Тема: Роль вірусів в природі та житті людини
Мета: розглянути роль вірусів у природі та житті людини; ознайомити учнів із прикладами захворювань, збудниками яких є віруси; обговорити їх значення для процесів еволюції; звернути увагу на значення вірусів як інструментів сучасних біотехнологій; виховувати в учнів бережливе ставлення до власного здоров’я.
Обладнання та матеріали: ПК, мультимедійний проектор, елементи схеми «Життєвий цикл бактеріофага», магнітна дошка, магнітики, відео «Бактеріофаг руйнує бактерію», презентації вчителя та учнів.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань:(слайди 2-5)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Вивчення нової теми:(слайди 6-12)
Роль вірусів у природі та житті людини(запис теми уроку в зошит)
Значення вірусів передане у вірші:
«Вірусна ода» (автор Монастирська А.П.)
Ми прибульці з іншоїпланети,
А між собою там ми як брати.
Наше плем’ябойове і войовниче
Знищить всеживеусвіті постановило наше віче.
Ми вам принесли СНІД і гепатит,
Сказ, віспу, грип і поліомієліт
Вітряну віспу, ящур, поліоедроз,
Енцефаліт, трахому, герпес, грануломатоз.
Чуму, краснуху, кір і паротит
І дещо з онко, а у рослин - І мозаїчність,
і кучерявість, і жовтичність.
Ти нас не бачиш, хоч і знаєш
Поза клітинами нас зустрічаєш.
Де «серце» - там ДНК чи РНК
Зверхузахист «ящик» - то капсид.
Найбільші з нас—це герпес й грип.
А то вжемаленькі,
мінливі і нечепурненькі
Істотинесимпатичні,
прості й паразитичні.
Кубічний і спіральний тип симетрії
І ще без певноїсиметрії.
А чиживі ми – цевже проблема,
Для всіхнародівсвітуцедилема.
Кристалізуємось, не ростемо, без метаболізму,
Не здатнісамі жить безорганізму.
Горизонтально переносим гени:
У попелиць і у рослинтеж є проблеми.
З нас роблятьвектори і ми регулюємпопуляції.
Ми санітарисвого роду і регулюємо природу.
На нас наслали інтерферон,
Середвіруснихліківвін – Цар – барон.
Ацикловір і ремантадин – на щастяце все, а є ще карантин.
І щеплення і профілактика –
Такими темпами не скоро зникне ваша Галактика.
Моральність перш за все! Наркотикам – двобій!
Кров – на контроль! Карантину – дій!
Вчитель: За своєю чисельністю віруси є однією з найбільш поширених форм існування органічної матерії на планеті. Тому через свою масовість та різноманітність мають велике значення в природі та житті людини. Як будь-який об’єкт віруси мають і позитивне значення, і негативне.
На дошці схема:
Людина використовує віруси для біологічної боротьби зі шкідливими видами (личинками кровосисних комарів, шовкопряда-недопарки)
Наприклад, проблему масового розмноження кролів в Австралії, що загрожувало виснаженню пасовищ, вдалося розв’язати за допомогою вірусу, який ефективно знизив чисельність цих тварин.
Викликають захворювання у тварин, призводячи до збитків у тваринництві.(описано близько 500 видів вірусів, які уражають тільки теплокровних хребетних тварин)
Викликають захворювання у людини, завдаючи шкоди її здоров’ю.
Вчитель: Щоб вияснити, які захворювання викликаються вірусами, скористаємося підручником. Для цього розділимося на маленькі групи – пари.(слайд 13)
Групова робота (3 малі групи: робота з підручником § 34ст. 184-185: віруси, які викликають захворювання рослин, тварин, людини) за алгоритмом:
Виступ 1 групи за планом.(слайди 14-15)
Вчитель:
Скажите, может быть,
в селенье этом
Все время иней падал без конца?
Трава, что видела я
прежде летом,
Багряно-алой
Стала на полях!
Цей вірш з збірника японської лірики VІІІ ст. «Манйосю» написаний імператрицею Кокен влітку 752 року. Це перша згадка в поезії про вірусне захворювання рослин.
Травою у вірші названа рослина посконник. Щодо багряного забарвлення – то це поетична вільність перекладача, а в японському тексті говориться про несподіване пожовтіння рослини.
Вірусологи з Центру фізіології рослин (Англія) та Університета Кюсю (Японія) встановили, що літтє пожовтіння листя посконника зустрічається в Японії і зараз та викликається особливим вірусом рослин, який переноситься тлею білокрилкою.
До речі, існують і віруси, які викликають перетворення зеленого листя на яскраво-червоне (наприклад, у брусниці), отже, великої помилки у російському перекладі немає.
Виступ 2 групи (слайд16) Виступ 3 групи (слайд17)
Виступи груп супроводжуються слайдами.
Вчитель:Більш детально зупинимося на деяких вірусних захворюваннях людини.
Деякі з даних вірусів масово вражали людей в минулому, спустошуючи цілі села та містечка. Як називається таке явище? Епідемія якого вірусного захворювання характерна для нашого часу?(слайд18)
Виступи учнів: короткі доповіді, демонстрація презентацій.
Виступ Бочарова Д. про грип (слайд19)
Вчитель: Вірусні захворювання бувають антропозні, якими хворіє тільки людина (поліомієліт) та зоотропозні, які передаються людині від тварин (сказ). Про ці захворювання ми зараз дізнаємося. (слайд20)
Поліомієліт. Виступ Фролова П.(слайд21 та презентація учня)
Сказ. Виступ Пономаренко В.(презентація учениці)
Після виступів учні на дошці та в зошити записують «Шляхи зараження: …, …, …,»
Вчитель: У середньовічній Англії найкрасивішими жінками вважалися молочниці (жінки, які доять корів).
Як ви думаєте, чому?
Тисячі людей в той час помирали від інфекційної хвороби, а ті, кому пощастило вижити, носили на собі сліди цього захворювання: мали на обличчі та тілі невеликі шрамики. Таких людей називали «рябими». І тільки молочниці ніколи не хворіли та залишалися красивими.
Про яке захворювання йде мова?(віспа)
Як ви думаєте, чому молочниці не хворіли?
(Прогнозована відповідь: формувався імунітет.)
У ХVІІ ст.. англійський лікар Едуард Дженнер помітив, що жінки, які доять корів, ніколи не хворіють на натуральну віспу. Досліджуючи коров’ячу віспу, Дженнер здогадався, що це захворювання переноситься людиною в легкій формі й захищає її від важкого захворювання натуральною віспою. Е.Дженнер знайшов спосіб захисту від натуральної віспи. Він брав рідину з пухирця на вим’ї корови, хворої на коров’ячу віспу, і втирав у надрізи на руці людини. Протягом тижня людина в легкій формі переносила захворювання. Згодом це захищало її від натуральної віспи. Такий спосіб захисту назвали вакцинацією (від латин. vacca – корова).
Вчитель:Одна з форм віспи – вітряна, на яку виробляється імунітет.
Вітряна віспа. Виступ Маркіна Вл.(слайд 22 та слайд-шоу учня)
Вчитель: Ми з вами разом розглянули вірусні інфекції, які вражають слизові оболонки повітроносних шляхів (грип), шкіру (віспа), нервову систему (сказ), є ті, які вражають внутрішні органи, судини. А яке захворювання вражає імунну систему?(слайд23)
СНІД. Виступ Прокопенко Ол.(презентація учениці)
Вчитель:Всього вірусів, які викликають захворювання людини близько 500 видів. Крім вищеназваних захворювань досить поширені такі:герпес, гепатит, папіломи, кір, паротит, енцефаліт…
(демонстрація слайдів презентації)(слайди24-31)
Закріплення.А тепер давайте підсумуємо: 1. Які існують шляхи зараження вірусами?(слайд 32) Чого не вистачає на даному слайді? (перенесення комахами, гризунами, через їжу, а також від вагітної матері до дитини, викликаючи жахливі мутації) (слайд 33)
2. Як ви поясните висловлювання: «Гривня, вкладена в запобігання захворюванню, принесе сто гривень економії на лікуванні». (слайд 34)
Отже, найголовніше питання, відповідь на яке повинен знати кожен:
( Дотримання режиму дня, дотримання гігієни, вітамінізоване правильне харчування, загартовування, здоровий сон, дозоване навантаження психологічне й фізичне, достатнє перебування на свіжому повітрі підвищують імунітет, запобігають захворюванням організму.)
Для успішної профілактики необхідні:
— визначення та ідентифікація вірусного збудника (діагностика);
— застосування лікувально-профілактичних заходів, які запобігають зараженню;
— імунопрофілактика, створення штучного імунітету шляхом
щеплень.
Рефлексія (слайд: На уроці мене вразило…, я дізнався…, мені сподобалося…, було важко…, для життя я взяв собі знання про …) (слайд 36)
Домашнє завдання. Опрацювати § 34, бути готовими до тестування по темі Віруси, відповісти на проблемне питання: Чому вірусних інфекцій рослин менше, ніж тих, які вражають тварин та людину? Чому клітини тварин більш вразливі для вірусів, ніж клітини рослин? (слайд 37)
Оцінювання учнів.
Вчитель: Урок я хочу закінчити словами: