Урок Різноманітність організмів. Тварини

Про матеріал
Розробка відкритого уроку з природознавства у 5 класі. тема: Різноманітність організмів. Тварини. Використовуєтся створення та вирішення творчих та проблемних ситуацій, заснованих на життєвому досвіді учнів. Урок наповнен різноманітними завданнями,кросвордами, загадками, віршами.
Перегляд файлу

УРОК

 

РІЗНОМАНІТНІСТЬ ОРГАНІЗМІВ.

ТВАРИНИ

                                                                                Немає нічого більш  

                                                                        винахідливого, ніж природа

                                                                                                                      Цицерон                    

навчальна: сформувати знання про особливості будови тварин, і органи, головну відмінність від рослин, збагатити знання учнів пna

варин, їхнє значення для природи взагалі і людини зокрема;

розвивальна: удосконалювати навички спостерігати за тваринними організмами, порівнювати їх; складати опорні схеми та працювати з ними;

виховна: виховувати моральну відповідальність за збереження тваринного світу, відповідальність за друзів наших менших, прагнення досліджувати навколишній світ.

Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.

Обладнання : підручник, фото тваринних організмів, зошити, відеоматеріапи з Інтернет-ресурсів, таблиці «Будова тіла ящірки», «Будова тіла птаха», «Будова та різноманітність ссавців». кувані результати: учні дізнаються про різноманітність тварин у при: родному середовищі, їхні характерні властивості, значення тварин у природі та в житті людини.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Прийом «Віршовані рядки»

Мають хвіст і гострі зуби,

 Кігті випускають.

Шо брати це наші менші,

Люди добре знають.

Вміють плавати, стрибати,

Вигинають спинки.

Спробуй їх тепер назвати!

Звісно, це... (тваринки)

 Прийом «Дивуй»

Цікаво знати!

 Найменший птах України - корольок (5 г), а найбільший  дрохва (20 кг). Лелека на добу може здолати відстань до 400-500км, його дзьоб сягає 19 см. Найрухливіша голова у сови.

Синиця за добу з'їдає стільки ж комах, скільки важить сама. Зозуля за  день  з’їдає 39 коників, 43 капустяних черв'яки, 5 личинок хруща,

и та багато інших комах. Одна сова з'їдає за літо 1000 полівок сірих, зберігаючи 1 тонну зерна. У тілі горобця 2550 пір'ін,

у синички  навесні — 2665, а восени — 3011.

 Прийом «Проблемне питання»

Чим відрізняються тварини від рослин?

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Прийом «Інтелектуальна розминка»

Що таке організм?

 Що таке клітина?

 Яка спільна ознака всіх рослин?

З чим пов'язана різноманітність рослин на Землі?

Чому листки у рослин зеленого кольору?

З чого створюють органічні речовини рослини?

Які вам відомі органи рослин?

Для чого потрібен корінь рослині? У

Яку роль виконують квіти у рослини?

 Що таке продихи?

Чому листок у рослини виконує стільки різноманітних функцій?

Яким чином відбувається розмноження рослин?

Як можна розмножити рослину?

 Якими способами насіння поширюється на значні відстані?

 Що таке дифузія?

Які ви знаєте види за особливостями харчування рослин?

Прийом «Загадка»

Завдання. Відгадайте тваринку за її домівкою.

 Робить барлir. Що це за тварина? (Ведмідь)

На річках будують собі хатки з дрючків і багна. Під водою прокладають вхід до хатки, а всередині є окремі місця для сну і життя. (Бобер)

Видовбане в старій, гнилій осиці дупло, що встелене стружкою. (Дятел) Домівка найчастіше розміщена під дахом будинків. Вона зроблена з гілочок, сирої глини, багна. (Ластівка)

IV. ВИВЧЕННЯ Нового МАТЕРІАЛУ

1 Різноманітність тварин

Розповідь учителя з елементами бесіди

Ми з вами продовжуємо вивчати живі організми. Отже, як називається тваринний світ?

Так, фауна. Саме так звали міфічну богиню, дружину Фавна - бога лісів, полів, заступника стад.

А як називають науку, що вивчає тварин?

Так, зоологія.

На Землі нараховують близько 1,5 млн видів тварин. Іх можна зустріти скрізь: на суходолі, у водоймах, у грунті. Зовні вони різняться між собою за розмірами, формами тіла, кольором, покривом та багатьма іншими ознаками.

Тваринні організми подібно до рослинних мають клітинну будову. Серед них є як одноклітинні, так і багатоклітинні організми. Проте вони мають багато спільного. Вони всі на відміну від рослин живляться готовими органічними речовинами. Саме тому тварини пристосувалися добувати собі корм. Одні живляться рослинами, інші - рослиноїдними тваринами. За способом живлення тварини поділяються на три групи: рослиноїдні, хижі та всеїдні. Оскільки тварини споживають різну їжу, то мають певні пристосування до і утримання, подрібнення та перетравлення.

Тварини рухаються, а для цього в них теж є різні способи. Повзуть, вигинають тіло, стрибають чи біжать, мають різноманітні кінцівки для переміщення. Органи дихання можуть бути у вигляді легень, трахей, а у риб - зябрів. Черв'яки дихають своєю поверхнею завдяки дифузії. Є органи виділення, органи чуттів. Тварини орієнтуються у навколишньому середовищі завдяки тому, що мають органи слуху, зору, нюху, дотику. 2 Різноманітність тварин

Багатоклітинних тварин учені поділили на дві групи, а саме: на хребетні та безхребетні. До хребетних включено тварини, які мають внутрішню основу тіла - хребет, до безхребетних однесли тварин, які його не мають. Ще тварин можна поділити за умовами, у яких вони мешкають.

Прийом «Власні приклади»

Завдання. Наведіть приклади відомих вам тварин, які будуть на лежати до цих груп.

 Значення тварин

Людина дуже давно приручила багато тварин для отримання луктів харчування. Використовує вовну, шерсть, шкіру для вигопення одягу, взуття, шкіргалантерейних виробів. Отруту деяких тварин, а саме: змій, бджіл — застосовують для виробництва ліків.

Прийом «Дерево рішень»

Завдання. Наведіть якомога більше фактів використання тварин у житті людини. Прийом «Проблемне питання»

Завдання. Назвіть відомих вам шкідників, з якими бореться на родина на присадибній ділянці. Чи завадило б природі, якби олина зовсім винищила цих тварин з Землі?

V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

Прийом «Мікрофон»

Що спільного між тваринами і рослинами?

Які є групи тварин за способами живлення?

До яких тварин за способом живлення належать:

 вовк та лисиця;

ведмідь та їжак;

 олень та заєць;

 щука та орел.

Прийом «Доповни речення»

 Боязкий, як_______________________________________

 Колючий, як_______________________________________

Злий, як ___________________________________________

Хитрий, як _________________________________________

Прудкий, як ________________________________________

Мохнатий, як _______________________________________

Прийом «Загадка»

Учні задають загадки про тварин, які підготували вдома.

Відкриваються щоночі

 Величезні її очі.

 Землю темрява вкрива –

 Полювать летить... (сова).

 

Руденьку шубку має,

По гілках вона стрибає,

Горішки, шишки збирає.

(Білка)

 

Прийом «Кросворд»

1. Тварина, яка за будовою тіла нагадує людину. (Мавпа) 2. Пухнаста домашня улюблениця. (Кішка) 3. Маленька тваринка, що живе в акваріумі. (Рибка) 4. У воді купалася, сухою зосталася. (Качка) 5. Хвойне дерево з довгими голками та круглими шишками.(Сосна)

6.   Вона й весну так зустрічає,

        Схилившись над водою.

        Весь час у річку заглядає,

        Милуючись собою.

                                           (Верба)

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Прийом «П'ять речень»

Тварини живляться готовими органічними речовинами, спожи

вають рослинну чи тваринну їжу.

Тварини орієнтуються у навколишньому середовищі завдяки

тому, що мають органи слуху, зору, нюху, дотику.

Тварини відіграють важливу роль у природі та господарські діяльності людини.

VІ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

 

docx
Додано
30 березня 2021
Переглядів
423
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку