Урок "Роль вірусів у природі та житті людини"

Про матеріал
Матеріали до уроку "Роль вірусів у природі та житті людини" включають в себе розробку уроків, презентацію вчителя та проекти-презентації учнів про захворювання, які викликаються вірусами. Під час проведення уроку був використаний відеоролик "Проникнення бактеріофагу до клітини".
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Презентація на тему: «ВІЛ-інфекція»Виконала учениця 10 класу Прокопенко Олена

Номер слайду 2

ВІЛ (англ. Human Immunodeficiency Virus, HIV) — вірус імунодефіциту людини, що призводить до захворювання на ВІЛ-інфекцію/СНІД. СНІД розшифровується як синдром набутого імундефіциту, але придбаних імунодефіцитів багато, а СНІД - один. Тому сьогодні вірніше сказати так: СНІД - це такий придбаний імунодефіцит, що відрізняється від інших наявністю певного комплексу властивостей і специфічного збудника.

Номер слайду 3

Будова віруса. ВІЛ має на своїй поверхні шінообразні виступи (пелюстки), які входять як ключ в поглиблення лімфоцита або іншої клітини, що має спорідненість до нього, і відкривають її. Оболонка вірусу зливається з клітинною мембраною, і вірусне ядро виявляється в цитоплазмі клітини, потім проникає в її ядро. Вбудовуючись в генний апарат клітини, вірус починає диктувати свої умови, створює з матеріалу клітини своє потомство.Іноді вірус затаюється в ній у формі провируса, клітина продовжує жити, розмножуватися, але передає у спадок дочірнім клітинам генний апарат вірусу. Через якийсь час провірус, включений в генний апарат клітини, пробуджується і починає руйнувати її. Клітина гине, і захищати організм від інфекції стає нікому.

Номер слайду 4

Дія на організм людиниІнфекція може протікати безсимптомно або проявлятися клінічно. Хворий страждає від лихоманки, нездужання, млявості, болю у м'язах і суглобах, лімфоденопатії. У початковому періоді також може відзначатися оборотна енцефалопатія із втратою орієнтації, пам'яті, зрушеннями свідомості, гострий менінгіт, мієлопатія й невропатія.

Номер слайду 5

Шляхи передавання: Статевий, парентеральний (через кров та її препарати, а також при користуванні нестерильними медичними інструментами) і вертикальний (від матері до дитини під час вагітності та пологів). Хворіють люди всіх вікових груп, найчастіше - гомосексуалісти, проститутки та наркомани віком 25-45 років.

Номер слайду 6

Профілактика Суворий імунологічний контроль за кров′ю, що використовується для переливання; застосування лише одноразових шприців; уникнення випадкових статевих стосунків; використання презервативів. 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Презентація на тему: «ВІЛ-інфекція»Виконала учениця 10 класу Прокопенко Олена

Номер слайду 2

ВІЛ (англ. Human Immunodeficiency Virus, HIV) — вірус імунодефіциту людини, що призводить до захворювання на ВІЛ-інфекцію/СНІД. СНІД розшифровується як синдром набутого імундефіциту, але придбаних імунодефіцитів багато, а СНІД - один. Тому сьогодні вірніше сказати так: СНІД - це такий придбаний імунодефіцит, що відрізняється від інших наявністю певного комплексу властивостей і специфічного збудника.

Номер слайду 3

Будова віруса. ВІЛ має на своїй поверхні шінообразні виступи (пелюстки), які входять як ключ в поглиблення лімфоцита або іншої клітини, що має спорідненість до нього, і відкривають її. Оболонка вірусу зливається з клітинною мембраною, і вірусне ядро виявляється в цитоплазмі клітини, потім проникає в її ядро. Вбудовуючись в генний апарат клітини, вірус починає диктувати свої умови, створює з матеріалу клітини своє потомство.Іноді вірус затаюється в ній у формі провируса, клітина продовжує жити, розмножуватися, але передає у спадок дочірнім клітинам генний апарат вірусу. Через якийсь час провірус, включений в генний апарат клітини, пробуджується і починає руйнувати її. Клітина гине, і захищати організм від інфекції стає нікому.

Номер слайду 4

Дія на організм людиниІнфекція може протікати безсимптомно або проявлятися клінічно. Хворий страждає від лихоманки, нездужання, млявості, болю у м'язах і суглобах, лімфоденопатії. У початковому періоді також може відзначатися оборотна енцефалопатія із втратою орієнтації, пам'яті, зрушеннями свідомості, гострий менінгіт, мієлопатія й невропатія.

Номер слайду 5

Шляхи передавання: Статевий, парентеральний (через кров та її препарати, а також при користуванні нестерильними медичними інструментами) і вертикальний (від матері до дитини під час вагітності та пологів). Хворіють люди всіх вікових груп, найчастіше - гомосексуалісти, проститутки та наркомани віком 25-45 років.

Номер слайду 6

Профілактика Суворий імунологічний контроль за кров′ю, що використовується для переливання; застосування лише одноразових шприців; уникнення випадкових статевих стосунків; використання презервативів. 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Презентація на тему: «ВІЛ-інфекція»Виконала учениця 10 класу Прокопенко Олена

Номер слайду 2

ВІЛ (англ. Human Immunodeficiency Virus, HIV) — вірус імунодефіциту людини, що призводить до захворювання на ВІЛ-інфекцію/СНІД. СНІД розшифровується як синдром набутого імундефіциту, але придбаних імунодефіцитів багато, а СНІД - один. Тому сьогодні вірніше сказати так: СНІД - це такий придбаний імунодефіцит, що відрізняється від інших наявністю певного комплексу властивостей і специфічного збудника.

Номер слайду 3

Будова віруса. ВІЛ має на своїй поверхні шінообразні виступи (пелюстки), які входять як ключ в поглиблення лімфоцита або іншої клітини, що має спорідненість до нього, і відкривають її. Оболонка вірусу зливається з клітинною мембраною, і вірусне ядро виявляється в цитоплазмі клітини, потім проникає в її ядро. Вбудовуючись в генний апарат клітини, вірус починає диктувати свої умови, створює з матеріалу клітини своє потомство.Іноді вірус затаюється в ній у формі провируса, клітина продовжує жити, розмножуватися, але передає у спадок дочірнім клітинам генний апарат вірусу. Через якийсь час провірус, включений в генний апарат клітини, пробуджується і починає руйнувати її. Клітина гине, і захищати організм від інфекції стає нікому.

Номер слайду 4

Дія на організм людиниІнфекція може протікати безсимптомно або проявлятися клінічно. Хворий страждає від лихоманки, нездужання, млявості, болю у м'язах і суглобах, лімфоденопатії. У початковому періоді також може відзначатися оборотна енцефалопатія із втратою орієнтації, пам'яті, зрушеннями свідомості, гострий менінгіт, мієлопатія й невропатія.

Номер слайду 5

Шляхи передавання: Статевий, парентеральний (через кров та її препарати, а також при користуванні нестерильними медичними інструментами) і вертикальний (від матері до дитини під час вагітності та пологів). Хворіють люди всіх вікових груп, найчастіше - гомосексуалісти, проститутки та наркомани віком 25-45 років.

Номер слайду 6

Профілактика Суворий імунологічний контроль за кров′ю, що використовується для переливання; застосування лише одноразових шприців; уникнення випадкових статевих стосунків; використання презервативів. 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Презентація на тему: «ВІЛ-інфекція»Виконала учениця 10 класу Прокопенко Олена

Номер слайду 2

ВІЛ (англ. Human Immunodeficiency Virus, HIV) — вірус імунодефіциту людини, що призводить до захворювання на ВІЛ-інфекцію/СНІД. СНІД розшифровується як синдром набутого імундефіциту, але придбаних імунодефіцитів багато, а СНІД - один. Тому сьогодні вірніше сказати так: СНІД - це такий придбаний імунодефіцит, що відрізняється від інших наявністю певного комплексу властивостей і специфічного збудника.

Номер слайду 3

Будова віруса. ВІЛ має на своїй поверхні шінообразні виступи (пелюстки), які входять як ключ в поглиблення лімфоцита або іншої клітини, що має спорідненість до нього, і відкривають її. Оболонка вірусу зливається з клітинною мембраною, і вірусне ядро виявляється в цитоплазмі клітини, потім проникає в її ядро. Вбудовуючись в генний апарат клітини, вірус починає диктувати свої умови, створює з матеріалу клітини своє потомство.Іноді вірус затаюється в ній у формі провируса, клітина продовжує жити, розмножуватися, але передає у спадок дочірнім клітинам генний апарат вірусу. Через якийсь час провірус, включений в генний апарат клітини, пробуджується і починає руйнувати її. Клітина гине, і захищати організм від інфекції стає нікому.

Номер слайду 4

Дія на організм людиниІнфекція може протікати безсимптомно або проявлятися клінічно. Хворий страждає від лихоманки, нездужання, млявості, болю у м'язах і суглобах, лімфоденопатії. У початковому періоді також може відзначатися оборотна енцефалопатія із втратою орієнтації, пам'яті, зрушеннями свідомості, гострий менінгіт, мієлопатія й невропатія.

Номер слайду 5

Шляхи передавання: Статевий, парентеральний (через кров та її препарати, а також при користуванні нестерильними медичними інструментами) і вертикальний (від матері до дитини під час вагітності та пологів). Хворіють люди всіх вікових груп, найчастіше - гомосексуалісти, проститутки та наркомани віком 25-45 років.

Номер слайду 6

Профілактика Суворий імунологічний контроль за кров′ю, що використовується для переливання; застосування лише одноразових шприців; уникнення випадкових статевих стосунків; використання презервативів. 

Перегляд файлу

Тема: Роль вірусів в природі та житті людини

Мета: розглянути роль вірусів у природі та житті людини; ознайомити учнів із прикладами захворювань, збудниками яких є віруси; обговорити їх значення для процесів еволюції; звернути увагу на значення вірусів як інструментів сучасних біотехнологій; виховувати в учнів бережливе ставлення до власного здоров’я.

Обладнання та матеріали: ПК, мультимедійний проектор, елементи схеми «Життєвий цикл бактеріофага», магнітна дошка, магнітики, відео «Бактеріофаг руйнує бактерію», презентації вчителя та учнів.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань:(слайди 2-5)

  1. Фронтальне опитування: Що таке віруси, вірусологія, віріони?
  2. Чому віруси називають неклітинними формами життя?
  3. Дайте характеристику вірусів.
  4. Які віруси бувають за будовою?
  5. Як називають віруси, які паразитують у бактерій? Які особливості їхньої будови?
  6. Прослухайте висловлювання та скажіть про кого йде мова? Вендель Стенлі(американський біохімік) писав: «Його імя в науці про віруси варто розглядати майже так само, як імена Луї Пастера та Роберта Коха в бактеріології. Є всі підстави вважати… (цього вченого) батьком нової науки – вірусології».
  7. Яке відкриття у науці зробив цей вчений? Який вчений запропонував поняття вірус?
  8. З яких фаз складається життєвий цикл вірусів?
  9. На попередньому уроці ви бачили відео життєвого циклу ВІЛ з подробицями всіх процесів: і адсорбцію, і проникнення, і експресію та реплікацію, і збирання, і вихід з клітини. Прокоментуйте (озвучте) події в короткому відео про бактеріофага. Яку фазу життєвого циклу ви побачили? (демонстрація відео «Бактеріофаг руйнує бактерію». )
  10. Складіть схему «Життєвий цикл бактеріофага» та прокоментуйте її.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Вивчення нової теми:(слайди 6-12)

Роль вірусів у природі та житті людини(запис теми уроку в зошит)

Значення вірусів передане у вірші:

«Вірусна ода»   (автор Монастирська А.П.)

Ми прибульці з іншоїпланети,

А  між собою там ми як брати.

Наше плем’ябойове і войовниче

Знищить всеживеусвіті постановило  наше віче.

Ми вам принесли СНІД і гепатит,

Сказ, віспу, грип і поліомієліт

Вітряну віспу, ящур, поліоедроз,

Енцефаліт, трахому, герпес, грануломатоз.

Чуму, краснуху, кір і паротит

І дещо з онко, а у  рослин -   І  мозаїчність,

і кучерявість, і жовтичність.

Ти нас не бачиш, хоч і знаєш

Поза клітинами нас зустрічаєш.

 Де  «серце» - там  ДНК  чи РНК

Зверхузахист «ящик» - то капсид.

Найбільші з нас—це герпес й грип.

А то вжемаленькі,

мінливі і нечепурненькі

Істотинесимпатичні,

прості й паразитичні.

Кубічний і спіральний тип симетрії

І ще без певноїсиметрії.

А чиживі ми – цевже проблема,

Для всіхнародівсвітуцедилема.

Кристалізуємось, не ростемо, без метаболізму,

Не здатнісамі жить безорганізму.

Горизонтально переносим гени:

У попелиць і у рослинтеж є проблеми.

З нас роблятьвектори і ми регулюємпопуляції.

Ми санітарисвого роду і регулюємо природу.

На нас наслали інтерферон,

Середвіруснихліківвін – Цар – барон.

Ацикловір і ремантадин – на щастяце все, а є ще карантин.

І щеплення і профілактика –

Такими темпами не скоро зникне ваша Галактика.

Моральність перш за все! Наркотикам – двобій!

Кров – на контроль! Карантину – дій!

 

Вчитель: За своєю чисельністю віруси є однією з найбільш поширених форм існування органічної матерії на планеті. Тому через свою масовість та різноманітність  мають велике значення в природі та житті людини. Як будь-який обєкт віруси мають і позитивне значення, і негативне.

На дошці схема:

  1. Еволюційна роль.(здійснюється горизонтальне перенесення генів від однієї систематичної групи організмів до іншої. Суть цього процесу в тому, що вірус, який уражає кілька видів організмів, може захоплювати у свої віріони деякі гени одного виду й переносити їх у геном іншого виду. Наприклад, віруси рослин, які передаються за допомогою попелиць, можуть здійснювати обмін генами між рослинами і комахами.)
  2. Цю властивість вірусів широко використовують у сучасних біотехнологічних дослідженнях. З них роблять так звані«вектори», які здатні доставляти та вбудовувати в геном ті гени, які вибирають дослідники.Є об’єктами нанобіотехнологій для виведення нових сортів рослин (наприклад, вірус різнобарвнопелюстковості у тюльпанів).
  3. Віруси відіграють і дуже важливу екологічну роль. Як збудники захворювання вони є добрими регуляторами чисельності популяцій і не допускають надмірного зростання в них кількості особин. Регуляція чисельності живих організмів у біосфері.
  4. Біологічні методи боротьби.Людина використовує бактеріофаги для біологічної боротьби із хвороботворними  бактеріями в рослинництві.

Людина використовує віруси для біологічної боротьби зі шкідливими видами (личинками кровосисних комарів, шовкопряда-недопарки)
Наприклад, проблему масового розмноження кролів в Австралії, що загрожувало виснаженню пасовищ, вдалося розвязати за допомогою вірусу, який ефективно знизив чисельність цих тварин.

  1. Використання в генній інженерії. За допомогою вірусів певний ген, виділений з іншого організму або синтезований штучно, можна переносити в клітини бактерій. Так забезпечується синтез речовин, необхідних людині – ліків.Наприклад, гормону інсуліну для лікування цукрового діабету, захисних білків-інтерферонів.
  2. Є матеріалом для створення біологічної зброї.
  3. Викликають захворювання у рослин, призводячи до збитків у рослинництві.(описано близько 300 видів вірусів,  які вражають рослини)

Викликають захворювання у тварин, призводячи до збитків у тваринництві.(описано близько 500 видів вірусів, які уражають тільки теплокровних хребетних тварин)

Викликають захворювання у людини, завдаючи шкоди її здоровю.

Вчитель: Щоб вияснити, які захворювання викликаються вірусами, скористаємося підручником. Для цього розділимося на маленькі групи – пари.(слайд 13)

Групова робота (3 малі групи: робота з підручником § 34ст. 184-185: віруси, які викликають захворювання рослин, тварин, людини) за алгоритмом:

  1. Назви вірусів.
  2. Шляхи зараження.
  3. Значення.

Виступ 1 групи за планом.(слайди 14-15)

Вчитель:

Скажите, может быть,
в селенье этом
Все время иней падал без конца?
Трава, что видела я
прежде летом,
Багряно-алой
Стала на полях!

Цей вірш з збірника японської лірики VІІІ ст. «Манйосю» написаний імператрицею Кокен влітку 752 року. Це перша згадка в поезії про вірусне захворювання рослин.

Травою у вірші названа рослина посконник.  Щодо багряного забарвлення – то це поетична вільність перекладача, а в японському тексті говориться про несподіване пожовтіння рослини.

Вірусологи з Центру фізіології рослин (Англія) та Університета Кюсю (Японія) встановили, що літтє пожовтіння листя посконника зустрічається в Японії і зараз та викликається особливим вірусом рослин, який переноситься тлею білокрилкою.
До речі, існують і віруси, які викликають перетворення зеленого листя на яскраво-червоне (наприклад, у брусниці), отже, великої помилки у російському перекладі немає.

Виступ 2 групи (слайд16) Виступ 3 групи (слайд17)

Виступи груп супроводжуються слайдами.

Вчитель:Більш детально зупинимося на деяких вірусних захворюваннях людини.

Деякі з даних вірусів масово вражали людей в минулому, спустошуючи цілі села та містечка. Як називається таке явище? Епідемія якого вірусного захворювання характерна для нашого часу?(слайд18)

Виступи учнів: короткі доповіді, демонстрація презентацій.

Виступ Бочарова Д. про грип (слайд19)

Вчитель: Вірусні захворювання бувають антропозні, якими хворіє тільки людина (поліомієліт) та зоотропозні, які передаються людині від тварин (сказ). Про ці захворювання ми зараз дізнаємося. (слайд20)

Поліомієліт. Виступ Фролова П.(слайд21 та презентація учня)

Сказ. Виступ Пономаренко В.(презентація учениці)

 Після виступів учні на дошці та в зошити записують «Шляхи зараження: …, …, …,»

Вчитель: У середньовічній Англії найкрасивішими жінками вважалися молочниці (жінки, які доять корів).

Як ви думаєте, чому?

Тисячі людей в той час помирали від інфекційної хвороби, а ті, кому пощастило вижити, носили на собі сліди цього захворювання: мали на обличчі та тілі невеликі шрамики. Таких людей називали «рябими». І тільки молочниці ніколи не хворіли та залишалися красивими.

Про яке захворювання йде мова?(віспа)

Як ви думаєте, чому молочниці не хворіли?

(Прогнозована відповідь: формувався імунітет.)

У ХVІІ ст.. англійський лікар Едуард Дженнер помітив, що жінки, які доять корів, ніколи не хворіють на натуральну віспу. Досліджуючи коров’ячу віспу, Дженнер здогадався, що це захворювання переноситься людиною в легкій формі й захищає її від важкого захворювання натуральною віспою. Е.Дженнер знайшов спосіб захисту від натуральної віспи. Він брав рідину з пухирця на вим’ї корови, хворої на коров’ячу віспу, і втирав у надрізи на руці людини. Протягом тижня людина в легкій формі переносила захворювання. Згодом це захищало її від натуральної віспи. Такий спосіб захисту назвали вакцинацією (від латин. vacca – корова).


Вчитель:Одна з форм віспи – вітряна, на яку виробляється імунітет.

Вітряна віспа. Виступ Маркіна Вл.(слайд 22 та слайд-шоу учня)

Вчитель: Ми з вами разом розглянули вірусні інфекції, які вражають слизові оболонки повітроносних шляхів (грип), шкіру (віспа), нервову систему (сказ), є ті, які вражають внутрішні органи, судини. А яке захворювання вражає імунну систему?(слайд23)

СНІД. Виступ Прокопенко Ол.(презентація учениці)

Вчитель:Всього вірусів, які викликають захворювання людини близько 500 видів. Крім вищеназваних захворювань досить поширені такі:герпес, гепатит, папіломи, кір, паротит, енцефаліт…

(демонстрація слайдів презентації)(слайди24-31)

 

Закріплення.А тепер давайте підсумуємо: 1. Які існують шляхи зараження вірусами?(слайд 32) Чого не вистачає на даному слайді? (перенесення комахами, гризунами, через їжу, а також від вагітної матері до дитини, викликаючи жахливі мутації) (слайд 33)

2. Як ви поясните висловлювання: «Гривня, вкладена в запобігання захворюванню, принесе сто гривень економії на лікуванні». (слайд 34)

Отже, найголовніше питання, відповідь на яке повинен знати кожен:

  1. Які заходи профілактики вірусних захворювань? Яких правил необхідно дотримуватися, щоб убезпечити себе від зараження?

( Дотримання режиму дня, дотримання гігієни, вітамінізоване правильне харчування,  загартовування, здоровий  сон, дозоване навантаження психологічне й фізичне,  достатнє перебування   на свіжому повітрі підвищують імунітет, запобігають захворюванням   організму.)

  • Дотримання правил особистої гігієни;
  • Ретельно мити овочі та фрукти;
  • Користуватися стерильними інструментами;
  • Використовувати захисні засоби під час статевих контактів;
  • Під час епідемій застосовувати респіратори, уникати великих скупчень людей;
  • Здійснювати профілактичні щеплення та щорічно проходити медичне обстеження.

Для успішної профілактики необхідні:
— визначення та ідентифікація вірусного збудника (діагностика);
— застосування лікувально-профілактичних заходів, які запобігають зараженню;
— імунопрофілактика, створення штучного імунітету шляхом
щеплень.

 

Рефлексія (слайд: На уроці мене вразило…, я дізнався…, мені сподобалося…, було важко…, для життя я взяв собі знання про …) (слайд 36)

Домашнє завдання. Опрацювати § 34, бути готовими до тестування по темі Віруси, відповісти на проблемне питання: Чому вірусних інфекцій рослин менше, ніж тих, які вражають тварин та людину? Чому клітини тварин більш вразливі для вірусів, ніж клітини рослин? (слайд 37)

Оцінювання учнів.

 

Вчитель: Урок я хочу закінчити словами:

  • Життяє багатством – пильнуй його.
  • Життя є щастям – заслужи його.
  • Життя є таємницею – розкрий її.
  • Життя є життям – збережи його.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бузницька Ольга Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
12 травня 2019
Переглядів
1322
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку