Я досліджую світ
Клас: 3
Тема. Різноманітність рослин у природі.
Мета. Познайомити учнів із зеленим дивом Землі – рослинами, вчитися спостерігати, аналізувати і вчитися бачити прекрасне навколо, гуманно ставитися до всього живого; розвивати кругозір, допитливість; виховувати самостійність, бережливе ставлення до природи.
Одладнання: мультимедійна презентація, предметні малюнки, мікрофон
Слайд 1. I . Організація початку уроку.
Слайд 2. Скринька гарного настрою:
Добрий день, вам, добрі люди!
Хай вам щастя – доля буде,
Не на день і не на рік,
А на довгий – довгий вік.
̶ Усміхніться гостям, друзям, мені. Дякую, Сідайте.
ІІ Перевірка домашнього завдання.
Слайд 3.
Метод «Мікрофон»:
̶ Що таке грунт?
̶ Назовіть шари земної поверхні.
̶ Із чого утворюється перегній?
̶ Що містить перегній?
̶ Із чого складається грунт?
̶ Назовіть головну ознаку грунту?
̶ Який найродючіший грунт?
ІІ. Хвилинка спостережень.
Слайд 4.
Учень – синоптик. Розповідь про погоду.
Температура повітря - …
Стан неба - …
Вітер - …
Опади - …
Вчитель. Погода сприятлива, морозяна, але в класі тепло, затишно. Отож бажаю вам гарного настрою і плідної праці. Продовжуємо наші спостереження.
̶ Яка пора року зараз? Назовіть зимові місяці.
̶ Чому грудень має таку назву?
Прогностику, нагадай ті прикмети зимової погоди,
за якими повинні слідкувати учні, зіставляти і робити
певні висновки.
2. Гра « Прочитай анаграму»
нігс (сніг), завкоин (ковзани), діл (лід),зором ( мороз), навирухто (хуртовина), дохол (холод), кабульру (бурулька),каялин (ялинка).
Слайд 5.
3. Читання віршів про зиму та прослуховування пісні: «Це зима»
Люди завжди милувалися красою зимової природи. Вони складали вірші та пісні про зиму.
Вірш 1 .Вийшли вранці ми
Вийшли вранці ми.
Дивне місто проти сонця!
Всі взолочені віконця…
Ні, такої ще зими
Не стрічали ми.
Ох, яка ж краса!
Сад увесь убрався в іній,
Проти сонця він — як синій
Гілля до землі звиса,—
Ох, яка ж краса!
(Грицько Бойко)
Вірш 2. Білі черевички у зими
Вкрив дерева білими крильми
Морозець колючий, мов шипшина.
Білі черевички у зими,
Біла-біла в неї кожушина.
Білі сани, білогриві коні.
Білі рукавички пухові,
Білі щоки, а вуста червоні,
Мов розквітли маки польові.
(М. Сингаївський)
Прослуховування пісні: «Це зима».
- Послухайте пісню про зиму.
4. Хвилинка-цікавинка.
Слайд 6. У місяці грудні найулюбленіше свято дітей — Ми-
колая. Вважалося, що зимовий Миколай — захисник
бідних і знедолених. Найбільше шанували Миколая
діти, для яких він був почесним охоронцем.
На це свято батьки клали дітям під подушку по-
дарунки від Миколая, якщо вони були слухняні,
а якщо ні — різочку
ІІІ. Актуалізація і мотивація знань учнів
Слайд 7. — Послухайте вірш про нашу матінку природу. Познайомтесь з її дочками, які завжди навколо нас.
Було у матері-Природи дві донечки такої вроди,
Хто їх побачить хоч на мить —
Не міг забуть і розлюбить.
Голубооку звали Флора.
У неї очі, наче зорі.
Завжди замріяна, тендітна,
ласкава, ніжна та привітна.
а Фауна — швидка, як вітер,
Могла з птахами полетіти,
І за оленями стрибати,
Та з білочками пустувати.
Обидві світ живий любили,
Відтак його боготворили.
Тож вирішила мудра мати
Природні їм дарунки дати:
Мрійливій Флорі — світ рослинний,
а жвавій Фауні — тваринний,
Щоб берегли і доглядали,
Від всього злого захищали.
Живуть в легендах і понині
Живого світу дві богині.
— Отже, діти, як називається рослинний світ?
— Правильно, Флора. А тваринний?
— Теж правильно назвали — Фауна.
— А до якої природи належать рослини і тварини? (До живої)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ми познайомимось із зеленим дивом Землі – рослинами, адже саме так їх називають; закріпимо, як розрізняють рослини, будемо вчитися спостерігати, аналізувати і вчитися бачити прекрасне навколо, гуманно ставитися до всього живого.
V . Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Слайд 8. Усі живі організми вчені поділили на 5 царств: рослини, тварини, гриби, дроб’янки, віруси.
̶ Можливо хтось знає, що таке дроб’ янки?
Дроб’ янки – це найпростіші побудовані організми, які можна бачити лише за великого збільшення під мікроскопом.Ще ми називаємо їх бактерії.
̶ Що таке віруси?
Віруси - це збудники багатьох хвороб рослин і тварин. Вірусними хворобами
людини є кір, грип, сказ, віспа тощо. Ми їх також можемо побачити лише під мікроскопом.
Між цими царствами існує тісний взаємозв’язок.
Завітаємо і розглянемо сьогодні перше царство живої природи - «Рослини».
- За якими ознаками рослини належать до живої природи?
Слайд 9.
Рослини: 1- ростуть, 2- живляться, 3 – дихають, 4 – розмножуються, 5 – відмирають
— Царство рослин називають зеленим дивом Землі. Чому?
Живі організми дихають киснем повітря, а виділяють вуглекислий газ. А рослини не лише поглинають кисень, а й виділяють його в повітря. Рослини також виділяють речовини, що знищують хвороботворні бактерії.
Рослининний світ дає людям основні продукти харчування.
Пригадайте, що виробляють із пшениці, цукрового буряка, соняшника. А для чого вирощують льон і бавовник?
З рослин виготовляють різноманітні ліки, папір. Деревину використовують у будівництві, а також для виготовленння меблів.
Рослини прикрашають наше життя. Ми радіємо, коли взимку розквітають кімнатні рослини. Милуємось нивою золотої пшениці, полем квітучого льону. Нас приваблює загадковий ліс. Всі зачаровані красою блакитного проліску,пухнастої кульбабки, величчю могутнього дуба, тендітністю крихітки- ряски. Хто не любить поласувати смачними ягодами?
Люди завжди намагалися зрозуміти: що допомагає рослинам вистояти під час бурі? Що відбувається в організмі велетня- дуба і крихітки- ряски? Чому одні рослини цілий рік зелені, а з інших восени опадає листя? Тому вивчали життя рослин. Учені встановили , що рослин на Землі дуже багато. Вони заселяють грунт, воду, повітря.
Слайд 10. Рослини різняться будовою, розмірами, умовами життя і його тривалістю. Одні рослини живуть сотні, а то й тисячі років, інші- кілька місяців. Наприклад, дуб і липа можуть жити до тисячі років, а маленька веснянка проростає в березні й у травні вже відмирає.
2.Самостійне читання тексту «Як розрізняють рослини?».
Як люди розрізняють рослини?
Скільки всього на Землі видів рослин?
Скільки видів рослин в Україні
Музична фізхвилинка
3. Хвилинка – цікавинка
1. Верба-туполиста – це найменше дерево України. Висота його 12-15 см. Зустрічається в Карпатах.
2. У цієї рослини листя - як у перця, квітки - як у картоплі, плід - як у груші, а за смаком нагадує диню. Ім'я цього незвичайної південноамериканської рослини – пепіно.
Кущ висотою 1-1,5 м з стеблами, як у дерев і численними квітками в кожному суцвітті.
Плоди пепіно смачні, ароматні і великі - від 200 до 750 гр. Дозріваючи, вони стають лимонно-жовтими або світло-оранжевими, з поздовжніми бузковими смужками.
3. В Криму росте дуже цікава рослина – огірок-порскач. Якщо доторкнутися до його плода, він тріскається і випорскує насіння.
VІ Закріплення вивченого матеріалу.
Слайд 11. Аукціон.
Продаю красиві малюнки трав, дерев, кущів!
1. Як припустить теплий дощик,
Я згорнусь в зелений кошик - подивись!
А коли година гожа,
Я на сонце в небі схожа - усміхнись!
Одцвіту я жовтим цвітом,
Одягну на себе літом капелюх!
Набіжить вітрець, повіє,
Капелюшок мій розвіє, наче пух!
2. В чистім полі він зростає:
На високих ніжках,
В зелених панчішках,
Квіточки блакитні,
Мов оченьки привітні.
3. Що за диво-дивина
В житі квітка є одна?
Палає, мов ліхтарик,
Червоний кептарик.
4. З'явились в траві сестрички -
Жовті очі, білі повічки.
5. Що за квіточка пахуча:
І червона, і колюча?
6.Із малої цибулини
Виріс весняної днини.
До нарциса привітався
Та на грядці запишався.
7. Сережки я повісила – тонесенькі такі – і радісно та весело готуюсь до весни. (Береза.)
8. І маленькі, і старенькі влітку, взимку, навесні. Всюди вдягнені гарненько у зелені сукні всі. (Ялинка.)
9. За хатою у садочку, у зеленому листочку, та в червоних намистах стоїть пава молода. І збігаються всі діти, щоб на неї поглядіти. За намисто кожен – смик! Та й укине на язик. (Калина.)
Слайд 12. 2. Дискусія «Обери позицію».
«Ствердження»
Рослини- зелене диво природи
«Заперечення»
Чим деякі рослини можуть не подобатися людям?
«Об’ єднання»
Чи дійсно рослини зелене диво природи?
3. Робота в парах
Поділити рослини на групи (дерева, трав’янисті рослини). Для виконання цієї роботи об’єднаємося в пари. ( На партах картки. На них назви рослин; перевірка).
1 пара – читають назви дерев,
2 пара – назви трав’янистих рослин.
4.. Виконання тестів.
А зараз перевіримо ваші знання за допомогою тестів.
а) живої природи;
б) неживої природи.
2) Усі живі організми вчені поділили на:
а) 6 царств;
бР) 5 царств;
в) 2 царства.
3) Рослини заселяють:
а) ґрунт, воду;
б) воду, повітря;
в) ґрунт, воду, повітря.
4) Рослини необхідні для життя:
а) людей;
б) тварин;
в) всього живого на Землі.
5)Як потрібно поводитися з рослинами:
а) бережно;
б) зневажливо.
- Чому потрібно бережно поводитися з рослинами?
VІІ Підсумок уроку:
- Який вид роботи найбільше сподобався?
- Як же розрізняють рослини?
А завершити урок я хочу такими словами:
Любий друже! Я благаю –
Природу вмій любити,
Не смій ніколи і нізащо
Їй шкоду спричинити!
(Вручення емблем:«Друг природи»).