Урок на тему: Рівномірний рух матеріальної точки по колу
(урок фізики в 7 класі)
Мета уроку: ознайомити учнів з природою рівномірного руху по колу, з фізичними величинами, що характеризують цей рух.
Розвивати спостережливість, уважність, вміння виділяти головне, вміння ставити запитання, складати за малюнком задачі та розв’язувати їх.
Обладнання: штатив, кулька на нитці, роздатковий матеріал, презентація, підручник «Фізика 7 клас» за редакцією В.Г. Баряхтара, С.О. Довгого.
Тип уроку: формування ключових компетентностей
Ключові компетентності: спілкування державною мовою (розуміти інформацію з підручника, тлумачити фізичні поняття); математична (застосовувати математичні моделі); компетентності у природничих науках (пояснювати природні явища, використовувати знання з фізики для вирішення завдань пов’язаних з об’єктами природи та техніки); інформаційно-цифрова (відбирати необхідну інформацію, аналізувати); уміння вчитися (планувати, організовувати свою роботу); соціальна і громадянська (працювати в групах, співпрацювати); екологічна грамотність і здорове життя (застосовувати набуті знання та навички для збереження власного здоров’я та здоров’я інших).
Структура уроку
І. Організаційний етап: - привітання
- психологічне налаштування (1 хв.)
ІІ. Оголошення теми і завдань уроку (1-2 хв.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (2-4 хв.)
ІV. Актуалізація знань (5 хв.)
V. Вивчення нового матеріалу: - рівномірний рух по колу
- періодичний рух та період обертання
- частота обертання
- швидкість рівномірного руху по колу (20 хв)
VІ. Закріплення вивченого при розв’язуванні задач:
(10 хв.)
VІІ. Підведення підсумків, рефлексія (2-3 хв.)
VІІІ. Домашнє завдання: - параграф 12 вивчити, вправа 12 (1,2) виконати письмово. За бажанням знайти відповіді на питання:
- Чому ми бачимо тільки один бік Місяця?
- Що таке одометр? Як він працює?
Хід уроку
Вправа 1. «Що спільного?»
Отже тема уроку: «Рівномірний рух матеріальної точки по колу»
Сьогодні ми вивчатимемо криволінійний рух, зокрема рух по колу. Будь який криволінійний рух можна розглядати як рух тіла по колах різних радіусів.
Вправа 2. «Робота в групах» Вчитель формує групи, один з учнів групи вибирає картку на якій вказано номер групи та завдання.
Робота з підручником
Група 1 (п.1 стр.78-79)
Група 2 (п.1 стр.78-79)
Учні формулюють питання на кшталт (який рух називають рівномірним? Що називають матеріальною точкою? Що таке траєкторія? Які види рухів розрізняють за траєкторією? Що таке шлях? Як визначити швидкість рівномірного руху?)
Група 3 (п.2 стр. 79-80)
Група 4 (п.2 стр. 79-80)
Група 5 (п.3 стр. 80)
Група 6 (п.3 стр. 80)
Учні після опрацювання свого завдання ставлять підготовлені запитання іншій групі (друга група першій, третя – четвертій, п’ята - шостій). Таким чином опрацьовується нова тема за підручником.
Далі на дошці спільно розв’язується задача з обговоренням та поясненням.
№ 8.3 (Збірник задач з фізики 7 клас І.М. Гельфгат, І.Ю. Ненашев)
З якою частотою обертається барабан пральної машини, якщо за 2 хв він здійснює 1600 обертів? (Задачу доповнюємо питанням про визначення періоду обертання. )
Вправа 3 Складання задачі за малюнком з подальшим її розв’язанням по групах
Малюнок 12.3 стр.80
Група 1 знаходить період обертання
Група 2 знаходить обертову частоту
Малюнок 12.4 стр.80
Група 3 знаходить період обертання
Група 4 знаходить кількість обертів за певний час (наприклад за 1 хв.)
Групи 5 і 6 (п.4 стр.81) читають і виписують у два стовпчики
Що знали Що дізнались
Вправа 4 Спільний перегляд фрагменту відео (швидкість рівномірного руху по колу)
https://www.youtube.com/watch?v=Sra6w2-zfxA (з 2.15 по 3.20 хвилини)
Вправа 5 Продовж речення
На уроці я: дізнався…
зрозумів…
навчився…
мене зацікавило…
не зрозумів…