Тема. Різноманітність рослин.
Мета. Ознайомити учнів з різноманітністю груп царства рослин; виділити їх характерні особливості; розвивати мовлення, мислення; виховувати допитливість, любов і дбайливе ставлення до навколишнього світу.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Закінчилася перерва,
Продзвенів чаклун – дзвінок,
А тепер усі швиденько
Налаштуймось на урок.
- Діти, йдучи сьогодні на урок, я взяла собі смайлик, який відображає мій настрій (показую). А який настрій у вас? Покажіть за допомогою смайлика. Я дуже хотіла б, щоб такий настрій залишився у вас до кінця уроку. Адже від цього залежить ефективність і результативність нашої співпраці.
ІІ. Хвилинка спостережень.
- А тепер давайте поглянемо, який настрій сьогодні в природі.
- Яка зараз пора року? (Зима).
- Який місяць? (Грудень).
- Чому він має таку назву? (Від замерзлих грудок).
- Яка сьогодні погода? (Сьогодні передбачається мінлива хмарність та прохолодна погода. Вітер помірний, можливі опади. День короткий, ніч довга. Мороз розмальовує вікна.)
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Загадка.
- Діти, послухайте і відгадайте загадку.
Дихають, ростуть,
А ходити не можуть.
Взимку завмирають,
Весною оживають,
Зеленими бувають. (Рослини)
- Так це рослини. До якої природи належать рослини? (До живої).
- Чому? (Вони ростуть, дихають,розмножуються,живляться,відмирають).
2. Робота в групах.
- Діти, скажіть, будь ласка, у якому стані зараз знаходяться рослини? (У стані спокою).
- Так. А ми з вами в стані спокою зараз бути не можемо, бо багато чого про ті ж рослини ще маємо дізнатися. І почнемо це робити уже з домашнього завдання. Я нагадаю, що у нас було завдання по групах. Одна група досліджувала «дерева», друга – «кущі», третя – «трав’янисті рослини».
- Давайте послухаємо представників кожної групи.
(Відповіді дітей).
Дерево – це рослина, у якої одне міцне дерев’янисте стебло, яке називають стовбуром.
Дерева бувають листяні і хвойні. Дерева з широкими листками називають листяними. Наприклад: верба, береза, липа, дуб. Дерева з листками у вигляді хвої називають хвойними. Наприклад: ялина, сосна. Усі дерева є багаторічними рослинами.
Ми дослідили, що у селищі Верхня Хортиця, неподалік Запоріжжя, стоїть могутній дуб, якому понад 7 століть. Висота його 36 метрів. Для повного обхвату стовбура потрібні 6 дорослих людей, які зможуть зробити це лише взявшись за руки.
Кущі – це рослини, які мають багато дерев’янистих стебел. Кущі є листяні і хвойні. До листяних належить калина, шипшина, малина, смородина, ліщина. З хвойних кущів у нас росте ялівець. Кущі – це багаторічні рослини.
Цікаво, що лісовий горіх у півтора рази переважає за поживними речовинами м'ясо свині, в 3 рази – хліб, у 10 разів молоко, в 13-14 разів – свіжі яблука, груші.
У трав’янистих рослин стебла м’які соковиті. Трав’янисті рослини бувають: однорічні, дворічні та багаторічні.
Однорічні трав’янисті рослини навесні розвиваються з насіння. Влітку і восени цвітуть, утворюють плоди з насінням і відмирають. До однорічних рослин відносяться: помідор, квасоля, огірок, соняшник.
Дворічні трав’янисті рослини на першому році життя проростають з насіння, але не цвітуть. Наступного року рослини зацвітають, у них утворюються плоди з насінням. Восени ці рослини відмирають. Морква, буряк, капуста – дворічні рослини.
Багаторічні трав’янисті рослини розцвітають навесні. У них утворюються плоди з насінням. Восени наземні частини рослин – стебло і листки – відмирають. Але такі рослини мають цибулини, бульби, кореневища, які зимують у ґрунті. З них щороку виростають нові рослини. Наприклад: цибуля, часник, картопля, конвалія.
Нам вдалося дізнатись, що найменша квітка серед рослин України у водоплавної ряски. Діаметр її пів міліметра.
ІV. Повідомлення теми уроку.
Живої природи світ таємничий
Ми на уроці сьогодні відкриєм.
Навчимося його красу не руйнувати,
А примножувати, любити, оберігати.
- Діти, скажіть, будь ласка, де ростуть рослини?
- Так, навколо нас багато різноманітних рослин: і на городі, і в лісі, і в лузі. І саме з цією різноманітністю ми познайомимось сьогодні, вчитимемось розрізняти рослини різних груп, дізнаємось, яка цінність їх у природі. Отже, тема нашого уроку «Різноманітність рослин».
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення вчителя.
- На перший погляд, всі рослини різні, не схожі одна на одну, але, насправді, багато з них мають спільні ознаки. Саме за ними рослини об’єднують в групи: водорості, мохи, папороті, хвойні та квіткові рослини.
- Діти, як ви думаєте, маленький зріст - це біда чи не біда?
- Мохи - найменші рослини нашої планети. Багато з них не вище декількох міліметрів. Із-за маленького зросту мохи уникають багатьох неприємностей. Наприклад, вітер. Буває так, що він рве і метає - вивертає з корінням дерева, обламує кущі, тріпає безжально трави. Ну а мохи, притулилися до землі і вітру не бояться. Мохи в лісі зазвичай відразу не помітиш, трава для них, як для нас дерева. Живуть вони не поодинці, а скупченнями, утворюючи килимки, подушечки. Так легше переносити холод і спеку, легше чинити опір витоптуванню: і звірі, і люди ходять по мохах, а вони не зникають. Влаштовані вони не складно: у них немає коренів, не буває квіток і плодів. Є стебла і листя. Мохи дуже витривалі. Часто селяться на вологих місцях. Не маючи коріння, вони всім своїм тілом поглинають дощові краплі, сніг і росу. Якщо придивитися до мохів, то можна помітити, що над зеленими гілочками піднімаються тонкі коричневі стебельця, на верхівках яких є маленькі коробочки. В них дозрівають спори, які замінюють насіння. Отже, розмножуються мохи за допомогою спор.
- Наступна група рослин у перекладі означає «трава, периста як пташине крило» - це папороті. Колись, у давні часи папороті були основними рослинами нашої планети. Це були могутні дерева заввишки 20-30 метрів. Вони росли на болотах. Цілих 65 млн. років тривало царювання папоротей. Але клімат змінився, стало сухо - папороті стали вимирати. Багато видів папоротей зникли, але деякі вижили і стали ховатися від жарких сонячних променів, у тіні дерев. Папороті – це багаторічні рослини. Ростуть у лісах. Ці рослини мають корінь, стебло, листя, але не має квіток, плодів. Нові рослини виростають із спор.
Існує легенда про папороть.
З давніх-давен відомо, що на Івана Купала, коли буває найкоротша літня ніч, у лісі зацвітає папороть. Хто ту квітку знайде, зірве й сховає, матиме щастя на все життя.
Оце тільки горе, що така ніч буває лише раз на рік, і то дуже коротка, та й цвіте тоді один-однісінький кущ папороті в усьому лісі. А росте цей кущ у такому закутку, що дібратися до нього майже неможливо.
- Давайте уявимо водойми: річку, озеро, ставок.
- Що ви відчуєте, коли зайдете у воду? (Ноги у щось заплуталися).
- Це рослини. Так у воді теж є рослини. Вони називаються водорості.
Водорості не мають коренів, стебел, листків, квіток. Вони бувають різних розмірів, різної форми. Наприклад: мікроскопічна водорість хлорела, нитчаста водорість, ламінарія або «морська капуста».
Водорості поглинають з води вуглекислий газ і виділяють кисень, яким дихають живі організми.
Водорості розрізняють за кольором:
- зелені;
- бурі;
- червоні.
Зелені водорості живуть біля поверхні води. Від водоростей залежить і колір води в річці, в ставку. Про таку яскраво-зелену воду влітку кажуть, що вона «цвіте».
Морські водорості мають бурий і червоний колір. Вони прикріплюються до дна водойми коренеподібними відростками – ризоїдами, і тягнуться на десятки кілометрів, утворюючи підводні луки і ліси.
Бурі водорості особливо багаті йодом. Їх використовують у їжу.
Негативна роль водоростей виявляється за їх масового розмноження, коли вони призводять до гибелі риби, заважають судноплавству, зумовлюють «цвітіння» води.
2. Фізкультхвилинка.
- Що ж, чудово, а тепер до праці знову.
3. Робота з підручником.
- Діти, нам залишилося ознайомитися ще з двома групами рослин: хвойні рослини і квіткові рослини. Попрацюємо з підручником. Відкрийте підручники на с.79. Перший варіант опрацьовує про хвойні рослини, а другий – про квіткові.
- Що ви можете розказати про хвойні рослини? Які ви запам’ятали хвойні рослини? Чи є в природі трав’янисті хвойні рослини? У чому утворюється насіння у хвойних рослин?
- Листя у хвойних рослин у вигляді хвої. На зиму ці рослини не скидають листочки. Про них говорять вічнозелені. Замість одних голочок відразу виростають нові.
Ялівець – вічнозелена хвойна рослина, дуже цілюща, очищує повітря. Також ароматична деревина. В Закарпатті роблять підставки під посуд із кружечків тонкого стовбура. Від гарячого чайника чи каструлі підставка виділяє аромат.
Із хвойних рослин лише у модрини восени опадає хвоя.
- А що ви дізналися про квіткові рослини?
- Квіткових рослин найбільше на Землі. Цікавим є те, що до цієї групи належать і дерева, і кущі, і трав’янисті рослини, які мають квіти. З квітки утворюється плід з насінням.
- Які ви знаєте дерево, що відносяться до квіткових?
- Які кущі?
- А які трав’янисті рослини мають квіти?
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота в парах.
- Зараз попрацюємо в парах. У вас на парті є завдання, яке потрібно виконати разом із сусідом по парті. З’єднайте стрілочками вислови правої колонки із висловами лівої.
Дерева, кущі, трав’янисті рослини,
які розмножуються насінням, що водорості
утворюється з квіток, - це…
Дерева, кущі, які розмножуються
насінням, що утворюється мохи
в шишках, - це…
Рослини, які живуть у воді
й не мають органів, - це… хвойні рослини
Рослини, які мають лише
стебло і листки та квіткові рослини
розмножуються спорами, - це…
2. Робота в зошиті.
- Попрацюймо в зошитах. Відкрийте зошити на с.29, завдання 2.
- Закресліть «зайву» назву рослини у кожному ряду. Працюйте самостійно.
- Перевірте, чи правильно виконали це завдання.
3. Гра «Де мій дім?»
Сосна – у лісі.
Дуб – у лісі.
«Морська капуста» - у водоймах.
Сфагнум – у лісі.
Папороть – у лісі.
Яблуня – у саду.
4. Гра «Упізнай рослину».
- Відгадайте загадки і скажіть, до якої з вивчених груп, належать ці рослини.
• Стоять у полі сестрички –
Білі вії, жовті вічка. (Ромашки – квіткові рослини).
• В неї гарні пишні віти,
І колючок не злічити…
Не байдужа до прикрас,
На свята спішить до нас. (Ялина – хвойні рослини).
• Що за квіточка пахуча:
І червона, і колюча? (Троянда – квіткові рослини).
• Зайшли ми в річку босі
І стали раптом взуті:
«Русалоччині коси»
Ноги нам заплутали. (Водорості).
5. Гра «Упізнай».
• Ми – найбільше царство рослин, ми маємо всі органи. (Квіткові).
• Квітів, плодів і насіння у нас не буває. Наше листя схоже на пір’я. (Папороті).
• Ми ростемо у вологих місцях і утворюємо торф’яні болота. (Мохи).
• У нас немає плодів і квітів, а насіння дозріває в шишках. (Хвойні).
6. Робота на картках.
VІІ. Підсумок уроку.
1. Гра «Так чи ні».
2. Оцінювання.
- Ви всі сьогодні молодці, але є діти, які працювали найактивніше. То ж оцінки за урок отримують: …
3. Бережливе ставлення до природи.
Дерево, квітка, трава і птиця
Не завжди вміють захиститься.
Якщо на планеті будуть знищені вони,
Ми залишимось одні.
- Отож, життя на землі без рослин не можливе.
Рослини нам дають: їжу, одяг, тепло, будівельний матеріал, папір, кисень, ліки, красу. Захищаючи рослини, ми захищаємо життя.
Оберігайте ж повсюди
Шлях і стежиночку в гаї.
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.
- Наш урок закінчується, і я хочу повідомити, що мій настрій не змінився. А ваш? Давайте це перевіримо, покажіть смайлики.
- Я бажаю, щоб у вас завжди був гарний настрій, тому сьогоднішні веселі смайлики дарую вам, а сумні нехай залишаться на парті.
VІІІ. Домашнє завдання.
С. 77 – 81.
Скласти усну розповідь про улюблену рослину. ( У кого червоний кружечок).
Намалювати улюблену рослину. ( У кого зелений кружечок).