Тема: Рівномірний рух матеріальної точки по колу. Період обертання. 7 клас
Мета: сформувати в учнів поняття рівномірного руху тіла по колу, познайомити учнів із періодичними фізичними величинами, якими характеризується цей рух; навчити учнів визначати період та частоту обертання тіл; розвивати в учнів логічне мислення, аналітичне мислення, просторову уяву ; виховувати уважність, охайність, пізнавальний інтерес.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: годинник, телурій, фото обертального руху в природі і техніці.
Хід уроку
І. Орг. Момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вправа «Семантична карта» - РУХ ( на дошці )
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Презентація фото обертального руху ( рух планет, супутників, годинник, СВЧ піч, точильний круг, шестеренки, карусель, колесо огляду) – фото (Додаток 1 )
Проблемне питання:
Так, всі тіла обертаються, тобто здійснюють обертальний рух або рух по колу. Сьогодні на уроці ми з ним і познайомимось.
ІV. Оголошення теми, мети уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
Слово учителя.
З криволінійними рухами в повсякденному життя ми стикаємося набагато частіше ніж з прямолінійними. Будь-який криволінійних рух можна розглянути як рух по дугах кіл з різними радіусами.
Тобто, іншими словами, це рух по колу. Вивчення цього поняття нам дасть ключ для розглядання довільного криволінійного руху.
Ми розглянемо найпростіший рух по колу з постійною швидкістю, тобто рівномірний рух по колу.
Визначення на ст.79 – вивчити.
Рівномірний рух по колу – це періодичний рух, тобто рух, який повторюється через рівні інтервали часу.
Періодичні рухи характеризуються періодичними фізичними величинами.
Період обертання – це фізична величина, яка дорівнює часу, за який матеріальна точка , що рівномірно рухається по колу, здійснює один оберт. Ст. 79 – вивчити.
Вправа 12 ( 1) – на дошці
Демонстрація: Рух секундної, хвилинної та годинникової стрілок.
Проблемне питання: Яка із стрілок швидше здійснить один оберт?
Отже, фізична величина, яка дорівнює кількості обертів за одиницю часу – обертова частота.
Вправа 12 ( 2 ) – на дошці
Подивіться на формули для визначення періода та частоти . Ви можете побачити , що ці фізичні величини взаємно обернені одна до одної .
Якщо ми проаналізуємо їх математично, ми побачимо , що чим більшим є період, тим меншою є частота та навпаки.
Вправа 3. Усно.
1 тіло здійснило 1 оберт за 20 с, а друге тіло здійснило 1 оберт за 50 с. У якого тіла більший період обертання? ( 2 т.) У якого тіла менша частота обертання? (2 т )
Ми з вами вже знаємо, що швидкість руху можна визначити за формулою = ,
в данному випадку ℓ - шлях, який пройшло тіло це довжина кола. Довжину кола можна обчислити за відомою вам математичною формулою ℓ = 2 П R, П = 3,14 математичне стала, R – радіус кола.
Закріплення:
Підсумок. Прийом рефлексії «Закінчи речення»
Я пропоную вам закінчити речення, виражаючи власні думки.
сьогодні я дізнався…
мені було цікаво…
мені було важко опрацьовувати...
я виконував завдання...
я зрозумів, що…
теперь я можу…
я відчув, що…
я навчився…
у мене вийшло…
я спробую...
мене здивувало…
ці знання я зможу використати (поза уроками)...
мене здивувало…
мені захотілося...
Д/З: опр. § 12; розв’язати впр. 12 ( 4 )
Додаток 1
Обертальний рух планет
Рух штучних супутників Землі
Обертання каруселі
Обертання колеса огляду
Обертання колес
Обертання механізмів