Розробка конспекту уроку для 10 класу за новою програмою (1 година на тиждень) .Тема: "Роман як жанр літератури, його формування і провідні ознаки. Різновиди роману XIX ст., національна своєрідність. Густав Флобер. «Пані Боварі»." Урок розроблений з урахуванням вивчення в подальшому роману "Пані Боварі" Г. Флобера.
Урок засвоєння нових знань.
Домашнє завдання: знати історію створення роману «Пані Боварі» Густава Флобера.
Індивідуальне домашнє завдання: мультимедійна презентація «Густав Флобер (1821 – 1880). «Пані Боварі» та біографічна довідка про життя письменника.
УРОК 18
Тема. Роман як жанр літератури, його формування і провідні ознаки. Різновиди роману XIX ст., національна своєрідність. Густав Флобер. «Пані Боварі».
Мета. Формувати предметні та ключові компетентності: знати передумови розвитку реалізму, визначати основні принципи його поетики; аналізувати проблематику, художні особливості роману; виявляти риси роману як літературного жанру, з’ясовувати особливості стилю Г. Флобера; використовувати різні джерела довідкової інформації; обговорювати прочитані твори у групах, працювати в команді.
Обладнання: виставка книг, мультимедійна презентація «Густав Флобер (1821 – 1880). «Пані Боварі», роздатковий матеріал «Класифікація видів роману».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Коли кажуть: «Роман – мертвий», – помиляються. Роман ніколи не помирає.
Арундаті Рой
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Проблемне питання
Е. Портер «Полліанна», Ж. Верн «П`ятнадцятирічний капітан», Р. Л. Стівенсон «Острів скарбів», Дж. Роулінґ «Гаррі Поттер і філософський камінь», Д. Вінн Джонс «Мандрівний замок Хаула», В. Скотт «Айвенго», М. де Сервантес Сааведра «Дон Кіхот», Дж. Свіфт «Мандри Лемюеля Гуллівера», Пушкін О. С. «Євгеній Онєгін», М. Ю. Лермонтов «Герой нашого часу».
(Романи)
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
ІV. Мотивація навчання
Робота з епіграфом
З інтерв’ю на Форумі видавців – 2019 у Львові Арундаті Рой – індійської письменниці, лауреата Букерівської премії: «Коли кажуть: «Роман – мертвий», – помиляються. Роман ніколи не помирає.»
V. Опрацювання навчального матеріалу
1. Групова робота. Лабораторія літературознавця
Клас поділяється на 4 групи. Завдання: за допомогою мережі Інтернет, довідника чи підручника знайти інформацію, лаконічно сформулювати та донести до однокласників.
Група 1. Роман як літературний жанр. Ознаки жанру.
Група 2. Довести, спираючись на визначення, що один з перерахованих творів є романом.
Група 3. Якийсь зв'язок між омонімами: «Роман» як ім’я, «роман» як любовний зв'язок та «роман» як літературний жанр.
(Назва «роман» виникає у XII—XIII ст.. У той час у французів, італійців, іспанців, португальців з`являються твори, написані однією з романських мов.
На відміну від творів, написаних літературною латинською мовою, їх називали «романське оповідання». Згодом залишилась тільки назва «роман» на означення великих розповідних творів.)
Група 4. Іван Франко про розвиток роману в європейських літературах
(Іван Франко досліджував історію роману, вважаючи його основним родом літератури ХІХ ст. Звертав увагу, що роман не був поширеним у найдавніші часи, але поступово запанував у літературі, захоплюючи читачів, «стаючи духовною стравою мільйонів» і здобуваючи провідне місце в історії людської цивілізації. Цей жанр у часи Античності був прозовим оповіданням про природу і звичайних людей.
У добу Середньовіччя схеми збагатилися новими смислами — любов’ю до Христа та його науки, мучеництвом за віру.
Пізніше релігійні війни, хрестові походи, відкриття нових земель оновлювали європейську повість. Вона мала цікаву композицію, втілювала контрастні погляди, презентувала яскравих персонажів, проте психологія героїв була розроблена поверхово, була спрощеною й шаблонною. «А за нею пішов роман», — пише І. Франко. І вирішив багато нерозв’язаних до нього завдань. Високоталановиті письменники ХІХ ст. змогли передати освіченому людству вагомі думки. І зробити це так, як то характерно для їхньої національної культури і зрозуміло для представників інших народів.)
2. Слово вчителя
XIX ст. дало неперевершені зразки роману. Особливої популярності набули реалістичні романи Стендаля («Червоне і чорне»), Г. Флобера («Пані Боварі»), Ч. Діккенса («Домбі та син»), Л. Толстого («Війна і мир»), Ф. Достоєвського («Злочин і кара»).
Завдяки технічному прогресу в поліграфії, художня література стала доступною широким верствам населення. Розвиток освіти й підвищення рівня письменності збільшили попит на книгу. З’явилася можливість пером заробляти на життя. Бурхливі події початку століття кинули письменників у вир подій. Стендаль воював в армії Наполеона, Дж. Байрон брав участь у грецькому повстанні.
Реалізм — провідний стиль і напрям у літературі та мистецтві ХІХ ст.
3. Коло думок
Класифікація видів роману |
|
За напрямком |
готичний просвітницький середньовічний бароковий сентиментальний романтичний реалістичний |
За змістом |
біографічний виховання інтелектуальний історичний пригодницький соціально-побутовий соціально-психологічний фантастичний філософський детективний науково-фантастичний роман-утопія\роман-антиутопія географічний урбаністичний гротескно-сатиричний фентезі |
За формою
|
Роман у листах Роман у віршах Роман у новелах Роман-хроніка Роман-притча Роман-епопея |
4 Групова робота
Група 1 Соціально-психологічна проза
Група 2 Соціально-побутовий роман
Група 3 Психологічний роман
Група 4 Філософський роман
Слово вчителя
Поділ романів умовний, адже більшість із них — синкретичні.
Автори реалістичного роману ХІХ ст., не використовували готових моделей і форм, вільно добирали виражальні засоби, відповідні зображуваним явищам, що визначає їхній індивідуальний стиль.
5 Групова робота За допомогою мережі Інтернет\довідника\підручника знайти інформацію, лаконічно сформулювати.
Група 1
Індивідуальний стиль письменника зумовлено особливостями таланту, світоглядом, життєвим досвідом, характером, загальною культурою, орієнтуванням на певні зразки тощо. Стиль виявляється в обранні тем та їхньому розкритті, у творенні образів персонажів, компонуванні творів, розгортанні сюжетів, застосуванні певних засобів, у мові.
Група 2 Національна своєрідність англійського роману ХІХ ст.
Англійці схильні до практичної діяльності, тверезого погляду на життя, надають великого значення морально-етичним нормам співіснування. У творах зосереджувалися переважно на етичних завданнях і моральних проблемах, «по-людяному» зображували своїх персонажів, активно використовували комічно-гумористичні традиції національної культури.
Група 3 Національна своєрідність російського роману ХІХ ст.
У Росії ХІХ ст. історичні умови склалися так, що література була єдиним реальним засобом висловити думки й судження. На сторінках творів письменники прагнули відповісти на основні питання і сформувати нові життєві орієнтири.
Російські реалісти прагнули критично оцінювати світ і суспільство, викривати їхні вади. На відміну від французьких письменників, вони зображували не тільки негативне, а й мали свою позитивну програму та свої ідеали. Основну увагу зосереджували на зображенні людини й розкритті її цінностей, утверджували духовно-моральні цінності.
Група 4 Національна своєрідність французького роману ХІХ ст.
Французька література ХІХ ст. зображала становлення буржуазного суспільства.
Реалісти були найбільшими критиками різних сторін життя, з науковою точністю аналізували людину в суспільстві, давали всьому строгу оцінку.
Тенденція до соціального аналізу була провідною у французькій літературі й увінчалася «науковим методом» О. де Бальзака.
6. Мультимедійна презентація «Густав Флобер (1821 – 1880). «Пані Боварі». (Виступ учнів)
7. Перевірка випереджувального домашнього завдання: історія написання роману «Пані Боварі». (Повідомлення учнів)
8. Проблемне питання
VІ Підбиття підсумків уроку
Робота з епіграфом
VІІ. Домашнє завдання