Урок формування компетентностей
ТЕМА .о Розчинні та нерозчинні речовини. Розчини в природі, побуті та організмі людини
І. ОРІЄНТАЦІЯ, МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ
"Естафета дружби"
Узятися за руки і передавати, як естафету, рукостискання. Починає учитель: «Я передам вам свою дружбу, і вона йде від мене до Маші, від Маші до Саші (і т.д.) і, нарешті, знову повертається до мене. Я відчуваю, що дружби стало більше, оскільки кожний з нас додав частинку своєї дружби. Хай же вона вас не покидає і гріє».
ІІ. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ
1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Тема уроку: Розчинні та нерозчинні речовини. Розчини в природі, побуті та організмі людини
Мета уроку
освітня: розкрити значення води як розчинника, ознайомити з поняттями «розчинні та нерозчинні речовини», розширити поняття про воду як розчинник, про розчинність речовин та значення розчинів та води в природі;
розвиваюча: розвивати спостережливість та пізнавальний інтерес, дослідницький підхід до вивчення природних явищ, формувати вміння готувати та розрізняти розчини, користуватися розчинами у природі та побуті, продовжувати формувати вміння працювати в групі, виділяти основну думку та висловлювати думку групи; сприяти формуванню бережного ставлення до води, екологічної культури, прагнення берегти природні багатства.
2.Очікувані результати:
-учні пояснюють поняття розчинник, розчинена речовина, розчин;
-наводять приклади розчинів, вміють приготувати розчин та пояснити як відбувається розчинення речовин у воді;
-наводять приклади розчинних і нерозчинних речовин;
-описують результати власних спостережень і дослідів.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, соціальна і громадянська, інформаційна, здоров’язберігаюча, природнича
3. Мотивація навчальної діяльності
Вправа «Народна скарбничка»
Легенда
Два віслюки йшли однією дорогою, кожний ніс свою поклажу. Одного було нав’ючено сіллю, а іншого — ватою. Перший віслючок йшов дуже-дуже повільно, ледь переплітаючи ноги — такою важкою була його ноша. Інший віслюк був дуже веселий, йшов легко та радіючи.
Невдовзі віслюки підійшли до річки, яку їм слід було подолати. Тварина, що була нав’ючена сіллю, зупинилась у воді й стала купатись — віслюк то лягав у воду, то знову піднімався на ноги, плескався як хотів. Коли віслючок вийшов із річки, його поклажа стала набагато легша. Другий віслюк, поглянувши на першого, також почав купатись. Проте, на відміну від першого, чим довше він купався, тим важче ставала його поклажа — вата, що була нав’ючена на нього.
-Чому ж так сталося?
-Що відбулось із поклажею першого віслюка?
- Чому поклажа другого віслюка стала важчою?
Сіль розчинилась у воді й частка її просто вимилась із поклажі. Тобто сіль є розчинною речовиною. А вата, навпаки, увібрала в себе воду, тому стала важчою. Отже, вата є нерозчинною.
Розчинні та нерозчинні речовини можуть приносити як користь, так і бути шкідливими. Тому, чим більше ми знаємо про розчинні речовини, тим легше нам буде в житті.
Вода може розчиняти різні речовини. Довести це ми зможемо провівши досліди.
ІІІ. ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЯ
1. Актуалізація й корекція опорних знань
гра «Лови питання»
Вчитель кидає м’яча учням задаючи питання, а учень спіймавши м’яча дає на нього відповідь, за кожну вірну відповідь учень отримує горішок, який сам бере з мірного стакана на столі.
Питання для гри.
1. Яка речовина може перебувати одночасно в трьох агрегатних станах? (вода)
2. Які фізичні властивості має вода? (рідина без кольору, без запаху, кипить при температурі 1000С, замерзає при температурі 00С )
3. Чому лід не тоне? (він легший за воду)
4. Яку формулу має молекула води? (H2O)
5. При охолодженні вода…? (стискується)
6. Під час нагрівання вода…? (розширюється)
7. В чому полягає унікальна властивість води? (вона утворює з багатьма речовинами розчини, є універсальним розчинником)
8. Мінеральна вода це? (вода яка у своєму складі має солі, мікроелементи та біологічно активні речовини)
9. А під час замерзання вода…? (знов розширюється)
10. Вода в природі поширена…? (повсюди річки, моря, океани і т. д.)
11. Основні запаси прісної води зосереджені в …? (сніго-льодовиковому покриві)
12. У якому краї Україні найбільше озер? (у Поліссі)
13. Які озера стали окрасою цього краю? (Шацькі озера)
14. Найглибше серед них…? (Світязь)
15. Які озера вважають одним із семи чудес України? (Світязь і Синевир)
16. Найбільше солоне озеро Криму? (Сасик)
17. А яке найглибше озеро Криму? (Донузлав)
18. Як називається унікальне солоне озеро з якого у великих кількостях добувають кухонну сіль? (Сиваш)
19. Обмін вологою між водною поверхнею, атмосферою і земною поверхнею який відбувається постійно називається…? (колообіг води в природі)
20. Перелічіть основні фізичні явища які відбуваються під час колообігу води в природі? (текучість, випаровування, рух водяної пари в атмосфері, перетворення води на рідину і випадіння опадів )
2. Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення
Пояснення нового матеріалу
Первинне усвідомлення та осмислення вивченого (практичне застосування):
Техніка безпеки підчас роботи з лабораторним посудом.
Робота в групах
Група 1. Розчинення кухонної солі у воді.
Група 2. Розчинення цукру у воді.
Група 3. Розчинення глини у воді.
Група 4. Розчинення крейди у воді.
Група 5. Розчинення піску у воді.
Висновки до дослідів:
-Яку властивість води ми дослідили?
-У якому агрегатному стані були сіль і цукор були до розчинення у воді?
-Які агрегатні стани мають утворені розчини?
-Чи можна побачити часточки розчинених речовин у розчинах?
-Так що ж таке розчини?
РУХАНКА
Фізкультхвилинка.
Наберемо з криниці (Нахили тулуба вперед.)
Чистої водиці.
Будемо умиватись, (Імітація умивання.)
Будемо промовляти:
— Водичко, водичко,
Умий діткам личка,
Рожеві та білі, мов яблучка спілі.
Хлюп, хлюп, водиченько,
Хлюп, хлюп на личенько,
І на ручки і на ніжки (Імітують миття рук та ніг.)
3. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих
Узагальнення та закріплення вивченого матеріалу:
Індивідуальна робота учнів з картками
Підкресли назви речовин, що розчиняються у воді:
Пісок ,цемент, цукор, олія, кисень, бензин, кухонна сіль, оцтова кислота, нафта, вуглекислий газ, глина, крейда, спирт, крохмаль.
Вправа «Доповни речення»
Вправа «Теоретик - практик»
1.Чому жирні плями на одязі не виводяться водою, але це можна
зробити спиртом або бензином?
2. Поясни, чому досвідчені господині спочатку солять овочевий салат, а лише після цього заправляють олією. Що є розчинником солі у
цьому випадку? Яким буде на смак салат, якщо зробити навпаки?
Творче завдання. Навести приклади розчинів, якими ви користуєтеся у побуті.
Дібрати в ЗМІ інформацію про розчини в природі, побуті та організмі людини
Інструктаж щодо виконання
Мотивування необхідності виконання
IV. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП
Бесіда
- Наскільки корисним є вивчений матеріал? Де можна застосувати на практиці?
2. Рефлексія
Прийом: «Лист побажань»