Урок "Рослинний і тваринний світ своєї місцевості"

Про матеріал

Рослинний і тваринний світ північних районів Луганської області. Мета уроку: ознайомити школярів із рослинним і тваринним світом своєї місцевості, різно­ма­ніт­ністю живих організмів; розвивати увагу, мислення, спостережливість і пам'ять учнів, відпра­цьовувати навички пошукової діяльності, роботи з довідковою літературою, роботи в групах; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи, до своєї країни.

Перегляд файлу

Природознавство 5 клас

Тема уроку: Рослинний і тваринний світ своєї місцевості

Мета уроку: ознайомити школярів із рослинним і тваринним світом своєї місцевості, різно­ма­ніт­ністю живих організмів; розвивати увагу, мислення, спостережливість і пам’ять учнів, відпра­цьовувати навички пошукової діяльності, роботи з довідковою літературою, роботи в групах; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи, до своєї країни.

Очікувані результати: учні називають царства живих організмів; розпізнають найпоширеніші рослини та тварини, отруйні рослини, гриби та тварини своєї місцевості; використовують додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання.

Базові поняття та терміни: рослини, тварини, гриби, організми, отруйні організми, угруповання, екосистеми.

Обладнання:індивідуальні завдання, картки, відео: «Отруйні рослини», «Небезпечні тварини України», «Тварини рідного краю»

Тип уроку: комбінований.

  • I.   Організаційний момент
  • II.  Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

1.  .  Слово вчителя.

Україна — країна, багата природою. Тут чудові землі, що дозволяють рости різноманітним рослинам, помірний клімат, що сприяє життю та розповсюдженню всіляких тварин. І наша місцевість також багата на живі організми. Які саме? Дізнаємось сьогодні на уроці.

Повідомлення теми уроку.

Учитель оголошує тему уроку, пропонує записати її до зошитів.

2.  Оголошення мети та завдань уроку.

Учитель повідомлює учням мету уроку, пропонує їм визначити завдання, які вони мають розв’язати на уроці. (Завдання записуються на зворотному боці дошки.)

3.  Обговорення народних прислів’їв.

Кожному мила рідна сторона.

За рідний край хоч помирай!

Всюди добре, а вдома найліпше.

Який рід, такий плід.

Учитель підводить учнів до розуміння того, що вони живуть у прекрасній місцевості, тому мають цінувати рідний край та його природні багатства.

4.  Гра «Відгадай загадку»

Учитель ставить запитання та учні мають обрати правильну відповідь

IІІ. Засвоєння нових знань

1.   Ознайомлення з планом пояснення нового матеріалу. Попереджувальне завдання.

 Клас на попередньому уроці був поділений на групи: «Рослини», «Тварини», «Отруйні рослини та тварини, гриби»

1.   Рослинний та тваринний світ нашої місцевості.

 1-ша група. Рослинний світ нашої місцевості.

Територія Луганської області представляє собою переважно хвилясту рівнину на лівобережній частині долини Сіверського Донця, до якої нале-жить геоботанічні округи: Лівобережного лісостепового з лучними степами і липово-дубовими лісами і Дніпровсько-Донецького з різнотравно-типчаково-ковиловими степами, байрачними лісами і заплавними луками.

Зональними типами рослинності для території області є широколисті мішані ліси (нагірні діброви), лучні степи і різнотравно-типчаково-ковилові степи.

Степи області мають густий трав’яний покрив, що складається з ковили, тонконогу, конюшини, молочаю степового тощо.

 Найбільш поширеними лісовими породами в місцевості є дуб черешка-тий, насадження якого займають більше половини всієї площі лісів, і сосна звичайна. У лісах області також ростуть ясен та клен гостролистий, польовий і татарський, липа, в’яз, осика тощо, різні чагарники.

      На території Луганської області не залишилось рослинних угруповань та екосистем, які тою чи іншою мірою не зазнавали б діяльності людини.

У результаті багатовікової господарської діяльності людини ландшафт лісо-степової зони області дуже змінився. Раніше її покривала різнотравно –типчаково - ковилова рослинність. У своєму первинному вигляді степ практично ніде не зберігся. Зникають рідкісні види рослин, у тому числі:

— степові — ковила Іоанна, ковила Лессінга, гіацинт блідий, календула сітчаста;

— реліктові — чина венеціанська, вовчоягідник, в’язіль широколистий, хвощ великий.

2-га група. Тваринний світ нашої місцевості.

          Місцями проживання тварин у Луганської області є ліси, степи та луки і заплави рік.

          У лісах нашої місцевості живуть кабани, козулі, лосі та хижаки: горностай, борсук, лисиця, ласка, зустрічається і єнотоподібний собака та вовки. Серед дрібних гризунів представлені підземна полівка, лісові миші. Повсюди поширені зайці.

       На луках можна зустріти гризунів: водяну полівку, норку, видру, хохулю. У степах та чагарниках поблизу річок — черепах. На піщаних кучугурах живуть різнобарвні ящірки. З амфібій та рептилій — різні види жаб, вужі, болотна черепаха, гадюки, мідянки.

        Щодо птахів, то в соснових лісах водяться чубата синиця, дрізд – горобин-ник, дрізд-омелюх, звичайні тут зяблики, лісові щеврики, іволги, горлиці, вівсянки, сірі мухоловки. До видів заплавних тварин належать зеленоногі комишниці, різні види очеретянок, водяні курочки, декілька видів качок. На луках гніздяться жовті трясогузки, польові жайворонки, лучні чекани, деркачі.

    Тваринний світ полів виділяється в особливий комплекс. З амфібій сюди потрапили часникова та зелена жаба; із птахів — жайворонки, польовий щеврик, перепел, куріпка. У ярах — бджолоїдка золотава і сиворакша. Поширені шпаки, удоди, горлиці, ворони, граки, галки, канюки, чорні шуліки, соколи-кібчики. З інших видів тварин степу необхідно відзначити тушканчиків, сліпаків, ховрахів. Дуже відомі на Луганщині й колонії байбаків.

      У водоймах області живе більше тридцяти видів риб. Переважно коропо-ві: плітка, червоноперка, сазан, карась, лящ. З окуневих зустрічаються звичайний окунь і йорж, рідше — судак, із тріскових — налим.

      Із 436 видів хребетних тварин, що мешкають на території Луганщини, 122 види занесено до Червоної книги України, 39 видів занесено до європейсько-го Червоного списку тварин, 194 види занесені до Червоного списку області. Із 90 видів мігруючих тварин, які потребують охорони на території області, 81 вид віднесено до категорій тих, що зникають, цінних та рідкісних, що підлягають особливій охороні.                                                                                За останні 80−100 років на території області зникло 20 видів птахів, 15 видів тварин, 36 видів комах. У Луганській області, крім червонокнижних видів, потребують охорони:

— 35 видів рослин;

— 90 видів комах;

— 17 видів земноводних і плазунів;

— 35 видів птахів;

— 7 видів ссавців.

 3-тя група. Отруйні тварини, рослини та гриби нашого села.

        Отруйними називаються рослини, що містять такі хімічні речовини, які, потрапивши в організм людини або тварини, викликають отруєння. Отруєння може призвести до тяжкого захворювання і навіть до смерті. Для самої рослини отруйні речовини мають велике значення, тому що вони захищають рослину від тварин, які могли б з’їсти його стебла, листя, коріння та насіння.

У деяких рослин отруйні кора і плоди, а листя і квітки зовсім нешкідливі (крушина), в інших отруйні квіти (гречка), у третіх — тільки плоди (полови), а в деяких видів отруйна вся рослина, крім плодів (сумах). Є рослини цілком отруйні (вороняче око). Із розвитком рослини кількість отруйних речовин у ній змінюється.

          Людина і різні види тварин неоднаково сприйнятливі до різних отрут. Так, атропін, що міститься в беладоні, сильно діє на людей, небезпечний він для кішок, собак  і птахів, але слабо діє на коней, свиней і кіз, а для кроликів зовсім нешкідливий. Птахи гинуть від плодів анісу, кмину і кропу, а людина використовує їх в їжу.

       Діти, а також молодняк тварин більш чутливі до отрути і ліків, ніж дорослі, і тому набагато частіше отруюються рослинами. Це трапляється і тому, що діти не знають, які рослини отруйні. Отруйні рослини не можна брати до рота невимитими руками, що тримали їх, не можна торкатися очей. Деякі отрути містяться в соку рослин, який здатен розчинити жир, що покриває поверхню шкіри; усмоктуючись у шкіру і потрапляючи в кров, такий сік викликає отруєння. Отрута, введена в кров, діє сильніше, ніж та, що потрапила в організм з їжею.

       До отруйних рослин належать вовчі ягоди, копитняк європейський, анемони, проліска багаторічна, конвалія травнева, сон-трава. На багнистих річкових берегах, на болотистих луках і взагалі на вологих місцях росте жовтець їдкий.

       Серед бур’янів можуть зустрітися й інші отруйні рослини: паслін солодко-гіркий, молочай, чистотіл великий, що містить отруйний молочний сік жовтуватого відтінку, блекота, отруйна речовина якої діє на мозок.

        Отруйні рослини, які містять алкалоїди (особливі отруйні речовини), вражають центральну нервову систему, збуджують або пригнічують її дію, негативно впливають на роботу серця, шлунка, нирок і печінки. До них належать блекота чорна, дурман звичайний, рослини родини Макові.

    Серед отруйних грибів зустрічаються бліда поганка, несправжні опеньки тощо.

 Найотруйнішою твариною можна вважати гадюку звичайну.

2.  Перегляд презентацію та відео. https://www.youtube.com/watch?v=tOEtGNssOAU – «Тварини рідного краю»

https://www.youtube.com/watch?v=bzmNsEYoh-o  - «Небезпечні тварини України»

https://www.youtube.com/watch?v=pWV0FuuVx9k&t=30s  - «Отруйні рослини»

  • IV. Закріплення нового матеріалу

1.  Практичне заняття: ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами та тваринами нашої місцевості. (Роздавальний матеріал.)

2.  Робота в парах.

Учням пропонується скласти запитання з вивченої на уроці теми та поставити його товаришу по парті. Учень, який отримав запитання, має право поставити запитання у відповідь.

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.  Завдання для всього класу.

Опрацювати  у підручнику § _______

2.  Індивідуальне завдання.

Знайти та виписати прислів’я, приказки або загадки про природу.

  • VI. Підбиття підсумків уроку

1.  Фронтальне опитування.

— Які тварини та рослини зустрічаються у нашій місцевості?

— Які отруйні організми є в нашій місцевості?

— Що найбільше вам запам’яталось на уроці?

2.  Вправа «Дзиґа».

На літері Я стоїть дзиґа, яка має стрілку. Навколо дзиґи розміщені аркуші з написами. Учні по черзі крутять дзиґу, на який напис указала стрілка дзиґи, тими словами учень починає речення, підбиваючи підсумок уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток  1

Відгадати загадки про рослин

1.З’явився з-під снігу 

   Прокинувсь від сну,

   Усіх запросив

   Зустрічати весну. (Підсніжник).

2. Навесні я зацвітаю,

    Синім цвітом серед гаю.

    Відгадайте, що за квітка,

    Бо мене не стане влітку. ( Пролісок).

3.У вінку зеленолистім,

   у червоному намисті,

   Видивляється у воду

   На свою хорошу вроду. (Калина)

4. Виросли на лузі сестрички маленькі.

    Очі - золоті, а вії - біленькі. (Ромашки)

5. Що за квіточка пахуча:

    І червона, і колюча?     ( Троянда)

6.На квітник погляньте, діти,

   Там козак стоїть між квітів.

   Весь червоний - гордий пан.

   Не козак це, а ...  (Тюльпан).

7.Має гарні жовті вічка

   Й фіолетову спідничку.

   Запах ніжний і духмяний

   Наповняє ліс весняний. (Фіалка)

8.Запалали в чистім полі

   Квіти гарні, всі червоні.

   То палає влітку так

   Польовий червоний ... мак.

9.Сонечко в траві зійшло,

   Усміхнулось, розцвіло.

   Згодом стало біле - біле

   І за вітром полетіло. (Кульбабка)

10. Ми у лісі проживаєм,

   Дзвоном сонце зустрічаєм.

   Маєм гарні сині очки,

   Називаємось ... дзвіночки.

11. Яка квітка повертається за сонцем? (Соняшник)

12. Не оса, а жало має,

   Не вогонь, а обпікає.

   Коли йдете в ліс гуляти,

   Обминіть її, малята.    (Кропива).

Відгадайте загадки про тварин

     1.Йшла кума із довгим віником

     На бесіду із нашим півником.

     Схопила півня на обід

     Та й замела мітлою слід. (Лисичка)

 

     Їсти любить він вужів,

     Жабок, змій і черв'ячків.

     А прийде зимова мить –

     Колючок наш міцно спить.  (Їжачок)

 

     Я стрибаю по ялинці,

     Хвіст у мене як в лисиці.

     Хаточка моя в дуплі –

     Височенько від землі.  (Білка)

 

      Великий, сильний, дуже злий.

      Охоче йде на полювання.

      Ви відгадали, хто такий?

      Кажіть відразу, без вагання!   (Вовк)

 

      Я не ходжу, а стрибаю,

      бо нерівні ноги маю.

      Довгі вуха, куций хвостик.

      І не кличу вовка в гості.  (Зайчик)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

Роздавальний матеріал. Картинки взято з інтернету.

 

 

 

Гадюка звичайна

Дурман звичайний

блекота чорна

Мухомор

Несправжні опеньки

Бліда поганка

Чистотіл

Молочай

Вовчі ягоди

Жовтець їдкий

                   Налим

                      Судак

                       Карась

 

 

 

Список використаних джерел

1. https://www.youtube.com/watch?v=tOEtGNssOAU – «Тварини рідного краю»

2.https://www.youtube.com/watch?v=bzmNsEYoh-o  - «Небезпечні тварини України»

3.https://www.youtube.com/watch?v=pWV0FuuVx9k&t=30s  - «Отруйні рослини»

4. http://marganets_ddz5.klasna.com/ru/article/priroda-ridnogo-kraiu-ekologichna-viktorina-.html  - Природнича вікторина. Загадки.

5.http://uchitelska.at.ua/publ/serednja_shkola/prirodoznavstvo_5_klas/urok_60_roslinnij_i_tvarinnij_svit_svoeji_miscevosti/85-1-0-2205  - Конспект уроку

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Науменко Наталья
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 квітня 2018
Переглядів
16966
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку