Матеріал допоможе при узагальненні знань з теми "Розчини. Електролітична дисоціація"
УРОК – ПОДОРОЖ
«РОЗЧИНИ. ЕЛЕКТРОЛІТИЧНА ДИСОЦІАЦІЯ.»
МЕТА УРОКУ:
- узагальнити та закріпити знання про розчини, їх класифікацію, розчинність; систематизувати теоретичні знання, необхідні для розв'язування розрахункових задач; закріпити вміння складати йонні рівняння реакції;
- розвивати вміння знаходити логічні зв'язки між поняттями; використовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях; самостійність у навчанні;
- виховувати культуру спілкування, вміння працювати в колективі.
ОБЛАДНАННЯ: таблиця розчинності, робочий блокнот, карта-подорож, мультимедійна дошка, картки.
ТИП УРОКУ: узагальнення і систематизація знань з використанням комп'ютера.
ФОРМИ РОБОТИ: бесіда проблемно-пошукового характера, демонстраційний експеримент, робота з підручником, інтелектуальна розминка, самостійна робота, групова робота, робота в парах.
Х І Д У Р О К У
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.
П. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Ш. ВІДТВОРЕННЯ І КОРЕКЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
ІУ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
У. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ТА ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ.
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.
Добрий день, діти! До нас завітали гості. Вони приїхали до нас з відкритою
душею, в них посмішка на устах. Давайте ми привітаємося з ними. Спасибі, сідайте.
П. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Сьогодні ми узагальнимо знання з теми «Розчини. Електролітична-дисоціація.» (слайд 1)
Великий Гете сказав: (слайд 2) «Просто знати – це ще не все, знання потрібно вміти використовувати.» Сьогодні на уроці ми з вами здійснимо подорож по екзотичних островах, під час якої ви зможете дізнатись багато цікавого і краще пізнати один одного. У пригоді вам стануть взаємоповага, вміння спілкуватись, а також весь арсенал знань, які ви здобули на попередніх уроках. Замість зошитів ви будете працювати в робочих блокнотах, вони у вас на партах, і основним помічником стане таблиця розчинності, яка є у вас у підручнику.
Розгорніть і запишіть, будь ласка, тему уроку. Виконавши завдання ми з вами зрозуміємо на який острів ми потрапимо.
Отже вирушаймо у подорож. А на початку в нас інтелектуальна розминка.
Ш. ВІДТВОРЕННЯ ТА КОРЕКЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
ОСТРІВ «РОЗЧИНИ»
ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА РОЗМИНКА (слайд3)
- Подивиться на ці фотографії і подумайте що їх об'єднує?
- Відповіді учнів (розчини, процес розчинення, сік рослини, напої, лаки і фарби, ліки, вода річок, морів, озер – розчини)
- Що таке істинні розчини? Отже ми потрапили на острів (Виконуємо в блокноті)
- Які бувають розчини? А зараз ми перевіримо що ви знаєте про розчини.
Оцініть правильність тверджень «поставивши плюс» (вірю), або «мінус» (не вірю).
ВПРАВА 1 «ВІРЮ – НЕ ВІРЮ» (слайди 4, 5)
- Суміш вапна і води – суспензія (+)
- Розчин цукру – емульсія (-)
- Розчинник – це такий складник розчину, якого має бути більше (+).
- Процес розчинення – це лише фізичний процес (-).
- Вода – це полярний розчинник (+).
- Гашене вапно - добре розчиняється у воді (-).
- З підвищенням тиску розчинність газів зростає (+).
- Масова частка розчиненої речовини у розчині виражається у %? (+).
Подивіться на наші відповіді і скажіть , в кого не має помилок.
ВЧИТЕЛЬ. Як ви поясните твердження?
Розчинення - фізико-хімічний процес, тому що фізична теорія розглядає розчинення як процес дифузії, а хімічна – взаємодії розчиненої речовини з водою – процес гідратації.
Вода .
РОЗВ’ЯЖІТЬ ЗАДАЧУ. (слайд 6)
В організми людини в середньому міститься 5 літрів крові, густина якої складає 1,05 г/мл. Скільки грамів заліза та гемоглобіну міститься в крові якщо масова частка гемоглобіну складає 12%. Масова частка заліза в гемоглобіні – 5%.
«ХТО ШВИДШЕ»
1 учень – умова
2 учень - формула
3 учень - розв'язує
ОСТРІВ «ЕЛЕКТРОЛІТИЧНА ДИСОЦІАЦІЯ»
ІУ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
ГРА «МОЗКОВА АТАКА»
- Як поділяють речовини, щодо електропровідності їх водних розчинів чи розплавів?
- Чому електроліти розпадаються на йони під час розчинення у воді?
- Які речовини називають неелектролітами?
- Який тип зв'язку у неелектролітів?
- Речовини з яким типом зв'язку є електролітичними?
- А чим обумовлена електропровідність розчинів?
Заповніть швиденько будь-ласка схему 1.
ВЧИТЕЛЬ. Ось ми і опинились з вами на острові «Електролітична дисоціація». Будь ласка, у групах складіть.
ЗАВДАННЯ 1. (слайд 7) Виберіть речовини, у розчинах яких лампочка загориться.
- цукор
- нітратна кислота
- етиловий спирт
- калій карбонат
- барій гідроксид
- кисень.
Дякую, добре, молодці. Морські хвилі виштовхнули нам чарівну скриньку.
ВЧИТЕЛЬ. Вам цікаво дізнатись що е в ній? Відгадайте що тут за речовина? Ця речовина сильний електроліт, дисоціює на катіони металу і аніони кислотного залишку. Із історії відомо, що через цю речовину виникали бунти. Астрономи кажуть що із цієї речовиною пов'язана назва нашої галактики, яка називається Чумацький шлях. Деяким хворим вводять 0,85% розчин цієї речовини, який називається фізіологічним розчином. Без цієї речовини і борщ не борщ і каша не каша.
ЗАВДАННЯ 2. Уявіть себе в ролі йонів: Na+ , SO42- , NO3¯, OH¯ , Cu2+ , Ba2+
ГРА «ЗНАЙДИ ПАРУ»
У парі складіть формули електролітів:
- які могли б помістити в розчин для одержання цих йонів;
- яка пара йонів не може одночасно перебувати в розчині.
ВЧИТЕЛЬ. А тепер давайте ми перевіримо, чи впорались ви з завданням? Коментуючи, учні записують дисоціацію на дошці, а інші у робочих блокнотах за схемою.
- Що таке кислоти з точки зору електролітичної дисоціації?
ОСТРІВ «ЙОННІ РІВНЯННЯ»
ВЧИТЕЛЬ. Оскільки електроліти в розчинах дисоціюють на йони, (слайд 8) то і реакції відбуваються між йонами. А як називаються такі реакції? Реакції йонного обміну, а рівняння – йонними. Давайте повторимо. В яких випадках реакції йонного обміну йдуть до кінця. Для цього ще раз виконаємо хімічний експеримент.
(Л.Д. 9.7 «Віртуальна лабораторія»)
Учні переглядають відео. А тепер сформулюємо висновок.
УЧНІ: Реакція іонного обміну ……
А тепер закріпимо отримані знання попрацювавши з малюнками, які потрібно закінчити так, щоб на ньому було відображено результат реакції обміну і з'ясовуєте чи відбувається до кінця. (Слайд «Хіміки малюють») (слайд 9)
І група – нітратна кислота та калій карбонат
П група – калій карбонат та барій гідроксид
Ш група – нітратна кислота та барій гідроксид
Один з учнів від кожної групи записує рівняння на дошці, а інші перевіряють і в разі необхідності виправляють помилки. Записують всі реакції в блокнот.
ВЧИТЕЛЬ. Отже реакції йонного обміну в розчинах електролітів є незворотними тоді коли утворюються газ, осад і вода – слабкий електроліт.
ОСТРІВ «ІНТЕЛЕКТ»
ВЧИТЕЛЬ. Ви вже знаєте що таке розчини, що електроліти розпадаються на іони й що реакції відбуваються за участю йонів, вмієте користуватися таблицею розчинності .
Ми опиняємось на найцікавішому острові «Інтелект». Скажіть будь ласка, чому так важливо вивчати розчини, йонні реакції? Де в житті ви зможете використати ці знання?
МЕТОД «НЕЗАКІНЧЕНИХ РЕЧЕНЬ»
Відповіді учнів.
Я зможу використати…
ІУ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.
А тепер подивиться на наші острові, що нагадують їх контури?
Дійсно, вивчаючи тему «Розчини. Електролітична дисоціація.» ви зрозуміли, що вода грає велику роль. Тому що вода …. (слайд презентація) (слайд 10)
То ж пливіть у океан науки, пізнавайте світ і хай вода несе ваш човен у щасливе майбутнє, а людяність, взаємодопомога, супроводжують вас. На цьому, дорогі діти, ми завершуємо нашу подорож по екзотичних островах і на згадку залиште собі ці блокноти.
Я задоволена вашою роботою. Ви плідно працювали тому я вас оцінюю балами…
У. ДОМАШНЕ ЗАВДАННЯ ТА ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.
Завдання у робочих блокнотах.