Урок "Різноманітність рослин" 3 клас

Про матеріал
До підручника Природознавство 3 клас (Гільберг Т. Г., Сак Т. В. (за редакцією Гільберг Т. Г.))
Перегляд файлу

Тема. Різноманітність рослин.

Мета. Ознайомити учнів з різноманітністю груп царства рослин; виділити їх характерні особливості; розвивати мовлення, мислення; виховувати допитливість, любов і дбайливе ставлення до навколишнього світу.

 

                                             Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

Закінчилася перерва,

Продзвенів чаклун – дзвінок,

А тепер усі швиденько

Налаштуймось на урок.

- Діти, йдучи сьогодні на урок, я взяла собі смайлик, який відображає мій настрій (показую). А який настрій у вас? Покажіть за допомогою смайлика. Я дуже хотіла б, щоб такий настрій залишився у вас до кінця уроку. Адже від цього залежить ефективність і результативність нашої співпраці.

 

ІІ. Хвилинка спостережень.

- А тепер давайте поглянемо, який настрій сьогодні в природі.

- Яка зараз пора року? (Зима).

- Який місяць? (Грудень).

- Чому він має таку назву? (Від замерзлих грудок).

- Яка сьогодні погода? (Сьогодні передбачається мінлива хмарність та прохолодна погода. Вітер помірний, можливі опади. День короткий, ніч довга. Мороз розмальовує вікна.)

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Загадка.

- Діти, послухайте і відгадайте загадку.

Дихають, ростуть,

А ходити не можуть.

Взимку завмирають,

Весною оживають,

Зеленими бувають. (Рослини)

- Так це рослини. До якої природи належать рослини? (До живої).

- Чому? (Вони ростуть, дихають,розмножуються,живляться,відмирають).

 2. Робота в групах.

- Діти, скажіть, будь ласка, у якому стані зараз знаходяться рослини? (У стані спокою).

- Так. А ми з вами в стані спокою зараз бути не можемо, бо багато чого про ті ж рослини ще маємо дізнатися. І почнемо це робити уже з домашнього завдання. Я нагадаю, що у нас було завдання по групах. Одна група досліджувала «дерева», друга – «кущі», третя – «трав’янисті рослини».

- Давайте послухаємо представників кожної групи.

(Відповіді дітей).

 

 

 

     Дерево – це рослина, у якої одне міцне дерев’янисте стебло, яке називають стовбуром.

   Дерева бувають листяні і хвойні. Дерева з широкими листками називають листяними. Наприклад: верба, береза, липа, дуб. Дерева з листками у вигляді хвої називають хвойними. Наприклад: ялина, сосна. Усі дерева є багаторічними рослинами.

  Ми дослідили, що у селищі Верхня Хортиця, неподалік Запоріжжя, стоїть могутній дуб, якому понад 7 століть. Висота його 36 метрів. Для повного обхвату стовбура потрібні 6 дорослих людей, які зможуть зробити це лише взявшись за руки.

 

 

   Кущі – це рослини, які мають багато дерев’янистих стебел. Кущі є листяні і хвойні. До листяних належить калина, шипшина, малина, смородина, ліщина. З хвойних кущів у нас росте ялівець. Кущі – це багаторічні рослини.

   Цікаво, що лісовий горіх у півтора рази переважає за поживними речовинами м'ясо свині, в 3 рази – хліб, у 10 разів молоко, в 13-14 разів – свіжі яблука, груші.

 

 

    У трав’янистих рослин стебла м’які соковиті. Трав’янисті рослини бувають: однорічні, дворічні та багаторічні.

    Однорічні трав’янисті рослини навесні розвиваються з насіння. Влітку і восени цвітуть, утворюють плоди з насінням і відмирають. До однорічних рослин відносяться: помідор, квасоля, огірок, соняшник.

   Дворічні трав’янисті рослини на першому році життя проростають з насіння, але не цвітуть. Наступного року рослини зацвітають, у них утворюються плоди з насінням. Восени ці рослини відмирають. Морква, буряк, капуста – дворічні рослини.

   Багаторічні трав’янисті рослини розцвітають навесні. У них утворюються плоди з насінням. Восени наземні частини рослин – стебло і листки – відмирають. Але такі рослини мають цибулини, бульби, кореневища, які зимують у ґрунті. З них щороку виростають нові рослини. Наприклад: цибуля, часник, картопля, конвалія.

    Нам вдалося дізнатись, що найменша квітка серед рослин України у водоплавної ряски. Діаметр її пів міліметра. 

 

 

 

ІV. Повідомлення теми уроку.

Живої природи світ таємничий

Ми на уроці сьогодні відкриєм.

Навчимося його красу не руйнувати,

А примножувати, любити, оберігати.

- Діти, скажіть, будь ласка, де ростуть рослини?

- Так, навколо нас багато різноманітних рослин: і на городі, і в лісі, і в лузі. І саме з цією різноманітністю ми познайомимось сьогодні, вчитимемось розрізняти рослини різних груп, дізнаємось, яка цінність їх у природі. Отже, тема нашого уроку «Різноманітність рослин».

 

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Пояснення вчителя.

- На перший погляд, всі рослини різні, не схожі одна на одну, але, насправді, багато з них мають спільні ознаки. Саме за ними рослини об’єднують в групи: водорості, мохи, папороті, хвойні та квіткові рослини.

- Діти, як ви думаєте, маленький зріст - це біда чи не біда?

 

- Мохи - найменші рослини нашої планети.                Багато з них не вище декількох міліметрів. Із-за маленького зросту мохи уникають багатьох неприємностей. Наприклад, вітер. Буває так, що він рве і метає - вивертає з корінням дерева, обламує кущі, тріпає безжально трави. Ну а мохи, притулилися до землі і вітру не бояться. Мохи в лісі зазвичай відразу не помітиш, трава для них, як для нас дерева. Живуть вони не поодинці, а скупченнями, утворюючи килимки, подушечки. Так легше переносити холод і спеку, легше чинити опір витоптуванню: і звірі, і люди ходять по мохах, а вони не зникають. Влаштовані вони не складно: у них немає коренів, не буває квіток і плодів. Є стебла і листя. Мохи дуже витривалі. Часто селяться на вологих місцях. Не маючи коріння, вони всім своїм тілом поглинають дощові краплі, сніг і росу. Якщо придивитися до мохів, то можна помітити, що над зеленими гілочками піднімаються тонкі коричневі стебельця, на верхівках яких є маленькі коробочки. В них дозрівають спори, які замінюють насіння. Отже, розмножуються мохи за допомогою спор.

 

- Наступна група рослин у перекладі означає «трава, периста як пташине крило» - це папороті.           Колись, у давні часи папороті були основними рослинами нашої планети. Це були могутні дерева заввишки 20-30 метрів. Вони росли на болотах. Цілих 65 млн. років тривало царювання папоротей. Але клімат змінився, стало сухо - папороті стали вимирати. Багато видів папоротей зникли, але деякі вижили і стали ховатися від жарких сонячних променів, у тіні дерев. Папороті – це багаторічні рослини. Ростуть у лісах. Ці рослини мають корінь, стебло, листя, але не має квіток, плодів. Нові рослини виростають із спор.

 Існує легенда про папороть.

З давніх-давен відомо, що на Івана Купала, коли буває найкоротша літня ніч, у лісі зацвітає папороть. Хто ту квітку знайде, зірве й сховає, матиме щастя на все життя.

Оце тільки горе, що така ніч буває лише раз на рік, і то дуже коротка, та й цвіте тоді один-однісінький кущ папороті в усьому лісі. А росте цей кущ у такому закутку, що дібратися до нього майже неможливо.

 

- Давайте уявимо водойми: річку, озеро, ставок.

- Що ви відчуєте, коли зайдете у воду? (Ноги у щось заплуталися).

- Це рослини. Так у воді теж є рослини. Вони називаються водорості.

Водорості не мають коренів, стебел, листків, квіток. Вони бувають різних розмірів, різної форми. Наприклад: мікроскопічна водорість хлорела, нитчаста водорість, ламінарія або «морська капуста».

Водорості поглинають з води вуглекислий газ і виділяють кисень, яким дихають живі організми.

Водорості розрізняють за кольором:

- зелені;

- бурі;

- червоні.

Зелені водорості живуть біля поверхні води. Від водоростей залежить і колір води в річці, в ставку. Про таку яскраво-зелену воду влітку кажуть, що вона «цвіте».

Морські водорості мають бурий і червоний колір. Вони прикріплюються до дна водойми коренеподібними відростками – ризоїдами, і тягнуться на десятки кілометрів, утворюючи підводні луки і ліси.

Бурі водорості особливо багаті йодом. Їх використовують у їжу.

Негативна роль водоростей виявляється за їх масового розмноження, коли вони призводять до гибелі риби, заважають судноплавству, зумовлюють «цвітіння» води.

 

2. Фізкультхвилинка.

- Що ж, чудово, а тепер до праці знову.

 

3. Робота з підручником.

- Діти, нам залишилося ознайомитися ще з двома групами рослин: хвойні рослини і квіткові рослини. Попрацюємо з підручником. Відкрийте підручники на с.79. Перший варіант опрацьовує про хвойні рослини, а другий – про квіткові.

- Що ви можете розказати  про хвойні рослини? Які ви запам’ятали хвойні рослини? Чи є в природі трав’янисті хвойні рослини? У чому утворюється насіння у хвойних рослин?

- Листя у хвойних рослин у вигляді хвої. На зиму ці рослини не скидають листочки. Про них говорять вічнозелені. Замість одних голочок відразу виростають нові.

 Ялівець – вічнозелена хвойна рослина, дуже цілюща, очищує повітря. Також ароматична деревина. В Закарпатті роблять підставки під посуд із кружечків тонкого стовбура. Від гарячого чайника чи каструлі підставка виділяє аромат.

Із хвойних рослин лише у модрини восени опадає хвоя.

 

- А що ви дізналися про квіткові рослини?

- Квіткових рослин найбільше на Землі. Цікавим є те, що до цієї групи належать і дерева, і кущі, і трав’янисті рослини, які мають квіти. З квітки утворюється плід з насінням.

- Які ви знаєте дерево, що відносяться до квіткових?

- Які кущі?

- А які трав’янисті рослини мають квіти?

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота в парах.

- Зараз попрацюємо в парах. У вас на парті є завдання, яке потрібно виконати разом із сусідом по парті. З’єднайте стрілочками вислови правої колонки із висловами лівої.

 

Дерева, кущі, трав’янисті рослини,

які розмножуються насінням, що                                          водорості

утворюється з квіток, - це…

 

Дерева, кущі, які розмножуються

насінням, що утворюється                                                     мохи

в шишках, - це…

 

Рослини, які живуть у воді

й не мають органів, - це…                                                      хвойні рослини

 

Рослини, які мають лише

стебло і листки та                                                                    квіткові рослини

розмножуються спорами, - це…

 

2. Робота в зошиті.

- Попрацюймо в зошитах. Відкрийте зошити на с.29, завдання 2.

- Закресліть «зайву» назву рослини у кожному ряду. Працюйте самостійно.

 

- Перевірте, чи правильно виконали це завдання.

 

3. Гра «Де мій дім?»

Сосна – у лісі.

Дуб – у лісі.

«Морська капуста» - у водоймах.

Сфагнум – у лісі.

Папороть – у лісі.

Яблуня – у саду.

 

4. Гра «Упізнай рослину».

- Відгадайте загадки і скажіть, до якої з вивчених груп, належать ці рослини.

• Стоять у полі сестрички –

   Білі вії, жовті вічка. (Ромашки – квіткові рослини).

• В неї гарні пишні віти,

   І колючок не злічити…

   Не байдужа до прикрас,

   На свята спішить до нас. (Ялина – хвойні рослини).

• Що за квіточка пахуча:

  І червона, і колюча? (Троянда – квіткові рослини).

• Зайшли ми в річку босі

  І стали раптом взуті:

  «Русалоччині коси»

  Ноги нам заплутали. (Водорості).

 

5. Гра «Упізнай».

• Ми – найбільше царство рослин, ми маємо всі органи. (Квіткові).

• Квітів, плодів і насіння у нас не буває. Наше листя схоже на пір’я. (Папороті).

• Ми ростемо у вологих місцях і утворюємо торф’яні болота. (Мохи).

• У нас немає плодів і квітів, а насіння дозріває в шишках. (Хвойні).

 

6. Робота на картках.

 

 

 

VІІ. Підсумок уроку.

1. Гра «Так чи ні».

 

2. Оцінювання.

- Ви всі сьогодні молодці, але є діти, які працювали найактивніше. То ж оцінки за урок отримують: …

 

3. Бережливе ставлення до природи.

Дерево, квітка, трава і птиця

Не завжди вміють захиститься.

Якщо на планеті будуть знищені вони,

Ми залишимось одні.

- Отож, життя на землі без рослин не можливе.

Рослини нам дають: їжу, одяг, тепло, будівельний матеріал, папір, кисень, ліки, красу. Захищаючи рослини, ми захищаємо життя.

Оберігайте ж повсюди

Шлях і стежиночку в гаї.

Все те окрасою буде

Нашого рідного краю.

- Наш урок закінчується, і я хочу повідомити, що мій настрій не змінився. А ваш? Давайте  це перевіримо, покажіть смайлики.

- Я бажаю, щоб у вас завжди був гарний настрій, тому сьогоднішні веселі смайлики  дарую вам, а сумні нехай залишаться на парті.

 

VІІІ. Домашнє завдання.

 С. 77 – 81.

 Скласти усну розповідь про улюблену рослину. ( У кого червоний    кружечок).

 Намалювати улюблену рослину. ( У кого зелений кружечок).

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
2 жовтня 2019
Переглядів
9304
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку