Урок "Різноманітність земноводних, їх роль в природі і житті людини".

Про матеріал
Конспект уроку складений відповідно до нової програми і відповідає її вимогам.
Перегляд файлу

Урок по темі "Різноманітність земноводних, їх роль в природі і житті людини".

Мета уроку:

1. Познайомитися з різноманіттям класу Земноводні; систематизувати знання учнів про окремих представників класу; 2. З'ясувати значення земноводних у природі та житті людини.

3. Продовжити розвиток пізнавального інтересу до предмета біологія, формування умінь учнів працювати з додатковою літературою з предмета.

4. Прищепити учням екологічне, естетичне і моральне виховання через любов і дбайливе ставлення до природи.

І. Організаційний момент.

Учитель: Добрий день, діти. Сідайте. Розправте плечі, посміхніться один одному. Пам’ятайте, коли ви посміхаєтесь, у вас працює 13 м’язів обличчя, а коли нервуєтесь – цілих 30. То ж не варто експлуатувати таку велику кількість м’язів.

Сьогодні я розраховую на вашу активну роботу і сподіваюсь, що дух партнерства нам в цьому допоможе.

Девізом нашого уроку будуть такі слова:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

         Дружно й плідно працювати!

Які ключові слова ви тут виділите? (чути, бачити, міркувати, працювати)

Учитель. Мандруючи лабіринтом біологічних знань, ми протягом останніх уроків дізналися багато таємниць про життя земноводних. І ви, напевно, переконалися: щоб знати науку біологію, потрібно багато працювати. Сьогодні вам необхідно продемонструвати своє вміння працювати разом, у групі.

Зібратися разом -  це початок.

Триматися разом - це прогрес.

Працювати разом  -  це успіх.

І так, діти, ми продовжуємо цікаву мандрівку в загадковий світ тварин.

 Є на Землі тварин багато,

А цих - но спробуй відгадати:

Земля й вода - їх справжній дім,

Їм добре й затишно у нім,

Але вони завжди холодні.

То хто це буде? ( Земноводні)

Ставлення людини до жаб, ропух, тритонів дуже різне . «Хто дружний із жабою, тому вона приносить золото» - гласить норвезьке прислів’я.

З іншого боку амфібіям приписують різноманітне зло: не можна торкатися жаби – будуть бородавки; якщо жаба перетинає вам дорогу – до неприємностей. Де закінчується вигадка і починається правда про земноводних?  Хто ж вони насправді? Де вони поширені? Чи є серед них отруйні види? Яке значення вони мають у природі та житті людини? Чи міг Іван – царевич, з казки «Царівна – жаба», дійсно побачити в жабі ту красуню – царівну?

На ці і чимало інших запитань ви знайдете сьогодні відповідь на уроці.

Тема уроку: Різноманітність земноводних. Значення земноводних в  природі і  житті людини.  Охорона земноводних.

Мета уроку: Вивчити різноманітність земноводних, пов'язану з пристосуванням їх до умов існування в різних середовищах, показати значення земноводних у природі та житті людини й необхідність їх охорони; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення курсу біології; сприяти вихованню дбайливого ставлення до земноводних і до природи взагалі.

Учитель: Діти, уважно  послухайте пісеньку водяного.

«…. Пиявки и лягушки, фу какая гадость!» 

Учитель: А яке ваше ставлення   до жаб?

 -  Які асоціації виникают у вас, коли ви торкаєтесь  цих тварин.

(відповіді учнів: слизькі, холодні, страшні, неприємні, викликають появу бородавок)

Учитель: В одних людей жаби викликають огиду,  інші їх безжалісно винищують. Їх переслідують і дорослі і діти. Давайте сьогодні на уроці ми візьмемо на себе відповідальне завдання: виправдати чи підтвердити негативне ставлення до земноводних. Але для початку ми згадаємо матеріал, який вивчали на попередньому уроці. Я підготувала вам розминку.

Перше завдання називається «Поясни»

 1. Ухватила мушку

Зеленая лягушка,

Но забила пища рот –

Ни назад и ни вперед.

Тут лягушкины глаза

Провалились в полость рта,

Протолкнули сей обед.

Правда это или нет?

 (Відповідь:  Я вважаю, що це правда. Язик жаби не може проштовхувати їжу, цю функцію виконують очі. Час від часу вони  зникають  з фізіономії  жаби , втягуются  всередину  голови і проштовхують в стравохід наступну порцію їжі.)

Учитель: Що скажуть інші ?

  згодна.  У жаби дійсно  очні  яблука опускаються і проштовхують їжу в стравохід, при ковтанні їжі жаба закриває очі.) 

2. Учитель:

 Подивіться відеофрагмент із мульфільма «Лягушка – путешественница».

Учитель: Така неприємна  волога погода. А чому жаба милується такою погодою?

(Відповідь: У жаб подвійне дихання: вони дихають за допомогою легень, але більша частина дихання здійснюється через вологу шкіру. Тому сира та волога погода їм потрібна для кращого дихання.)

Учитель: Для підтвердження вашої відповіді наведу вам такий факт: позбавлені шкірного дихання жаби живуть близько 3 - 4 діб, тоді як позбавлені легеневого 20 - 40 діб.

Повідомлення №1 (учень) На цю тему нам підготували повідомлення:

Жодна амфібія не п'є воду - всі вони всмоктують її через шкіру. Ось чому цим тваринам необхідні близькість води або вогкість. Жаби, віддалені від води, швидко худнуть, робляться млявими і незабаром зовсім гинуть. Якщо таким виснаженим жабам покласти мокру ганчірку, то вони починають притискатися до неї своїм тілом і швидко оговтуються. Скільки ж води всмоктують жаби через шкіру?

Для відповіді на це питання вчений Томпсон провів наступний дослід:  він взяв обсохлу деревну жабу і зважив. Її маса склала 95 грам. Потім обгорнув жабу мокрою ганчіркою. Через годину вона важила вже 152 грама.

Через шкіру амфібія і всмоктує, і виділяє воду, а також дихає. У закритій жерстяній коробці у вологій атмосфері жаба може прожити до 40 днів.

Учитель: Наступне завдання «Знайди помилку»

Учитель: А зараз послухайте дитячу пісеньку «У траві сидів коник». Питання: Яких помилок припустився автор пісні з біологічної точки зору?

(Відповіді: 1. Коник сидів, а жаба не харчується нерухомими комахами.

2. Жаба не може ходити, вона пересувається стрибками.)

Учитель: Наступне завдання «Відгадай загадку»:

  1. Як росла,то хвостик мала, плаття темне одягала,

А як виросла вона, хвіст назавжди віддала. (Жаба)

 

  1. У зеленому жакеті галасує в очереті,

 хоч і плавати мастак, а не риба і не рак.(Жаба)

3. Повелося вже так здавна,

    Що живу я не в ставку,

     На деревах я  живу

     А в воді мечу ікру. (Квакша)

 

4. А це що за поплигуша, що живе в воді й на суші,

Кожна скривлена нога, і не ходить, а плига,

Ще й слизька, вирячкувата та до того ще й горбата,

Рот широкий, аж до вух, ловить комарів та мух ?  (Жаба)

 

 Учитель: В усих загадках мова йде про жабу. Чому вона отримала таку назву? Як пересувається тварина? Які м'язи тварини найбільш  розвинені?

(Відповідь. Свою назву вони отримали за потужні кінцівки - «ляги». Жаби пересуваються стрибками. Так як жаби не тільки стрибають, а й гарно плавають, то у них добре розвинуті м'язи тазового поясу і задніх кінцівок: сідничні, стегнові, литкові.)

Інша загальна властивість цих амфібій - всі у дорослому стані хижаки.

 Учитель: Слідуюче завдання «Шиворіт - навиворіт»? Яке відношення має цей вислів до жаб, відповідь пояснити.

(Відповідь. Язик жаби - м'ясистий, широкий і липкий. Передній кінець його прикріплений до дна рота, а задній - вільний і згорнутий усередину. Роздвоєний і липкий задній кінець язика швидко викидається з ротової порожнини. Комахи прилипають до кінчика язика і потрапляють в рот. Швидкість «пострілу» і захоплення комахи язиком (наприклад, мухи) становить 1/15 частки секунди. Жаба «стріляє» язиком тільки по рухомих комахах.)

Учитель: Останнє завдання: У вас на столах лежать картки, на яких перелічені ознаки. Складіть діаграму Венна. Із запропонованого переліку ознак виберіть ознаки, характерні для классу Риби і класу Земноводні. Виділіть спільні ознаки.

1. Постійна температура тіла.

2.  Холоднокровні тварини.(Р.З.)

3.  Живуть у воді.(Р.)

4.  Живуть на суші і в воді.(З.)

5.  Мають 2 кола кровообігу.(З.)

6.  Дихання зяберне.(Р.)

7.  Одне коло кровообігу.(Р.)

8.  Серце 2-х камерне.(Р.)

9.  Дихання легеневе і шкірне.(З.)

10. Серце 3-х камерне.(З.)

11. Шкіра суха, покрита роговими лусочками.

12. Шкіра волога, покрита слизом.(Р.З.)

13. Розвиток відбувається без перетворення.

14. Розвиток з метаморфозом.(Р.З.)

Тепер давайте перевіримо, чи правильно ви вибрали ознаки.

Учитель: І так, діти, розминка закінчена. Переходимомо до наступного етапу нашого уроку.

Цей етап називається "Нові відомості".

Сьогодні на уроці ми дізнаємося про класифікацію  земноводних: вони діляться на три ряди: ряд Хвостаті, ряд Безхвості, ряд Безногі. На попередньому уроці ви поділилися на групи і отримали випереджувальні завдання, а сьогодні ви будете презентувати свої дослідження. По мірі вивчення матеріалу ви будете заповнювати таблицю, яка лежить у вас на столах. Перша група готувала матеріал про хвостатих земноводних.

Ознаки для порівняння

Ряд Хвостаті

Ряд Безхвості

Ряд Безногі

Видова різноманітність

 

 

 

 

 

 

 

Особливості будови

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Представники

 

 

 

 

Види, занесені до Червоної книги

 

 

 

 

 

Ряд Хвостаті земноводні

Учень 1:

Сучасна фауна хвостатих амфібій нараховує близько 340 видів, яких об'єднують у 54 роди, 8 родин. Поширені хвостаті переважно у північній півкулі. В Австралії відсутні. У фауні України поширені 5 видів хвостатих амфібій, які належать до родини саламандрових, а саме: 4 види тритонів (звичайний, гребінчастий, карпатський і гірський), і плямиста саламандра.

Голова непомітно переходить у тулуб. Тіло видовжене, добре розвинений хвостовий відділ, який складається з багатьох хребців. Кінцівки короткі. Передні і задні кінцівки приблизно однакової довжини. Ребра більш-менш розвинені, але в дихальних рухах участі не беруть. Очі маленькі. Хвостаті земноводні плавають або повзають, змієподібно вигинаючи тіло і хвіст. Живуть на суходолі, але розмноження відбувається у водному середовищі.  Проте саламандра велетенська (1,5 м завждовжки) живе у воді. У воді живуть і протеї. Запліднення переважно внутрішнє. Інколи буває яйцеживородіння. Для деяких видів характерна неотенія — розмноження на стадії личинки.

 

Учень 2: 

Представники хвостатих: Саламандри,тритони, протеї,сирени.

 Отруйна і в вогні не горить. Ця істота породила безліч дивних і загадкових легенд. Хто це?  Саламандра. Шкіра цієї тварини виділяє слиз. Якщо тварину кинути у вогонь, то вона, дійсно, завдяки посиленому виділенню слизу, не горітиме і навіть може врятуватися втечею. Довжина тіла від 10 до 28 см. Має зуби на верхніх і нижніх щелепах. Добре розвинені повіки. Виділення шкірних залоз отруйні і служать засобом пасивного захисту: вибризкуються при травмуванні шкірних покривів або сильному збудженні. Активна у сутінках і вночі. Харчується дрібними безхребетними.

Плямиста саламандра, що живе у Карпатах, має яскраве застережне забарвлення. Вона чорна із жовтими плямами. Її шкірні залози виробляють отруту. На заході України живе чорна з яскравими жовтими плямами вогненна саламандра довжиною до 70 см.

Цікаві представники хвостатих земноводних - протеї та сирени. Протеї трапляються у підземних водоймах Балкан. Як і в більшості мешканців підземних водойм, покриви протею позбавлені пігменту, а очі сховані під шкірою. Протягом усього життя він зберігає зовнішні зябра. Довжина тіла становить близько 30 см. Сирени живуть у болотах Північної Америки. У них теж протягом усього життя зберігаються зябра, передні кінцівки недорозвинені, задні відсутні, очі затягнені шкірою. Довжина тіла сягає 70 см.

 

 

Учень 3:

Тритони

Ряд Хвостаті земноводні об'єднує представників кількох родів, в тому числі справжніх, голчастих, азіатських, американських тритонів і ін.

Довжина тіла до 18 см, з них близько половини - хвіст. Тулуб веретеноподібний. Хвіст сплюснутий з боків, має шкірну плавникову складку.

Тритони поширені в Європі і прилеглих частинах Азії, найбільший з яких - голчатий тритон, що досягає 20 - 25 см. Живуть головним чином в лісах, в горах піднімаються до 2700 м. У період розмноження тіло самців набуває яскравого забарвлення.

Навесні, або на початку літа тритони переселяються в стоячі або слабко протічні водойми, де самка відкладає від 30 до 650 яєць. Харчуються хробаками, слимаками, мокрицями, мухами, цвіркунами і равликами. У період життя у воді на спині тритона виростає гребінь, який збільшує поверхню шкірного дихання.

До Червоної книги України занесені: плямиста саламандра,  тритон карпатський, тритон альпійський.

Учитель: Давайте перевіримо, як ви заповнили табличку.(Відповіді дітей)

Ряд Безхвості земноводні

Учень 1:

Безхвості - найбільш високоорганізований і багатий видами ряд амфібій. Однак при всьому різноманітті види схожі один на одного. Сучасна фауна безхвостих амфібій нараховує близько 299 видів, яких об'єднують у 279 родів, 19 родин. У фауні України є 12 видів, що належать до 5 родин.

 Їхнє тіло коротке, оскільки хвостовий відділ хребта вкорочений, перетворений на єдину хвостову кістку. Хвоста немає. Широка голова непомітно переходить у короткий, трохи сплющений тулуб, ребер немає.  Задні кінцівки розвинені набагато краще за передні, між їхніми пальцями часто є плавальні перетинки. Пересуваються стрибками. Живляться дрібними тваринами, що рухаються. Захоплюють їх липким язиком. Водяться поблизу води. Розміри безхвостих земноводних відносно невеликі: від 1,5 см (короткоголов) до 32 см (голіаф). Маса голіафа може сягати 3,25 кг.
В Україні поширені жаби, ропухи, квакші та кумки.

Учень 2:

Жаби - одна з найбільших родин  безхвостих земноводних.

Довжина тіла від 3 до 32 см. Тіло зазвичай струнке, з довгими (стрибальними) задніми кінцівками. У забарвленні наземних форм преважають коричневі і бурі тони, у водних форм - зелені. Зуби розташовані на верхній щелепі.

В даний час поширені по всьому світу, крім арктичних районів, півдня Південної Америки, Південної Австралії і Нової Зеландії. Зелені жаби - ставкова та озерна - навесні прокидаються коли розтане лід, і заявляють про себе голосним кваканням самців.  Зелена озерна жаба більшу частину свого життя мешкає у воді, а якщо й виходить на суходіл, то лише на короткий час. Від своїх водойм вони нікуди не віддаляються, там вони розмножуються та зимують. Бурі жаби-  трав'яна і гостроморда - навесні з'являються дуже рано, як тільки зійде сніг. Вони відрізняються від зелених не лише своїм забарвленням, а й неголосним кректанням. Бурі жаби влітку мешкають на суходолі і лише на період розмноження переходять до водойм. В Запорізькій області найбільш поширені ставкова, озерна жаби. На протязі літа учні нашого класу провели невелике дослідження і всановили, що у  ставках нашого села Воздвижівка поширена ставкова жаба. Харчуються в основному комахами, великі особини можуть вживати в їжу і дрібних хребетних, в тому числі земноводних.

До Червоної книги України занесено жабу прудку.

Учень 3:

Ропухи пов'язані з водоймами менше, ніж жаби. В Україні відомі зелена та звичайна ропухи, а також очеретяна, що трапляються на Волині і в Карпатах. У ропух шкіра горбкувата, її верхній шар роговіє, що захищає тіло від пересихання. Шкіра ропух виділяє їдку рідину, що спричиняє подразнення, потрапляючи в рот або очі. Якщо таке трапиться, треба промити їх чистою водою. Розповіді, ніби шкірні виділення ропух спричиняють у людини утворення бородавок, позбавлені будь-яких підстав. Маючи добре розвинені легені і суху шкіру, ропухи можуть жити далеко від водойм і тільки на час розмноження переходять у воду. Ропухи (сіра, зелена) винищують велику кількість шкідників городніх культур. Ропухи активні переважно вночі, коли повітря більш вологе і прохолодне. Пересуваються вони тільки переповзаючи або невеликими стрибками. На нерест прямують у водойми, а зимують на суходолі.

 До Червоної книги України занесено ропуху очеретяну.

Квакша звичайна (деревна жаба) - єдиний вид земноводних у фауні України, який живе на кущах і деревах. Її легко відрізнити за яскраво зеленим забарвленням та особливими круглими присосками на кінчиках пальців. Завдяки їм квакша може прикріплюватись до плоских предметів - листків, стовбурів дерев і навіть до скла - та пересуватися по вертикальних поверхнях.
 У чистих джерелах, криницях та інших невеликих водоймах протягом усього літа можна бачити невеликих безхвостих земноводних, які мають застережне забарвлення: темне з яскравими жовтими чи червоними плямами на череві. Це кумки, або джерелянки. У разі небезпеки тварина перевертається на спину, демонструючи яскраве забарвлення черевця. Шкірний слиз отруйний. Потрапивши на тіло людини,  отрута викликає пекучий біль. Кумка червоночерева поширена скрізь  в Україні, а жовточерева - лише в Карпатському регіоні.

Учитель: Давайте перевіримо таблицю.

 

Ряд Безногі

Учень 1:

Ряд Безногі земноводні складається з 4 родин, 33родів, і близько 170 видів: справжні червяги, рибозмії, водні червяги і африканські червяги.

Зовні схожі на великих черв'яків або дрібних змій. Червоподібне тіло довжиною 30-120 см, розділене кільцевими перегородками (до 400), кінцівки відсутні. Шкіра гола, багата залозами, що виділяють їдкий слиз, у деяких видів покрита дрібною лускою. Барабанна перетинка і середнє вухо відсутні. Очі дуже малі і приховані під шкірою або під кістками черепа. На голові в спеціальній шкірної ямці є маленьке щупальце, що служить органом нюху і дотику.

Поширені в тропіках Африки, Азії та Америки. Більшість мешкає в грунті, ведуть риючий спосіб життя, іноді селяться в термітниках і мурашниках, деякі живуть у воді. Пересуваються по землі завдяки змієподібним згинанням тіла. Харчуються хробаками та іншими грунтовими безхребетними.

Учитель: Перевіримо таблицю.

Учитель: Діти, нам надійшла скарга, яку ми повинні розглянути.

- Скарга тварини.

«Шановні любителі природи! Сама знаю, що я не красуня. Якщо я з’являюся поруч, люди  цураються мене, а то ще й каменем кинуть, або ногою штовхнуть. А за що? Не всім же бути красивими! А користь від мене велика. Прошу, допоможіть.»

Учитель: Діти, хто надіслав нам цю скаргу ?

( Відповідь. Жаба. )

Яке значення земноводні мають в природі та житті людини?

Учень 2:

Земноводні — об'єкт для лабораторних досліджень учених, студентів — біологів і медиків, завдяки яким зроблено чимало відкриттів. Їм не звикати до лабораторних досліджень. Важко навіть назвати всі відкриття, якими людство зобовязано дослідам і спостереженням над цими тваринами. На знак пошани за неоціненні заслуги цього малопомітного створіння- жаби- в наукових дослідженнях у Парижі біля інституту Пастера споруджено памятник жабі. Другий пам'ятник був споруджений в Токіо, на кошти, зібрані студентами медиками.

У наш час особливий інтерес учених привернено до отрут земноводних, здатних знижувати кров'яний тиск людини, розширювати судини, збуджувати дихання і кровообіг, згубно діяти на гельмінтів і прискорювати загоєння ран. З отрути ропух виготовляють ліки, що впливають на роботу серця і органів дихання.

З допомогою амфібій вивчають генетичний апарат клітини, питання регенерації органів, сумісності тканин.

У народній медицині використовують сушену ікру гостромордої жаби для лікування рожистого запалення обличчя. В оболонках ікри цієї жаби є особлива речовина — ранидин, що згубно діє на найпростіших.

Земноводні відіграють велику роль у природі, входячи у різні ланцюги живлення. Вони знищують багато різних шкідників рослин. Особливо корисні ропухи, які часто селяться на городах і поїдають тут слизнів. Поїдають вони і переносників різних захворювань, і проміжних хазяїв паразитичних червів. Земноводними харчуються деякі промислові тварини.

Деякі види земноводних людина сама споживає у їжу. Існують жаб'ячі ферми, де розводять цих тварин. Вони є продуктом міжнародної торгівлі. У Франції щорічно з'їдають близько 800 тонн зелених жаб (ставкових та озерних), у Швейцарії — близько 300 тонн.

Жаби є чудовими синоптиками. Вони реагують на зміни температури, тиску і вологості повітря. Є безліч прикмет, коли за поведінкою жаб визначають погоду. За першим кумканням жаб визначають, скільки днів іще триватимуть заморозки. Озерні жаби вилазять на берег  - буде дощ. Жаби кумкають ввечері - буде погода. Жаби сидять у воді -  дощу не буде. Закумкала жаба - можна сіяти кукурудзу.

Учитель: Гра- дискусія “ Мікрофон”

 “Які зміни сталися б на планеті, якби зникли всі амфібії?”

(Відповіді:На один об’єкт лабораторних досліджень стало б менше. Оскільки в медицині використовують отруту амфібій, то медики шукали б інші шляхи отримання медикаментів на основі отрут. Збільшилася б кількість шкідників рослин, переносників захворювань. Люди, які полюбляють жаб, залишились би без такого «делікатесу».

Учитель: От, бачите, земноводні заслуговують на охорону.

 Охорона земноводних

Учень 3:

Земноводні заслуговують на охорону навіть у тому разі, якщо вони завдають деякої шкоди людині (у ставкових господарствах вони іноді живляться мальками риб). В Україні існують відповідні закони, але люди часто не усвідомлюють потребу охорони цих надзвичайно цікавих тварин. На жаль,  здебільшого, у людей існує відраза до цих беззахисних тварин.

Міжнародна спілка охорони природи до Червоної книги занесла 33 види амфібій. До Червоної книги України занесено 5 видів земноводних, а саме: тритон карпатський, тритон альпійський, плямиста саламандра, ропуха очеретяна і жаба прудка. Всі вони мають обмежене поширення. Тритони і саламандра поширені тільки у Карпатах, ропуха очеретяна у Львівській, Волинській і Рівненських областях, а жаба прудка — у передгір'ях Закарпаття.

Учитель: А ще діти підготували повідомлення про цікавих земноводних.

Повідомлення учня.

Волохата жаба. У Західній Африці самці одного виду жаби в період розмноження обростають волоссям довжиною 1-1,5 см. Борода, та й годі! Але не там, де ми звикли її бачити, а на ногах і боках. Для чого жабі волосся? Це додаткові органи дихання. Звичайно, вони не мають ніякого відношення до справжнього волосся!

Жаба-Голіаф - найбільша жаба. Зустрічається в Африці - в Камеруні, Анголі і Екваторіальній Гвінеї. Жаба-Голіаф має тіло завдовжки до 25 см, масою до 3,25 кг. Одного разу в Анголі була спіймана жаба довжиною 40 см. Вона має гарний слух, обережна, веде денний спосіб життя, полює на тритонів, пуголовків, дрібних риб.

Жаба-бик - найбільша з північноамериканських жаб, довжина її тіла 20 см, маса 600 г. Ці жаби їстівні, в США вони є об'єктом промислу, їх добувають до 100 шт. щодня. Вона видає сильний, схожий на ревіння бугая, чутний за 2-3 км, звук.

Велетенська саламандра - чемпіон за величиною серед земноводних, що досягає в довжину 1,5 м. Живе це рідкісна тварина в швидкоплинних річках Японії, Південного Китаю. Велетенська саламандра рідко виходить на сушу, веде нічний спосіб життя.

Найменша жаба-Кокоа. Вона може вміститися на нігті великого пальця. Водитися Кокоа в тропічних лісах Колумбії. Не зважаючи на крихітні розміри, вона має дуже сильну отруту. Брати їх голими руками дуже небезпечно. Отрути однієї жаби досить, для того щоб обробити 50 стріл. Отрута на наконечниках стріл зберігає токсичність до 15 років.

Найбільш плодовиті - жаба-ага і жаба-бик з Північної Америки. За сезон розмноження їх самки відкладають більше 20 000 ікринок, а жаба Ліопельма всього від 2 до 10 ікринок.

Учитель: Діти, сьогодні на уроці ми здійснили цікаву подорож у різноманітний світ земноводних. Давайте перевіримо, що ви запам’ятали на уроці?

 Завдання на картках

1. З наведеного переліку виберіть тварин, які належать до класу Земноводні:

саламандра, вобла, тритон, жаба, акула, пилконіс, скат, латимерія, квакша, черв'яга, сьомга, протей, ропуха, кумка.

  1. Для безхвостих земноводних характерним є: а) тіло коротке; б) тіло видовжене; в) хвостовий відділ хребта перетворений на єдину кістку; г) у скелеті є хвостовий відділ хребта; д) передні і задні кінцівки розвинені однаково; е) задні кінцівки розвинені набагато краще за передні; є) на задніх кінцівках часто є плавальні перетинки між пальцями; ж) запліднення у більшості внутрішнє.
  2. Для хвостатих земноводних характерним є: а) тіло коротке; б) тіло видовжене; в) хвостовий відділ хребта перетворений на єдину кістку; г) у скелеті є хвостовий відділ хребта; д) передні і задні кінцівки розвинені однаково; е) задні кінцівки розвинені набагато краще за передні; є) на задніх кінцівках часто є перетинки між пальцями; ж) запліднення у більшості внутрішнє.

Визначення тварини за описом

1. Я - найкорисніша амфібія. Поширена на городах, де знищую шкідників. Веду нічний спосіб життя. На день зариваюся у грунт. У неволі живу довго — до 38 років. У Центральній і Північній Америці живе моя родичка — ага, шкірні залози якої виробляють отруйний секрет. Аборигени використовують її як отруту для стріл. (Ропуха)

2.  Маю яскраве забарвлення: чорне з жовтими плямами. Мої шкірні залози виділяють отруйну речовину, яка необхідна для захисту від ворогів. В Україні поширена на терені Карпат. (Саламандра плямиста)

3. Як і у більшості мешканців підземних водойм, мої покриви позбавлені пігменту, а очі сховані під шкірою. Протягом усього життя я зберігаю зовнішні зябра. Довжина тіла до 30 см. (Протей)

4. Я поширений по всій території України, крім степової зони, де трапляюсь у долинах невеликих річок. Здебільшого живу у воді, у невеликих ставках, калюжах, болотах. У квітні, відразу після пробудження, переходжу жити у воду.

У самця на спині з'являється високий пильчастий гребінь. Живлюсь переважно дрібними безхребетними. (Тритон гребінчастий)

Мні-вікторина

  1. Тварина має яскраво-зелене забарвлення і присоски на кінчиках пальців.(Квакша)
  2. Найбільша жаба у світі. (Голіаф)
  3. Має характерний голос: “кум-кум-кум”. (Кумка)
  4. Жаба, яка відкладає найменшу кількість ікри. (Ліопельма (від 2 до 10 ікринок))
  5. Голос якого земноводного нагадує ревіння бугая? (жаба - бик)
  6. Який представник хвостатих земноводних має застережне ( чорне з                                                            жовтими плямами забарвлення? ( Саламандра плямиста)

 

Учитель: А тепер давайте станемо справжніми знавцями  як у грі Що? Де? Коли? ----- Чорний ящик (звучить музика). Учитель читає.

1. У чорному ящику предмет, який використовують для підводного плавання. В основу його конструкції були покладені особливості будови задніх кінцівок жаби. Хто вперше сконструював це пристосування?

(Ножні ласти.Луі де Корлі в 1929 р)

2.Цей задум у  людини виник, коли вона розглядала забарвлення жаби.

(Комуфляжна тканина.)

3. Цей прилад вчені сконструювали завдяки особливостям жаб'ячого ока.

(Ретінатрон, що розрізняє контур рухомих об'єктів. Ретінатрони разом з радіолокаторами використовуються на аеродромах для забезпечення безпеки польотів літаків.)

Учитель: Дуже складне питання. Але не думайте, що ви програли. Ви виграли. Тому що познайомилися з новим терміном з області біоніки.

Учитель: Діти! Я сьогодні запросила до нас на урок старшого еколога, який прочитає вам  звернення до людей від імені земноводних.

Живу я на суші і у воді.

Найкраще-це мухи смакують мені.

Для когось я гарна, для когось негодна,

Але я амфібія, я-земноводна.

Я гарна жабка, у мене є ніжки,

Якими я скачу по вашій доріжці.

Та лиш як захочу я стать на дорогу,

То можу потрапить під вашую ногу.

А в мене ще дітки маленькії є.

Як що їх лелека “жорстокий” зжує?!

А через ваші брудні хімікати

Не можу потрапить до власної хати.

А ще на додачу французи-поганці,

Що так полюбляють мої гарні стегенця.

Для них вони, бачите, делікатеси.

А взагалі-то жаба-принцеса.

Ви, люди, повинні жаб поважати,

Бо ми помогли вам науку вивчати.

Оскільки ми жертви науки,

Візьміть нас, люди, на поруки.

Тож, як кіт Леопольд колись говорив:

“Живімо ми дружно!” І буде в нас мир!

Учитель. Я хочу, щоб ви усвідомили, що навіть маленьку непривабливу жабку потрібно охороняти, оскільки вона є єднальною ланкою між усіма організмами на планеті Земля. Пробудження екологічної думки — означає усвідомити, що в природі все доцільно та відносно, тому толерантне ставлення до живих істот — запорука їх виживання та збереження.

Можна прожити без багатьох досягнень науково-технічного прогресу. Але без природи, без чистого повітря прожити неможливо. Зберегти  планету придатною для життя людей можливо лише тоді, коли кожний житель планети зрозуміє просту істину: ставлення до природи не вимірюється одразу глобальними масштабами — до лісу, води, землі. А починається зі ставлення до одного-єдиного дерева, літра чистої води і навіть маленької жабки. Охороняючи щось одне, ми сприяємо збереженню природи в цілому.

Зелений світ смішної жабки,

Мурашку, равликову хатку

Байдужістю не загуби,

Оберігай, шануй, люби!

Учитель: Діти давайте повернемось на початок нашого уроку. Чи змінилося ваше ставлення до земноводних після вивчення нового матеріалу ? Які емоції у вас викликають жаби, ропухи та інші представники амфібій? Чи є за що казковому Івану – царевичу любити Царівну – жабу? (Виступи учнів: Так, змінилося на краще, на відміну від Водяного нам ці істоти симпатизують.)

 Якщо у вас змінилося ставлення до земноводних і ви відчуваєте добрі почуття до них, то подаруйте, будь ласка, нашій жабці крапельку дощу, адже вона його так любить !!! (Діти приклеюють  блакитні крапельки з епітетами на жабку.)

Учитель: Я вам пропоную закінчити речення:

Сьогодні я дізнався…

Було цікаво…

Було складно…

Я зрозумів, що…

Тепер я зможу…

Я навчився…

Чи досягли ми мети на уроці?

Дом.завдання:

Учитель: Діти, повірте, сьогодні ви отримали лише маленьку частинку знань про земноводних. Вам вдома вивчити п.39 - 8кл, п.51 - 7 кл. і в залежності від ваших нахилів та бажань приготуйте на вибір:

• Біологічну казку про Земноводних.

• Кросворд по темі «Різноманітність Земноводних».

• Малюнки із зображенням Амфібій.

Повір'я, легенди, народні прикмети про Амфібій.

Оцінки за урок:

 

docx
Додано
13 лютого 2019
Переглядів
6577
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку