ВІДДІЛ ОСВІТИ
БОБРОВИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
БРАНИЦЬКА ГІМНАЗІЯ
Урок з біології у 6 класі
на тему «Рослина — живий організм»
Учитель Сідько Ольга Михайлівна
ТЕМА.Рослина — живий організм
І. ОРІЄНТАЦІЯ, МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ
Ваші таланти і здібності з плином
часу поліпшуються , але для
цього вам доведеться почати
(Мартін Лютер Кінг)
Найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю викликає спілкування з природою. Шепіт голубої води,зелених дібров,спів пташок, запах і розмаїття квітів - усе це ні з чим незрівнянна краса рідного
краю.
Діти! Сьогодні ми з вами ближче ознайомимося з красою нашої рідної землі, з її скарбами.
ІІ. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ
Тема уроку. Рослина — живий організм
Мета уроку: знаннєвий компонент- здатен оцінити вплив природничих наук, техніки і технологій на сталий розвиток суспільства та можливі наслідки людської діяльності у природі, відповідально взаємодіє з навколишнім природним середовищем;
діяльнісний компонент- володіє певними вміннями її дослідження, виявляє допитливість, на основі здобутих знань і пізнавального досвіду усвідомлює цілісність природничо-наукової картини світу;
ціннісний компонент - усвідомлює закономірності природи, роль природничих наук і техніки в житті людини; відповідально поводиться для забезпечення сталого розвитку суспільства
Результат уроку: учні усвідомлюють значення зелених насаджень для створення сприятливого середовища життя
ІІІ. ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЯ
Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»)
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
4. Хлорела належить до: а) грибів ;б) рослин; в) бактерій.
5. Органела руху бактерій: а) ядро; б) скоротлива вакуоля;
в) джгутик; г) хлоропласт.
6. Укажіть переносника збудника малярії: а) кровосисні комарі,
б) блоха людська) в)муха це-це
II рівень Доповніть незакінчене речення
7. Одноклітинні організми, які мають ознаки і рослин і тварин -………. .
8.Організми у яких відсутнє ядро відносяться до царства……….. .
9. Вакуолі, які забезпечують розщеплення їжі, що надходить до клітини ……
Прості завдання з відкритою відповіддю
10. В яких середовищах живуть одноклітинні?
11. Які організми називаються паразитами?
12. В якому стані бактерії переживають несприятливі умови середовища?
III рівень Тестові завдання з кількома варіантами відповідей
13. До ознак рослинного організму в евглени зеленої належать: а) автотрофне живлення; б) гетеротрофне живлення; в) запасна поживна речовина - глікоген;
г ) запасна поживна речовина - крохмаль; д) наявність хлорофілу.
IV рівень Завдання творчого характеру
14. Вкажіть спільні і відмінні риси одноклітинних рослин і тварин.
15. Яке значення одноклітинних грибів в природі і житті людини?
Ми живемо серед великої кількості рослин, вони — наші сусіди, а із сусідами потрібно жити у злагоді. Хочеш, щоб тобі було добре,— роби добро для всіх — для людей, тварин, рослин. А щоб допомагати рослинам, необхідно знати їхню будову та процеси життєдіяльності. А чи замислювалися ви, як живуть рослини?
Із чого складається тіло рослин?
(Тіло рослини складається з однієї або багатьох клітин, які мають ядро.)
Рослина - це цілісний організм, якому, як і будь-якій іншій живій істоті, притаманне дихання, живлення, ріст, обмін речовин, розвиток і розмноження. Усі рослин є об'єктом дослідження біологічної науки — ботаніки (від грец. ботане — трава, рослина)
У багатоклітинних рослин існують групи клітин, які здійснюють ті чи інші процеси життєдіяльності: одні з них забезпечують ріст, інші — живлення тощо.
Більшість рослинних організмів за типом живлення є автотрофами, тобто вони здатні утворювати органічні речовини з неорганічних, використовуючи енергію Сонця. Як і будь-який організм, рослина дихає. Іншою не менш важливою ознакою рослинних організмів є те, що вони ведуть прикріплений спосіб життя. До того ж рослини мають необмежений ріст, тобто вони ростуть протягом усього життя.
(Складання опорної схеми в зошит)
Який процес є найважливішим у життєдіяльності організмів?
Одним з найважливіших процесів життєдіяльності рослин є обмін речовин і перетворення енергії.
До рослинного організму надходять неорганічні речовини
Рослина може їх використати тільки в розчиненому або газоподібному стані. У клітинах рослин з неорганічних сполук утворюються органічні — вуглеводи, білки, жири тощо
Для рослин характерне живлення.
Завдяки росту рослини реагують на зміну умов довкілля, формують значну листкову поверхню для фотосинтезу та розгалужену кореневу систему для поглинання води й мінеральних речовин. Транспорт речовин по рослині здійснюється за допомогою провідних тканин.
Рослини відрізняються одна від одної за кількістю клітин, особливостями будови й життєвих функцій, тривалістю життя тощо.
За тривалістю життя рослини поділяють на одно-, дво- і багаторічні.
Пригадайте, які групи організмів виділяють за кількістю клітин? (Одноклітинні, колоніальні, багатоклітинні.)
За кількістю клітин рослинні організми бувають одноклітинні, колоніальні й багатоклітинні.
За зовнішнім виглядом виокремлюють дерева (з одним здерев’янілим стеблом), кущі (з кількома здерев’янілими стеблами) і трави (з м’якими соковитими стеблами).
Домашнє завдання:
Інструктаж щодо виконання: вивчити терміни, прочитати параграф та
скласти біологічну казку
IV. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП
Назвіть основні ознаки рослин.
Поясніть які основні закономірності живої і неживої природи?
Подумайте та скажіть яка роль рослин в екосистемах?
Запропонуйте практично збагатити гаманець українця?
Чому рослини потрібно оберігати?
Що цінного ви дізналися на уроці?
Прийом «Лист побажань»
Цінування, оцінювання.
(Оцінювання не лише кінцевого результату, а й роботи в процесі уроку).