Розмноження плазунів», «Самокаліцтво».

Терміни та поняття: рогові луски, щитки, аутотомія, жовток, шкаралупова оболонка.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

І. Організаційний момент. (слайд 2)

         Девізом нашого уроку є такі слова : «Знати, любити, берегти» (слайд 3)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів:

Для того, щоб знати, давайте повторимо

- Яку тему ви закінчили вивчати на минулому уроці ? (Земноводні)

          1. Біологічна розминка (експрес – опитування) (слайд 4)

         Зараз ми повторимо тему земноводні за допомогою сигнальних карток , зелена картка відповідає за правильне твердження , червона – за неправильне твердження . Тепер вам потрібно вказати правильне твердження чи ні, і підняти відповідну картку.

 

1. Амфібії живуть виключно на суші.

2. Дихають амфібії легенями та шкірою.

3. У земноводних одне коло кровообігу.

4. Шкіра гола, багата залозами.

5. Земноводні мають плавальний міхур.

6. Непрямий розвиток земноводних відбувається з метаморфозом.

7. Самки земноводних відкладають ікру на суші.

8. У земноводних є клоака

         2. Цифровий диктант (слайд 5) Наступне завдання ми виконаємо на листочках . Розподіліть  твердження, закодувавши цифрами, відповідно до назви ряду тварин (підписати листочок)

Ряд Хвостаті

Ряд Безхвості

Ряд Безногі

1.Представники цього ряду мають короткі ноги і видовжене тіло.

2.Добре розвинені задні кінцівки, з допомогою яких вони гарно стрибають і плавають.

3.Кінцівки взагалі відсутні

4.Плавають, як риби, за допомогою хвоста.

5. Хвостовий відділ хребта перетворений на єдину кістку.

6. Квакша звичайна.

7.Має яскраве забарвлення: чорне з жовтим, шкірні залози виділяють отруту.

8. Тритон гребінчастий.                                                                                                     

9. Запліднення зовнішнє.

10.Кільчаста черв` яга.

11.Гребінчастий тритон.

12.Мають резонатори

Відповідь: Хвостаті (1,4,7,8,11), Безхвості (2,5,6,9,12),  Безногі (3,10) – взаємоперевірка виконаного завдання. ( 1 бал за правильну відповідь)

  3. Розгадування зашифрованої теми уроку:

             Сьогодні ми розпочнемо вивчати тварин, які у деяких викликають страх, а в інших – захоплення; одні вважають їх мудрими, могутніми, поклоняються їм, будують храми, а іншим вони здаються злими й підступними. Існує багато легенд, міфів, розповідей про них.

Це їх вважають:

• здатними до гіпнотичного погляду (змії)

• довгожителями (черепахи)

  кровожерливими (крокодил)

• швидкими і прудкими (ящірки)

  мінливими (хамелеон)

• це вони стали символом медицини.

 

- Хто ці таємничі тварини, чому їх так називають?

   Вчитель: Для того, щоб з’ясувати тему нашого уроку зараз ми  зіграємо  у   гру «Ключове слово» (слайд 6).

(Учням потрібно відповісти на запитання,і, взявши з кожного слова вказану літеру,скласти ключове слово. Відповідні літери учні обирають на вчительському столі)

1.Відтворення собі подібних…розмноження ( 1 літера відповіді).

2.Наука яка вивчає взаємозв’язки живих організмів з навколишнім середовищем … екологія (1 літера відповіді).

3. Личинка жаб має назву… пуголовок (1 літера)

4. Система органів, що забезпечує організм поживними речовинами для життєдіяльності, росту, розвитку називається…травна (1 літера відповіді).

5. Ротові кінцівки у павука, які слугують для вбивання здобичі та захисту…хеліцери (останню літеру відповіді).

6. Ріст членистоногих супроводжується періодичними … линяннями(1 літера відповіді).

7. Наука, яка вивчає риб називається … іхтіологія ( 1 літера відповіді)

8. Тварини, які поширені на суходолі,проте їхнє розмноження і розвиток відбувається у воді… амфібії (останню літеру відповіді).

 Ключове словоРЕПТИЛІЇ . ( в робочих зошитах записуємо дату і тему нашого уроку)

Герпетологія– наука, яка вивчає плазунів.

ІІІ. Мотивація . Створення проблемної ситуації.

 

Слідом за вологим кам'яно-вугільним періодом, де панували земноводні , настає час пермського посушливого періоду. Хто ж міг вижити в таких умовах? Якими властивостями повинні володіти тварини, щоб вони могли жити й розмножуватися на суші? Які особливості будови дали їм змогу стати сухопутними тваринами?

На ці та інші питання ми з вами сьогодні й спробуємо дати відповідь.

 

IV. Вивчення нової теми

            Тварини Класу Рептилії холоднокровні, переважно наземні, хребетні тварини, розмноження і розвиток яких відбувається на суходолі. Плазуни – нечисленний клас.  Відомо близько  8 тис. сучасних видів плазунів (в Україні - 21), які поширені на всіх континентах, окрім Антарктиди. Більшість видів цієї величезної сім’ї вимерли ще в кінці мезозойської ери, коли наступив  посушливий період. Ті, що залишились, як вони могли вижити в цей період і чому?

Які особливості способу життя і будови дозволили плазунам стати справжніми сухопутними тваринами?
         Для цього ми познайомимося з особливостями зовнішньої будови плазунів на прикладі ящірки прудкої.

      Відкрийте підручник на ст. 79 § 19 і  дайте усно  відповіді  запитання, на роботу 3хв. (слайд8 )

  1.               На які відділи поділяється тіло ящірки прудкої?
  2.               Що з’явилось у ящірки між головою і тулубом?
  3.               На голові у ящірки розташовані..
  4.               Яке значення має  хвіст?
  5.               Кінцівки розташовуються….  (інша назва ПЛАЗУНИ)
  6.               Пальці закінчуються…..
  7.               Тіло ящірок і змій вкрито……шкірою.
  8.               У зовнішньому шарі шкіри утворюються ….
  9.               Щільний роговий покрив заважає росту тварин тому вони …..

(доповнення вчителя крокодили і черепахи не линяють)

Пояснення вчителя: Ми з вами з’ясували особливості зовнішньої будови, які допомогли їм пристосуватися до суходолу, а тепер звернемо увагу на особливості внутрішньої будови притаманні плазунам (слайд11 ) Складання опорного конспекту

Для цього на столі у вас є таблиця, яку ми разом з вами будемо заповнювати, використовуючи опорні знаки

 

Система органів

Особливості будови

Опорно - рухова

Поява шиї, грудної клітки , міжреберних м’язів.

 

Кровоносна

 

 

Дихальна

 

 

Травна

 

 

Нервова

Поява  кори великих півкуль. Добре розвинутий мозочок.

 

Статева

 

 


        Слова  вчителя:  Тварини відійшли від води, і їхнє розмноження пов’язане тільки з сушею.  Уважно перегляньте фрагмент фільму і скажіть, які особливості розмноження дали можливість плазунам стати справжніми наземними тваринами? Відеосюжет (слайд 12-13) .  (відповіді дітей)

         Вчитель: Це дозволяє розвиватись рептиліям  поза водним середовищем і без личинкової стадії.

Сезонні явища

        Підведемо підсумок : Що  дозволило плазунам стати справжніми сухопутними тваринами? (запис у зошит) (слайд 15)

  •               Суха шкіра покрита лусочкам чи щитками.
  •               Збільшення рухливості тіла.
  •               Перехід до легеневого дихання.
  •               Розмноження за допомогою яєць.

 

V.Осмислення нового матеріалу.  Гра «Збери ромашку»

 

             А тепер на закріплення пропоную вашій увазі твердження, що характеризують ознаки класу. Знайдіть і виправте помилки, якщо вони є, в наступних твердженнях,  приєднавши «правильні» пелюстки до середини  «Рептилії». (слайд 16)

 

1. Плазуни – «гермафродитні» (роздільностатеві) тварини

2. Протоки статевих залоз відкриваються в клоаку

3. Запліднення у них зовнішнє (внутрішнє)

4. Більшість плазунів народжує малят (відкладає яйця)

5.Пальці ніг мають кігтики.

6. Для плазунів характерний непрямий(прямий) розвиток

7. Дихання легеневе і через шкіру (легеневе)

8. Повороти голови  забезпечує шийний відділ.

 

 

 VІ. Домашнє завдання

 Опрацювати відповідний параграф 19, ст.. 79-80.

Творче завдання . Чи можна крокодила назвати теплокровною твариною, адже у нього чотирикамерне серце. Як у ссавців та птахів? (слайд 17)

 

Учитель. Дякую вам за співпрацю , бажаю подальших успіхів у вивченні біології.

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
2 лютого 2020
Переглядів
1139
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку