Рослина – живий організм. Будова рослини. Органи рослин.
Мета:
Освітня.Сформувати знання учнів про рослин, як складових частин органічного світу планети та основних продуцентів органічної сировини; ознайомити з їхньою загальною будовою, різноманітністю та безмежними взаємозв'язками із довкіллям; намагатися створити в учнів цілісні уявлення про рослину, як єдине ціле.
Розвиваюча.Розвивати уміння працювати з різнорівневими завданнями; уміння порівнювати, виділяти головне та робити відповідні висновки.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, а саме до рослинного світу, що знаходиться від кожного з нас на відстані подиху, погляду, витягнутої руки; виховувати охайність і чіткість ведення записів у зошитах.
Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит
Тип уроку: засвоєння нових знань
Урок 6 клас
Біологія
Тема: Рослина – живий організм. Будова рослини. Органи рослин.
Мета:
Освітня. Сформувати знання учнів про рослин, як складових частин органічного світу планети та основних продуцентів органічної сировини; ознайомити з їхньою загальною будовою, різноманітністю та безмежними взаємозв’язками із довкіллям; намагатися створити в учнів цілісні уявлення про рослину, як єдине ціле.
Розвиваюча. Розвивати уміння працювати з різнорівневими завданнями; уміння порівнювати, виділяти головне та робити відповідні висновки.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, а саме до рослинного світу, що знаходиться від кожного з нас на відстані подиху, погляду, витягнутої руки; виховувати охайність і чіткість ведення записів у зошитах.
Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит
Тип уроку: засвоєння нових знань
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Розминка. Протягом 1 хвилини учні по черзі називають всі терміни і поняття вже вивчені у попередніх темах «Клітина», «Одноклітинні організми».
Знайти пару.
1. Клітина А. Грип.
2. Хлоропласти Б. Хламідомонада.
3. Бактерії В. Цитологія.
4. Водорості Г. Фотосинтез.
5. Епідемія Д. Кишкова паличка
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Конкурс " Рослинної краси”. Після чого учні повинні підійти до теми даного уроку.
Одного разу струнка берізка запропонувала влаштувати конкурс рослинної краси. Але кожна рослина була по-своєму особлива. І тоді вирішили: нехай кожна рослина покаже свій найдосконаліший орган.
Береза. Подивіться, яке в мене гарне стебло – високе і рівне. По ньому тече солодкий березовий сік, він живить мої листочки.
Будяк. Це ще невідомо, чи розпустяться твої листочки. Адже люди можуть надрізати твою кору, щоб набрати соку. А от мене ніхто не чіпатиме, Мої гарні, великі, колючі листки всі обминають десятою дорогою, Мої яскраво-рожеві квіти – найкращі!
Дуб. Про що гомоните? Хизуєтесь своїми органами. То я вам скажу: такого міцного коріння як у мене, годі й шукати. За товщиною стовбура і шириною крони я – чемпіон!
Ялина. Візьміть і мене до конкурсу. Адже я маю такі красиві листочки-голочки. Вони в мене і взимку і влітку зелені. Я – улюблене дерево малят і всіх людей на Новий рік.
Полуниця. Не знаю як ти, а я насправді улюблениця малят. Мої соковиті плоди-сунички знають усі. І я їх не ховаю під свої листочки, і діти, і дорослі легко їх знаходять.
ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Довго можуть сперечалися рослини, давайте їм допоможемо.
Розповідь-пояснення про вегетативні органи (забезпечують життєдіяльність рослинного організму):
1.Корінь.
2.Пагін:
а) стебло;
б) листки;
в) бруньки.
Тіло квіткової рослини поділяється на корінь і пагін.
Корінь – вегетативний підземний орган. Служить для поглинання води та мінеральних речовин і транспортування їх до надземної часті рослин, закріплює рослину в ґрунті, іноді в коренях запасаються поживні речовини.
Пагін - стебло з розташованими на ньому бруньками і листами (вегетативними органами). На пагоні можуть розвиватися генеративні органи: квітки, плоди, насіння.
Бруньки – зачатки нових пагонів. Зберігають життєдіяльність і за несприятливих зовнішніх умов.
Листок – бічна частина пагона, яка здійснює фотосинтез, дихання та випаровування води..
Стебло – осьова частина пагона забезпечує зв'язок між усіма частинами рослини, транспортує поживчі речовини, воду з мінеральними речовинами. Іноді запасає поживчі речовини. Стебло утримує на собі листки та генеративні органи.
Розповідь-пояснення про генеративні органи (забезпечують розмноження рослин):
1.Квітка.
2.Плід.
3.Насіння.
Квітка – вкорочений та видозмінений пагін, у якому формується насіння.
Плід – це орган, призначений для захисту насіння, а часто і для його поширення.
Насінина - орган розмноження та поширення насінних рослин
V. Узагальнення та систематизація знань
Гра «До сонця»
Уявіть себе квіточкою, що тягне руки-листя до сонця. Давайте спробуємо це зробити (діти простягають свої руки та ніби тягнуться до сонечка).
А зараз, якщо ви згодні з твердженням, тягнемося до сонця, а якщо ні руки-листя не підіймаємо.
1. Організм рослини – це природна система. (Так)
2. Корінь виконує функцію фотосинтезу. (Ні)
3. Листок – це вегетативний орган. (Так)
4. Пагін – надземна частина рослини. (Так)
5. Фотосинтез відбувається в листках рослини. (Так)
6. Стебло – генеративний орган рослини. (Ні)
7. Корінь моркви виконую запасаючу функцію (Так)
8. Плід та насіння генеративні органи рослини. (Так)
9. Бруньки розташовані на корені. (Ні)
VІ. Підведення підсумків уроку
Обговорення та виставлення оцінок
ІV. Надання та пояснення домашнього завдання.