Урок "Різноманітність комах"

Про матеріал
Урок до тема "Членистоногі" для учнів 7 класу. Передбачає роботу у групах, використання відеоматеріалів, кросвордів.
Перегляд файлу

Тема: Різноманітність комах.

                 Ряди комах з повним перетворенням.

 

Мета: розглянути різноманітність рядів комах з повним

              перетворенням, дати їм характеристику, визначити роль

              комах у природі та житті людини, розкрити суть

              біологічного методу боротьби із шкідниками сільського

              господарства.

 

Поняття: ряди: Твердокрилі, Лускокрилі, Перетинчастокрилі,

                                            Двокрилі.

 

Тип уроку: комбінований

 

Форма уроку: робота в групах

 

Обладнання: колекції комах, таблиці, ілюстрації, відеофільм

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми продовжуємо вивчати різноманітність комах. Комахи складають найчисельнішу групу серед тваринного світу, в якій нараховується понад мільйон окремих видів. Проте їх насправді набагато більше. Навіть у добре вивчених країнах Європи і Америки щорічно виявляють нові, раніше не описані види комах. А якщо врахувати, що багато видів комах трапляються у значних кількостях, то можна сказати, що велика частина тваринного життя на материках і островах представлена саме комахами.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

 Як ви гадаєте, чому комахи поширені скрізь?

  • велика різноманітність умов існування;
  • тіло має зовнішній хітиновий скелет, що захищає від шкідливого впливу зовнішнього середовища;
  • велика плодючість ( муха відкладає 100-150 яєць через 2-4 години);
  • їдять все ( частини рослин, дрібних тварин, кров, шерсть, віск...)

 

Вчитель оцінює відповіді учнів, видає різнокольорові стіки з оцінками.

 

На які дві великі групи поділяються всі комахи і за яким принципом?

  • за типом розвитку

 

Чому комахи з повним перетворенням більш поширені, ніж інші комахи?

  • личинка- стадія інтенсивного живлення і росту;
  • доросла комаха (імаго) – пристосування до навколишнього;
  • немає конкуренції між різними стадіями розвитку, що сприяє процвітанню виду

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Отже, сьогодні на уроці ми більш ретельно ознайомимось з різноманітністю комах, з повним перетворенням. З”ясуємо принцип поділу комах на ряди, визначимо роль комах у природі і житті людини.

Пропоную вам стати дослідниками. Зараз ми переглянемо відеоматеріал.

 

Ваше завдання:

  • при перегляді занотувати або запам”ятати назви комах, що зустрічаються в сюжеті;
  • зверніть увагу на типи літальних і ротових апаратів цих комах.

 

Перегляд  відеофільму

 

    Зачитайте, назви яких комах ви занотували.

 

    Ці комахи схожі між собою?

 

Правильно, ці комахи належать до різних рядів.

 

    Скажіть, чи знаєте ви, за яким принципом їх

 класифікували?

  • за типом літального апарату.
  •  

Отже, сьогодні ми розглянемо чотири ряди комах з повним перетворенням.

 

Учитель записує на дошці назви рядів.

 

Ви вже зрозуміли, що сьогодні ми працюємо в групах. 

 

Кожна з груп має протокол, який ви заповните в процесі вивчення матеріалу. (Додаток 1)             

 

Розподіліть обов’язки в групі:

  • керівник корегує роботу групи і піднімає сигнальну картку після закінчення роботи;
  • секретар записує обговорані моменти своєї групи;
  • спікер презентує роботу групи;
  • помічник спікера записує озвучену інформацію в загальний протокол у дошки
  • стенограф записує в протокол інформацію інших груп.

 

Ваше завдання:

Користуючись підручником  параграф № 25, сторінка 102, опрацювати матеріал про:

Група № 1 – ряд Твердокрилі;

Група № 2 – ряд Лускокрилі;

Група № 3 – ряд Перетинчастокрилі;

Група № 4 – ряд Двокрилі.

Почали роботу.

 

Отже, перевірка.

 

Спікери груп доповідають про особливості комах розглянутих рядів.

Помічники спікера записують оброблену інформацію в таблиці на дошці.

 

Висновки:

Чим відрізняються розглянуті ряди комах?

  • будова крил, типи ротових апаратів.

 

Самооцінка роботи групи:

Чи всі активно працювали?

Чи всі задоволені, як працювала група?

Чи розв”язала група проблему?

 

Я бачу, ви вже трохи втомились.

 

Щоб відволіктись, проведемо фізкультхвилинку + тест.

 

Якщо твердження вірне, ви підіймаєта руки вгору,

якщо невірне – присідаєте.

  1. Комахи мають двобічну симетрію.
  2. Тіло комахи поділено на головогруди і черевце.
  3. Всі комахи мають 3 пари кінцівок.
  4. Всі комахи мають крила.
  5. Органи дихання комах – зябра.
  6. Розвиток комах з повним перетворенням має 4 стадії.
  7. Таргани, Терміти, Бабки – комахи з повним перетворенням.
  8. Доросла комаха і личинка Лускокрилих мають однаковий тип ротового апарату.
  9. Всі комахи корисні для людини.

 

Молодці, тепер продовжимо роботу.

 

Наші спецкореспонденти підготували цікавинки до даної теми.

 

Повідомлення учнів.

 

Пропоную вам до наступного уроку попрацювати кореспондентами – дослідниками.

Підготуйте інформацію за темами:

  1. “ Членистоногі Червоної книги України “  ( 1 група )
  2. “Комахи – шкідники сільськогосподарських культур “ ( 2 група )
  3. Біологічні методи боротьби з комахами – шкідниками “ ( 3 група )
  4. Твір – міркування на тему: “ Комахи – друзі чи вороги “ ( 4 група )

 

 

V. Закріплення матеріалу.

 

Цей урок – останній в темі: “ Членистоногі “, тому зараз проведемо експрес – контроль. На листочках напишіть своє прізвище.

Записуємо номер питання і букву правильної відповіді.

 

ТЕСТ

1. Розділ зоології, що вивчає комах, називається:

а) ентомологія;

б)ембріологія;

в) орнітологія.

2.   Гризучий ротовий апарат мають:

а) самці комара;

б) таргани;

в) бджоли.

3. Стрибальні ноги мають:

а)коники;

б) оси;

в) богомоли.

4. В основу поділу комах на ряди покладено будови:

а ) ротового апарату;

б) кінцівок;

в) крил;

г) тип розвитку.

5.Водних личинок мають:

а) богомоли;

б) хрущі;

в) бабки;

г) комарі.

6. До суспільних комах належать:

а) метелики;

б) терміти;

в) воші;

г) бджоли.

7. Які відділи тіла характерні для комах?

а) голова;

б) головогруди;

в) груди;

г) черевце.

8.В якому відділі розташовані дихальця?

    а) голова;

    б) груди;

    в) черевце.

9.Скільки пар ходильних ніг у комах?

    а) 2 пари;

    б) 3 пари;

    в) 4 пари;

 

10.Які органи дихання у водних комах?

    а) зябра;

    б) легені;

    в) дихальця;

    г) трахеї.

 

Приклейте, будь-ласка, свої стіки з оцінками на тестовий листок.

Керівники груп, зберіть тести і здайте їх разом з протоколом.

 

Підсумок

Що вам сподобалось?

Що запам”яталось?

Про що ви хотіли дізнатися ще?

 

Молодці, ви дуже плідно попрацювали на уроці. Думаю, що ви зрозуміли сьогоднішній матеріал.

 

VI. Домашнє завдання.

 

Групам пропонується підготувати повідомлння про суспільних комах та комах занесених до Червоної книги. Для кращого виконання творчого домашнього завдання рекомендую ще раз прочитати параграф 25.

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
27 листопада 2022
Переглядів
372
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку