Урок. Роль ссавців у екосистемах, їх значення для людини. Охорона ссавців. Тваринництво.

Про матеріал

Метою уроку є розширити знання учнів про ссавців;розкрити їх значення у екологічних системах;забезпечити засвоєння знань про біологічну роль ссавців на планеті;узагальнити знання учнів про роль ссавців у природі та значення їх у житті людини; поглибити знання про охорону тварин;ознайомити учнів з рідкісними видами ссавців, з державними та міжнародними документами.


Перегляд файлу

     Тема. Роль ссавців у екосистемах, їх значення для    

               людини. Охорона ссавців. Тваринництво.

 

     Мета:

  • розширити знання учнів про ссавців;
  • розкрити їх значення у екологічних системах;
  • забезпечити засвоєння знань про біологічну роль ссавців на планеті;
  • узагальнити знання учнів про роль ссавців у природі та  значення їх у

житті людини;

  • поглибити знання про охорону тварин;
  • ознайомити учнів з рідкісними видами ссавців, з державними та міжнародними документами;
  • обґрунтувати не­обхідність охорони і приваблю­вання ссавців;
  • ознайомити учнів із основними захода­ми щодо їх охорони;
  • розширити знання про тва­ринництво;
  • ознайомити учнів з корис­ними тваринами своєї місцевості;
  • ознайомити із ссавцями, які приносять користь людині у господарстві;
  • ознайомити з походженням, утриманням, годівлею та розведенням

свійських тварин;

  • формувати самоосвітню, інформативну, со­ціальну й творчу

компетентності;

  • розвивати розумові та інтелекту­альні здібності;
  • розвивати вміння працювати з нау­ково-популярною літературою;
  • розвивати уміння визначати, порівнювати значення тварин у природі

та житті людини;

  • розвивати пам’ять, увагу, спостережливість та логічне мислення;
  • розвивати уміння аналізувати та використовувати набуті знання у

житті;

  • виховувати любов до природи, до біології;
  • виховува­ти бережливе ставлення до навко­лишнього середовища;
  • виховувати бережливе ставлення до всіх тварин, до тварин, які

мешкають поруч із людиною;

  • намагатись формувати почуття особистої відповідальності за їх збереження;
  • сприяти природоохоронній діяльності та вибору професії;
  • підвищу­вати пізнавальну активність учнів і мотивацію навчання.

 

     Базові поняття та терміни: роль ссавців, ланцюги живлення, акліматизація, тваринництво, тваринницькі комплекси, звірівництво, домашні  (свійські) тварини, комбікорми, ветеринарія, об'єкти про­мислу, регуляція чисельності,

санітари природи, генетичні показники, охорона ссавців, Червона книга, Міжнародна Червона книга, природоохоронне законодавство, регуляція полювання, заповідники, заказники.

 

      Міжпредметні зв’язки: історія, біологія рослин, біологія людини, медицина, географія.
 

     Обладнання:

  • таблиці, малюнки із зо­браженням тварин класу Ссавці;
  • плакати, схеми, що дозволяють ілюструвати роль ссавців в екосистемах, їхнє зна­чення для людини, тваринництво як галузь господарства, а також необхідність охорони ссавців;
  • енциклопедії, довідники;
  • "Червона книга України".

 

      Тип уроку: комбінований.

 

                                                ХІД УРОКУ

 

     І. Організаційний етап.

 

     Поетичне вітання.

                  Пролунав уже дзвінок,

                  Починається урок.

                  Сьогодні він у нас незвичайний

                  Тож повернімося обличчям до гостей

                  І лагідно скажемо: «Добрий день!»

 

      Пошук емоційного контакту.

  •  Доброго дня. Доброго вам здоров’я.

 

     Мобілізація уваги учнів.

  • Любі діти! У наш клас завітали гості щирі. Привітаймо їх у добрий час

посмішкою і миром.

                  Ми вам раді, люди добрі,

                  І вітаєм щиро вас,

                  І запрошуєм ласкаво

                  На урок у восьмий клас.

                  Доброго здоров’я вам, люди.

                  Хай сьогодні радісно вам буде,

                  Хай мозок повниться знаннями

                  І цікаво буде з нами.

 

     Психологічний настрій.

  • Друзі! Подивіться у вікно. На дворі весна, найулюбленіша пора року

більшості людей і … тварин. Цієї пори так хочеться поспішати, метушитися, робити повсякденні справи. Тягне на вулицю, на свіже повітря, ближче до сонця.

     В такі хвилини важливо, щоб весняний настрій завітав у серця тих, з ким ми спілкуємося. Тоді люди зрозуміють один одного: батьки – дітей, діти – батьків, вчителі – учнів, учні – вчителів…

     Весняне натхнення стане на пригоді кожному з нас і на нашому уроці.

     Тепло, сонце, посмішка краще всього пасують людям і природі. Бажаю вам частіше всміхатися, радіти життю, і тоді все у нас буде добре. Сподіваюся, що ви всміхалися і коли виконували домашнє завдання з біології, тож на уроці отримаєте тільки добрі оцінки.

     ІІ. Перевірка домашнього завдання.

 

       Картка-сигнал! (Перевіримо домашнє завдання!)

 

  • Що було задано додому?
  • Чи всі виконали домашнє завдання?
  • Які були труднощі під час його виконання?

 

     ІІІ.  Актуалізація опорних знань.

 

        Картка-сигнал! (Біологічний диктант.)

 

       Біологічний диктант.

 

  1. У який ряд об'єднують плацентарних ссавців, що мають ряд примітивних  

         ознак – однакові за будовою зуби, невеликі півкулі переднього мозку,  

         відсутність на них звивин? (У ряд Комахоїдні.)

  1. У який ряд об'єднують плацентарних ссавців, здатних до польоту? (У ряд Рукокрилі.)
  2. У яку групу об'єднують ссавців, у яких унаслідок здат­ності до швидкого бігу ключиці зменшені або відсутні, при русі вони спираються тільки на пальці, покриті ро­говими копитами? (Копитні.)
  3. До якого ряду відносять ссавців, що живляться переваж­но або винятково

         тваринною їжею і мають диференційо­вані зуби з добре розвиненими

         іклами? (До ряду Хижаки.)

  1. До якого ряду відносять ссавців, які проводять більшу частину життя у воді, а на сушу виходять тільки задля відпочинку, розмноження й линяння? (До ряду Ластоногі.)
  2. До якого ряду відносять ссавців, які мають дрібні та се­редні розміри, що поширені повсюдно та мають 4 різці й швидко розмножуються? (До ряду Гризуни.)
  3. Який ряд ссавців найчисленніший? (Ряд Гризуни.)
  4. Які види їжаків живуть в Україні? (Їжак звичайний, їжак вухатий.)
  5. Які органи чуття розвинені в кротів? (Органи слуху й органи нюху.)
  6.                      Який спосіб життя ведуть рукокрилі ссавці? (Нічний.)
  7.                      Які тварини належать до нежуйних парнокопитих? (Свині, бегемоти.)
  8.                      Які тварини належать до жуйних парнокопитих? (Олені, кози, барани,

 бики, жирафи.)

 

 

     ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів. 

     • Обговорення питання.

     Яку роль відіграють ссавці в екосистемах?

     Які продукти й предмети, що нас оточують, з'явилися завдяки використанню ссавців?

     Якщо зникнуть тварини, що буде?

 

     V. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

 

     - Сьогодні ми поговори­мо з вами про роль ссавців у приро­ді й житті людини, про необхідність їх охорони та розведення в домашніх господарстві.

     Девізом нашого уроку ми візьмемо, слова нідерландського натураліста Ніколаса Тінбергена: «Людина не по­винна соромитися цікавості, яку про­буджує в ній природа».

     Де ми тільки не зустрічаємо тварин! У лісі й полі, у горах і по берегах рі­чок, у міському паркові й на рідно­му подвір'ї.

     Перед тим як почати урок, мені б хо­тілося, щоб ви уважно слухали мате­ріал, тому що в кінці уроку у своїх зо­шитах ви заповните таблицю про роль ссавців у природі житті людини.

 

     VI. Вивчення нового матеріалу. 

 

  1.  Робота в групах.

 

     Картка-сигнал! (Працюймо в групах.)

 

     - Опрацювати відповідний матеріал на листках і у підручнику, а потім переказати.

     («Правила роботи в малих групах» лежать у кожного на столі.)

 

     І ГРУПА.       1. Екологічні групи ссавців.

     ІІ ГРУПА.     2. Роль ссавців в екосистемах.

     ІІІ ГРУПА.    3. Значення ссавців для людини.

 

     (Обговорення в групах, доповідь представників із кожної групи, аналіз результатів.)

 

     Картка-сигнал! (Обговорюймо!)

 

  1. Фізкультхвилинка.

 

Встаньте, діти, посміхніться

(Піднімаються, посміхаються)

 

Землі нашій уклоніться за щасливий день

(Нахили вперед)

 

Всі до сонця потягніться

(Піднімають руки вгору, стають на пальчики)

 

Вліво, вправо нахиліться

(Нахили тулуба в різні сторони)

 

Веретенцем покрутіться

(Колові рухи тулуба)

 

Раз присядьте, два присядьте

(Присідання)

 

І за парти тихо сядьте

(Посміхаючись сідають за парти)

 

 

  1. Розповідь учителя з елементами бесіди, з використанням таблиць і складанням схем.

 

     Картка-сигнал! (Увага! Абсолютна тиша!)

 

  1. Тваринництво. Промислові види ссавців. Одомашнення диких тварин. Досягнення науки у виведенні нових порід тварин.     Звірівництво.  

 

     а) Тваринництво і його значення.

     Багато диких видів ссавців здавна були об'єктами промислу. Вони були джерелом м'яса, жиру, шкір, кісток, мускусу, спермацету та інших продуктів.

     Тваринництво – галузь сільського господарства, що займає­ться розведенням і використанням сільськогосподарських тварин.

     Тваринництво – важлива галузь господарства, що займається розведен­ням ссавців як сільськогосподарських тварин, забезпечує людину цінними

продуктами харчування — молоком, м'ясом, жиром тощо.

     Окрім того, побічна продукція тваринництва використовується в інших галузях господарства. Наприклад, у промисловості застосовують шкіру, шерсть, щетину, з деяких продуктів та відходів отримують лікарські препарати, добрива тощо.

Значення тваринництва – забезпечення населення продукта­ми: молоком, м'ясом, жиром, шкірою, органічними препаратами.

 

     б)Одомашнення диких ссавців. Види і найважливіші породи домашніх тварин.

     Тваринництво виникло в глибокій давнині, коли людина почала при­ручати диких тварин і використовувати їх для своїх потреб. За допомогою селекції людина змінила природу одомашнених тварин, намагаючись підвищити їхню продуктивність. Багато видів ссавців приручено і одомашнено людиною з метою одер­жання вовни, хутра, шкіри, м'яса, молока, жи­ру тощо.

     Приручення й одомашнення ссавців розпочалося ще в глибоку давнину.

У давнину ціла низка (декілька) видів ссавців були одомашнені.

     Відомо близько 60 видів одомашнених (свійських) тварин, серед яких більшість ссав­ців: корови, яки, буйволи, вівці, кози, свині, північні олені, верблюди (ряд Парнокопитні); коні, осли (ряд Непарнокопитні); собаки, кішки

(ряд Хижі); кролі (ряд Зайцеподібні). Майже всі домашні звірі – травоїдні тварини.

     Перша приручена людиною тварина – собака, предком якого є вовк, свійська кішка – предком якої була дика африканська кішка.

     Повністю одомашнені види легко підкоряються людині й розмножуються в неволі. Процес одомашнювання триває і сьогодні. Ведуться роботи з розведення в неволі деяких лосів і хутрових звірів.

     (Повідомлення учнів про одомашнених ссавців.)

 

     (Розповідь про диких предків наших свійських тварин.)

     Дикі предки наших свійських тварин:
- вовк – дикий предок собак;
- дика африканська кішка – предок свійських котів;

- бик тур – предок великої рогатої худоби;
- баран муфлон – предок овець;
- гірські кози – предки свійських кіз;
- дикий кабан – предок свійської свині;
- тарпан – предок свійського коня;
- ……………..

 

     На сьогодні створюються нові породи ссавців, що відзначаються особливо високою удійністю та жирністю молока, поживністю м'яса та іншими якостями, корисними для людини. Одними з найголовніших сільськогосподарських тварин стали різноманітні породи великої та дрібної рогатої худоби, а також свині.

 

в) Велика рогата худоба (ВРХ) – це домашні ссавці, нащадки тура, вимерлого дикого бика. Отже, предком ВРХ був дикий бик – тур.

     Тур – жуйний парнокопитний ссавець великих розмірів, що сягав у загривку до 2 метрів. До XV ст. тур був поширений у лісостепах та степах Євразії. У

XV - XVI ст. він зберігся тільки в Польщі, де остання самка загинула 1627 р. Вважають, що тур був одомашнений у Греції близь­ко 7 тис. років до н.е. З того часу було виведено безліч порід, що відріз­няються величиною, забарвленням, пристосованістю до місцевих умов, а головне – продуктивністю.

Завдяки селекційній роботі виве­дено багато порід ВРХ.

     Породи ВРХ поділяють на три основні групи – молочні, молочно-м'ясні та м'ясні. Основу тваринництва складають молочні породи.

 

 

                                            Групи порід ВРХ

 

молочні (Червона             молочно-м'ясні                  м'ясні

степова чорно-ряба,         (Симентальська,                (Шортгори,

ярославська,                       костромська,                       калмицька,

холмогорська,                    лебединська сіра,               білоголова, казахська,

молока – 3700 -                 молока – 4000 в рік,          маса корови – 650 кг,

4300 в рік. Жир-               маса корови 550 -              маса бика – 1000 кг

ність 3,6-3,7%)                  650 кг, маса бика               і більше)

                                           850 - 1000 кг)

 

 

     Корови мо­лочних порід невеликі за розмірами, але дають багато молока.

     Корови м'ясо-молочних порід  великі за розмі­рами і дають багато молока. Молочно-м'ясні породи, зберігаючи високу продуктивність щодо мо­лока, наділені в той же час хорошими м'ясними якостями: великою масою та високою поживністю м'яса.

     Корови м'ясних порід більші молочних порід, відзначаються великою масою та скороспілістю, але дають менше молока.

     Отже, ВРХ розводять заради молока, мяса і шкіри.

 

г) Вівчарство.

     Дрібна (мала) рогата худоба – це нащадки диких гірських баранів і гірських козлів. Тепер це свійські породи овець та кіз. Вони є найдавнішими свійськими тваринами. Родоначальниками всіх порід свійських овець є муфлони – різновид гірського барана архара. Муфлони, архари і аргалі були одомашнені понад 8 тис. років тому. Отже, предком свійських овець був дикий баран-муфлон.

 

 

                                         Групи порід овець

 

вовнові (Ме-       м'ясо-вовнові        м'ясо-хутряні           шубні (Ро-

ринос – 10 -       (Гірськокар-         (Едильбаєв-      манівська,

12 кг вовни в    патська)             ська, Сара-     Цегейська,

рік, довжина              джинська,               Каракульська)

10 - 12 см)              Асканійська)

 

 

     Вівці – невибагливі тварини. Їх розводять для отримання м'яса, вовни, ху­тра, молока.

Селекціонерами виведе­но понад 350 порід тонкорунних, напівтонко­рунних і грубошерстих овець. В Україні розво­дять асканійську, цигайську, каракульську, со­кольську та інші породи овець.

     Від кіз людина отримує молоко, м'ясо, хутро.

 

     ґ) Свинарство – одна з найважливіших галузей скотарства.

     Одомашнен­ня дикого кабана, від якого беруть свій початок свині, відбулося 6-7 тис. років тому. Свійська свиня походить від дикого кабана.

     Свині невибагливі до корму, швидко ростуть, плідні. 

     Свинарством займаються для отримання м'яса, сала, шкіри.

     Породи свиней: Велика біла, Миргородська, Українська степо­ва, Біла, Ряба свині.

 

     Сучасне тваринництво розвивається шляхом створення потужних тваринницьких комплексів і спеціалізованих ферм. Найбільш сучасну механізацію та автоматизацію застосовують у тваринницьких комплексах, де одночасно вирощують по тисячі й більше голів великої рогатої худоби або десятки тисяч свиней. До складу тваринницьких комплексів, окрім основної ферми, входять різні господарства, які вирощують і заготовляють корми, а також заводи з виробництва комбікормів.

 

      д) Ще одна галузь господарства – конярство. Конярство – галузь, що займається виведенням і утриман­ням порід коней.

     Дикими предками сучасних коней вва­жають коня Пржевальського, що зберігся до на­ших днів, і тарпана, який ще на початку XIX ст. був поширеним у степах Європи.

     Висота тарпана в загривку сягала 136 см. Раніше тарпан був поширений у степових і лісостепових зонах Європи, а та­кож у Західному Казахстані.

     Тарпан був одомашнений 5-6 тис. років тому.

     На сьогодні відомо понад 200 порід свійських коней.

     Після одомашнення кінь став постійним помічником людини під час сільськогосподарських і транспортних робіт. Людина з найдавніших часів удосконалювала якості коней і створила три основні групи порід – верхові, упряжні (тяглові) й важковозні (ваговози)

 

 

                                  Групи порід коней (200 порід)

 

 верхові (Орлов-                       ваговози (Воло-

    ський рисак, Чисто-           тягові (Будьонів-              димирська, Росій-
кровна верхова)           ська, Донська)         ська, Гуцульська).

 

 

     Коні і зараз використовуються як транспортний засіб для перевезення вантажів та людей, для вико­нання сільськогосподарських робіт та верхової їзди.         

     В їжу використовують м'ясо коней та напій, що готується з молока кобилиць, -  ку­мис.

 

     е)Кролі.

     Кролі свійські походять від дикого кроля, поширеного у країнах Середземномор'я; зустрі­чається і в південних районах України.

     Кролі є плідними і швидкоростучими тваринами, яких вирощують з метою одержання смачного ніжно­го м'яса і гарного хутра.

     Найпоширенішими по­родами кролів є шиншила, сірий велетень, білий велетень, ангорська тощо.

 

     є) Собака – пер­ша свійська тварина, яку було приручено людиною близь­ко 15 тис. років тому. Предком собаки є вовк.

     Виведено біля 400 порід собак: лайки, вівчарки, сетери, лягаві, фокс­тер'єри тощо.

 

                                           Собаки (400 порід)

 

            службові        мисливські              декоративні

 

 

     ж)Хутровий промисел і звірівництво.

     З метою найбільш повного за­доволення потреб у хутрі та м'ясі диких ссавців, збереження необхідної чисельності, мислив­сько-промислових тварин у природі в багатьох країнах розвинено звірівництво.

     Звірівництво – галузь тваринництва.

На звіро­фермах успішно розводять сріблясто-чорних і платинових лисиць, блакитних песців, амери­канських норок, нутрій, соболів, ондатр тощо. На деяких фер­мах розводять плямистих оленів і маралів з ме­тою одержання цінного м'яса і шкіри. Молоді роги самців, покриті бархатистою шкірою (панти), використовують у медицині.

     Цінних тварин акліматизують.

 

 

  1. Бесіда з елементами розповіді учителя, використанням Червоної книги України.)

 

      5. Охорона ссавців.

     Клас Ссавців являє собою величезне природне багатство, ставитися до якого треба дуже дбайливо. Діяльність людини поставила багато видів ссавців на межу вимирання, а деякі з них уже вимерли.

     За минулі століття людина повністю знищила понад 120 видів і підвидів ссавців. Серед винищених тварин були й такі унікальні, як морська корова, дикий бик – тур, дикий кінь тарпан, сумчастий вовк та інші.

    Людина може знищувати ссавців, безпосередньо добуваючи їх як об'єкт промислу (наприклад, китів або ластоногих). Іншою важливою причиною загибелі ссавців може бути руйнування середовища їх існування (наприклад, знищення лісів або степових ділянок).

     Міжнародне наукове співтовариство дуже стурбоване проблемою збереження та збільшення чисельності рідкісних тварин. Щодо ссавців, то йдеться перш за все про деякі види китів і тюленів, білого ведмедя, азіатського лева, азіатського носорога, коня Пржевальського, кулана й інших тварин. Досвід показує, що за належної постановки справи відновлення чисельності цих видів цілком реальне.

     Підсумкова оцінка значення цілої низки видів ссавців іноді не така вже й проста, оскільки один і той же вид у різних природних та господарських обставинах відіграє різну роль.

     Та в будь-якому разі природна різноманітність є найважливішим чин­ником стійкості живих систем, тому слід піклуватися про збереження всіх видів, які входять до їхнього складу.

      Понад 350 видів ссавців перебувають під загрозою зникнення і потребують негайних заходів охорони. Рідкісні та зникаючі види ссавців занесені до Червоної книги.

 

     (По сторінках Червоної книги: перегляд списку тварин України, які потребують охорони та збереження чисельності. Заходи, спрямовані на збереження зникаючих видів.)

 

     Для збереження й охорони цих видів створюються охоронні території:

  • заповідники (території, де збе­рігаються природні умови і не допускається полювання);
  • заказники (території, на яких заборонено полювання);
  • національні парки.

 

     Заходи по збереженню чисельності промислових ссавців:

  • регулювання строків та правил полювання;
  • регулювання кількості здобичі, яку може бути відстріляно.

 

     Потрібно віднов­лювати чисельність популяцій цінних рідкісних видів тварин, проводити акліматизації та реакліматизації тощо.


                                                  Реклама.

 

     А тепер реклама!  

 

     1-й ведучий. Охороняйте тва­рин!

 

     2- й ведучий. Одомашнені види розводьте вдома, адже вони стануть вам

добрими помічниками у ваших найрізноманітніших справах та по­чинаннях.                           

     1-й ведучий. Ставтесь до них з по­вагою, адже вони не менші наші друзі, а згідно з еволюцією – старші!  

 

     2-й ведучий. А вони вам теж від­платять добром, відданістю.

 

     1-й ведучий. Для охорони в нашій країні створено заповідники, заказ­ники, національні парки.

 

     2-й ведучий. На території України існують такі заповідники, як Асканія-Нова, Кримський, Чорноморський, Канівський, Український степовий, Луганський.             

 

     1-й ведучий. Карпатський, По­ліський, Ялтинський, «Дунайські плавні», «Розточчя», Карадазький.

 

 

  •  Діти, ви бачите, яку ко­ристь приносять наші друзі ссавці, тому ми повинні

оберігати їх у дикій природі, а деякі види тварин розводити в домашніх умовах.

     Отже, тварин потрібно любити і берегти не лише тому, що вони корисні, а й

тому, що вони ве­селі, гарні й самою своєю присут­ністю та поведінкою прикрашають наше життя (наприклад, кішки, со­баки, морські свинки).

     Про користь сільськогосподарських тварин можна говорити дуже багато.

     А я хочу підкреслити, що «Людство може і повинно берегти приро­ду. Земля людей немислима без тва­ринного і рослинного світу!


VІI. Узагальнення та систематизація знань учнів.

 

       Картка-сигнал! (Завдання «Вищий пілотаж!»)

 

  1.  Самостійна робота учнів із зошитом

(Учні виконують у робочому зошиті завдання, подані до теми уроку.)

 

  1. Анаграми: зашифровані терміни + пояснення

           ааа іі и я з ц т м к л (акліматизація)

          нн тт вв ии о а р ц (тваринництво)

          ее рр а і и я н т в (ветеринарія)

      (Ветеринарія (від лат. «той, що лікує худобу») – комплекс наук, що вивчають хвороби тварин, методи запобігання хворобам і лікування їх, питання підвищення продуктивності тварин, методи захисту людей від хвороб, які передаються тваринами.

     Тваринництво – галузь сільського господарства, що займає­ться розведенням і використанням сільськогосподарських тварин.

     Тваринництво – важлива галузь господарства, що займається розведен­ням ссавців як сільськогосподарських тварин, забезпечує людину цінними

продуктами харчування — молоком, м'ясом, жиром тощо.

     Акліматизація – процес пристосування організму до змін в навколишньому середовищі, часто залучаючи температуру або клімат.)

 

  1.  Аналогії.

     Свійська кішка – лівійська кішка, вівця –? (Архар, муфлон) 

     Свійський собака – вовк, свійська рогата худоба –? (Тур)

     Свійська свиня – дика свиня, свій­ський кінь –? (Тарпан)

 

     4. Мозковий штурм.

     Навести приклади свійських тварин для отримання продуктів і речей (див. табл.).

Хутро  

М'ясо, хутро

М'ясо, сало, шкіра

М'ясо, вовна, хутро

М'ясо, хутро, молоко

М'ясо, молоко,

шкіра, тяглова

сила

Лисиця

Нутрія

Свиня

Вівця

Коза

Корова

Норка

Кролик

 

 

 

Кінь

Соболь

 

 

 

 

 

Ондатра

 

 

 

 

 

 

  1. Головоломка «Хижаки з С в середині і на початку»

 

    Картка-сигнал! (Практикум)

 

  1. Розв'яжіть задачу.

     Шухова Є. та ін. Задачі і вправи з біо­логії. – С. 51 – 52.

     128. На тваринницькій фермі ко­лективного господарства 412 дій­них корів, від яких за рік одержали 1 442 000 кг молока. За планом пови­нно бути

надоєно від кожної корови по 3 тис. кг молока. На скільки кіло­грамів молока одержано більше від кожної корови, ніж заплановано.

 

    Картка-сигнал! (Рахую до п’яти!)

 

  1.  Гра «Відгадай звіра».

      На картонних картках зображено звірів без підписів назв. Треба назвати їх.

 

     VІІІ. Підбиття підсумків уроку.

 

  1.  Метод «Мікрофон».

     Отже, ми завершили ви­вчення теми «Клас Ссавці». Візьміть у руки  «мікрофон» і завершіть думку:

  • Під час вивчення теми я дізна­вся...
  • Найбільше мені сподобалося...
  • Найважче мені було впоратися з такими завданнями...
  • Я розповім своїм батькам про...

 

  1. Оцінювання знань учнів.

 

  1. Оголошення оцінок.

 

     ІХ. Домашнє завдання.

 

  1. Вивчити дану тему з підручника.

Опрацювати текст на ст.. 285-287.

 

  1. У робочому зошиті виконати завдання, по­дані до теми.

 

  1. Заповнити таблицю «Значення ссавців у природі, житті й госпо­дарській діяльності людини».

№з/п

Назва представника

(тварини) класу  Ссавці

Ряд, родина

Особливості

середовища

існування

                Значення

у природі

для людини

 

 

 

 

 

 

 

  1. Підготувати письмову розповідь про свого улюбленого домашнього ссавця.

 

 

  • -  Все має свій початок і кінець... Підходить до завершення і наш урок, на

якому ви збагатилися новими знаннями, і я надіюся, що він залишить в душі кожного із вас певні враження.

     Закінчити урок я хочу словами: «Люд­ство може і повинно берегти приро­ду. Земля людей немислима без тва­ринного і рослинного світу!»

      Швидко спливають хвилини,

      От і  прощатись пора.

      Я на прощання вам зичу

      Щастя, здоровя, добра!

  • А ще бажаю вам успіхів у набутті знань, творчості, завзятості, миру!

Посміхніться собі, одне одному, вчителю, гостям, якщо ви задоволені собою та уроком.

 

 

1

 

doc
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
10 грудня 2018
Переглядів
3256
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку