Урок узагальнення та систематизації знань з теми «Види сил.»
(урок фізики в 7 класі)
Мета уроку: Узагальнити і систематизувати знання учнів з теми. Пригадати основні характеристики сили тяжіння, сили пружності, сили тертя та ваги тіла.
Розвивати спостережливість, уважність, вміння виділяти головне, вміння розв’язувати задачі. Розвивати практичні навички учнів при роботі з обладнанням
Обладнання: пружина, динамометр, брусок, набір тягарців, штатив, роздатковий матеріал із завданнями для груп, підручник «Фізика 7 клас» за редакцією В.Г. Баряхтара, С.О. Довгого., збірник задач «Фізика 7 клас» І.М. Гельфгат, І.Ю. Ненашев
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань
Ключові компетентності: спілкування державною мовою (розуміти інформацію з підручника, тлумачити фізичні поняття, представляти текстову інформацію в іншому вигляді; описувати (усно чи письмово) етапи проведення фізичного експерименту, використовуючи арсенал мовних засобів; математична (застосовувати математичні методи для опису, дослідження фізичних явищ і процесів, розв’язування фізичних задач, опрацювання та оцінювання результатів експерименту; компетентності у природничих науках (пояснювати природні явища, використовувати знання з фізики для вирішення завдань пов’язаних з об’єктами природи та техніки); інформаційно-цифрова (відбирати необхідну інформацію, аналізувати); уміння вчитися (планувати, організовувати свою роботу; застосовувати набуті знання для оволодіння новими, для їх систематизації та узагальнення); соціальна і громадянська (працювати в групах, співпрацювати); екологічна грамотність і здорове життя (застосовувати набуті знання та навички для збереження власного здоров’я та здоров’я інших , дотримуватися правил безпеки життєдіяльності під час виконання навчальних експериментів).
Структура уроку
експериментальних (20-25 хв.)
Хід уроку
Ніхто не знає, які його сили, поки їх не використовує.
(Йоганн Вольфганг Гете)
Учні висловлюють свою думку з приводу епіграфу уроку.
Отже сьогодні ми будемо говорити про силу та її види. З’ясуємо від чого залежить значення сили, як можна змінити силу, як експериментально визначити модуль сили.
Вправа 1 «Робота в групах з підручником»
Клас поділяємо на чотири групи: І група - сила пружності ( параграф 19)
ІІ група - сила тяжіння ( параграф 20)
ІІІ група - вага тіла ( параграф 20)
ІV група - сила тертя ( параграф 21)
Працюючи в групах учні, використовуючи відповідний параграф підручника, на ватмані А3 оформлюють основні моменти (опорний конспект), що допоможе їм розповісти про свій вид сили за наступним планом:
Після завершення, кожна група представляє свій вид сили.
Вправа 2 «Розв’язування задач» Кожна група розв’язує свою задачу (всі учні записують розв’язок у зошиті. Вчитель перевіряє розв’язання 1 учня з групи, всі решта звіряються, перевіряючи своє розв’язання. Якщо є час 3 учні з кожної групи переходять у 3 інші групи обмінюючись розв’язками своїх задач. Повертаючись до своїх груп, пояснюють ті задачі що розв’язували інші групи.)
Вправа 3 «Діаграма Венна»
Перша і друга групи порівнюють силу тяжіння і вагу
Третя і четверта групи порівнюють вагу і масу
Сила тяжіння Вага Вага Маса
Вправа 4 «Експериментальна задача» (учні груп у зошиті записують вимірювання та обчислення)
І група – визначити коефіцієнт жорсткості пружини (динамометр, лінійка, тягарець)
ІІ група – знайти масу тіла (динамометр, тягарець)
ІІІ група – знайти вагу тіла (терези, тягарець)
ІV група – визначити коефіцієнт тертя ковзання (динамометр, брусок, трибометр)
Обговорення результатів експерименту
Рефлексія
Вправа 5 «Продовж речення»
На уроці: мені вдалося…
я навчився…
я не зрозумів…
я пригадав…
Домашнє завдання: с. 148-149 виконати всі тестові завдання, і дві обов’язкові задачі на вибір учня. Підготуватися до контрольної роботи.