Урок. "Розвиток мовлення № 3 (усно). Синдром пані Боварі."

Про матеріал
Урок з розвитку мовлення по роману Г. Флобера "Пані Боварі". Тип уроку: комбінований урок.
Перегляд файлу

УРОК 21

Тема. Розвиток мовлення № 3 (усно). Синдром пані Боварі

Мета. Формувати предметні та ключові компетентності: характеризувати й порівнювати романні образи у зв’язках із дійсністю, середовищем, світоглядними шуканнями митців;

установлювати причиново-наслідкові зв’язки між типовими характерами й типовими обставинами їх формування; коментувати та аналізувати різні інтерпретації та оцінки критиків; використовувати цифрові технології для створення презентацій, коментувати свій задум;  аналізувати вплив соціуму на особистість; висловлювати власну думку щодо суспільних і моральних питань, порушених у творі; зіставляти прочитані твори з екранізаціями, ілюстраціями тощо, критично оцінювати їх; визначати особливості культури, які знайшли відбиток у романі.

Обладнання: виставка книг, портрет Густава Флобера, учнівські презентації.

Тип уроку: комбінований урок.

Обоє вони малювали себе такими, якими бажали б бути,

 і підганяли своє минуле життя під створювані нині ідеали.

З роману «Пані Боварі» Г. Флобера

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Синдром Стендаля, синдром Анни Кареніної, сидром Елізабет Беннет, синдром пані Боварі – всі ці особливості моделі поведінки та реакції психіки на ті чи інші обставини названі на честь персонажів\авторів золотої епохи роману. Письменники-реалісти ХІХ ст., скрупульозно фіксуючи хід думок та внутрішній стан персонажа, створили галерею образів з типовою поведінкою, які залишаються впізнаваними  у ХХІ ст.

  • Пригадайте, що таке «боварізм»?

«… вона ніяк не могла уявити собі, що тихе життя, яке вона тепер вела, це й було її вимріяне блаженство.»

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

ІV. Мотивація навчання

Проблемне питання

  • Дайте оцінку фантазіям Емми: «Еммі здавалось, ніби в деяких кутках землі щастя вроджується само собою, подібно до того, як деякі рослини вимагають певного ґрунту й не приймаються ні в якому іншому місці. Ах, чому вона не може спертись на поручні балкона швейцарського шале або заховати свою нудьгу в шотландському котеджі, живучи там із чоловіком, і щоб на ньому був чорний оксамитовий фрак з довгими полами, м'які хутряні боти, гостроверхий капелюх і мереживні манжети!» (Інфантильні, бутафорські, зовнішні)

Робота з епіграфом

  •  «Обоє вони малювали себе такими, якими бажали б бути, і підганяли своє минуле життя під створювані нині ідеали.» - з роману «Пані Боварі» Г. Флобера. Про кого сказано?
  • Наскільки актуально звучать ці слова сьогодні?

V. Опрацювання навчального матеріалу

Робота в групах

Учні демонструють свої проєкти, коментуючи їх. Аргументують дібраний матеріал, пояснюючи, чим керувалися.

  1. Підготувати у соцмережі сторінку Шарля Боварі як літературного персонажа, або як сучасника.  Представити його уподобання, пости, «підписки». Обсяг 4 – 5 постів. Аргументувати вибір. (Власних постів майже немає, фото лише з конференцій. Підписаний на сторінки з анекдотами, лікарськими травами, фото з дітками та ін.)
  2. Підготувати у соцмережі сторінку аптекаря Оме як літературного персонажа. Представити його уподобання, пости, «підписки». Обсяг 4 – 5 постів. Аргументувати вибір. (Постійно щось постить, про все має свою думку, підтримує панівну партію. Поширює новомодні способи зцілення, гомеопатію та щасливі одужання).
  3. Підготувати у соцмережі сторінку Леона або як літературного персонажа, або як сучасника, молодого чоловіка ХІХ ст. Представити його уподобання, «підписки». Обсяг 4 – 5 постів. Аргументувати вибір. (Мода, глибокодумні цитати, картинки з віршами, образ романтика-метросексуала)
  4. Підготувати у соцмережі сторінку Емми Боварі або як літературного персонажа –молодої жінки ХІХ століття, або як сучасниці, молодої жінки ХХІ ст. Що б вона «постила» та «лайкала», які б статуси обирала, на які сторінки підписувалась. Обсяг 4 – 5 постів. Аргументувати вибір Емми. («Стежить» за модними блогерами, статуси з популярних творів, пости про справжніх чоловіків та жінок, розіграші поїздок)
  5. Індивідуальне. На підставі спостережень за дописами користувачів Інтернету, довести, що «боварізм» живий.

Проблемне питання

  • В чому секрет «живучості» «боварізму»? Як проти стояти його поширенню?
  • Чи могла врятуватись Емма?

VІ Підбиття підсумків уроку

Слово вчителя

Сказавши «Емма Боварі – це я» Флобер мав на увазі, зокрема, що його героїня втілює саме ті людські риси, з якими він безупинно боровся в собі: «невихованість» почуттів, мрійливість, прагнення екзотичного — романтизм. Роман для нього — своєрідна спроба вилікуватися від цієї хвороби. Це бажання людини уявити себе іншою, ніж вона є насправді. Емму прагне, як їй здається, високої поезії, але то тільки самоомана, ілюзія. Правильною поведінкою, на думку Флобера, мусить бути свідома відмова від ілюзій. Тільки в такий спосіб мудра людина може врятуватися від вульгарності світу і здобути собі спокій.

Однак поданий вислів не можна тлумачити як цілковите ототожнення автора зі своєю героїнею. Взагалі його ставлення до неї суперечливе. Багато в чому він міг бути з нею солідарним. Наприклад, Флобер також, як і його героїня, ненавидів вульгарність, меркантилізм, приземленість французьких буржуа. Це презирство відчувається в кожній букві роману, в тому, як автор описує середовище, оточення, в яких змушена жити Емма і якому вона кидає виклик. Але пані Боварі в жодному разі не може бути другим «я» Флобера, бо вона хоч і бунтує проти буржуазності світу, проте сама не менш буржуазна, ніж герої твору. Буржуазними є самі форми її бунту. Піднесені мрії Емми про кохання перетворюються на банальний адюльтер, а ідеал «красивого життя» — на тривіальний культ комфорту. Романіст зображує її надто плотською, матеріалістичною, егоїстичною, самозакоханою. Емма не вміє оцінити жертовності Шарля, не цікавиться долею своєї дитини, марнославна (саме з цих причин вона спонукає Шарля зробити невдалу операцію на нозі Іполита). Саме ця двозначність підходу Флобера до зображення образу Емми сприяє тому, що її історія набуває загальнолюдського звучання.

Рефлексія

Запишіть одним реченням найцінніше, що ви взяли для себе з цього роману.

VІІ. Домашнє завдання

Прочитати роман Оскара Уайльда «Портрет Доріана Грея»

 

Використані джерела

  1. Зарубіжні письменники. Енциклопедичний довідник. У 2т. Т.2: Л-Я / За ред. Н. Михальської та Б. Щавурського. Тернопіль : Навчальна книга Богдан, 2006. С. 672-678.
  2. Зіньчук І. С. Художньо – стилістичні особливості роману Гюстава Флобера «Пані Боварі» [Електронний ресурс] //  © ХайВей, портал гражданской журналистики. 2007-2020: [сайт]. 13.05. 2011 URL:  https://h.ua/story/329898/ (дата звернення: 16.01.2020).
  3. Іванов М. Г. Гірка реальність, перетворена силою слова на високе мистецтво. // Всесвітня література, №4, 2002. С. 35-38.
  4. Кадоб`янська Н. М., Удовиченко Л. М. Зарубіжна література. Підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. (Рівень стандарту). Харків : Сиция, 2018. 256 с.
  5. Ковбасенко Ю. І. Гюстав Флобер // Тема, № 2, 2002. С. 61-64.
  6. Конфлікт між мрією та реальністю в романі Г. Флобера «Пані Боварі» [Електронний ресурс] //  Навчальні матеріали онлайн (pidruchniki.website) © 2010 - 2020: URL  :  // pidruchniki.com/19591007/literatura/konflikt_mriyeyu_realnistyu_romani_flobera_pani_bovari
  7. Мигальчинська В.М. Провінційні історії // Зарубіжна література, №9, 2005. С. 25-26.
  8. Наливайко Д. С. Роман, що започаткував новітню прозу // Флобер Г. «Пані Боварі». Проста душа. Харків, 2002, С. 3-18.
  9. Наливайко Д. С. Великий майстер художньої прози : Літературний портрет Гюстава Флобера. Київ : Веселка, 2004. С 21.
  10. Необачна дівчинка (французька казка) [Електронний ресурс] // © Дерево казок - казки для дітей та дорослих, 2014-2020 :  [сайт] URL :  https://derevo-kazok.org/neobachna-divchinka-francuzka-kazka.html
  11. Ніколенко О. М. Від Флобера до Аполінера. Французька література другої половини ХІХ - поч. ХХ століття: Посібник.  Київ : КГОВЦ «Полікультурний світ», 2005.  232 с.
  12. Питання для самоконтролю. Тема №4. «Роман ХІХ ст.» [Електронний ресурс] // © 2017-2020, ТОВ «Освітній проект «На Урок». :  [сайт] URL :   https://naurok.com.ua/pitannya-dlya-samokontrolyu-tema-4-roman-hih-st-54755.html
  13. Пронкевич О. В. Секрет довголіття «нецікавого сюжету» або «Емма Боварі - це я!» // Зарубіжна література, №9, 1991. С.17-20.
  14. Романцова Б. Арундаті Рой: «Роман ніколи не помирає» [Електронний ресурс] // ЛітАкцент : [сайт]. Київ, 21. 09. 2019 Copyright ЛітАкцент - світ сучасної літератури. All rights reserved. 2019 URL :  http://litakcent.com/2019/09/21/arundati-roy-roman-nikoli-ne-pomiraye/
  15. Сташух Г. В. Соціально-психологічна проза ХІХ століття: французька, англійська та російська // Зарубіжна література, №6, 2005. С. 6-9.
  16.  Флобер Г. Твори : В 2-х т. Т.1. Пані Боварі; Саламбо: Романи. Київ : Дніпро, 1987. 587 с.
  17. Хомишинець Л. Літературні синдроми людства [Електронний ресурс] // Друг читача :  [сайт]. Київ, 26. 09. 2011 URL :  https: //vsiknygy.net.ua/neformat/13883/ (дата звернення: 19.01.2020).

 

 

docx
Додано
16 грудня 2020
Переглядів
2209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку