Урок-конференція "Вплив людини на атмосферне повітря".

Про матеріал

Тема "Вплив людини на атмосферне повітря" дає можливість виявити основні забруднювачі атмосфери, наслідки їх дії. Під час уроку діти визначають шляхи боротьби із забрудненням повітря для збереження здоров'я людства, виховуючи науковий світогляд та екологічне ставлення до навколишнього середовища.

Перегляд файлу

Тема: Вплив людини на атмосферне повітря.

Цілі: установити роль атмосфери для життя на Землі; виявити основні забруднювачі атмосфери , наслідки їхньої дії; визначити шляхи боротьби із забрудненням повітря для збереження здоров’я людства; формувати вміння учнів висловлювати свою думку із приводу забруднення повітря й знаходити вихід зі сформованої ситуації; розробити способи захисту від цих забруднень; виховувати науковий світогляд та екологічне ставлення до навколишнього середовища.
Тип заняття: конференція.
Обладнання й матеріали: таблиця «Атмосферне повітря», плакати з екології.
На дошці епіграф:
У руках бережливо
Ми планету тримаємо,
Збережіть нашу землю,
Люди, всіх вас благаємо!
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Сьогодні нашу з вами зустріч почнемо з казки. Колись давно, коли зароджувалося життя  на Землі , вона , напевно , поставила перед собою відоме гамлетівське питання, переробивши його так: «Бродити або не бродити?»
Реакція бродіння проста, не вимагає багато енергії. Але те, що просто, не завжди геніально, так як у цьому випадку. Життя на землі дуже швидко б зникло. І, коли Життя побачило цю безодню, воно злякалося. Життя зрозуміло, що жити довго не можна лише за умов творчого існування , і це так добре в нього вийшло , що згодом утворився той єдиний склад повітря, який необхідний для розвитку життя. Адже багато мільярдів років тому, коли Земля ще не набула сучасного вигляду, з її розпечених надр на поверхні виривалися гази. Земне тяжіння не дозволяло їм полетіти в космічний простір. Вони утворили первинну газову оболонку. Її склад істотно змінили організми , які пізніше з’явилися на Землі.
Атмосфера-це той будинок , який побудувало для себе на Землі саме Життя.
 

І сьогодні ми з вами проведемо заняття-конференцію на тему «Атмосферне повітря і його значення для життя людини».
Якщо запитати, яке із середовищ постраждало від людини в наших межах, то знайти відповідь буде важко. І все-таки друге слово – про Землю, про ту яку звали матір’ю, годувальницею, останнім пристановищем і першою надією Земля, по якій ми ходимо, на якій ми будуємо, вирощуємо хліб, яку руйнуємо, ставимося як до чогось бездушного, здатного витримати все – адже жива. Якби мати наша , Земля, мала голос, вона б сьогодні вже не стогнала , а кричала від болю, який ми, хазяї природи, завдали їй.
Ну що ж, спробуємо в цьому розібратися. Тому цілі нашої конференції:
а) розкрити значення атмосфери для життя людини.
б) розглянути забруднювачі атмосфери та їхній вплив на організм людини.
в) виявити шляхи розв’язання й боротьби із забрудненням повітря.
г) екологічне ставлення навколишнього середовища.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Учитель. Хлопці давайте ми з вами згадаємо що таке атмосфера?
Учні. Це газова оболонка землі.
Учитель. Маса атмосфери нашої Землі незначна – усього лише одна мільйонна маси Землі. Однак роль її у природних процесах біосфери величезна. Як ви думаєте , яка?
Учні. Вона визначає загальний тепловий режим поверхні нашої планети, захищає її від шкідливих впливів космічного й ультрафіолетового випромінювань. Циркуляція атмосфери впливає на місцеві кліматичні умови , а через них – на режим річок, грунтово-рослинних покрив.
Учитель. А тепер давайте згадаємо склад атмосферного повітря.
Учні. Це СО2, О, N, та інертні гази.
Учитель. Сучасний склад атмосфери – це результат тривалого історичного розвитку земної кулі. Атмосфера є однією з найбільш важливих умов життя людини. Але концентрація СО2 в атмосфері , порівняно з ХІХ століттям , підвищилася на 11% а температура навколоземних шарів може зрости на 1%.

 У недалекому майбутньому вміст СО2 в атмосфері може зрости у 10 разів і тому підвищаться температура повітря.
  Про що свідчать ці данні?
Учні. Про погіршення станів однієї з найважливіших складових біосфери – атмосфери й створення екологічних проблем.
Повідомлення учнів
«Глобальні екологічні проблеми»
Пригадуєте безжиттєві заклики не ламати дерев , на стріляти з рогатки у птахів , берегти зеленого друга. З реальними екологічними проблемами зіштовхуєшся потім – задихаючись від вихлопних газів , одержуючи на вечерю рибу з відверто бензиновим запахом, знаходячи кожної весни на місці улюбленого гаю дачні ділянки, які були розкорчовані. Зміст же слова «глобальні» хоч і розуміється досить рано, найчастіше більшість із нас так і не усвідомлює до кінця ніколи , що теж є проблемою, і теж екологічною.
Учитель. Правильно. Людина забруднює атмосферу вже тисячоліттями, однак наслідки використання вогню за весь цей період були незначні. Доводилося миритися з тим, що дим заважав диханню й що сажа лягала чорним покривом на стелі й стінах житла. Одержуване тепло було для людини  важливіше , ніж чисте повітря й не закопчені стіни печери. Це початкове забруднення повітря не становило проблеми, тому що люди жили тоді невеликими групами, займаючи велике недоторкане середовище. І навіть значне зосередження людей на порівняно невеликих територіях, як це було в класичній стародавності, не супроводжувалося серйозними наслідками. Так було аж до ХІХ ст. Лише за останні сто років розвиток промисловості обдарив нас такими виробничими процесами, наслідки яких спочатку людина ще не могла собі уявити. Виникли міста-мільйонери , ріст яких зупинити не можна. Усе це результат великих винаходів і завойовувань людини. «Мені жаль дітей усього світу, які з незахищеними головами бігають під дощем», - говорить академік А.Берг.
• Що трапилося з нашою планетою й нами?
• Що робити?
• Що є джерелом забруднення повітря?
Із цими питаннями я звертаюся до вас , учасники конференції.
Учні. Промисловість, транспорт, тютюновий дим.
(Повідомлення учнів про забруднення атмосфери промисловістю)
Учитель. А яким чином транспорт є забруднювачем повітря? (Звучить підготовлена інформація учнів про забруднення транспортом.)
Учитель. А тепер давайте поговоримо про тютюновий дим, про паління, що таке поширене як серед молоді, так і серед дорослих людей і є патологією нашого суспільства.
( Інформація учасників конференції про вплив тютюнового диму та атмосферне повітря)
Учитель. Які у вас будуть питання із приводу тютюнового диму?
Учень. Які ж заходи боротьби з палінням вживають в нашій країні адже в нас поголовно скрізь палять. Це як патологія нашого суспільства. Чи є вихід із цієї ситуації в нашій країні?
Учні. Президент України прийняв указ про заборону паління в громадських місцях, на роботі й вулиці. Палити дозволяється тільки у відведених місцях. Але , на жаль, є указ, не має наказу. Місцева влада не сприймає картину серйозно. І тому скрізь можна побачити людей , які палять, дуже шкода дивитися на підлітків , які розуміючи небезпеку паління , загрожують не тільки собі , але й всім оточуючим. Ось тому потрібно якнайбільше говорити, розповідати, уживати необхідних заходів, щоб потім не було пізно як для людини так і для природу в цілому.
Учитель. До чого ж призвели головні проблеми забруднення атмосфери?
Учні. До утворення парникового ефекту , озонової діри, кислотних дощів і смогу.
Учитель. А скажіть товаришу експерт, чи є нові технології проти кислотних дощів?
Експерт. Недавно відбулася презентація технології , яка дозволяє розв’язати одну із найгостріших проблем ХХІ ст. - зниження викидів Оксиду Нітрогену. Суть технології полягає в тому , що в топку казана під час згоряння вугільного пилу всмоктується аміак. У результаті цього сполуки Нітрогену руйнують до молекулярного Нітрогену й води , що дозволяє на 70% знизити шкідливі викиди в димових газах.
Учитель. Дякую. Переходимо до обговорення  й вивчення парникового ефекту.
 

Інформація учнів про парниковий ефект і заповнення таблиці
 

Парниковий ефект

Забруднювач

Джерела забруднення


Вплив на
екосистему

Як попередити забруднення
навкол. середовища

 

Оксид Карбону (СО2) у повітрі , метан, фреони

Енергетика, транспорт,
сільське господарство.

Глобальне потеплення льодовиків

Перехід на екологічні види палива, висаджування рослин.

Смог

Гази в нижніх шарах атмосфери, забруднення вуглеводнями, пилом



Промисловість, транспорт.


Загибель рослин, напади бронхіальної астми


Контроль за викидами оксидів. Нітрогену, заміна бензинових двигунів


Учитель. А зараз давайте підіб’ємо підсумок обговорення теми та знайдемо шляхи розв’язання проблеми. І , звичайно ж , слово за екологом. Яку точку зору ви підтримуєте.?
Еколог. На сучасному етапі Кривий Ріг став ледве чи не найбільшим не тільки в СНД, а й у всьому світі містом з виробництва залізної руди. Він займає одне з перших місць за рівнем розвитку промисловості. Але в місті є свої проблеми. Проблема забруднення навкол. середовища - найактуальніша. Майже щодня криворіжців супроводжують вибухи в кар’єрах гірнозбагачувальних комбінатів. Мешканці міста хоча і звикли до них, але все-таки це небезпечно. За даними статистики , рівень захворювань дихальної системі у нашому місті , пов’язаний із забрудненням повітря , виріс у 1,5-2 рази, тому що в атмосферу потрапляє 1 млн. т. промислових викидів.
Учні. Як змусити підприємство застосовувати ресурсозберігаючі екологічні технології?
Еколог. Потрібні не тільки каральні заходи за забруднення навколишнього середовища, а й заохочувальні методи, які наша держава , на жаль , не передбачає. Наприклад, підприємство ввело енегрозбереження - йому пільги, як тільки зменшило кількість відходів-знову пільги. Тільки тоді промислове колесо почне працювати й на екологічні інтереси суспільства.
Учні. У якому обсязі повинно здійснюватися фінансування заходів для розв’язання екологічних проблем?
Еколог. Це фантастичні гроші. Адже всі технології в нас енерговитратні. В Україні підприємства споживають ресурсів приблизно в 6-10 разів більше , ніж у Європі. Технології є , але в них не зацікавлені хазяї підприємств. Хоча все, що екологічно чисте, врешті-решт, економічно преспективно. Якщо цього не робити , ми самі зрубаємо сук , на якому сидимо.
Учні. На що або на кого можуть сподіватися екологи?
Еколог. Якщо, не вони, так хто ж? Їхня роль-роз’яснювати й переконувати. Якщо буде адекватним законодавство, тоді всі розробки екологів будуть затребувані. Поки до нас законодавці не прислухаються. Вони знають, як будувати «незалежну» країну, але не знають суть стійкого розвитку. Народу потрібно якісне навколишнє. середовище. Кому потрібне багатство, якщо народ весь вимре? І останнє. Скидання й викиди в навколишнє. середовище  повинні бути такими , щоби природа могла їх прийняти , переробити й не погіршити свій стан. Тобто природі треба дати можливість самообновитися.
Учитель. Чи всі підтримують думку еколога? 
 

 

 

 

 

ІІІ. Закріплення й узагальнення матеріалу
Гра «Відкритий мікрофон»
Учитель. Зараз у кожного з учасників конференції буде можливість висловити свою точку зору з цієї теми.
Я пропоную продовжити фразу:
• Мені було цікаво довідатися...
• Я хотів би доповнити...
• Мені хочеться побажати...
Думка учасників конференції
IV. Підсумок заняття
V. Домашнє завдання
Запропонувати свої заходи боротьби із забрудненням атмосферного повітря.
 

1

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
1 грудня 2018
Переглядів
1555
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку