Роль теплових двигунів у народному господарстві.
Екологічні проблеми використання теплових двигунів.
( Усний журнал в 8 класі).
Мета: Показати, яке значення мають теплові двигуни у народному господарстві. Формувати в учнів цілісні відношення до природи, виховувати почуття любові до неї, до Землі, як надзвичайного об'єкту Всесвіту - носія людської цивілізації, пробудити почуття занепокоєння і громадської відповідальності за стан природи на Землі.
Обладнання: журнал, виготовлений учнями.
Хід уроку:
Урок проходить у вигляді усного журналу. Вступне слово робить учитель.
А ведуть журнал два учні: хлопець і дівчина. Вони відкривають журнал коротеньким вступом.
Хлопець: Бережливе використання, зберігання і відновлення природних
багатств стало сьогодні важливим завданням нашого суспільства. Дівчина'. Сьогодні ми з вами поговоримо про те, чим і як забруднюється навколишнє середовище. Звернемо увагу на забруднення атмосфери тепловими двигунами і як вести боротьбу з цим забрудненням. Хлопець: Відкриваємо першу сторінку нашого журналу. Вона називається "Трохи історії".
Про початок і кінець сторінки ведучі повідомляють звучанням гонга-камертона. (ця сторінка присвячена розвитку та ролі теплових двигунів).
Відкриває цю сторінку своїм рефератом (прізвище та ім”я учня). Всі уважно слухають, так як після прослухування реферату будемо розгадувати кросворд з історії розвитку теплових двигунів. (Учень читає реферат).
Дівчина: А зараз я роздаю на кожну парту кросворд під назвою "Вони були першими". Ваше завдання: в кожну клітинку вписати по букві так, щоб по горизонталі розмістились прізвища винахідників і учених, які зробили великий вклад у винахід і вдосконалення теплових двигунів. На обдумування 10 хв.
3.Винахідник, який побудував першу парову машину і першу модель двигуна, який спалює паливо під поршнем. (Папен)
4.Засновник науки про теплові машини. (Карно)
5.Винахідник чотирьохтактного двигуна внутрішнього згорання, в якому в попередньо стиснуте повітря бризкається паливо. (Дизель)
6.Винахідник активної парової машини (турбіни). (Лаваль)
7.Головний конструктор перших супутників, космічних кораблів. (Корольов)
8.Винахідник, який побудував першу в світі парову машину універсальної дії. (Глазунов)
9.Учений, який вперше сконструював ракету для міжпланетних зв'язків. (Ціолковський)
Хлопець: Наступна сторінка журналу "Дива? Ні, фізика!"
Перед вами два малюнки. Один - автомобіль, який літає, інший - парова вертушка. Вам пропонується пояснити їх дію (3 хв.)
Дівчина: Третя сторінка нашого журналу "Чи знаєш ти?" Ця сторінка проводиться в формі розв'язування якісних задач. І так перша задача.
(Температуру продуктів згорання при вихлопі, коли процес робочого розширення її доведено до тиску атмосфери.)
2. Назвіть тепловий двигун, що працює, не здійснюючи циклічний процес.
(Вогнепальна зброя. Ракета.)
середовище, автомобіль-таксі, спаливши за день 20 кг бензину?
Густина газу при t =0°С дорівнює 0,002 кг/м
( V =m/ρ =20кг/0,002кг/м3 =10000м3 )
(Водень дешевший, добувається з води, якої на Землі багато, при згоранні не дає отруйних відходів, може застосовуватись і в промисловості, так як його можна зберігати в великій кількості в спеціальних баках і перекачувати трубопроводами на значні відстані.)
Хлопець: Четверта сторінка усного журналу "Екологічні проблеми використання теплових двигунів". Для проведення цієї сторінки слово надається…. Учениця читає реферат.
Дівчина. Наступна сторінка журналу "У нас в гостях". Слово надається…….
(Щоб провести цю сторінку, учні запрошують до себе в клас гостя з інженерної служби. Він розповідає про свою професію, її проблеми, про важливість знання і вміння застосовувати закони фізики. Звертає увагу на способи захисту навколишнього середовища від забруднення автотранспортом.)
Хлопець: Остання сторінка завершує наш журнал. Вчитель зробить підсумки проведеного журналу.
На цій сторінці журналу вчитель робить підсумки роботи учасників журналу. Виставляє оцінки за урок.