Тема. Рослинний і тваринний світ Антарктиди.
Мета: ознайомити учнів з особливостями природи Антарктиди, з рослинним і тваринним світом, удосконалювати вміння працювати із картою півкуль; розвивати просторову уяву, мовлення, мислення; виховувати пізнавальний інтерес.
Очікувані результати: діяльнісне навчання, розширення навчальних можливостей учнів, створення умов педагогіки партнерства для формування ключових компетентностей; розвиток уміння учнів пов’язувати нові знання на основі з уже відомих за допомогою спільних ознак; виокремлювати важливе і менш важливе в поданій інформації під час вивчення даної теми, розвивати уміння чітко висловлювати свою думку та обгрунтувати її, окреслювати мету спільної роботи, разом з іншими планувати виконання завдань; погоджуватися з тією роллю, яку здатен виконати найкраще.
Обладнання: мультимедійний комплекс, цеглинки Lego, фізична карта півкуль, картки, предметні малюнки рослин і тварин.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Інноваційна ідея: урок з елементами STEM-освіти, використання педагогіки партнерства.
Хід уроку
І. Вступна частина.
1. Організаційний момент.
Любі друзі, добрий день!
Сил, натхнення на весь день!
В мандри кличе нас дзвінок!
Починаємо урок!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
-
Відгадування загадки.
Проти Арктики вона –
Ця країна крижана.
Там на айсбергах пінгвіни,
Вигрівають свої спини. (Антарктида)
-
Як іще називають цей материк?
(«Королева холоду», «безлюдний континент», «науковий заповідник», «світовий холодильник», «край землі»…).
2. Мозковий штурм. (Проводять учні)
-
Де розташована Антарктида? Покажіть на карті. Які океани омивають береги Антарктиди?
-
Хто відкрив цей материк? Коли? Скільки років тому? Що роблять дослідники з 40 міжнародних станцій а Антарктиді?
Чи є серед них українська науково-дослідницька станція? На честь кого названа? Чим займаються науковці?
-
Які погодні умови Антарктиди? Яка найнижча та найвища температура на цьому континенті? Якій країні належить Антарктида? Чи є постійне населення на материку? Чому?
-
Які корисні копалини містяться у надрах материка? Чи видобувають їх? Чому?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
-
Сьогодні я запрошую вас у наукову експедицію. Тема нашої мандрівки: «Рослинний і тваринний світ Антарктиди.
-
Вправа «Очікування»
-
Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Доповніть речення
-
- На уроці я сподіваюся дізнатися….
- Від цього уроку я очікую….
-
Отже, як ви вважаєте, доречно нам подорожувати командою, чи будемо мандрувати поодинці?
-
Звичайно, командою краще!
-
Повторення правил роботи в групах.
(говорити по черзі, кожний має висловити свою думку,
На дошці різнокольорові таблички – ознайомити.
-
Оберіть, будь ласка, у якій групі ви зможете принести найбільше користі під час роботи експедиції. (дослідники, ботаніки, зоологи, екологи, океанологи, ) Обирають за кольором.
-
З яким кольором у вас асоціюється Антарктида?
(Зачитують цікаві факти)
-
Візьміть у руки свої речі. Об’єднайтеся у групи за обраним кольором.
Учні займають місця у групах за обраними напрямками. Розподіляють обов’язки.
-
Як ви вважаєте, що потрібно з’ясувати, вирушаючи у експедицію до такого далекого континенту?
( З’ясувати найкращі шляхи пересування до даного об’єкту, правила безпечної поведінки під час подорожі та виконання місцевих законів.)
-
Добре. Я приготувала вам бортові журнали, в яких ви будете робити записи своїх спостережень під час подорожі.
-
Як ви вважаєте, яку відстань від Шостки до Антарктиди нам потрібно подолати?
-
Вправа «Холодно-тепло» (Записують на аркуші)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
-
Обчислення відстані до Антарктиди.
-
Пропоную вам обрати транспортний засіб для здійснення нашої подорожі. Розв’яжіть задачі по групах та дізнайтеся, яку відстань потрібно подолати, щоб дістатися Антарктиди.
-
Шостка – Київ. Транспортний засіб був у дорозі 4 годин і рухався зі швидкістю 80 км/год. Яку відстань він пройшов? (320 км – потяг)
-
Київ – Буенос –Айрес. Транспортний засіб був у дорозі 17 год і рухався зі швидкістю 755 км/год. Яку відстань подолав? (12825 км – літак)
-
Буенос- Айрес – порт Ушуая. Транспортний засіб був у дорозі 4 год зі швидкістю 770 км/год. Яку відстань подолав? (3080 км – літак)
-
Порт Ушуая – Антарктида. Транспортний засіб рухався зі швидкістю 50 км/год і був у дорозі 24 годин. Яку відстань подолав? (1200 км – океанський лайнер)
-
Скільки діб мандрівники витратять на дорогу, якщо 23 год було потрачено на пересадки між рейсами? (24+4+17+4 +23) : 24 = 3доби
-
А тепер підрахуйте загальну відстань, яку нам потрібно подолати від Шостки до Антарктиди.(320+12825+3080+1200=17425 км)
-
Хто ж був найтепліше до правильної відстані?
-
Що ж, подорож починається…
-
Перегляд відео ролика
http://youtube.com/watch?v=yocBfUQMr_A
3. Фізкультхвилинка
4. Робота з підручником. (Кожна група отримує завдання на картках,
Прочитати статтю у підручнику, дати відповіді на запитання. Озвучити слайди презентації.
5. Презентація роботи груп.
V. Узагальнення і систематизація отриманих знань.
-
Гра «Так чи ні»
* В Антарктиді на схилах гір влітку можна побачити мохи.
* Пінгвіни вміють літати і добре плавають.
*В Антарктиді живуть тюлені, кити.
* В Антарктиді люди живуть постійно.
* В Антарктиді пінгвіни живуть колоніями.
* Лід в Антарктиді такий товстий, що коли б ви хотіли пройти таку саму відстань пішки, то на це б знадобилося б не менше, ніж 2 години.
* Пінгвіни не можуть добувати їжу на значній глибині.
*Найголовніший ворог пінгвінів – білий ведмідь
*В Антарктиді налічується понад 44 видів птахів
* Унікальним представником антарктичних вод є білокровна щука
2. Сенкан.
Антарктида
Крижана, загадкова
Заморожує, досліджується, вражає
Тут не живуть люди.
Холодильник
VI. Заключна частина. Рефлексія.
-
Групове створення леп бука в техніці колаж за поданою тематикою. (За матеріалами роботи груп).
-
Створюють символ Антарктиди – пінгвіна (аплікація).
-
- Розташуй свого пінгвіна на ту крижинку, яка відповідає твоєму емоційному стану (Радість, здивування, цікавість, скука)
-
- Чи здійснилися ваші очікування від уроку?
Запишіть у щоденнику вражень свої висновки.
Під час подорожі я дізнався….
VІI. Домашнє завдання за вибором.
-
Напиши свої враження від подорожі.
-
Використовуючи різні джерела інформації, підготуй повідомлення про тварину, яка трапляється на материку або в прибережних водах Антарктиди.
-
Опрацюй статтю в підручнику с. 96-100. Дай відповіді на запитання.
Додаток
Бортовий журнал
Дослідники
-
Шостка – Київ. Транспортний засіб був у дорозі 4 годин і рухався зі швидкістю 80 км/год. Яку відстань подолав електропотяг?
-
Прочитайте текс підручника с . 96-100. Знайди відповідь на запитання:
-
Які кліматичні умови в Антарктиді? Як вони впливають на живу природу?
-
Озвуч кадр презентації
Дослідіть , як тане айсберг .
Що спричиняє танення льодовиків?
Які наслідки можуть бути?
Бортовий журнал
Біологи
-
Київ – Буенос –Айрес. Транспортний засіб був у дорозі 17 год і рухався зі швидкістю 755 км/год. Яку відстань подолав літак?
Прочитай статтю підручника с 96 – 100. Дай відповіді на запитання.
-
Що таке оазиси?
-
Які представники рослинного світу трапляються в Антарктиді
-
Озвуч кадр презентації
Бортовий журнал
Зоологи
-
Буенос- Айрес – порт Ушуая. Транспортний засіб був у дорозі 4 год зі швидкістю 770 км/год. Яку відстань подолав ?
Прочитати статтю підручника с .96-100. Дай відповіді на запитання
-
Який птах є символом Антарктиди? Які пінгвіни найпоширеніші?
4.Розкажіть про пташиний світ материка .
Бортовий журнал
Океанологи
-
Порт Ушуая – Антарктида. Транспортний засіб рухався зі швидкістю 50 км/год і був у дорозі 24 годин. Яку відстань подолав океанський лайнер?
2.Прочитайте статтю у підручнику с.96 -100
3.Озвучте кадр презентації
Які мешканці океану знайшли собі притулок біля берегів Антарктиди?
Чим вони живляться?
Хто є ворогами пінгвінів ? Складіть ланцюг живлення.
Бортовий журнал
Екологи
-
Скільки діб мандрівники витратять на дорогу, якщо 23 год було потрачено на пересадки між рейсами?
(24+4+17+4 +23) : 24 = доби
-
Прочитайте статтю у підручнику с.96-100
-
Які екологічні проблеми існують в Антарктиді?
Озвучте слайд презентації .
-
Дослідіть, яких заходів потрібно вживати людству, щоб не спричиняти в подальшому шкоди природі Антарктиди?