Урок "Різноманітність птахів,їх значення у природі і житті людини"

Про матеріал

Розробка уроку біології для учнів 7 класу. Урок у вигляді подорожі станціями, де на кожній учні отримують певну інформацію про надряди птахів, їх значення.

За потреби надам презентацію до уроку.

Перегляд файлу

ТЕМА. Різноманітність птахів, їх роль у природі та значення в житті люди­ни

Мета:  ознайомити учнів з різноманітністю птахів, їх основними надрядами, зокрема: Пінгвіни, Безкілеві птахи та Кілегруді;  основними особливостями організації та процесів життєдіяльності надрядів класу Птахи, а також значенням у природі й житті людини представників надрядів Пінгвіни, Безкілеві та Кілегруді птахи;

розвивати логічне мислення, увагу, самостійність, спостережливість, вміння колективно працювати, розрізняти основні особливості надрядів та рядів класу Птахи;

виховувати розуміння важливості для нашої планети всіх живих організмів, які існують на ній, продовжувати формувати основні життєві компетентності.

Базові поняття і терміни уроку: надряд, ряд, вид, Пінгвіни, Безкілеві та  Кілегруді, кіль, дзьоб, ласти.

Концепція уроку: на прикладі конкретних видів показати відмінності і подібність у будові різних рядів птахів. Звернути увагу на зв'язок будови представників різних рядів з їхнім способом життя. Показати надзвичайне поширення представників класу, їхню роль у різних екосистемах і господарській діяльності людини

Обладнання: сигнальні картки настрою, м/м проектор, м/м презентація, відеоролики про птахів картки із завданнями, круги червоного та зеленого кольору, малюнки птахів: павич, пінгвін, страус,  лебідь, пір’їнки із завданнями, літак.

Методи і методичні прийоми.

1. Інформаційно - рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, бесіда.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН;

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

2. Репродуктивний.

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3. Візуальний: складання схем.

4. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші, музика.

6. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Місце уроку в темі: поточний.

Тип уроку:урок-подорож.

Хід уроку:

Птахи не сумують, бо вони мають вічну свободу. Ельчин Сафарлі

Птахи – це політ і пісня.

І. Організаційний момент  Слайд 1

 Привітання.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

а) Визначення настрою учнів за допомогою смайликів. Слайд 2

б) Девіз уроку «Хто буде гарно працювати ,той успіх буде мати», а для цього:Слайд 3

в)  Елемент релаксації:

- Сьогодні наш урок я хочу розпочати з подорожі. Пропоную закрити всім очі та увити собі: весняний ліс, галявину жовтих квітів, тихий вітерець гойдає верхівки сосен, яскраве сонячне проміння торкається перших зелених листочків дерев. Прокинулись комахи  і радіють теплому весняному дню. Тихо-тихо навкруги. Дякую.

- Скажіть будь ласка, чого не вистачало нам з вами в лісі? (Відповіді учнів).

Слайд 4.-  Дійсно голосів птахів. (Запис голосів птахів). Без співу птахів ліс буде сумним, темним , не радісним. А я хочу, щоб наш урок був теплим і світлим.

 І для того щоб нам дізнатися більше про птахів і вирушити в повноцінну подорож, давайте повторимо матеріал , що відомий нам про птахів та вирушимо у політ до нового, як птахи. Слайд 5.

На дошці ми маємо представника класу Птахи. Якщо уважно придивитись, то це красень – павич, але хвіст у нього відсутній, пір’їнки знаходяться в літаку, а щоб павич розкрив свій хвіст, нам треба дати відповіді на деякі питання, що містяться на цих пір’їнках. 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Бесіда за питаннями (складання хвоста павича)

1. На які відділи поділяється тіло птаха?

Тіло птаха поділяється на :  голову, шию, тулуб, крила, лапи.

2. Чим і як вкрите тіло птаха?

Тіло птаха вкрите пір’ям. Завдяки  черепицеподібному наляганню пір’я   утворюється обтічність тіла птаха в польоті.

3. Назвати форми пір’я?

Пір’я  за будовою буває: контурне (покривне, махове, рульове)  та пухове, пух.  .

4. Які органи чуттів містяться на голові птаха?

На голові птах має орган зору – очі, орган нюху – ніздрі,  орган слуху, дзьоб.

5.  Які розрізняють групи птахів за ступенем зрілості?

Виводкові і нагніздні.

6. Які залози допомагають водоплавним птахам, щоб їх пір’я не мокло у воді?

Куприкова залоза.

7. Що таке линяння?

Процес зміни оперення, який відбувається навесні і восени.

8. Які особливості будови, допомагають птахам літати?

Наявність повітряних мішків та порожнисті кістки, що роблять скелет легким.

            Слайд 6.  Гаразд, наш павич розкрив свій хвіст, цим він вказав на свою  радість, що вам відомі основні відомості про птахів.

 

ІV. Повідомлення теми та мети уроку:

Слайд  7. - І тема сьогоднішнього уроку «Різноманітність птахів. Значення птахів у природі та в житті людини ”. Слайд 8. Протягом усього уроку ми будемо знайомитися з різними рядами та видами птахів. Ми познайомимося ближче з такими надрядами птахів, як:  Пінгвіни, Безкілеві та Кілегруді (вивішуються назви рядів на дошці ) дізнаємось багато цікавого про птахів цих рядів, ознайомимось з особливостями та процесами життєдіяльності птахів основних рядів; з’ясуємо їх значення в природі та житті людини

 

V. Вивчення нового матеріалу

    Розповідь вчителя

Слайд 9. Всього в світі клас птахів налічує близько 8,5 тисяч видів, поширених практично по всій планеті, це біля 100 млрд. особин. На території України проживає близько 358 видів. Живуть на островах і айсбергах океанів, населяють пустелі, різні типи лісів, внутрішні водойми. Деякі гніздяться в горах на висоті до 6.5 км, а під час перельоту піднімаються на висоту 9 км.

     Птахи не бояться показати себе. Їх голоси чути в лісі, і в полі, і на берегах водоймищ. Їм немає чого ховатися - в разі небезпеки піднімаються в повітря. Наявність пір’я і добре розвинутих крил - характерні ознаки цих тварин. У окремих птахів слабі крила, і за їх допомогою неможливо підняти важке тіло у повітря. Такі птахи бігають по землі, є навіть безкрилі: це страуси, ківі, пінгвіни.

     Живляться різноманітною їжею: тваринного, рослинного походження, є що живляться переважно нектаром, як комахи ( колібрі ).

      Птахи мають різні розміри, забарвлення, пір’я. Більшість птахів будує гнізда, а деякі підкладають яйця в гнізда інших. Що це за птах?

     Загалом птахи дослідженні краще ніж звірі. Їх легко помітити в польоті, розпізнати по співу, часто за яскравим забарвленням.

Слайд 10. Клас Птахи поділяється на 3 надряди.   

Виступи учнів (випереджувальні завдання)

Слайд 11. Станція 1. «Надряд Пінгвіни»

Презентація учнями проекту про пінгвінів. Слайд 12.

Надряд Пінгвіни представлений 1 рядом. Нечисленна - 16 видів, досить спеціалізована група птахів. Літати ці птахи не можуть, оскільки передні кінцівки в них перетворені на ласти. Суходолом пересуваються повільно, тримаючи тіло вертикально. Дорослі, рухаючись по кризі, лягають на черево і ковзають, відштовхуючись усіма чотирма кінцівками. Кіль добре розвинений, м’язи становлять понад 1/4 маси всього птаха. Ноги розміщені далеко позаду. Це обумовлює вертикальне положення тіла при пересуванні суходолом. Такому положенню тулуба допомагає жорсткий хвіст, на який пінгвіни спираються. Пір’я дуже густе і нагадує лусочки. Линяють раз на рік на суходолі і при цьому нічого не їдять.

Слайд  13. Станція 2. «Надряд Безкілеві»

Презентація учнями проекту про безкілевих птахів. Слайд 14.

Надряд Безкілеві складається з  4 рядів: страуси, ківі, нанду, казуари.

Ряд Африканські страуси

Найбільші сучасні птахи представлені єдиним видом — африканський страус. Дорослі самці досягають у висоту 260–275 см. Маса в середньому дорівнює 50 кг, найбільші особини мають масу 90 кг. Характерна наявність на ногах лише двох пальців (єдиний випадок серед сучасних птахів). Крила відносно великі. Під час швидкого бігу птах їх розпускає.

Ряд Американські страуси, або Нанду

Великі нелітаючі птахи, однак значно менші за африканських страусів. Зріст самця — близько 150 см, маса — приблизно 30 кг. Крила розвинені порівняно добре. Два види розповсюджені у степових зонах Південної Америки. Найвідоміший — нанду звичайний. Насиджує яйця лише самець,  він також доглядає пташенят після вилуплювання. Іноді птахів розводять як напівсвійських.

Ряд Ківі

Найменші серед нелітаючих безкілевих птахів. Розміром із велику курку, маса — 2–3 кг. Тіло міцне, з короткою шиєю, ноги відносно короткі, чотирипалі. Дзьоб дуже довгий, злегка загнутий донизу. Крила зачаткові, хвоста немає. Розповсюджені у Новій Зеландії. Спосіб життя нічний.

Ряд Казуари

Казуари — це великі нелітаючі птахи, близькі родичі ему і — більш далекі —африканського страуса, нанду і ківі. Сьогодні існують три види казуарів. Деякі птахи живуть у глибині лісу, інші виходять на прогалини і навіть можуть бродити садибами. Витягнувшись у повний зріст, дорослий самець може позирнути на людину зверху вниз, а його маса може перевищувати 50 кілограмів. Дорослі самки ще вищі і більші — до 73 кілограмів. З усіх птахів, які нині живуть на землі, більший тільки страус. Проте зазвичай казуари здаються меншими на зріст, ніж насправді, бо ходять, звісивши голову і тримаючи спину паралельно землі.Вони мають блискуче чорне пір’я, а їх ноги вкриває луска. На ногах — лише по три пальці, і середній з них озброєний грізним кігтем, схожим на кинджал. У казуарів великі карі очі і довгий вигнутий дзьоб, а на голові шолом — високий роговий виріст.

Слайд 15. Станція 3. «Надряд Кілегруді»

 Надряд Кілегруді налічує 24 ряди.

 Це найчисленніша група птахів, які вміють літати, мають кіль і пневматичні кістки.

Слайд  16. Основні ряди кілегрудих:

  • куроподібні,
  • голубоподібні,
  • дятлоподібні,
  • соколоподібні,
  • совоподібні,
  • гусеподібні,
  • лелекоподібні,
  • журавлеподібні,
  • горобцеподібні.

Слайд 17.

Ряд Куроподібні

Куроподібні — відокремлена група наземних і деревних рослиноїдних птахів, що мешкають повсюдно. В основному це птахи середнього розміру, маса перепела — 80–120 г, глухаря — до 6 кг.

Ряд Гусеподібні

Гусеподібні — великі і середні за розміром птахи, рідше менших розмірів. Найбільший представник ряду в нашій фауні — лебідь-шипун — досягає маси 13 кг, найдрібніший — чирок-свистунок — 200–300 г.

Ряд Соколоподібні

 Різноманітні за величиною та за зовнішнім виглядом птахи з гачкувато загнутим дзьобом. Кігті в тій чи іншій мірі загнуті. Біологічно найчастіше є хижаками. Розміри коливаються від значних до досить великих: кондор має загальну довжину 110–115 см, розмах крил — близько 3 м, масу — 10–12 кг, у той час, як сокіл-крихітка має довжину тіла 14–15 см, а масу 35 г.

Ряд Совоподібні

Сови не є близькими родичами Соколоподібних, проте мають з ними багато спільних ознак, які виникли завдяки схожим умовам життя. Так, совам притаманний гачкуватий дзьоб, кігті у них гострі і сильно загнуті. Але у зв’язку з нічним способом життя вони виробили багато своєрідних ознак власної будови. Їх оперення із м’якого, дуже густого пір’я, яке не є щільним, тому політ безшумний. У пошуках здобичі вони орієнтуються в основному за допомогою слуху, що дуже добре розвинений. Добре розвинені вушні раковини, а перед вушними отворами є шкірясті складки, що посилюють звук. Очі дуже великі, і птахи добре бачать навіть уночі. Голова надзвичайно рухлива, здатна обертатися на 270°.

Ряд Журавлеподібні

Птахи, які належать до ряду Журавлеподібні, мають довгі шию, дзьоб і ноги, що дають змогу швидко бігати. Завдяки видовженій трахеї, мають можливість видавати голосні трубні звуки. Розповсюджені майже скрізь по болотах і степах.

Найбільш поширеним є сірий журавель — великий птах до 120 см заввишки і масою 6 кг.

Ряд Дятлоподібні

Дуже спеціалізовані деревні птахи дрібних та середніх розмірів, що гніздяться на деревах і живляться їх насінням, плодами, а також комахами, що живуть у корі й деревині. Наші дятли мають долотоподібний дзьоб, короткі лапи із загнутими кігтями.

Ряд Горобцеподібні

Найчисленніший ряд, який налічує близько 5 тис. видів, тобто більше половини всіх сучасних птахів. Найдрібніший птах — корольок — має масу 5–6 г; а найбільший — крук — 1100–1500 г. Більшість горобцеподібних є мешканцями лісів та чагарників; кількість наземних видів порівняно мала, серед горобцеподібних немає  водяних птахів.

Розповідь вчителя про голуба. Слайд 18.

У багатьох народів голуби вважалися святими птахами. З давніх часів люди, спостерігали покірну поведінку цих птахів, сприймали їх як посланців Бога. Голуб також вважається символом пошти. Ще в Давньому Єгипті голубів почали використовувати як поштових птахів. під час Першої світової війни голуб на ім’я Шер Емі (Дорогий друг) врятував життя багатьох французьких солдатів. На міжнародній емблемі миру, яку створив відомий художник Пабло Пікассо, зображений білий голуб із маслиновою гілкою в дзьобі. Птах символізує прагнення усіх народів планети жити без воєн,у дружбі та злагоді.

 

Фізкультхвилинка

Я намалюю птаха для вас – раз.                  
Це у нього, бачите, голова – два.                    
Це у нього крила, склав їх на спині – три.                         
Це стирчить у нього хвостик сірий – чотири.
Це очиці весело говорять – п’ять.                   
Дзьоб - нехай він їсть – шість.          
Пір’я тепленьке на нім – сім.                 
Ніжки, щоб гасав він лісом – вісім.      
Розмалюю я яскраво – дев’ять.         
Хай же він летить до сонця – десять.   Слайд 19         

Слайд  20. Станція 4. «Екологічні групи птахів за місцем проживання та способом споживання їжі»

 Розповідь вчителя з одночасним заповненням таблиці в зошитах ст. 44, підручник ст. 98-99.

 Виділяють 12 екологічних груп птахів: Слайд 21

  • лісові;
  • болотяні;
  • птахи відкритих просторів;
  • птахи, що живуть біля водойм;
  • кроногніздні;
  • кущогніздні;
  • дуплогніздні;
  • нірні;
  • комахоїдні;
  • зерноїдні;
  • хижі;
  • всеїдні.

Слайд 22. Відеоролик  Асканія-Нова «Життя птахів».

Слайд  23. Станція 5. «Птахи як символ творчості».

    Деякі птахи стали національною емблемою країн, їхні зображення є на гербах і державних прапорах. У США такою емблемою є білого­ловий орлан. На гербі Гватемали красується квезель, а на гербі Нової Зеландії — без­крилий птах ківі. Як елемент гербів набув поширення орел.

Слайд  24. Символи України — лелека, ластів­ка, соловей, лебідь, орел, зозуля й со­кіл. Лелека — символ щастя й добра, їх в Україні з давніх-давен називали птахами сонця. У народі існує повір’я, що село, в якому оселяється родина лелек, оминає лихо, а у жителів усе складається вдало. 

Ластівка здавна в уяві українців постає не тільки вісником весни, а й симво­лом добра, щастя, надії, відродження, домашнього тепла і всього доброго. Доброю прикметою для родини вва­жалося, якщо ластівка зів’є гніздо на хаті чи хліві. Оберігаючи улюблених пташок від кривдників, люди склали чимало повір’їв про кару Божу. Зозуля – символ довголіття.

Лебідь — гордий, прекрасний птах, справжній символ чистоти, вірності та шляхетності. Не випадково в Ан­глії лебідь вважається королівським птахом. У заповідниках англійської королеви – понад 20 тисяч лебедів!

Птахи не тільки прикрашають життя людини, а й здавна їй допомагають. На їх честь споруджені пам’ятники. 

Слайд  25 Пам’ятники птахам

Журавель: м. Саратов, м. Ялта.

Чайка:  Австралія, Солк-Лейк-Сіті.

Голуб: Англія,  Німеччина, Владивосток.

Горобець: Барановичі, Токіо, Сінгапур, Кемерово, Мінськ, Бостон, Ульм.

Півень: Мюнстер.

Слайд 26. Станція 6. «Значення птахів у природі та житті людини».

Значення птахів на нашій планеті важко переоцінити. Комахоїдні – регулюють чисельність комах, рослиноїдні сприяють поширенню плодів і насіння, хижі птахи є санітарами, виробляють біологічне добриво-гуано, рятують наші поля та сади від нашесть комах-шкідників і мишоподібних гризунів, прикрашають природу, є об’єктом промислу.

 Від свійських птахів отримують м'ясо, яйця, пух, пір’я, добрива. Їх тримають для естетичного задоволення. Слайд 27(відео Лот).

 Та водночас птахи можуть завдавати шкоди, полюючи на дрібних птахів, зіткнення з літаками призводить до серйозних аварій. Здійснюючи перельоти, птахи можуть переносити інфекційні захворювання: орнітози, енцефаліти, грип.

 

VІ. Закріплення знань учнів

 Вправа «Світлофор».

Слайд 28. За допомогою карток червоного та зеленого кольорів відповідати на запитання, відповіді: так-зелений, ні-червоний.

  1. Пінгвіни мають добре розвинені крила.
  2. До класу Птахи належить приблизно 8500 видів. +
  3. Усі птахи здатні до польоту.
  4. Більшість птахів мають кіль. +
  5. Надряд Кілегруді складається з 24 рядів. +
  6. Безкілеві добре літають.
  7. Всі Кілегруді водоплавні птахи.
  8. У сови голова обертається на 270°. +
  9. Найбільший птах на Землі – африканський страус. +
  10. Серед горобцеподібних немає водоплавних птахів. +

 

VІІ. Підсумок. Оцінювання роботи учнів.

Слайд  29. Птахи – справжня окраса природи. Вони чарують нас розмаїттям свого оперення, гнучкістю поведінки і, звичайно, співом. Птахи надають природі неповторного колориту, без них вона одразу б потьмяніла б. Розуміння цього зароджується ще в дитинстві. Тому, зустрівши десь у лісі чи полі якогось птаха, не поспішайте проминути його, придивіться до нього, прислухайтесь. Порівняйте його з відомими вам птахами, і ви зможете пересвідчитися, наскільки різноманітна й неповторна природа у різних своїх виявах.

Пташиний спів! Скількох поетів та композиторів надихнув він! А скільки людей з насолодою слухають пташині голоси.

Про кожну пташку, яка мешкає в Україні, можна сказати щось цікаве. Голуби — це символи кохання, дятли — лікарі дерев, жайворонок — провісник ранку і сонця, соловей — символ молодості, зозуля — віщий птах… За поведінкою птахів визначають погоду, початок чи закінчення певних природних явищ.

Іноді людей за тими чи іншими якостями можна порівняти з птахами: насуплений чоловік — сич, містичний дядько — чорний крук, тонконога дівчина — як чапелька, говіркий хлопець — як горобець. А з яким птахом ви себе асоціюєте?

 

VІІІ. Домашнє завдання

Слайд 30. Опрацювати § 46 підручника, підготувати повідомлення про екологічні групи птахів.

 

Заключне слово вчителя

Слайд 31. Кожен повинен усвідомити, що птахи – наші справжні друзі й помічники, і відповідно ставитися до них.

« Людина не повинна соромитися цікавості, яку пробуджує в ній природа», - писав відомий нідерландський натураліст Ніколас Тінберген. Звичайно, не повинна, тим більше, що задовольнити цікавість, про яку він говорить, досить легко. Адже для цього не треба летіти у якісь екзотичні заморські краї. Незвичайне – поряд. Воно навколо нас. Треба тільки захотіти  зустрітися з ним. І тоді відбудеться чудо. Чудо відкриття. Свого, власного, самостійного. Слайд 32.

 

 

 

 

Цікавинки із торбинки

  1. Швидкість польоту шпака 70 км/год, зяблика - 55, ластівки - 74, чайки - 45, ворони - 30, горобця - 56.
  1. Розмах крил південноамериканського кондора -  4,2 м, альбатроса – 4,2 , сірого журавля – 2, 2, чорного грифа і пелікана - 2м.
  1. Швидкість бігу птахів: земляна зозуля  - 35 км/год, фазан - 34, кроншнеп - 15, домашня курка при небезпеці -14 км/год.
  1. Вага африканського страуса - 90 кг., а висота його більш 2.5 метри. Страус Ему - 50 кг., висота 1.7 м.
  1. Висота польоту: орла – 7,5 км, крижня – 6,3,  кондора - 6 км., ластівки - 4, стрижа - 3, лебедя 2.4.
  1. Глибини пірнання птахів: баклани і гагари - до 10 м., гоголя - 4, пінгвіни до 265 м.
  1. В одній кладці яєць буває: у журавля і голуба по два, великої синиці - 15, страус ему – 18.
  1. Маса яєць: у колібрі - 2 мг, зозулі 3 г, гагари - 180 г, пінгвіна до 500 г, страуса - 1.5 кг.
  2. Найбільша тривалість життя у птахів у неволі: сокіл – 182 роки, папуга – 150, шуліка – 118, гриф – 111, орел, беркут, канюк, ворона, пугач – 70-80, пелікан – 52, страус – 50, чайка – 44, лебідь і соловей – 25, канарка –24, дрізд – 20, мухоловка – 13, синиця – 9 р.

 

«Живі порівняння» (закінчити речення).

1. Могутній, як ... (орел).

2. Вільний, як ... (птах).

3. Мудрий, як ... (ворон).

4. Злодійкуватий, як ... (сорока).

5. Надутий, як ... (індик).

6. Яскраво одягнений, як ... (павич).

7. Довгоногий, як ... (чапля).

8. Гострозорий, як ... (сокіл).

9. Йти плавно, як ... (лебідка).

10. Погляд хижий, як у ... (яструба).

11. Жовторотий, як ... (горобець).

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.4
Відповідність темі
4.8
Загальна:
4.4
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Папіровник Оксана Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. бондар марія
    Доброго вечора, буду вдячна за презентацію
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Алєнічева Олена
    доброго вечора, буду вдячна за презентацію
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
  4. Абрамова Галина Василівна
    Загальна:
    3.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Черепко Ганна Миколаївна
    Доброго вечора! Надайте будь ласка презентацію до даного уроку))
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
docx
Додав(-ла)
Антикало Анна
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
29 листопада 2018
Переглядів
10906
Оцінка розробки
4.4 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку