Урок Рей Дуглас Бредбері «Усмішка». Занепокоєння за руйнування духовних цінностей.

Про матеріал
Допомогти усвідомити ідею твору; розвивати навички аналітичного читання та творчу уяву, вміння працювати в групах; виховувати почуття прекрасного та небайдужість до долі людства.
Перегляд файлу

Урок зарубіжної літератури, 6 клас

Тема: Рей Дуглас Бредбері «Усмішка». Занепокоєння за руйнування духовних цінностей.

Мета: допомогти усвідомити ідею твору; розвивати навички аналітичного читання та творчу уяву, вміння працювати в групах; виховувати почуття прекрасного та небайдужість до долі людства.

Обладнання: підручник, роздрукована картина Леонардо да Вінчі «Мона Ліза».

Тип уроку: узагальнення знань, вмінь та навичок.

 

                                                                                            Краса врятує світ.

                                                                                            Ф.І. Достоєвський

 

Хід уроку

 

  1. Організаційний момент.

 

  1. Мотивація навчальної діяльності.

   Вчитель:

  • Мабуть, не існує людини, яка б не думала про своє майбутнє, про майбутнє нашої планети та не прагнула би хоч трохи зазирнути у це майбутнє.

 

  1. Вправа «Мікрофон»
  • Яким ви бачите життя людства через 50, 100, 200 років?

 

       Вчитель:

  • Як раз саме це і намагався зробити й американський письменник Рей Дуглас Бредбері – намагався уявити майбутнє людства. Його твори належать до наукової фантастики і вони вирізняються від інших фантастичних творів саме тим, що Бредбері показує реальний світ, який змінюється за законами науки, а не за допомоги чарівної палички.

 

  1. Оголошення теми.

   Вчитель:

  • Тема нашого уроку - занепокоєння за руйнування духовних цінностей у новелі Рея Дугласа Бредбері «Усмішка».

 

  1. Словникова робота
  • А зараз поповнимо ваші словнички новими для вас поняттями, які необхідні нам, щоб зрозуміти твір Рея Бредбері «Усмішка». Знайдіть відповідність між поняттям та його визначенням.

 

Шедевр                                             Достатньо високий рівень розвитку матеріальних благ,              

                                                           культури, науки

Науково-технічний                         Рух уперед, від нижчого до вищого, удосконалення в галузі

прогрес                                             науки і техніки

                                                           Сукупність матеріальних і духовних цінностей, створених

Культура                                          людством протягом його історії

                                                           Творче відображення дійсності в художніх образах, творча

Цивілізація   діяльність, досконале вміння в якійсь сфері 

            Зразковий твір, що є найвищим досягненням мистецтва,

Мистецтво   майстерності

 

 

  1. Аналіз змісту твору

    Вчитель:

  • Давайте звернемось до тексту твору, щоб зрозуміти головну думку твору.
  1. Як змалював Бредбері один день з майбутнього життя?

(Ранок. Святковий ярмарковий день. На вулиці зібралося багато людей. Спекотне повітря, сморід. Місто зруйноване, будівлі знищені вибухами, звалища мотлоху, поля світяться радіацією, вирви від бомб, «довкола огидний безлад»).

  1. Як ви вважаєте, що трапилось з цивілізацією (звертаємось до словничка)? (Війна, винаходи, що несуть загрозу існуванню людства: сучасна зброя, атомні станції, катастрофи, хвороби і т.д.).
  2. Чи подобається вам таке майбутнє? Виходить, що науково-технічний прогрес це погано (звертаємось до словничка)? (Один з учнів підготував повідомлення про важливі наукові винаходи, які принесли користь людству).

 

Вчитель:

    Висновок:

  • Виходить, справа не в технічному прогресі, не в наукових винаходах, а в у відношенні людей до них.
  1. На кого схожі люди з майбутнього?

(Одяг страхітливий: засмальцьований, з цупкої мішковини, брудні капелюхи. Іржаві казанки, щербаті філіжанки; п’ємо не каву, а якесь вариво з ягід; грошей нема, цигарок, випивки, розваг – теж, лише рука знайомим жестом тягнеться до кишені, якої теж не існує; живемо у печерах, в голоді і холоді).

  1. Які причини деградації людського суспільства називає Рей Бредбері? Доведіть свою думку цитатами. (бездуховність; безвідповідальність; байдужість кожного до долі усього людства; знищення природи, пам’яток, культури і мистецтва; «Вся річ у ненависті, в ненависті до всього минулого»; «Том пригадав минулі фестивалі – той, коли вони дерли й палили на площі книжки і всі дуже веселилися»; «…люди ненавидять те минуле, яке залишило їм самі уламки та руїни…»).

 

Вчитель:

  • Доведіть, що суспільство, яке зображує Рей Бредбері у творі «Усмішка», не є цивілізованим.

 

  1. Дискусія «Суспільство чи натовп»

 

Натовп

Суспільство

Ненавиділи минуле

Створювали матеріальні блага

Руйнували дороги, автомобілі

Розвивали науку

Спалювали книги

Процвітало книгодрукування

Зневажали твори мистецтва

Створювали мистецькі шедеври

 

 

Висновок: Це суспільство не можна назвати цивілізованим, бо ті люди не      визнавали попередні матеріальні та духовні досягнення людства – палили книги на площі, трощили автомобілі, знищували твори мистецтва.

 

Вчитель:

  • Чим Том відрізняється від натовпу?

(Хлопчик Том дуже відрізняється від натовпу. Він розуміє красу та силу мистецтва, та не може занапастити прекрасне).

  • А який твір мистецтва найбільше вразив маленького Тома?

(Картина Леонардо да Вінчі «Джаконда»).

 

  1. Повідомлення учня про картину Леонардо да Вінчі «Мона Ліза».

 

Вчитель:

  • Яке враження справила на Тома ця картина?

(Том єдиний з натовпу, хто не зміг плюнути в картину. Він збагнув наскільки ця картина гарна та був шокований вчинком натовпу. Бо цей маленький хлопчик єдиний, хто здатен на справжні щирі почуття; він плакав через знищення прекрасної картини).

 

Вчитель:

  • Картина Леонардо да Вінчі «Джоконда» - це шедевр, духовна цінність, якою не можна нехтувати. Вона не підлягає знищенню, щоб дати людству надію на відродження. Рей Бредбері своєю новелою «Усмішка», хотів показати, що краса може врятувати світ. Та наше духовне відродження, тобто краса людської душі, починається з духовного відродження кожної людини.

 

  1. Проблемне питання: Новела «Усмішка» - це застереження для людства від можливого лиха, адже люди є творцями свого майбутнього. Як ви вважаєте, що має робити кожен з нас, щоб уникнути цієї катастрофи?
  1. Берегти природу;
  2. Не нищити надбання людства;
  3. Поважати суспільні правила;
  4. Дотримуватись моральних норм;
  5.  Збагачувати культуру;
  6. Дотримуватись миру.

 

Висновок: Як і Леонардо да Вінчі, Рей Бредбері, мріяв про духовно багате людство, про моральне відродження людини, про перемогу добра над злом та краси над ненавистю. Проте Рей Бредбері хотів показати жахливу реальність людства та майбутнє, яке очікує його. Однак і да Вінчі, і Бредбері вірять у духовне і моральне відродження людей. Вони вважають, що якщо в серці людини перемагає добро, то світ ще може бути врятовано. «Краса врятує світ».

 

 

  1. Домашнє завдання.

Дати відповідь на питання: «Чи врятує краса світ» або «Майбутнє: яким я його бачу?».

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Maievska Liliya
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 березня 2020
Переглядів
2195
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку