10 липня о 18:00Вебінар: Мультфільм за 5 хвилин: онлайн-сервіси для створення анімації та монтажу

Урок "Роман Федора Достоєвського “Злочин і кара”. Теорія Раскольникова, її сутність і проблемність"

Про матеріал
Допомогти учням зрозуміти філософські основи образу Раскольникова, його еволюцію; показати витоки і неспроможність його теорії «сильної особистості», «надлюдини», її приречення на крах, недопустимість моральної вседозволеності; розвивати вміння аргументувати свою думку, встановлювати логічні зв’язки; виховувати гуманне ставлення до особистості, формувати високі моральні принципи в житті.
Перегляд файлу

Тема уроку. Роман Федора Достоєвського “Злочин і кара”. Теорія Раскольникова, її сутність і проблемність.

 

Мета уроку. Допомогти учням зрозуміти філософські основи образу          Раскольникова, його еволюцію;  показати витоки і неспроможність його теорії «сильної особистості», «надлюдини», її приречення на крах,               недопустимість моральної вседозволеності;

розвивати вміння аргументувати свою думку, встановлювати логічні зв’язки;

виховувати гуманне ставлення до особистості, формувати високі                   моральні принципи в житті.

 

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань, урок-дослідження.

 

Обладнання: портрет Ф.Достоєвського, тексти роману “Злочин і кара”, логічна схема “Суть теорії Раскольникова”, опорні плани,   відео

«Третя зустріч  Раскольникова   з Сонею», презентація до уроку.        

 

   Є один закон – закон

    моральний.

                                          Ф. Достоєвський

 

Хід уроку

І.Оргмомент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Бесіда з учнями
  • Давайте пригадаємо, творчість якого письменника ми вивчали на попередньому уроці?
  • Чий це письменник?
  • Про який твір ми говорили?
  • Хто головний герой роману?
  • Які основні теми піднімає автор у цьому творі?
  1. Петербург Достоєвського.
  2. Тема “маленької людини”.
  3. Тема протесту.

  Яким змальоване в романі місто, де відбуваються події?

    Автор змальовує Петербург з його брудними вулицями, літньою          спекою, п’яними людьми, яких можна зустріти на вулицях дуже часто. В           описах міста переважає сірий колір, який навіює почуття суму, туги.

  - В романі важливе місце відводиться автором опису вуличних сцен.

Наведіть приклади таких сцен і яку роль вони відіграють.

Ось Раскольников стоїть в глибокій задумі на мосту і бачить, як               несподівано жінка кидається з мосту у воду.

Іншим разом він намагається врятувати дівчинку – підлітка, віддає їй останні гроші, щоб не дісталась вона „жирному франту,  який хоче спокусити її.

 - Що хоче автор підкреслити описом цих сцен? Чи додають вони  йому оптимізму?

Описом цих сцен автор підкреслює тяжке життя простих людей. Вони

викликають у Раскольникова співчуття до цих людей і ненависть до винуватців їхніх страждань.

 - Залишаючи брудні вулиці, автор веде читача у будинки, де живуть його герої. Якими автор їх змальовує?

Люди живуть в страшних антисанітарних умовах. Кімната, в якій живе Раскольников, знаходиться під самим дахом  п’ятиповерхового будинку і схожа більше на шафу, ніж на квартиру.

Висновок

 Отже, ми бачимо злидні, тяжке життя людей. Петербург змальований, як місто, в якому неможливо нормально жити. Він стає символом страшного світу, де бідному, знедоленому немає порятунку, де все продається і все купується.

Слово вчителя

Ця тема не завершується загальною картиною життя міста. Вона                невіддільна від людських доль, зокрема від долі сім’ї Мармеладових.

          -На прикладі життя цієї сім’ї яку тему  розкриває автор? (Тему “маленької людини”).

При зустрічі з Раскольниковим  Мармеладов розповідає йому історію свого життя, а пізніше Раскольников знайомиться із сім`єю                Мармеладових. І зустріч з Мармеладовим, і знайомство з його сім`єю             справляють на Раскольникова гнітюче враження.

Запитання до учнів

 - В чому суть життєвої драми Мармеладова і чи викликав від у вас співчуття?

Мармеладов – це п’яний, напівбожевільний старий. Він ясно усвідомлює своє положення, картає себе за те, що його дружина хворіє сухотами, молодші діти голодують, а старша дочка Соня заради врятування сім`ї змушена                     торгувати своїм тілом. Розуміючи  все це, Мармеладов тільки в запої знаходить утіху.

Cуть життєвої драми Мармеладова полягає в тому, що йому немає звідки чекати допомоги. І він  ясно це усвідомлює.

- Яке враження справила на Раскольникова зустріч з Катериною      Іванівною і її дітьми?

Ця зустріч особливо вразила Раскольникова. Саме страждання дітей           Мармеладова в першу чергу викликало протест Раскольникова проти                   злочинного світу. Вигляд нещасних дітей заставляє Раскольникова віддати          Мармеладовим свої останні гроші.

Катерина Іванівна, опинившись в страшних злиднях з трьома маленькими дітьми, змушена була вийти заміж за Мармеладова. Життя дуже озлобило її, вона постійно б`є своїх маленьких дітей і п’яного чоловіка. Це своєрідний бунт, протест проти того положення, в якому вона опинилась. ЇЇ чекає така ж доля, як і її чоловіка. Вона гине.

 - На які роздуми наводить Раскольникова зустріч з сім`єю                  Мармеладових? 

Раскольников задумується над тим, що доля його матері, сестри Дуні не краща, ніж доля Мармеладових. Раскольников, як і Мармеладов, теж відчуває свою провину перед матір`ю, сестрою, тому що саме йому, любимому сину, мати шле останні копійки, заради нього, любимого брата, сестра Дуня погоджується стати дружиною Лужина.

Висновок

Світ, в якому живуть герої Достоєвського, це світ, в якому людина не має ніякої надії на порятунок. На прикладі життя сім`ї Мармеладових автор                    розповідає про всіх знедолених, яким нема звідки чекати допомоги.

Слово вчителя

 Такий світ,  в якому живе Раскольников. Що робити? Як врятуватись? Де знайти вихід із цього положення, “коли людині більше нікуди йти”? З цього починається основна тема роману – тема протесту, пов’язана з образом                головного героя роману Родіона Раскольникова.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

( Слайд 1)

Словникова робота

(Слайд 2)

Еволюція – це процес зміни, розвитку кого- чи чого-небудь.                                    

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

Слово вчителя

Отже, страшний світ, в якому живе Раскольников.  Сильним світу цього все дозволено. А він, молодий, розумний, сповнений енергії, бачить все це і          намагається знайти в цьому світі місце для себе. Він бунтує проти зла і                         несправедливості. Але він не просто бунтар. Ним оволоділа ідея врятувати людство. Він придумав антигуманну по своїй суті теорію, проводить страшний експеримент і цим самим прирікає себе на страшні душевні муки.

І мета нашого сьогоднішнього уроку – зрозуміти філософські основи образу Раскольникова, його еволюцію, розкрити суть теорії                     Раскольникова, доказати, що вона антигуманна і приречена на крах, показати недопустимість моральної вседозволеності.

Проблемне питання «Чи можна виправдати злочин Раскольникова

(Слайд 3)

ІV. Сприйняття навчального матеріалу

  1. Робота з текстом. Давайте прослухаємо підбір цитат до

портретної характеристики Раскольникова, змалювання умов його життя.

Індивідуальне завдання: дібрати цитати до портретної

характеристики героя , змалювання умов його життя (учень зачитує цитати).

  1. Бесіда з учнями
  • Яку роль відіграють ці описи в розкритті характеру героя?

(вони підкреслюють його страшенну бідність)

  • Доведіть, що спочатку  Раскольников був хорошою людиною,

здатною співчувати чужому горю (Віддав останні гроші сім’ї Мармеладових, допомагав товаришеві і його батькові, переживав за долю матері і сестри).

  • Що замислив герой? ( Він готується вбити стару лихварку)
  • Як ви вважаєте, це було спонтанне чи свідоме рішення?

Абсолютно свідоме, добре підготовлене вбивство)

  • Які фактори підштовхнули його до вбивства?

(Власна бідність, лист від матері про одруження сестри Дуні, знайомство з родиною Мармеладових, яка потребувала негайної допомоги, припущення того, що злочин можна загладити тисячами добрих справ, теорія Раскольникова)

(Слайд 4)

  • У чому полягала незвичність злочину Раскольникова?

(Він прагнув перевірити свою теорію).

  1. Слово вчителя

           Раскольникова, який живе у 60-ті роки ХІХ століття, хвилювали сильні особистості: Наполеон, Магомет. Тому не дивно, що його захопила теорія «надлюдини», якій дозволено все, навіть переступати закон. Саме такою людиною і намагається стати Раскольников.

           

4. Коментоване вибіркове читання та аналіз бесіди

Р. Раскольникова з Порфирієм Петровичем і Разуміхіним. Зміст статті в “Періодичному слові” як основа його теорії.                    

5. Бесіда з учнями. Робота над логічною схемою “Теорія                          Раскольникова”. (Слайд 5)

- Теорія Раскольникова – це теорія “наполеонізму”. А в чому суть

теорії “наполеонізму”

(Це культ сильної особистості. Суть теорії “наполеонізму” зводиться до формули “Свобода і влада, а головне – влада”. Так вважає і Раскольников. Він впевнений, що страждання можна припинити лише силою влади над людьми. Він бачить страждання простої людини, розуміє, що їх причина – в соціальній несправедливості. Герой переконаний, що вступити в боротьбу з цим жорстоким світом може тільки сильна, незвичайна особистість.

-На які два розряди він ділить людей?

(Раскольников приходить до висновку, що людство ділиться на два               розряди: на людей звичайних, яких більшість, і на незвичайних людей, таких, як Наполеон, які, якщо треба буде, не зупиняться ні перед чим, які можуть                дозволити своєму сумлінню переступити через кров).

- До якого ж розряду відносить Раскольников себе?

(Його мучить запитання: “Тварина я тремтяча чи право маю?” Він довго роздумує над цим запитанням і хоче доказати собі і іншим, що він не “тремтяча тварина”. І влада йому потрібна для того, щоб змінити життя знедолених і  зневажених. А вбивство старої лихварки задумано Раскольниковим як  перевірка своєї страшної теорії. Герой приходить до висновку ”Я хотів Наполеоном стати, тому і вбив”.

-Чи вважає Раскольников себе злочинцем?

6. Слово вчителя

Отже, Раскольников, доведений до відчаю злиднями, стражданнями              рідних і близьких людей, вирішив перевірити, чи може він стати Наполеоном, переступити закон, отримати владу і використати її для того, щоб змінити           життя. Але поєднати злочин і людяність неможливо. Тому його теорія терпить крах. Він скоїв злочин, щоб врятувати від страждань людей, подібних                    Єлизаветі, його матері, сестрі. А замість щастя він приносить ще більше           страждань своїм близьким, вбиває беззахисну Єлизавету, мало не став             причиною смерті маляра Миколки. І в результаті він втрачає віру в себе, в свої переконання. Звідси його відчай “Я себе вбив... ”        

           -Розкрийте значення цих слів героя?

(Раскольников зрозумів, що разом з лихваркою він убив вистраждану ним теорію, своїм злочином він ніби “відрізав себе” від людей, матері, сестри).

  •       Що, на вашу думку, завадило Раскольникову жити за своєю            теорією?

(Після скоєного він втратив спокій. Він соромився своєї людяності, того, що не зміг спокійно і байдуже «переступити». У цьому герой вбачає свою              нікчемність, яка доводить його приналежність до «звичайних» людей. І ця            думка змушує його тяжко страждати).

 

- Як же був покараний злочинець? І що головне для письменника – процес злочину чи процес покарання? Обґрунтуйте свою думку.

Покарання злочинця не зводиться до суворого вироку, воно виражається в душевних муках героя. Муки совісті, страх, розуміння своєї жалюгідності,        нездатності стати Наполеоном важким тягарем лягає на його душу. Для               письменника найважливіше показати процес покарання злочинця. Сам злочин описується тільки в І частині роману, а в інших п’яти частинах  автор показує покарання злочинця. Достоєвський особливу увагу звертає на те, ціною яких страждань Раскольников заплатив за свій злочин.

  • Як ви розумієте слова письменника, що служать епіграфом

уроку? (Головне для кожної особистості – це закон людської совісті).

Отже, автор переконує читача в тому, що цей шлях, який вибрав               герой роману, шукаючи вихід із того положення, в якому він опинився, хибний шлях, і він веде до страшних душевних мук.

  • Зізнання Раскольникова. Кому він зізнається у злочині?

7. Перегляньте уривок із роману і подумайте: «Чому саме Соні?»

Після злочину Раскольников відчуває страшні муки совісті. Страх стає його постійним супутником.

  1. Психологічне спостереження над героєм.  (Слайд 6)
  •                   Уявіть, що ви лікар. Простежте стан Раскольникова після        злочину. Складіть його «історію хвороби»

(Раскольникова весь час лихоманить, він часто втрачає свідомість. У          нього тремтять руки. Герой іноді не пам’ятає, куди збирався йти, що хотів        робити. Він міг годинами сидіти, заклякнувши, нічого не думаючи і не           розуміючи. В нього часто холонуть руки, ноги, виступає піт на спині. У героя                              спостерігаються всі ознаки нервового захворювання).

  1. Бесіда з учнями з елементами дискусії
  • Як ви думаєте, для чого Достоєвський показав головним героєм

свого роману людину, яка боляче сприймає чужі страждання і в той же час є прихильником антигуманної теорії? Аргументуйте свою точку зору.

(Напевно, для того, щоб спростувати цю теорію до кінця. Достоєвський переконаний, що люди всі рівні. І якщо на шлях насильства стає навіть людина добра і чесна, змучена людськими стражданнями, вона приносить зло і  собі, і іншим. Після вбивства старої лихварки Раскольников змушений був вбити ще й її сестру Єлизавету).

  • Випадково це чи закономірно? Що хоче показати цим автор?

(Автор хоче показати, що один злочин тягне за собою інший, стає              джерелом нових злодіянь).

  • На що б прирекла ця теорія людей, якби вона була втілена в

життя?

(Ця теорія прирекла б більшу частину людства на рабське служіння тим, в чиїх руках влада. І не виключено, що багато хто захотів би доказати, що вони “наполеончики”.)

  • Наведіть приклади з нашої історії, коли подібні теорії дійсно

втілювались в життя.

(Таке трапилось в ХІХ столітті, коли Наполеон хотів завоювати світ, в

  1. роках ХХ століття, коли до влади прийшов фашизм у Німеччині.)
  • А як ви думаєте, чи можуть виправдати злочин Раскольникова ті

умови, в яких він жив?

  • Чи можна взагалі виправдати злочин Раскольникова? (Відповідь

на проблемне питання). 

  1.  Метод «Прес» (Слайд 7)

Ви даєте відповідь на поставлене питання за поданим початком.

  • Висловлюєте власну думку з цього питання.
  • Пояснюєте, в чому вона полягає, чому саме вибрана така точка зору.
  • Наводите приклади, які є аргументами до висловленої думки.
  • Робите висновок із сказаного.

Очікувані відповіді

  • Я вважаю…(що злочин Раскольникова не можна виправдати.
  • Тому що…(ніщо не може виправдати вбивства людини людиною.

Умови життя не знімають відповідальності з людини. Ніхто не має права позбавляти людину життя. Злочин – це насильство над людьми. Злочин – це зло чинити).

  • Наприклад, …(Раскольников став на шлях насильства і приніс

зло, страждання і собі, і близьким).

  • Отже, …(немає таких причин і обставин, які б могли виправдати

вбивство людини людиною).

( Умови життя не знімають відповідальності з людини. Ніщо не може                  виправдати вбивства людини людиною. Якщо коротко сформулювати основну думку роману, то можна сказати словами біблійної заповіді: “Не убий”. Ніхто не має права позбавляти людину життя.

- У своєму монолозі Мармеладов говорить Раскольникову та іншим присутнім, що Бог, якщо людина розкається в своїх гріхах, може дати прощення й нове життя. Чи можна ці слова назвати пророцтвом для  Раскольникова? (Через страждання і муки Раскольников прийшов до віри в Бога, покаявся і відродився до нового життя).

11. Давайте ми перерахуємо послідовність етапів еволюції образу Раскольникова (Слайд 8).

Добра, розумна людина—теорія «сильної особистості—задум злочину—злочин—муки совісті—каяття—каторга—відродження до нового життя.

ІV. Висновки, узагальнення

        12. Прийом «Коло думок»

- У чому цінність роману Ф.Достоєвського “Злочин і кара”.

    -  Над якими проблемами він заставив вас задуматись?

(Цінність цього твору полягає в тому, що він заставляє нас задуматись над багатьма сучасними проблемами. Ми живемо в нелегкий час. І як би не склалась доля людини, в яких би важких умовах вона не опинилась, завжди           потрібно знайти розумний вихід із положення, адже немає таких причин і             обставин, які б могли виправдати вбивство людини людиною).

Підтверджуючи вашу думку, я хочу привести приклад знову із  нашої    історії про американського льотчика Клода Ізерлі, який скинув бомбу на             Хіросіму. Зрозумівши потім, який тяжкий злочин скоїв, він не міг після цього жити, закінчив життя самогубством.

         - Які паралелі можна провести між проблемами, які порушуються в романі, і проблемами сьогодення?

(Поділ суспільства на багатих і бідних, тих, хто має владу і хто безправний, тероризм, зведення рахунків, грабежі, розбої, проблеми жінок, які змушені їхати за кордон на заробітки, страждання дітей).

V. Завдання додому (на вибір)

1. Порівняти образи Раскольникова і Соні.

2. Вміти аналізувати образ Раскольникова.

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 квітня
Переглядів
118
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку