Урок ": Рід іменників. Віднесення іменників до одного з родів. Змінювання іменників за числами. "

Про матеріал
Урок з української мови для 4 класу по темі ": Рід іменників. Віднесення іменників до одного з родів. Змінювання іменників за числами. "
Перегляд файлу

ТЕМА: Рід іменників. Віднесення іменників до одного з родів. Змінювання іменників за числами.

МЕТА: актуалізувати знання учнів про рід і число іменників; удосконалювати вміння визначати рід і число іменників; розвивати мовлення учнів, пам’ять, пізнавальну активність, уміння робити висновки, порівнювати; виховувати любов до рідної мови, увагу до слова,  вміння слухати товаришів.

Хід уроку

  1.         Організація класу.

1. Привітання дітей.

- Всі готові до уроку?    Слайд 2

Щоб урок пройшов немарно,                Треба сісти рівно й гарно.                                                                                                                                    Тож і ми часу не гаймо,                                                                                                                                    Працювати починаймо.

2. Аутотренінг ( які ми на уроці) Слайд 3                       У – уважні,                                                                                                                                                             Р – розумні,                                                                                                                                                             О – оперативні,                                                                                                                                                             К – кмітливі.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну відому, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

1. Хвилинка каліграфії (зашифроване слова "праця" з творчим завданням).

- Запишіть каліграфічно літери.

- Закресліть літери, що найчастіше повторюються, і утворіть слово.

П, б, з, е, р, е, б, з, а, з, б, е, ц, б, е, з, я

  • Хто зміг прочитати зашифроване слово? Слайд 4
  • Будь-ласка, біля дошки запишіть це слово і зробіть звуко-буквений аналіз.

Праця - [п] [р] [а] [ц] [а] - 5 б., 5 зв., 2 скл.

  •      Підберіть спільнокореневі слова до слова праця таким чином, щоб вони були різними частинами мови (працівник, працювати, працьовитий).
  •      А тепер утворіть нові слова за допомогою префіксів: на, до, пере (напрацювати, допрацювати, перепрацювати).
  •      А може хтось з вас знає прислів'я про працю? Адже ми недавно вивчили усну народну творчість з читання.

(Праця робить людину розумною. Землю красить сонце, а людину - праця.)

2. Гра «Розсипанка»  Слайд 5

  •      Складіть і запишіть  прислів'я, яке щойно пороздував легенький осінній вітерець.

Марнує годує, людину а лінь - Праця. (Праця людину годує, а лінь - марнує.)

  • Знайдіть слова, які відповідають на питання - що? (Праця, лінь).
  • До якої частини мови вони належать?

ІІІ. Повторення вивченого матеріалу.

1. Асоціативний кущ.  Слайд 6

01.bmp

2. Довідкове бюро

Іменник – велетенська, могутня, незрівнянна за можливістю поповнення новими словами частина мови. У найбільшому 11-титомному словнику української мови нараховується близько 135 000 слів. Половина з них припадає на іменник. Ось яка велика за чисельністю ця частина мови. 

  • А які іменники ви б хотіли запросити на урок ?

(уважність, старанність, пам’ ять, зосередженість).

IV. Повідомлення теми і мети уроку

1. Вправа «Передбачення»     Слайд 7

-  Розгадайте ребуси.   Запишіть іменники - відгадки у зошит. г1а  ві3ла  пі2л  100янка  100ляр  мі100

 (година, вітрила, підвал, стоянка, столяр, місто)

- Що можна сказати про ці слова?

-  Спробуйте визначити   тему уроку.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя

Цікаве про роди іменника

 Вперше поняття «рід іменників» ввів у мову Яків Федорович Головацький у 1849 році. Англійці, коли придумували свою мову, були найхитріші за інші народи. У них тільки живі істоти мають чоловічий чи жіночий рід, а всі інші іменники - неістоти належать до середнього роду. Жителі африканського племені Масаї у своїй мові виділяють усього два роди: один включає все велике та сильне, а другий - все маленьке й безсиле. Таким чином, роди (точніше - класи) називаються «сильний» і «слабкий».

2. Вправа «Мозковий штурм» Слайд 8

- Як визначити число і рід іменників?

  • А якщо іменник стоїть у множині, як визначити рід?

3. Визначення роду іменників.  Гра  «Журнал обліку короля»  

 (ланцюжком) Слайд 9

 Давним-давно в одній країні жив собі король Іменник. Він в усьому любив порядок. Одного разу король завів собі великий журнал, щоб вести облік своїх підлеглих. Ось прилетів метелик. Іменник сказав: «Він мій!» Заспівав соловей: «Він мій!», прилетів горобець: «Він мій!», стрибнув коник-стрибунець: «Він мій!», йде хлопчик: «Він мій!». Коли ж король побачив дівчинку, то сказав: «Вона моя!». «Моя також земля, береза, осика, трава, білка і багато всього іншого». На все інше Іменник сказав: «Воно моє». «Моє озеро, море, курча, кошеня, вікно, білченя та інше». Все було записано в журналі у три стовпчики: «чоловічий рід - він мій», «жіночий рід – вона моя», середній рід – воно моє». Одного разу король застудився і не зміг зробити запис, давайте йому допоможемо.

Прочитайте і запишіть іменники, визначивши їх рід.

  • Будинок,село, кошик, курча, оселедець, тітка, учень, кошеня, добро, щастя, листя, кіт, курка, машина.

 4. Визначення числа іменників.  Гра «Подарунок для берізки» (колективна робота)

Ростуть над ставом дві берізки. Стрункі, високі, білокорі. Опустили берізки зелені коси. Віє вітер, розчісує їх. Тихо шелестять листям берези. Це вони радіють, бо Осінь у подарунок принесла їм золотисті стрічки. Але Осінь поставила умову, що подарує лише тоді свої дари, коли ви на стрічках прочитаєте рядочки вірша, відшукаєте іменники і визначите їх число. Берізки просять виконати завдання, щоб Осінь їм вплела у зелені коси жовті стрічки!

- Прочитайте на стрічках рядочки вірша.

-  Відшукайте іменники, випишіть їх  і визначте  число.

Фізкультхвилинка

VІ.  Закріплення вивченого матеріалу

1. Розпізнавання іменників за числами. (колективна робота, усно) Слайд 10

  •                 Адреса, вечори, Вітчизна, вогонь, вудки, Дніпро, іній, колосся, обличчя, письменники, райдуга, рибалки, свято, люди.

2. Спостереження за іменниками, які вживаються тільки у формі однини або тільки у множині.

            Проблемне завдання

      - Поставте слова у форму множини:  Слайд 11

молоко, чуйність, скло, сметана, молодь, Дніпро.

Висновок:  Є іменники, які мають лише форму однини

- В українській мові є ще одні «цікаві» іменники.

- Спробуйте поставити у форму однини такі іменники (усно) Слайд 12

Карпати, штани, сани, ножиці, граблі, дріжджі, гроші.

    Висновок: Ці  іменники вживаються в мові лише у формі множини .

3. Самостійна робота.       Слайд 13

            Каструлі, спідниці, кавуни, сокири, праски, ножиці, конвалія, ложка,                                                                       сорочка,  тарілка, відро (цеберка), волошка, молоко.

В-І - записати в однині. 

В-ІІ - записати в множині. 

  • Підкреслити іменник, який вживається тільки множині, або тільки в однині.

       Перевірка виконаної роботи.

4. Гра «Веселі м’ячі”  Слайд 14

  • Прочитайте іменники. Закиньте м’ячі у відповідні сітки.
  • (Літо, дощ, теля, коса, весна, сніг).

5. Розподіл іменників за родами (диктант із взаємоперевіркою)

  Слайд 15

  •      Прочитайте текст.
  •      Іменники чоловічого роду виділіть синім кольором.
  •      Іменники жіночого роду – червоним кольором.
  •      Іменники середнього роду – зеленим кольором.

Мова – найважливіший засіб спілкування, втілення думки .

Мова – твій друг і порадник, знаряддя пізнання.

Мова – безцінний скарб народу,  цілюще джерело.

Перевірка  Слайд 16

6. Гра «Мікрофон»

- Для чого людям потрібна мова_

- Як називається наша рідна мова?

- Звідки виникла ця назва? (від назви держави Україна)

- Як потрібно ставитися до своєї мови?

VІ.Підсумок уроку. Рефлексія. Слайд 17

1.  Вправа «Незвершене речення» 

На цьому уроці я…

Тепер я знаю, що…

Новим для мене стало те, …

Вдома я…

Кожен урок – це ще одна сходинка, по якій ми піднімаємося все вище і вище до вершин Знань. Тож хай вам щастить.  Сонечко дарує вам промінці з написами, що воно несе, дарує - кожному з вас: Слайд 18

 красу, радість, здоров’я, працю, любов, щастя, тепло, мир, усмішку, старанність, …

2. Складання сенкану                                                                    Іменник                                                                                                                Власний                                           Загальний                                                                      Називає           Відповідає         Змінюється                                                                      Іменник – частина мови, що дає назву предметам.                                                        Імена,назви, клички, слова.

 

doc
Додано
20 квітня 2020
Переглядів
1149
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку