Конспект уроку біології Вчитель: Алексеєнко Валерія Валеріївна Біологія 7 клас Тема уроку «Рептилії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування, різноманітність». Цілі уроку: Освітні: -забезпечити засвоєння знань про особливості зовнішньої будови та життєдіяльності класу рептилій у зв'язку зі способом життя; - сформувати уявлення про різноманіття і систематику рептилій; - з'ясувати значення плазунів у природі та житті людини і необхідність їх охорони. Розвиваючі: - розвивати вміння порівнювати, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки. Виховні: -виховувати вміння працювати в групах; -виховувати гуманне ставлення до тварин; - формування екологічної культури.
Завдання уроку: на прикладі плазунів з'ясувати особливості перших сухопутних тварин, і поклали початок розвитку високоорганізованих груп тварин; показати пристосувальні особливості плазунів до наземного способу життя; з'ясувати значення рептилій як важлива ланка в ланцюгах харчування, джерело сировини для медичної промисловості.
Обладнання: презентація «Рептилії», роздатковий матеріал (міні-конспект уроку), картки «Систематика», «Анатомія», «Екологія»; фото рептилій Червоної книги України.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Вид уроку: урок-дослідження.
Основні методи: проблемний, частково-пошуковий, практичний.
Основні поняття: плазуни, рептилії, лускаті, крокодили, черепахи.
Міжпредметні зв'язки: екологія, мистецтво, українська мова, історія, географія.
Організаційна структура уроку
Етапи уроку |
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Методичні коментарі |
|
|
||||
1. Організа ційний момент
2. Рефлексія емоційного стану (1 хвилина) |
(слайд 1) Доброго дня, діти! Сідайте. Сьогодні у нас не зовсім звичайний урок. На уроці присутні гості. Давайте посміхнемся один одному, нашим гостям і розпочнемо урок з гарним настроєм!!! |
Вітають вчителя.
|
Мета: зняти психологічну напругу, створити сприятливу психологічну атмосферу, налаштувати на роботу. |
|
3. Актуалі -зація знань і перевірка домашнього завдання (5 хвилин)
4. Введення в тему (3 хвилини)
|
З кожним новим уроком ми продовжуємо знайомитися з дивовижним світом тварин, зі світом їх таємниць і особливостей. На минулому занятті нами були вивчені перші наземні тварини, які, зумівши освоїти сушу, ще не відмовилися від зв'язку з водою, це клас?
Дізналися їх різноманітність, які загони відносяться до класу Амфібій?
Дізналися про особливості цієї групи тварин?
Все вірно!!! Зараз ми з вами згадаємо, як ці особливості відобразились на їх будові !!! На парті у кожного з вас знаходяться міні-конспекти з планом на сьогоднішній урок (додаток 1),(слайд 2), в графі перевірка домашнього завдання заповнюємо бланк відповідей. Обміняйтеся і перевірте роботи один одного. Максимальна кількість балів за цю роботу - 6. Якщо ви виявите одну помилку - 5, дві - 4 і так далі. Сьогодні ми з вами розпочинаємо вивчення нового класу хребетних тварин. Але якого? (слайд 3) Ви самі, з допомогою моїх підказок зможете вгадати, про кого буде йти мова. Отже, підказка перша: цих тварин вважають першими сухопутними тваринами. Підказка друга: Про них складено багато легенд і оповідей. Це їх вважають:
• жахливо кровожерливими (крокодил) • швидкими і верткими (ящірки) • жахливо мінливими (хамелеон) • стали символом медицини (змії). Мова дійсно піде сьогодні про рептилій (слайд 4). Це незвичайні тварини. У чому ж їх незвичайність? Це нам з вами і належить з'ясувати. Плазуни - перші сухопутні тварини. Їх так назвали за спосіб пересування - адже вони (більшість) пересуваються, зближуючись всім тілом з землею, тягнуть себе волоком. Ми знайомимося з новим розділом біології – герпетологія (слайд 5) - (від грец. Herpeton плазун і ... логія), розділ зоології, що вивчає плазунів і земноводних. Спочатку об'єктом дослідження Герпетології були лише плазуни, пізніше в її склад увійшла і батрахологія (від грец.batrachos жаба)
|
Відповідають на запитання вчителя. Класс Земноводні чи Амфібії
- Хвостаті, Безхвості, Безногі (Червяги).
Особливістю є те, що представники класу Земноводних мають 2 середовища існування наземну та водну
Виконання тестів, самоперевірка, виставлення балів в спеціальне віконце в конспекті
Відповідають, висловлюють свою думку
відгадують загадки
Записують поняття в конспект.
|
Мета: Активізація навчально-пізнавальної діяльності через створення проблемної ситуації.
Мета: Формування інтересу до проблеми.
Мета: виділення головного.
|
|
5. Створення проблемної ситуації (2 хвилини) |
Давайте сформулюємо питання, над якими ми будемо працювати на уроці 1.Чому цю групу тварин вважають першими сухопутними? Які пристосування виникли у них в зв'язку з середовищем існування? 2. Які тварини належать до класу Рептилії, систематичні одиниці? 3.Яке значення рептилій в природі та житті людини? (слайд 6) |
Формулюють питання |
Мета: Активізація навчально-пізнавальної діяльності через створення проблемної ситуації. Особиста зацікавленість кожного, значення думки кожного учня. |
|
6. Вихід на мету уроку (1 хвилина)
|
На основі теми уроку і наших питань давайте визначимо мету уроку Мета уроку - вивчити особливості зовнішньої будови рептилій у зв'язку з життям на суші. Ознайомитися з тваринами, які відносяться до класу Рептилії. З'ясувати значення плазунів. (слайд 7) |
Беруть участь у визначенні загальної мети уроку |
Мета: мотивація, особиста зацікавленість кожного учня |
|
II. Вивчення нового матеріалу (26 хвилин) |
||||
1.Організація самостійної роботи з придбання нових знань (7 хвилин) |
Діти, сьогодні у нас урок пройде трохи нетрадиційно, ви це побачили відразу по розташуванню парт. Зараз ви будете працювати по групах. Кожній групі буде дано індивідуальне завдання. Давайте з'ясуємо роль, яких вчених буде виконувати кожен з вас, в зв'язку з питаннями нашого уроку? Перша група у нас буде - анатоми, які вивчають? Друга -систематики, які вивчають? Третя - екологи, які вивчають? (слайд 8)
Протягом 5 хвилин, ви - командою, за допомогою підручника і додаткової літератури, яка знаходиться на ваших столах, намагаєтеся знайти відповідь на поставлене перед вами запитання за планом, вказаним в робочих аркушах. Після закінчення цього часу хтось один з групи розповідає про результат свого пошуку. Членам групи можна доповнювати відповідь. (Час 5 хв.) 1. Вивчення особливостей зовнішньої будови рептилій на прикладі ящірок;
2. Дослідження різноманіття і систематики рептилій. 3.Біологічне розслідування «Таємниці рептилій»; 4. Значення рептилій в природі і в житті людини. (слайд 9) |
Відповідають на запитання. Анатомія – наука, що вивчає будову організмів. Систематика - наука, що вивчає різноманітність. Екологія - наука, що вивчає взаємовідносини між організмами і навколишнім середовищем. |
Цель: настроить учащихся на работу, активизация познавательной деятельности
Мета: привернення уваги, викликати інтерес.
|
|
2. Виявлення особливостей зовнішньої будови плазунів (5 хвилин) |
Групи готові? Перше питання до вчених-анатомів (слайд 10), які вивчали особливості зовнішньої будови рептилій у зв'язку зі способом життя. Який висновок зробимо? Умови життя у водному та наземному середовищі відрізняються. Так як рептилії - тварини, які мають основне середовище проживання суходол, це не змогло не позначитися на зовнішньому будові і процесах життєдіяльності рептилій. Координує роботу учнів, дає рекомендації. Перевіряємо і заповнюємо робочий лист. Все зрозуміло?
|
Відповідь за планом (додаток 2): 1. Середовища існування (слайд 11). 2. Особливості зовнішньої будови. 3. Особливості пристосування рептилій до наземного середовища (слайд 12).
Заповнюють таблиці в конспекті, відповідають на запитання вчителя.
Виконують роботу, обговорюють питання, відповідають на запитання вчителя, роблять висновок. |
Мета: активізація розумової діяльності; формування вмінь практичного застосування знань, формування вміння спостерігати, порівнювати і робити висновки |
|
3. Різноманіття та систематика плазунів ( 4 хвилини) |
Націлює на виконання наступного етапу роботи. Різноманітністю і систематикою займалася у нас 2 група (слайд 13), уважно слухаємо, перевіряємо і заповнюємо конспект уроку.
Координує роботу учнів, дає рекомендації. Бере участь в заповненні конспектів, підказує. Після повідомлень про різноманітність рептилій в міру виступів звертає увагу на представників плазунів в Україні, називає тварин, занесених до Червоної книги України, прикріплює їх фото на дошку (додаток 6). |
Відповідь групи за планом (додаток 3):
2. Систематичне поження рептилій (слайд 15). 3. Загін Лускаті (слайд 16, 17). 4. Загін Крокодили (слайд 18, 19). 5. Загін Черепахи (слайд 20, 21).
Заповнення таблиці. Виконують роботу, обговорюють питання, відповідають на запитання вчителя, роблять висновок. |
Мета: розвиток вмінь знаходити в підручнику відомості для складання таблиць і схем. Мета: випереджаюче завдання.
Мета: готувати повідомлення та виступати перед однокласниками. |
|
4. Фізхвилинка (2 хвилини) |
Дуже багато захоплюючої інформації ми з вами прослухали, але не менш цікаві виступи нас чекають ще попереду. Щоб трішки відпочити, я підготувала комплекс вправ, які знімуть втому з шийного відділу хребта і плечового поясу. Займіть зручне правильне положення вашого тіла і всі разом виконуємо наступні вправи: (слайд 22) 1) «Черепаха»: нахили голови вперед-назад. 2) «Маятник»: нахили голови вправо-вліво. 3) «Собачка»: обертання голови навколо уявної оси, що проходить через ніс і потилицю. 4) «Сова»: поворот голови вправо-вліво. 5) «Їжачок нахмурився» (плечі вперед, підборіддя до грудей) → «Їжачок веселий» (плечі назад, голову назад). 6) «Ваги»: ліве плече вгору, праве вниз. Поміняти положення рук. |
Виконують вправи. |
Мета: здоров'я -зберігаючі технології |
|
5.Таємниці рептилій (5 хвилин)
|
Не лише над жабою, рептиліями, але і над крихітною инфузорією схиляються покоління людей і не можуть відкрити всіх її таємниць. Заслухаємо деякі доповіді заздалегідь підготовлені вашими однокласниками, а саме Заклинателі змій (слайд 23) Крокодилячі сльози (слайд 24) Змій Горинич - правда чи казка (слайд 25) Ящірка-павук (слайд 26) Милий- добрий крокодол Почо (слайд 27) Танцюючі хвости (слайд 28)
Бере участь в обговоренні доповідей. |
Слухають доповіді (додаток 4). Обговорюють цікаві моменти з життя рептилій. За бажанням доповнюють доповіді.
|
Мета: викликати інтерес.
|
|
6.Значення рептилій в природі та в житті людини (3 хвилини) |
Вчитель пропонує виступити з доповіддю 3 групі (слайд 29) Координує роботу учнів, дає рекомендації. Бере участь в заповнення конспектів, підказує. Виділяє найважливіше. (слайд 31) Звертає увагу, що одна з найскладніших завдань сучасності - проблема знищення живої природи. Рептилії - невід'ємна частина тваринного населення Землі. Допустити їх зникнення - значить зізнатися, що ми готові розлучитися зі всієї живою природою.
|
Відповідь групи за планом (додаток 5): 1. Що таке наука екологія. 2. Значення рептилій позитивне 3. Значення рептилій негативне (слайд 30) Заповнюють таблиці, обговорюють питання, роблять висновок. |
Мета: зв'язок з життям |
|
III. Закріплення навчального матеріалу (5 хвилин) |
||||
1. Узагальнення знань, виділення головного ( 1 хвилина)
|
Давайте повернемося до початку уроку. На всі питання ми відповіли? (слайд 32) Чому рептилій вважають першими сухопутними тваринами? Які загони рептилій відомі? Яке значення мають плазуни в природі та житті людини? Чи змінилося ваше ставлення до рептилій після сьогоднішнього уроку? |
Відповідають на питання |
Мета: систематизація знань, розвиток загальнонавчальних навичок, комунікативних навичок, рефлексія своєї діяльності
|
|
(3 хвилини) |
Для того, щоб дізнатися наскільки ви добре зрозуміли новий матеріал, я пропоную вам виконати тестову роботу (слайд 33). 1. Рептилії походять від: а) риб б) земноводних 2. Всі рептилії дихають: а) тільки легкими б) легкими і шкірою в) тільки шкірою 3. Життя сучасних плазунів пов'язане: а) тільки з водою б) з сушею і з водою в) тільки з водою 4. Назвіть вид запліднення, який характерний для ящірки: а) внутрішнє запліднення б) зовнішнє запліднення 5. У загін лускатих входять а) тільки ящірки б) тільки змії в) ящірки, змії, хамелеони 6. Вужі - це а) безногі ящірки б) особлива група плазунів в) змії Після виконання роботи, проведемо взаємоперевірку. Максимальна кількість балів за цю роботу - 6. Якщо ви виявите одну помилку - 5, дві - 4 і так далі (слайд 34). А тепер складіть дві оцінки за сьогоднішній урок (перша - перевірка домашнього завдання, друга - вивчення нового матеріалу) - у вас вийде оцінка за урок.
Продовж фразу (слайд 35): Я сьогодні на уроці вперше дізнався, що ... Мене особливо здивувало .... |
Виконують тестову роботу
Виконують взаємоперевірку, виставляють оцінки в спеціальному віконці конспекту |
Мета: Оцінка отриманих знань по темі |
|
|
Виставлення оцінок |
|
Мета: Оцінка отриманих знань по темі |
|
IV. Рефлексія (1 хвилина) |
||||
Рефлексія |
Складання синквейну по темі «Плазуни» (слайд 36): 1.Плазуни 2.Сухі, лускаті 3.Повзають, шиплять, лякають 4.Плазуни -перші справжні сухопутні тварини. 5.Рептілії. |
Складають синквейн, обмінюються думками
|
Мета: розвиток загальнонавчальних навичок, комунікативних навичок, рефлексія своєї діяльності. |
|
V. Домашнє завдання (1 хвилина) |
||||
Домашнє завдання |
Пояснює домашнє завдання (слайд 37). 1. Вивчити п. 21-22 - Запорожець Н. В., п. 32-33 – Соболь В. І. (Відповідаємо на питання після п.) Завдання на вибір: 2. Намалювати плакат на захист рептилій (формат А-4) 3. Які види рептилій мешкають в нашій місцевості (повідомлення) (слайд 38, 39) |
Записують домашнє завдання |
Мета: можливість вибору завдань дослідницького або творчого характеру, розширення знань про вивчений клас тварин, формування інтересу до науки біології, міжпредметні вміння. |
|
1